TheodorBjork Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Har hatt problem med motorvarmeren i kulden. Den lyser som om den er på men varmer ikke opp motoren. Begge ganger har tanken vært under halvfull. Kan det være relatert? Dette er en eldre webasto på en 2013 Ford Transit… Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Er 12V batteriet ok? Trur den vil nekte å virke om dette er for dårleg. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar Gazer75 skrev (4 minutter siden): Er 12V batteriet ok? Trur den vil nekte å virke om dette er for dårleg. Tok det ut og målte og det så greit ut. Men, ja, etter én natt på lading innendørs funket det bedre. Mistenker batteriet sliter i kulden, men når jeg målte det var det godt ladet (men ikke fulladet). Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar (endret) TheodorBjork skrev (11 minutter siden): Tok det ut og målte og det så greit ut. Men, ja, etter én natt på lading innendørs funket det bedre. Mistenker batteriet sliter i kulden, men når jeg målte det var det godt ladet (men ikke fulladet). Målte du bare volt, hvordan beregnet du at det så greit ut på batteriet. Hvis det er med moderne lader som analyserer etter noe minutter forstår jeg. Som nevnt: Webasto på biler slår seg ikke på ved svakt batteri eller lite drivstoff. Så den ikke tømmer siste rest du trenger for å starte bilen. Noen kan også gå tett av skit, særlig om den kun brukes svært kort tid om gangen. Dvs korte turer den starter opp samtidig med bilen. Typisk på dieselbiler. Endret 17. januar av plankeby Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar (endret) Er nok ein fordel å ha ladar i bilen. Eit Defa sett med kabel og kun batteriladar bør ikkje koste all verden. https://www.defa.com/no/produkt/chargerkit-1205-flex/ Ein tommelfinger regel er også at ein køyrer minst dobbelt så lenge som varmaren står på for ikkje å tappe 12V batteriet. Endret 17. januar av Gazer75 Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar Gazer75 skrev (40 minutter siden): Er nok ein fordel å ha ladar i bilen. Eit Defa sett med kabel og kun batteriladar bør ikkje koste all verden. https://www.defa.com/no/produkt/chargerkit-1205-flex/ Ein tommelfinger regel er også at ein køyrer minst dobbelt så lenge som varmaren står på for ikkje å tappe 12V batteriet. Ah, varmeren pleier stå på 20 min og kjøreturen er 30… Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar plankeby skrev (45 minutter siden): Målte du bare volt, hvordan beregnet du at det så greit ut på batteriet. Hvis det er med moderne lader som analyserer etter noe minutter forstår jeg. Som nevnt: Webasto på biler slår seg ikke på ved svakt batteri eller lite drivstoff. Så den ikke tømmer siste rest du trenger for å starte bilen. Noen kan også gå tett av skit, særlig om den kun brukes svært kort tid om gangen. Dvs korte turer den starter opp samtidig med bilen. Typisk på dieselbiler. Dette var en eldgammel analog måler. Så bare at nålen umiddelbart gikk inni det grønne feltet. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar 2 hours ago, TheodorBjork said: Ah, varmeren pleier stå på 20 min og kjøreturen er 30… Har du tilgang til straum så er nok motorvarmar frå Defa betre og rimelegare over tid. I eit kit så får du med ein slik ladar eg linka til også. Bilane vi hadde heime hadde same 12V batteri i 6-8 år minst. Spesielt fattern sidan han kunne bruke motorvarmaren på jobb også. Merka sjølv at min gamle 2012 Golf brukte ein del ekstra diesel på denne "aux" varmaren for å få motoren varm. Den starta når det var +5C eller lågare. Forvarming brukte eg kun når eg var på besøk hjå foreldra mine og bilen sto ute. Der kunne eg også kople til ein liten Ctek ladar dei timane. Var normalt berre behov for 5-10 minutt så var det grei temperatur, så eg starta den via fjernkontrollen før eg gjekk for å ta på klede. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Flere har nevnt potensielle årsaker. En webasto streiker ikke pga kulde, men gjengangere er: -defekt sirkulasjonspumpe -for lite diesel på bilens tank -for lav spenning på batteriet -defekt flammevakt eller glødeplugg -sotet brennkammer -defekt vifte For å finne ut av dette bør man bruke diagnoseutstyr. 1 Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar (endret) iknutis skrev (1 time siden): Flere har nevnt potensielle årsaker. En webasto streiker ikke pga kulde, men gjengangere er: -defekt sirkulasjonspumpe -for lite diesel på bilens tank -for lav spenning på batteriet -defekt flammevakt eller glødeplugg -sotet brennkammer -defekt vifte For å finne ut av dette bør man bruke diagnoseutstyr. Hvor lite diesel er for lite diesel? Og er det mulig det kan være kondens i tanken som gjør at bilen ille får drivstoff? I dag tidlig ville ikke motorvarmeren starte skikkelig men fikk startet bilen med å pumpe gassen litt… Endret 17. januar av TheodorBjork Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar Gazer75 skrev (1 time siden): Har du tilgang til straum så er nok motorvarmar frå Defa betre og rimelegare over tid. I eit kit så får du med ein slik ladar eg linka til også. Bilane vi hadde heime hadde same 12V batteri i 6-8 år minst. Spesielt fattern sidan han kunne bruke motorvarmaren på jobb også. Merka sjølv at min gamle 2012 Golf brukte ein del ekstra diesel på denne "aux" varmaren for å få motoren varm. Den starta når det var +5C eller lågare. Forvarming brukte eg kun når eg var på besøk hjå foreldra mine og bilen sto ute. Der kunne eg også kople til ein liten Ctek ladar dei timane. Var normalt berre behov for 5-10 minutt så var det grei temperatur, så eg starta den via fjernkontrollen før eg gjekk for å ta på klede. Har ikke tilgang til strøm ettersom jeg må parkere et godt stykke unna huset… men kan prøve å bare bruke varmeren 5 minutt. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar TheodorBjork skrev (1 time siden): Hvor lite diesel er for lite diesel? Og er det mulig det kan være kondens i tanken som gjør at bilen ille får drivstoff? I dag tidlig ville ikke motorvarmeren starte skikkelig men fikk startet bilen med å pumpe gassen litt… Usikker på Ford, men på Passaten jeg har nå er det når diesellampa lyser. Kondens på tanken gjør normalt ikke at bilen ikke får drivstoff, men vannet kan jo fryse i slanger og ikke minst i dieselfilteret. Du kan jo tappe av bunnen på dieselfilteret og se om det kommer vann, hvis det har tappeplugg på Transit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå