Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Særlig uavhengig/ledende stilling - lovlig?

Gjest d2f3f...ef2

Anbefalte innlegg

Gjest d2f3f...ef2

Hei,

jeg er ansatt som barsjef i en restaurant og har ansvar for ca 7 ansatte. Jeg lager vaktlister, har ansvar for oppdatering av meny, varebestillinger, lagerstyring og til dels personal ansvar(vi har en HR-ansvarlig som tar seg av det aller meste av personalsaker). 

i min kontrakt står det at jeg er ansatt i en særlig uavhengig/ledende stilling, noe som avskriver deler av AML. Særlig når det kommer til arbeidstid, overtidsbetaling etc.

Vaktplanen jeg lager inkluderer meg selv, og jeg har ved enkelte tilfeller endret, fjernet eller lagt til vakter til meg selv når jeg ser det er nødvendig eller har jobbet overtid.

Nå har jeg fått advarsel fra sjefen at om jeg ikke får lov til å gjøre endringer på mine egne vakter med mindre det godkjennes av han først. Jeg har også krav om å jobbe til visse tider på visse dager og har fått beskjed om at jeg må jobbe et visst antall stengevakter pr uke etc.

jeg sitter altså igjen med å ikke ha så mye frihet i å styre min egen arbeidstid. Derfor lurer jeg må om min kontrakt som særlig uavhengig/ledende stilling i det hele tatt er lovlig? Jeg jobber mye doble vakter og har mange 6-dagers uker for å dekke sykdom og andre uforutsette situasjoner uten å få noe overtidsbetalt. Jeg får heller ikke kvelds og helgetillegg som alle de andre ansatte.

takker så mye for svar.

Anonymous poster hash: d2f3f...ef2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d2f3f...ef2 skrev (11 minutter siden):

Derfor lurer jeg må om min kontrakt som særlig uavhengig/ledende stilling i det hele tatt er lovlig?

Nei, du har definitivt ikke en særlig uavhengig/ledende stilling. Det er ikke lov å komme seg unna reglene ved å definere en stilling som særlig uavhengig/ledende i arbeidskontrakten.

Arbeidstilsynets informasjon:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest d2f3f...ef2

Hva blir veien videre for min del om det viser seg at kontrakten er ugyldig? Kan jeg kreve at den blir endret uten å miste jobben? Kan jeg kreve etterbetaling av overtidsarbeid og kvelds og helgetillegg?

Jeg ønsker ikke å miste jobben. Men jeg vil gjerne få betalt for den jobben jeg gjør.

Lenke til kommentar
Gjest d2f3f...ef2 skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått advarsel fra sjefen at om jeg ikke får lov til å gjøre endringer på mine egne vakter med mindre det godkjennes av han først.

Har du fått advarselen muntlig eller skriftlig?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest d2f3f...ef2 skrev (14 minutter siden):

Hva blir veien videre for min del om det viser seg at kontrakten er ugyldig? Kan jeg kreve at den blir endret uten å miste jobben? Kan jeg kreve etterbetaling av overtidsarbeid og kvelds og helgetillegg?

Det spørs. 

Det fyrste spørsmålet er sjølvsagt om det blir påstått at du har ei særleg uavhengig stilling eller om stillinga er særskilt leiande? Sidan du har arbeidsavtale på at stillinga skal være begge delar så gir det deg i utgangspunktet friheit til å både sjølv bestemme om du trengte å jobbe, og dersom du finner ut at du treng å jobbe så skal du ha fullmaktene til å tilsette nokon andre til å gjere jobben. 

Sidan arbeidsavtalen er ulovleg så kan du enten kreve overtidsbetalt eller du kan nekte å utføre den delen av jobben som går utover ordinær arbeidstid (for ein som ikkje har særskilt leiande stilling). 

Realistisk sett så er det ikkje verdt arbeidet å kreve betalinga, då står du igjen med enklaste løysinga som er å ikkje gjere meir enn du rettsleg sett er forplikta til som vanleg tilsett utan særskilt leiande stilling, som igjen betyr at det er arbeidsgivar som må seie deg opp. Blir du oppdagt så må du på nytt vurdere om det er hensiktsmessig å reisen søksmål. 

Du jobbar no i ein bransje som et notoriske for låg emne til å følge lov og avtaleverk, så det blir også eit spørsmål om kva du giddet å bruke energi på. Denne bransjen er også notorisk for å til stadigheit gå konkurs, så det er ikkje gitt at det er pengar å hente sjølv om du har rett på betaling for alt arbeidet du utfører. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d2f3f...ef2
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Det spørs. 

Det fyrste spørsmålet er sjølvsagt om det blir påstått at du har ei særleg uavhengig stilling eller om stillinga er særskilt leiande? Sidan du har arbeidsavtale på at stillinga skal være begge delar så gir det deg i utgangspunktet friheit til å både sjølv bestemme om du trengte å jobbe, og dersom du finner ut at du treng å jobbe så skal du ha fullmaktene til å tilsette nokon andre til å gjere jobben. 

Sidan arbeidsavtalen er ulovleg så kan du enten kreve overtidsbetalt eller du kan nekte å utføre den delen av jobben som går utover ordinær arbeidstid (for ein som ikkje har særskilt leiande stilling). 

Realistisk sett så er det ikkje verdt arbeidet å kreve betalinga, då står du igjen med enklaste løysinga som er å ikkje gjere meir enn du rettsleg sett er forplikta til som vanleg tilsett utan særskilt leiande stilling, som igjen betyr at det er arbeidsgivar som må seie deg opp. Blir du oppdagt så må du på nytt vurdere om det er hensiktsmessig å reisen søksmål. 

Du jobbar no i ein bransje som et notoriske for låg emne til å følge lov og avtaleverk, så det blir også eit spørsmål om kva du giddet å bruke energi på. Denne bransjen er også notorisk for å til stadigheit gå konkurs, så det er ikkje gitt at det er pengar å hente sjølv om du har rett på betaling for alt arbeidet du utfører. 

Så du sier at beste løsningen for meg er å sette meg på bakbeina og nekte overtidsarbeid i fremtiden? Det løser vel stort sett bare ett av problemene, med tanke på at kontrakten også skal gi meg frihet til å bestemme min egen arbeidstid.

er det ikke enklere å be om eller kreve en endring av kontrakten som tydeligvis er ulovlig enn å gjøre ting vanskelig?

Og hvorfor er det ikke realistisk å kreve betalt for tidligere arbeid?

Jeg er fullstendig klar over at min bransje er kjent for å være på kanten av det som er lovlig, men det betyr vel ingenting rent juridisk sett. Det er levebrødet mitt, så selvfølgelig gidder jeg å bruke tid på det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest d2f3f...ef2 said:

Så du sier at beste løsningen for meg er å sette meg på bakbeina og nekte overtidsarbeid i fremtiden?

Det kan man vel egentlig ikke, men man kan kreve at den blir betalt. Man kan pålegges overtid, man når man pålegges overtid så følger det av dette at man har krav på betaling.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Og hvis man ikke får betaalt så gjelder dette:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/

Men det skaper vel ikke nødvendigvis en veldig god stemning, eller en god referanse for neste jobb.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest c2491...a0c

Dette er som nevnt strengt regulert og høres ulovlig ut for din stilling. Her skal du være helt fri til å bestemme din egen arbeidsdag.

Men mange misbruker dette. Min bedrift enablet dette ved X antall G i lønn. Heldigvis endret på nå. 

Anonymous poster hash: c2491...a0c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...