Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll og service samtidig - hva gjøre først?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller ikke noe rolle. Greieste er å ta det samtidig. Er det mangler blir det et besøk til for etterkontroll uansett, er det ikke mangler slipper man med et besøk på den måten.

Tar de service samtidig gjør de gjerne det først, sånn at banale ting som lyspærer eller justering av lyshøyde og sånt allerede er i orden, så slipper man å komme tilbake å vise at man har fikeset det.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er service pr. anbefaling fra bilprodusenten er det gjerne bytte av olje + div. filter og kanskje kjøle -og bremsevæske som byttes. Det er et punkt på EU-kontroll for sjekk av kokepunkt på bremsevæske. Så i verste fall må du inn på etterkontroll for det etter service. Men personlig har jeg kun opplevd dette én gang og da på en bil som var ~20 år gammel og sannsynligvis aldri har fått ny bremsevæske.

Lenke til kommentar
Halloiluka skrev (På 16.1.2024 den 4:22 PM):

Når man skal be de ta begge deler, hva er mest økonomisk å be de om å gjøre først? Service eller EU kontrollen? 

Ta alt samtidig. Verkstedet vil være takknemlig for at du gjør begge deler samtidig.
 

Bare vær obs at det er et verksted du stoler på. At de ikke skriver med gaffel. At du har en avtale med de at de ringer deg FØR de utbedrer feil utover ordinær service. At du ikke bare gir de fritt spillerom. Enkelte verksted går "av hengslene" og bytter i søkk og kave på ting som ikke engang er på en serviceliste. De fleste er nok ærlige, men bedre føre var enn etter snar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får gjerne rabatt på EU-kontrollen om du tar det samtidig med service.

Er det feil som gjør at bilen ikke godkjennes, blir det uansett et ekstra verkstedbesøk senere pga deler som må bestilles (men ikke dobbelt opp med pris for EU kontroll).

Lenke til kommentar

Det enklaste og beste er å ta begge delar samtidig på same verksted, då vil mekanikaren sjølv ta ting i fornuftig rekkefølgje for å kontrollere, dokumentere og eventuelt utbedre etterkvart som kontroll og service blir gjennomført.

Om du absolutt skal ta kontrollane på ulike tidspunkt så tenker eg at det kjem litt ann på kor god stand bilen er i. Om du er usikker på om bilen i blir godkjent så kan det være hensiktsmessig å ta EU kontroll fyrst og deretter vurdere om det er hensiktmessig å ta service og reperasjon for å få bilen godkjent eller om det bli ein tur til bilopphøggaren.
Om du uansett skal bruke bilen ei stund til så kan det være mest fornuftig å ta service og eventuelt reparasjon fyrst slik at du forhåpentlegvis får bilen godkjent på fyrste forsøk og slepp å kome tilbake etter å ha utbetra eventuelle manglar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...