Gå til innhold

Hvorfor er Norge så firkanta i rekrutteringen? En samtale med en alumni

Anbefalte innlegg

Gjest de087...7bd skrev (7 timer siden):

Skal være forsiktig med å være bastant, for det vil alltid være de som gjør det motsatte av noe også.

Men jeg forstår absolutt hva du mener.
Det gis for lite sjanser, men problemet kommer av dårlig arbeidsmoral og arbeidsgivere som ikke innser at ansatte ikke vil ha den samme oppfatningen av å drifte noe som det en eier vil ha.

Arbeidsgivere er drittlei å se ansatte som er sløve, gjør absolutt minimum, og utnytter det som kan utnyttes uten å gi noe tilbake. 

Ansatte er dritt lei dårlige sjefer, som ikke er egnet til å være sjefer, og gjør livet surt for deg som ansatt. Som igjen gjør at du gjør en "dårlig" jobb.

problemet med denne runddansen er jo at de ansatte tar til seg en moral som ikke er bra for samfunnet, og at sjefer tenker at alle er like udugelige.

Anonymous poster hash: de087...7bd

Du har rett. Ond spiral

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (10 minutter siden):

En lærer vet hva som skaper oppmerksomhet i praksis og kan lese rommet. Resten kan læres gjennom bøker og kurs dersom man er motivert nok.

En sykepleier sin hovedoppgave er å identifisere behov og finne løsninger på disse. Det er i stor grad design thinking i praksis. Leser man et par bøker, lager en portefølje og lærer seg figma på egenhånd så tør jeg påstå at man er langt mer rustet enn en som har bachelorgrad i interaksjonsdesign fra ifi 

Jeg tenker det å gå bort fra et yrke og til noe annet viser langt mer engasjement enn å ta en utdanning når man er 19, og begynner delvis pga karaktersnitt og tilfeldigheter 

vet ikke om jeg i det heletatt er enig i din generalisering av hva utdanningne til disse yrkene bunner ut i eller overførbarhenten til de andre yrkene.  således er min jobb og og identifisere behov og løse disse, det gjør meg ikke mere kompetent til design etter og "lese et par bøker og lage en portefølje" og det er nok det som er grunnen til at de ikke blir vurdert til disse jobbenene, kunskapen og kompetansen til og gjøre disse oppgavene er fraværende på papiret for de har ikke den rette utdanningen, hvorfor gi de en sjangse når du har 100 søkere med rett kompetanse ? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

vet ikke om jeg i det heletatt er enig i din generalisering av hva utdanningne til disse yrkene bunner ut i eller overførbarhenten til de andre yrkene.  således er min jobb og og identifisere behov og løse disse, det gjør meg ikke mere kompetent til design etter og "lese et par bøker og lage en portefølje" og det er nok det som er grunnen til at de ikke blir vurdert til disse jobbenene, kunskapen og kompetansen til og gjøre disse oppgavene er fraværende på papiret for de har ikke den rette utdanningen, hvorfor gi de en sjangse når du har 100 søkere med rett kompetanse ? 

Jeg ser poenget ditt, men det fungerer i land som har tjent seg rike på andre ting enn råvarer.

I IT bransjen i Norge er man heller opptatt av ferdigheter. Nå skal det riktignok sies at det har vært flere arbeidsplasser enn kvalifiserte folk, men allikevel 

Endret av majer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...