Gå til innhold

Hvorfor kaller vi kun Samene for Urfolk i Norge?


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (29 minutter siden):

Så steiner lagt i ring er nok til at de kan si at det har vært samer der...

(Alle legger stein i ring for bål)

Det er måten de er lagt på og andre funn som gjør at det bevist er en Samisk bosetning.

Sitat

– Samiske ildsteder er ofte bygd opp på en spesiell måte, som man kan kjenne igjen fra tradisjonelle boplasser av en viss størrelse, og bygd opp med steiner omkring, som gjør at det helt klart er boplasser, ikke bare et kaffebål eller en leirplass.

Sitat slutt.

Dette stemmer jo bra med Viking sagnet om Nor jeg la ut om hvordan Norge ble funnet..

Lenge før kristendommen.

https://heimskringla.no/wiki/Norge_blir_funnet

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi tar utgangspunkt i sagnet så bodde Jotner og Lapper i Norge før vikingene kom.

Jotner eller Jotun betyr Finske folk og Lapper og Finner betyr Samer som vi alle vet.

Dette er derfor Finnmark har navnet det har, dere har sikkert også hørt om Finnskogen. Navnet Finnmark og de andre fylkene stammer fra vikingtiden.

Nordfjord og Sogndal og Sogn og Fjordane er navn fra gamle viking og jotun konger.

Samer og Finner var fangst og jeger folk trolig siden steinalderen og bronsealderen, Vikingene tilførte jordbruk og ny kultur som ble ledende i Norge.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (34 minutter siden):

Om vi tar utgangspunkt i sagnet så bodde Jotner og Lapper i Norge før vikingene kom.

Jotner eller Jotun betyr Finske folk og Lapper og Finner betyr Samer som vi alle vet.

Dette er derfor Finnmark har navnet det har, dere har sikkert også hørt om Finnskogen. Navnet Finnmark og de andre fylkene stammer fra vikingtiden.

Nordfjord og Sogndal og Sogn og Fjordane er navn fra gamle viking og jotun konger.

Samer og Finner var fangst og jeger folk trolig siden steinalderen og bronsealderen, Vikingene tilførte jordbruk og ny kultur som ble ledende i Norge.

Folk hadde drevet med jordbruk her i landet i flere tusen år når Vikingtiden startet.

Har vært jordbruk i Norge siden neolittisk tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Hæ? Jotner betyr finske folk og Finner betyr Samer?

Finn ble brukt som ord på både samer og finner i gammel tid, så det stemmer for så vidt.

Hvor han har det der jotun opplegget fra aner jeg ikke, men tror han har nevnt det før.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Så finner er urfolk i Norge og samtidig overnaturlige troll? Da er jeg med.

Noe sånn, eller rettere sagt at de overnaturlige trollene skulle være finner.

Merk: jeg støtter ikke den teorien 😅 jotnene ligner ganske mye på lignende vesner i andre indoeuropeiske religioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (19 minutter siden):

Så finner er urfolk i Norge og samtidig overnaturlige troll? Da er jeg med.

Det de kalte jotun var egentlig skogsfolk jegere samlere som var Finner altså fra Finland.

Finner og Samer har også trolig felles opphav og likheter i språket.

Det spekuleres i om Jotner er samler jegere som Finner, altså folk fra Finland.

Det er teorier om at det er feks neandertalere også men det er lite trolig.

Et steinalder jeger samler folk homo sapiens som finner og samer er mer trolig.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
frohmage skrev (43 minutter siden):

Hæ? Jotner betyr finske folk og Finner betyr Samer?

Finner betyr både Samer og Finner.

Lapp er same, og Finn stammer fra det samme.

https://snl.no/samene_i_jernalderen

Samer og Folk fra Finland har samme opphav, Lappene trakk nordover og mot kysten og finnene var et jeger sanker folk som holdt til i skogene.

Jotne eller Jotun er sannsynligvis et annet folk enn vikingene, trolig et jeger sanker folk, sannsynligvis folk fra Finland.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samer kommer opprinnelig fra Sibir. De er russere.

Når det er sagt tror jeg mye av årsaken dreier seg om politikk. Det er i hovedsak nordsamer som har blitt vernet. Da Hitler og kompani brente Finmark lot de samene være siden de ikke blandet seg med andre og ble ansett som et "rent" folkeslag.

I Norge er det i hovedsak NKP-ml som har vært på kvenene sin side. Det bidrar nok til at både Høyre og AP har unngått dem. De opprinnelige nordmenne var i hovedsak i1 og i2. De kom mot slutten av istiden. De bosatte seg langs kysten og var mørke i håret. Så kom senere alle de blonde nordmennene fra Baltikum etc. Så for å regne ut urfolk bør man egentlig se på haplo fra mor og far. Men dessverre har vi ikke gentestet hele den norske befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Nye funn i midt Norge år 700....

Boplasser for same samfunn i Trondheims området.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/07/13/196014886/fant-spor-etter-samisk-bosetting-i-vikingtiden

Tja Trondheimsområdet og Trondheimsområdet fru Blom. Tydal ligger i grensefjellene mellom Sverige og Norge (men på norsk side). 

Som jeg har nevnt tidligere så visere nyere forskning at samene kom til Norge på 500-tallet fra dagens Finland og/eller det som i dag er den russiske republikken Karelen. At et nomadefolk som oppholdt seg i indre deler av Skandinavia vandret sør til Tydal etter ha ha vært i Norge i 200 år er ingen sensasjon akkurat. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (13 minutter siden):

Tja Trondheimsområdet og Trondheimsområdet fru Blom. Tydal ligger i grensefjellene mellom Sverige og Norge (men på norsk side). 

Som jeg har nevnt tidligere så visere nyere forskning at samene kom til Norge på 500-tallet fra dagens Finland og/eller det som i dag er den russiske republikken Karelen. At et nomadefolk som oppholdt seg i indre deler av Skandinavia vandret sør til Tydal etter ha ha vært i Norge i 200 år er ingen sensasjon akkurat. 

Jeg mente å si Trøndelag..

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (18 minutter siden):

Tja Trondheimsområdet og Trondheimsområdet fru Blom. Tydal ligger i grensefjellene mellom Sverige og Norge (men på norsk side). 

Som jeg har nevnt tidligere så visere nyere forskning at samene kom til Norge på 500-tallet fra dagens Finland og/eller det som i dag er den russiske republikken Karelen. At et nomadefolk som oppholdt seg i indre deler av Skandinavia vandret sør til Tydal etter ha ha vært i Norge i 200 år er ingen sensasjon akkurat. 

Vel det gjelder også den norske steinalder slekten.. Vi nordmenn er en blanding som følge av folkevandringene som fant sted.

Viking kulturen var noe som tok over for steinalder kulturene, Samene og Finnene mener man levde som fangst og fiskere altså som steinalder folket.

Samene er et nomadefolk som flytter etter årstidene, over grensene.

Det er gjort funn i nord som tyder på at det har vært slik siden steinalderen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

1.Vel det gjelder også den norske steinalder slekten.. Vi nordmenn er en blanding som følge av folkevandringene som fant sted.

2.Viking kulturen var noe som tok over for steinalder kulturene, Samene og Finnene mener man levde som fangst og fiskere altså som steinalder folket.

1. Det er få om ingen folkeslag i verden som ikke er en blanding fra forskjellige steder, dette inkludere også samene, hadde vært sykt mye innavl hvis ikke.

2. Det var laaang tid mellom det vi kaller steinalderen og vikingtiden. Finner har drevet med jordbruk nesten like lenge som nordmenn vil jeg tro. Samene er et nomadefolk. Felles for alle tre er at de har drevet med fiske og fangst uansett om det har vært steinalder eller moderne tid. 

-

Lenke til kommentar
majer skrev (39 minutter siden):

Samer kommer opprinnelig fra Sibir. De er russere.

Når det er sagt tror jeg mye av årsaken dreier seg om politikk. Det er i hovedsak nordsamer som har blitt vernet. Da Hitler og kompani brente Finmark lot de samene være siden de ikke blandet seg med andre og ble ansett som et "rent" folkeslag.

I Norge er det i hovedsak NKP-ml som har vært på kvenene sin side. Det bidrar nok til at både Høyre og AP har unngått dem. De opprinnelige nordmenne var i hovedsak i1 og i2. De kom mot slutten av istiden. De bosatte seg langs kysten og var mørke i håret. Så kom senere alle de blonde nordmennene fra Baltikum etc. Så for å regne ut urfolk bør man egentlig se på haplo fra mor og far. Men dessverre har vi ikke gentestet hele den norske befolkningen.

Gode poeng. Bortsett fra at det er mulig urbefolkningen var mer blåøyde enn de indoeuropeisk talende innflytterne. Førstnevnte lignet mest berbere, sistnevnte kurdere eller lyse iranere selv om en del av dem var blonde (finnes forresten også blonde pakistanere, ekstremt sjelden men de finnes). Det var og en annen innvandring til Europa mellom disse gruppene, fra Tyrkia/Midt-Østen, det var de som først innførte jordbruk i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (10 minutter siden):

1. Det er få om ingen folkeslag i verden som ikke er en blanding fra forskjellige steder, dette inkludere også samene, hadde vært sykt mye innavl hvis ikke.

2. Det var laaang tid mellom det vi kaller steinalderen og vikingtiden. Finner har drevet med jordbruk nesten like lenge som nordmenn vil jeg tro. Samene er et nomadefolk. Felles for alle tre er at de har drevet med fiske og fangst uansett om det har vært steinalder eller moderne tid. 

-

Vet ikke sikkert hvor lenge det er siden finner startet med jordbruk. Nordmenn var relativt sent ute, finner enda litt senere tror jeg. Men tusenvis av år uansett.

Og ja vi er alle blandet. Samene har mer gener fra urbefolkningen enn vi har. Det betyr ikke at de er urbefolkningen. Hva det faktisk betyr kan være vanskelig å finne ut.

Og ja det er leeeeeenge mellom steinalder og vikingtid. Vi var definitivt kulturelt germanske i jernalderen, 500 f.Kr. og utover, i bronsealderen kan man være ganske sikker på at vi var indoeuropeisk talende siden kulturen lignet dem lenger ned i Europa bl.a. den mykenske faktisk.

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Entern skrev (5 timer siden):

 

Og ja det er leeeeeenge mellom steinalder og vikingtid. Vi var definitivt kulturelt germanske i jernalderen, 500 f.Kr. og utover, i bronsealderen kan man være ganske sikker på at vi var indoeuropeisk talende siden kulturen lignet dem lenger ned i Europa bl.a. den mykenske faktisk.

Når våre indo-europeiske forfedre kom til Norge, tror jeg er et av historiens store mysterium. Det kan ha vært i bronsealderen som du skriver eller faktisk også i steinalderen. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...