GĂ„ til innhold

Her jeg bor har eliten fagbrev. Hvorfor er det mange eldre med fagbrev som ikke anser seg selv som en del av eliten?

Anbefalte innlegg

Dette er mennesker uten studielÄn, har to biler, et hus de kjÞpte da det var billige drar til utlandet to ganger i Äret, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • majer endret tittelen til Her jeg bor har eliten fagbrev. Hvorfor er det mange eldre med fagbrev som ikke anser seg selv som en del av eliten?
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, majer said:

Dette er mennesker uten studielÄn, har to biler, et hus de kjÞpte da det var billige drar til utlandet to ganger i Äret, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Fordi de mangler gangsyn (moderasjon), som sÄ mange nordmenn dessverre. Sier man har dÄrlig rÄd selv nÄr man har flotte biler, hus, god mat, flotte reiser m.m.

Men, et viktig moment her er at fagbrev / utdanning ikke er like relevant, for i fra alle grupper / inntektsnivÄer er det flere som tror / mener de ikke er omgitt av velstand. Elite blir nok et ord som ikke passer bra, fordi alle hevder de selv ikke er en del av eliten, samt at det ofte blir oss vs dem holdninger med Ä gi hverandre merkelapper. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (PĂ„ 18.1.2024 den 5:31 PM):

At ts deler gjesteparkering med "eliten" virker ikke troverdig😉

De menneskene har naturligvis ikke gjesteparkeringer siden de bor i egne hus og ikke borettslag.... Det de gjÞr er Ä plassere varebilene sine pÄ gjesteparkeringeringene til vanlige folk. 

Salvesen. skrev (PĂ„ 18.1.2024 den 5:11 PM):

For de ikke er det? Ja folk med fagbrev har god rÄd i Norge, men eliten er de fÊrreste en del av.

Har selv fagbrev og har klatret karrierestigen, men elite er jeg langt i fra selv om jeg har god rÄd 

Hvorfor anser du ikke deg selv som en del av eliten? Det verste er at de har sÄ utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for Ä reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege mÄ derimot forsÞke Ä vÊre pÄ minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

Lenke til kommentar
majer skrev (3 minutter siden):

De kan eks si de kommer innom for Ä reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege mÄ derimot forsÞke Ä vÊre pÄ minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

En lege er ogsÄ livsviktig, det er det ikke Ä fÄ installert en ny lampe pÄ soverommet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (PĂ„ 18.1.2024 den 4:40 PM):

Kanskje fordi de ikke har sÄ overfladisk og materialistisk livssyn i og med at de utfÞrer praktisk arbeid og kjenner pÄ mestringsfÞlelsen og verdien av det, medaljens bakside er at det er slitasjeyrker der svÊrt mange blir ufÞr fÞr pensjonsalder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mange tror de er rike nÄr de har 2-3 biler stÄende utenfor huset. Det er mange forskjellige syn pÄ ting. Jeg blir slettes ikke imponert av de som kjÞrer rundt i lÄnefinansierte millionbiler. Det er langt vanskeligere Ä avstÄ fra kjÞpepresset og kjÞre en eldre billig bil som dekker ditt behov. Ingen bragging rights eller billÄn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

De menneskene har naturligvis ikke gjesteparkeringer siden de bor i egne hus og ikke borettslag.... Det de gjÞr er Ä plassere varebilene sine pÄ gjesteparkeringeringene til vanlige folk. 

Hvorfor anser du ikke deg selv som en del av eliten? Det verste er at de har sÄ utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for Ä reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege mÄ derimot forsÞke Ä vÊre pÄ minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

For jeg er ikke en del av eliten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, majer said:

Det verste er at de har sÄ utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for Ä reparere x en gang mellom 8 og 14.

Du har ein utruleg sÊr definisjon av makt i sÄ fall, om det Ä til ein viss grad kunne bestemme over eigen arbeidsdag er makt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Kanskje fordi de ikke har sÄ overfladisk og materialistisk livssyn i og med at de utfÞrer praktisk arbeid og kjenner pÄ mestringsfÞlelsen og verdien av det, medaljens bakside er at det er slitasjeyrker der svÊrt mange blir ufÞr fÞr pensjonsalder.

Selv om mange ikke vet det sÄ er ogsÄ en del kontorjobber slitasjeyrker som kan fÞre til ufÞrhet. Disse kjenner ogsÄ pÄ mestringsfÞlelse og verdien av arbeidet sitt selv om de blir sett ned pÄ av mange.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 1/18/2024 at 4:40 PM, majer said:

Man er ikke nÞdvendigvis en del av noen elite bare fordi man er velstÄende og bruker penger pÄ luksus.
PÄ nÞyaktig hvilken mÄte tenker du at disse kvalifiserer til Ä defineres som en elite?

Screenshot2024-01-20at15-16-04eliteStorenorskeleksikon.png.6e148d8680efdab6ccbd5975f3d88bef.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

Man er ikke nÞdvendigvis en del av noen elite bare fordi man er velstÄende og bruker penger pÄ luksus.
PÄ nÞyaktig hvilken mÄte tenker du at disse kvalifiserer til Ä defineres som en elite?

Man er jo ikke nÞdvendigvis heller velstÄende om man har 2 biler, hus og drar til syden 2 ganger i Äret. For mange sÄ er det alt pengene gÄr til..

• Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, aklla said:

Man er jo ikke nÞdvendigvis heller velstÄende om man har 2 biler, hus og drar til syden 2 ganger i Äret. For mange sÄ er det alt pengene gÄr til..

Det blir litt rart for meg Ä si at det er alt pengene gÄr til, hvis man reiser til det sÄkalte syden flere ganger i Äret, da har man jo Äpenbart penger i tilegg til det som trengs for Ä betale for alle tingene sine.
Jeg tenker at velstÄende innebÊrer Ä ha det godt materielt sett, og at to biler, et hus, med overskudd til sydenreiser kvalifiserer til velstÄende.
Du vurderer det Äpenbart annerledes, jeg vet ikke om det er noe Ä diskutere videre utover at vi er uenige om hvor grensen for velstÄende gÄr.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

En lege er ogsÄ livsviktig, det er det ikke Ä fÄ installert en ny lampe pÄ soverommet.

Men det er vel litt livsviktig Ä ikke brenne inne pÄ grunn av en feilinstallasjon, eller at oljeplattformer ikke eksploderer, eller at fly og helikoptre ikke faller ned?

Hvor mye penger ville det vĂŠre tilgjengelig til Ă„ betale legens lĂžnn, uten teknologifagene?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Det blir litt rart for meg Ä si at det er alt pengene gÄr til, hvis man reiser til det sÄkalte syden flere ganger i Äret, da har man jo Äpenbart penger i tilegg til det som trengs for Ä betale for alle tingene sine.
Jeg tenker at velstÄende innebÊrer Ä ha det godt materielt sett, og at to biler, et hus, med overskudd til sydenreiser kvalifiserer til velstÄende.

Tenkte mer pÄ de som tar forbrukslÄn for Ä dra til syden, sÄ bruker de neste 6 mÄnedene pÄ Ä betale ned forbruksgjelden, gitt at de rekker det fÞr neste ferie. Punkterer ett dekk mÄ de enten ta mer gjeld eller droppe mat. Bilen og huset har 30 Ärs nedbetalingstid og det minsker aldri, gjelden Þker i takt med at boligprisene stiger for Ä dekke forbruk. Siste uken i mÄneden mÄ man saumfare 50%-disken for Ä ha rÄd til mat pÄ bordet.
Slike folk kan gjerne ogsÄ vÊre i syden 2 ganger i Äret, 2 biler, ett hus og haugevis av gjeld..

Bare for Ä avklare. sÄ er det disse jeg tenkte pÄ som ikke velstÄende, selv om det kan se slik ut utenifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...