dan83 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Hei, var det slik at en clutch er en clutch, uansett bilmerke og modell? Eller er det variasjon i kvalitet her også? Kan clutchen til en dieselbil(feks toytoa) kunne tåle mer juling og ha bedre holdbarhet en feks clutchen til en liten bensinbil fra ett mindre pålitelig bilmerke? Har en rav4 2013 diesel og clutchen føles fortsatt bra etter 120 000km, ikke at det er all verden da men. Men hørt at snitt levealder på en clutch er ca 160 000km!? Forstår at kjørestil har en del å si så klart. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar (endret) Det vil være variasjoner. Et komplett system for clutch er flere forskjellige deler: Clutchplate(r), svinghjul, hydraulisk system, wire osv. Det er i tillegg en hel haug med firmaer som produserer de ulike komponentene for bilprodusenter. I så måte kan det være store forskjeller på de forskjellige modellene innad hos Toyota, til og med variasjoner over produksjonsår. Så du kan med rimelighet anta at det er forskjell på clutchen til en Toyota RAV4 og en Fiat 500. Men det er ikke automatisk slik at Toyota har bedre clutch enn Fiat. Begge skal jo tjene penger og ivareta et omdømme. Clutchen på min Peugeot 207 har levd 243 000 km og 15 år. Still going strong. Sånn til sammenligning. Endret 23. januar av Nedward Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Det er forskjeller ute og går her ja, man kan også få forsterkede clutcher, men det har mye og si hvilke materialer som blir brukt blant annet og selvfølgelig så har kjørestil mye og si, enkelte sitter med foten på clutchpedalen hele tiden så det blir litt slitasje hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå