Dr. Brodsky Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Finnes det en elbil som oppfyller disse kriteriene? - 4x4. - Gjerne litt ekstra bakkeklaring, men ikke ute etter noe terrengkjøretøy. - Kan ha takbøyler/takboks. - Liten utvendig, stor innvendig. Vi har verdens minste parkeringsplass i en fellesgarasje, men er samtidig en familie på 5 som liker å pakke med alt for mye når vi skal på hytten. Vi har nå en 2019 Auris stasjonsvogn, den er ikke så dum på akkurat dette punktet. Ny bil bør ikke være særlig mye bredere om vi skal få opp dørene etter vi har parkert. - Billig! Vi har lav belåningsgrad på boligen og kan i teorien ta opp en god del lån til bil med boligen som sikkerhet, men jeg er usikker på om vi har så veldig lyst til det. Holder vi oss under 400 000 kan vi kanskje klare oss uten å måtte låne penger. Alternativet er å kjøpe fossilbil. Da kan vi gjerne gå for en større bil siden den ikke må inn i garasjen for å lade. Jeg er imidlertid usikker på om fossilbil er et fornuftig valg for fremtiden. Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Tesla Model 3 LR dekker alle kravene dine utenom ekstra bakkeklaring. Etter Y kom er det en haug av disse på finn, så du kan nok klare å finne en god deal. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Tesla 3 har jo fått en del pepper som vinterbil, og det å ha hele familien i en sånn bil som omtales slik den gjør for stabilitet på vinterføre virker litt betenkelig. Fossilbil er nok fremdeles et greit kjøp enn så lenge, men enig i at det ikke er så bra miljømessig. Økonomisk sett er jeg temmelig sikker på at olje kommer til å vare godt over 15-20 år til for Norge sin del så lenge vi ikke blir sanksjonert sønder og sammen. Denne melkekuen kommer til å være temmelig tom før vi kommer til å slippe taket på den frivillig. Klassisk industri vs miljø, der pengene vinner. Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar vidor skrev (Akkurat nå): Tesla 3 har jo fått en del pepper som vinterbil, og det å ha hele familien i en sånn bil som omtales slik den gjør for stabilitet på vinterføre virker litt betenkelig. Fossilbil er nok fremdeles et greit kjøp enn så lenge, men enig i at det ikke er så bra miljømessig. Økonomisk sett er jeg temmelig sikker på at olje kommer til å vare godt over 15-20 år til for Norge sin del så lenge vi ikke blir sanksjonert sønder og sammen. Denne melkekuen kommer til å være temmelig tom før vi kommer til å slippe taket på den frivillig. Klassisk industri vs miljø, der pengene vinner. Det har gått meg hus forbi. Har selv TM3LR så er kanskje litt biased, men jeg bor også på vestlandet hvor vi ikke får like mye vinter. I dag har det dog vært veldig mye vinter her og jeg har kommet meg frem over alt. Ioniq 5 er vel også en som dekker de fleste krav, men usikker på om denne kanskje er bredere enn TM3. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar (endret) Dr. Brodsky skrev (36 minutter siden): Finnes det en elbil som oppfyller disse kriteriene? - 4x4. - Gjerne litt ekstra bakkeklaring, men ikke ute etter noe terrengkjøretøy. - Kan ha takbøyler/takboks. - Liten utvendig, stor innvendig. Vi har verdens minste parkeringsplass i en fellesgarasje, men er samtidig en familie på 5 som liker å pakke med alt for mye når vi skal på hytten. Vi har nå en 2019 Auris stasjonsvogn, den er ikke så dum på akkurat dette punktet. Ny bil bør ikke være særlig mye bredere om vi skal få opp dørene etter vi har parkert. - Billig! Vi har lav belåningsgrad på boligen og kan i teorien ta opp en god del lån til bil med boligen som sikkerhet, men jeg er usikker på om vi har så veldig lyst til det. Holder vi oss under 400 000 kan vi kanskje klare oss uten å måtte låne penger. Alternativet er å kjøpe fossilbil. Da kan vi gjerne gå for en større bil siden den ikke må inn i garasjen for å lade. Jeg er imidlertid usikker på om fossilbil er et fornuftig valg for fremtiden. Tror ikke du finner en som dekker alle ønskene dine, så hva kan du eventuelt fyre på? Hvis du kan gå litt opp i pris så ville jeg sett på Skoda Enyaq, Tesla Model Y, VW ID.4, Nissan Ariya eller Hyundai Ioniq 5. Alle har sine fordeler/ulemper, men tror samtlige tikker boksene dine utenom på pris. Noen av disse kommer også uten 4x4 til en lavere pris hvis du vil droppe det. Hyundai Kona har ikke 4-hjulstrekk, men er den bilen jeg tenker på når du sier "liten utvendig, stor innvendig. Den nye modellen har fått ganske bra bagasjerom(mens fortsatt mindre enn de nevnt over). Tesla Model 3 er også nevnt. Veldig betent å snakke om Tesla så da får du nok mange ulike meninger, men er nettopp kommet i ny utgave med flere forbedringer og også noen spesielle designvalg (blant annet blinklys på knapper, "giring" på skjermen). MG4 Electric får du i 4x4 under 400k, men med mindre plass enn de førstnevnte. Vet ikke hvordan den stiller seg mot Tesla Model 3 i størrelse og bagasjeplass, muligens litt under? Endret 16. januar av Nimrad Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar Kravene det er enklest å fire på er bakkeklaring og pris. Når det kommer til forslagene her så er jeg redd mye blir for bredt..? Parkeringsanlegget er delt i båser på 3 hvor vi har den midterste plassen. Naboene på sidene har begge ganske brede biler, og jeg syns det er urettferdig at det er jeg i midten som må tenke på bredden, men samtidig så må jeg jo få opp dørene nok til at jeg kommer meg ut og inn av bilen. Med Aurisen går det, men det er såpass kjipt at vi stort sett parkerer utenfor. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Hva er max bredde du kan ha på bilen da? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. januar Forfatter Del Skrevet 16. januar Bilen vi har nå er 176 cm, det er allerede et problem, men kanskje 180 cm går greit... Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Åja ikke mer, da blir det litt mer tricky..Da har du ikke plass til en Model 3 virker det som, og den er ikke spesielt stor 😕 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar vidor skrev (2 timer siden): Tesla 3 har jo fått en del pepper som vinterbil, og det å ha hele familien i en sånn bil som omtales slik den gjør for stabilitet på vinterføre virker litt betenkelig. Fossilbil er nok fremdeles et greit kjøp enn så lenge, men enig i at det ikke er så bra miljømessig. Økonomisk sett er jeg temmelig sikker på at olje kommer til å vare godt over 15-20 år til for Norge sin del så lenge vi ikke blir sanksjonert sønder og sammen. Denne melkekuen kommer til å være temmelig tom før vi kommer til å slippe taket på den frivillig. Klassisk industri vs miljø, der pengene vinner. Ikke vær så sikker på det, før Ukraina krigen så var regjeringen ganske så opptatt av å skalere ned oljeutvinningen på norsk sokkel. Men straks man så at det var mangel på gass i Europa så er jeg overbevist om at EU- byråkratiet eller NATO fikk overbevist regjeringen til å fortsette satsingen. Men hvor lenge dette "presset" varer er usikkert, det er slik jeg ser det langt ifra lønnsomheten som bestemmer, men hårete politiske norske mål om et nullutslipp samfunn. Uansett, dette ble litt ot. Jeg er enig i at spesifikt her i Norge så er elbiler et tryggere valg, da man aldri vet hvilken avgifter og gebyrer de vil finne på for å minimere utslippene i trafikken. Plutselig kan bensinen koste 40kr, pga ovennevnte og det faktum at kronen vil fortsette å svekke seg og det påvirker bensinprisen. Husker ikke hva den het, men Toyota kommer med en ny liten el-suv. Den kan være midt i blinken, når man velger Toyota så gambler man heller ikke på annenhåndsverdien eller kvaliteten. Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Dr. Brodsky skrev (48 minutter siden): Bilen vi har nå er 176 cm, det er allerede et problem, men kanskje 180 cm går greit... Dersom du har behov for en såpass smal bil er kanskje det beste alternativet en fossil hvor du kan gå utenom disse målene. Men jeg fant en liste som viser bredden på forskjellige elektriske biler.. https://www.myevreview.com/electric-cars-width-comparison-chart Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Det ville vært fristende å låne en bred bil og parkere den i midten en dag de to store nabobilene er ute. Selv Golf og Leaf er bredere enn bilen du sliter med å få plass til i dag. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Dr. Brodsky skrev (3 timer siden): Bilen vi har nå er 176 cm, det er allerede et problem, men kanskje 180 cm går greit... Jøss, det er smalt det. Det er ikke uten grunn at reglene for bredde på parkeringsplasser er blitt utvidet ganske nylig. Basert på lista til @simen929 så tror jeg ikke det finnes noe biler som passer. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Pussig nok så er ikke bredden et kriterium i https://elbilvelgeren.elbil.no/ ... Men lykke til! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar Frobe skrev (20 timer siden): Det ville vært fristende å låne en bred bil og parkere den i midten en dag de to store nabobilene er ute. Selv Golf og Leaf er bredere enn bilen du sliter med å få plass til i dag. Jeg har en firmabil som tar hele bredden. Jeg vil være innenfor oppmerkingen, men de vil ikke kunne komme seg ut av bilen etter de har parkert. Kanskje jeg skal prøve? 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Dr. Brodsky skrev (På 16.1.2024 den 3:58 PM): Gjerne litt ekstra bakkeklaring Kan du nevne noen biler du føler har god nok bakkeklaring? Dr. Brodsky skrev (På 16.1.2024 den 3:58 PM): Alternativet er å kjøpe fossilbil. Da kan vi gjerne gå for en større bil siden den ikke må inn i garasjen for å lade. Jeg er imidlertid usikker på om fossilbil er et fornuftig valg for fremtiden. Jeg ville ikke vært veldig bekymret for det. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar (endret) Sjørøver skrev (53 minutter siden): Kan du nevne noen biler du føler har god nok bakkeklaring? Hadde tidligere en Ford Kuga, den var helt super...så lenge den ikke sto på verkstedet. Kan klare meg med mindre bakkeklaring enn det, men Aurisen er for lav. Jeg kjører en del på dårlige veier, og det ligger ofte isklumper, steiner, kvist og lignende i veien. Det er greit å kunne kjøre over og slippe og måtte stoppe og gå ut for å fjerne. I tillegg går vi mye tur på steder hvor eneste parkeringsmulighet er i grøften. Også er det hytten på fjellet, da. Det optimale hadde vært noe ala en elektrisk Skoda Octavia Scout. Uten at det er en bil jeg har noe erfaring med. Endret 17. januar av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar freedomseeker skrev (23 timer siden): Ikke vær så sikker på det, før Ukraina krigen så var regjeringen ganske så opptatt av å skalere ned oljeutvinningen på norsk sokkel. Men straks man så at det var mangel på gass i Europa så er jeg overbevist om at EU- byråkratiet eller NATO fikk overbevist regjeringen til å fortsette satsingen. Men hvor lenge dette "presset" varer er usikkert, det er slik jeg ser det langt ifra lønnsomheten som bestemmer, men hårete politiske norske mål om et nullutslipp samfunn. Uansett, dette ble litt ot. Jeg er enig i at spesifikt her i Norge så er elbiler et tryggere valg, da man aldri vet hvilken avgifter og gebyrer de vil finne på for å minimere utslippene i trafikken. Plutselig kan bensinen koste 40kr, pga ovennevnte og det faktum at kronen vil fortsette å svekke seg og det påvirker bensinprisen. Husker ikke hva den het, men Toyota kommer med en ny liten el-suv. Den kan være midt i blinken, når man velger Toyota så gambler man heller ikke på annenhåndsverdien eller kvaliteten. Det er veldig vanskelig å spå oljeprisen fremover. Hvis etterspørselen på verdensmarkedet holder så lenge at oljeindustriens produksjonsvolum begynner å stange mot peak oil vil prisen gå til "himmelen". Hvor mange år til det kan skje strides de lærde om, men det er ingen uenighet om at verdens drivbare oljereserver er langt på vei tømte. Det kan være snakk om noen få år opp til maks noen få tiår før vi får føling med peak oil-problematikken. På den annen side, hvis IEAs Energy Outlook for 2023 får rett i at veksten i elbiler på det globale markedet (rundt 20 % av det globale salget av personbiler i 2023 var elektrisk) og andre elektrifiseringstiltak gjør at etterspørselen for olje vil begynne falle på det globale markedet innen 2030 kan vi få den situasjonen at det produseres mer olje enn kundene etterspør. Da vil prisen kunne falle kraftig. Det som gjør at jeg ville betenkt meg for å kjøpe en fossilbil i dag er at i Norge selges det nesten bare elbiler kombinert med at antallet fossilbiler på veiene har begynt å falle markant. Nå er det ca. 25 % elbiler i den norske personbilkparken og denne andelen vil stige markant i årene som kommer. Det betyr at næringsdrivende som i dag tilbyr drivstoff, verksted, veldikehold og andre tjenester som elbilister ikke trenger, vil se et sterkt fallende marked fremover og kommer til å gradvis kutte ut disse tjenestene og gå over til å betjene elbilisters særbehov. Det vil etterhvert bli langt mellom verksted som kan utføre service og reparasjoner på fossilbiler, bensinpumper og annet som vi er vante til er "over alt" i dagens veinett og tilhørende infrastruktur. Men min beste begrunnelse for å velge elektrisk fremfor fossil er at elbilene er så mye bedre og komfortable å kjøre enn sine fossile "fettere og kusiner". Dessuten synes jeg det er godt og tilfredsstillende å vite at min bilbruk ikke forurenser nærmiljøet med giftig eksos og lager mye minder (plagsom) støy når jeg bruker bilen. Så til trådens tema. Hvis du har 400 000 å rutte med hadde jeg undersøkt en MB EQB. De ser jeg på Finn.no at du kan få demokjørte ned mot den summen. Jeg kjører i dag en MB EQA (den er for liten for en barnefamilie) og er superfornøyd (jeg har også en EQC, men den blir nok i dyreste laget). Har aldri kjørt så gode, stillegående og komfortable biler som disse to (har på langt nær prøvd alle merker). MB har dessuten aktiv temperering av bilens hovedbatteri slik at du lader og får like stor ytelse ut av batteriet på vinteren som på sommeren. Den overvåker og lader 12V-batteriet fra hovedbatteriet ved behov uavhengig av om bilen står parkert eller er i bruk. Bilene har også (i alle fall en del modeller) firehjulstrekk og det er kjempelett via appen på telefonen å forvarme (eller avkjøle på sommeren) bilens kupe og batteri slik at den er klar til bruk med isfrie ruter når du trenger den. Jeg har defor ikke merket noe til de kuldeproblemene man hører mange andre elbiler sliter med i sprengkulda, med unntak av strømforbruket blir veldig høyt. MB slipper ikke unna fysikkens lover. Du må være innstilt på å måtte lade ofte når det er sprengkulde. 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. januar Forfatter Del Skrevet 17. januar (endret) Jeg ser mer og mer på Polestar 2, men uten å ha studert de i virkeligheten er det vanskelig å se om de har god nok plass innvendig. EQB ser jo helt super ut. Den er også i følge tallene jeg finner et par cm smalere enn Polestar 2. Samtidig er den 7 cm bredere enn bilen vi har nå, og det er mer enn trangt nok sånn vi har det. På en annen side så ha begge naboene bredere biler enn oss, så det er vel ikke sånn at det er vårt ansvar å kjøpe smal bil for at alle skal kunne komme seg ut og inn av bilene...? Lade ofte er ikke noe problem så lenge bilen kommer inn i garasjen (og vi får opp dørene nok til at vi kommer oss ut). Vi kan da lade hjemme og på hytten. Til og fra jobb bruker jeg firmabilen som jeg lader på jobb og på hurtigladere for jobbens regning ved behov. Samboer sykler til og fra jobb vår, sommer og høst. Om vinteren kjører hun, men det er ikke så lang reisevei at det er behov for å lade på jobben. Endret 17. januar av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Dr. Brodsky skrev (31 minutter siden): Jeg ser mer og mer på Polestar 2, men uten å ha studert de i virkeligheten er det vanskelig å se om de har god nok plass innvendig. Den kan fort bli trang for en familie på fem. Men det er en veldig god bil på de fleste områder, har en selv som byttes ut pga familieforøkelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå