Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen "hikster" før den blir varm under kjøring, er det pga lite frostvæske?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på bil. Kan å fylle olje, diesel og spylervæske, så jeg håper noen kan gi meg ting inn med teskje her. 

I dag var det -11 grader ute og bilen hadde stått ute i en del timer. Etter oppstart begynner bilen å "hikste", og dette fortsetter mens jeg kjører i rundt 15 minutter. Jeg legger merke til at når bilen har blitt var, slutter den å hikste. Stoppet for å handle på butikken. Ingen hiksting eller unormalt med bilen på vei hjem. 

Sjekket i motorrommet at frostvæsken lå under minimum. Fikk beskjed om at nivået skal leses av når bilen er varm, men når jeg søker det opp står det at den skal være kald. Skal sjekke nivået i morgen tidlig. 

Jeg tenkte at kanskje dette er årsaken til at bilen hikstet slik, at den slet med å bli varm, men en venn av meg sier det trolig ikke er årsaken. Uansett så må jeg etterfylle væske. 

1) Væsken er rød. Da må jeg bruke rød væske? Har ingenting å si hvilket merke? 
2) Hvordan fyller jeg, steg for steg. Skal bilen være kald? Noen andre forholdsregler å ta? 
3) Om nivået endrer seg mellom når bilen er varm og kald, hvordan vet jeg at jeg har fylt nok? Skal det være opp til maks når den er kald?

Er veldig usikker på dette og frister egentlig bare å ringe verkstedet i morgen og høre om de kan fylle væske. Men jeg er redd for å kjøre bilen nå i tilfelle den stopper. De siste gangene bilen har stått ute i så sterk kulde har den også hikstet litt ved oppstart, men ikke opplevd det under kjøring slik som i dag. 

Setter stor pris på svar. 

Endret av Stripete
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (4 minutter siden):

Væsken er rød. Dette er en audi a4, 2013 modell. Da må jeg bruke rød væske?

Ja

Stripete skrev (4 minutter siden):

Skal bilen være kald?

Ja

Stripete skrev (5 minutter siden):

Noen andre forholdsregler å ta?

Ikke gjør det når den er varm og under trykk 

Stripete skrev (5 minutter siden):

Om nivået endrer seg mellom når bilen er varm og kald, hvordan vet jeg at jeg har fylt nok? Skal det være opp til maks når den er kald?

Fyll til midt mellom max og min når dem er kald. Følg med på nivået. 

 

Stripete skrev (6 minutter siden):

Men jeg er redd for å kjøre bilen nå i tilfelle den stopper

Pust med magen, dette går fint. 

 

Stripete skrev (7 minutter siden):

Men jeg er redd for å kjøre bilen nå i tilfelle den stopper. De siste gangene bilen har stått ute i så sterk kulde har den også hikstet litt ved oppstart, men ikke opplevd det under kjøring slik som i dag.

Det er ikke unormalt at diesel oppfører seg litt sytete når det er kaldt. Søk på diesel cold start på YouTube så finner du mye merkelig. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Ja

Ja

Ikke gjør det når den er varm og under trykk 

Fyll til midt mellom max og min når dem er kald. Følg med på nivået. 

 

Pust med magen, dette går fint. 

 

Det er ikke unormalt at diesel oppfører seg litt sytete når det er kaldt. Søk på diesel cold start på YouTube så finner du mye merkelig. 

Tusen hjertelig takk for svar snille deg. Jeg håper det bare er at den er litt ekstra sytete nå på vinteren, det er sjeldent det er så kaldt her. Den står heldigvis i garasje som er litt varmere enn ute, men skal ta den ut i morgen og se hvordan den oppfører seg da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...