Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Gebyret blir mest dritt på varer som koster veldig lite. Men når prisen begynner å gå opp mot 1000 kroner så er det vel mva som svir mest?

Koster varen 1000 kroner blir mva 250 kroner. Skal man da betale mva både til selger og til transportør så blir dette 500 i mva pluss et gebyr i tillegg.

Ville tro at det heller ikke er lett å få refundert mva som er betalt for mye. Skal man kreve den fra selger eller transportør?

Uansett så er det vel ingen av de som vil refundere, for dette er penger de allerede har gitt videre til tollen/staten.

Jeg tror at eneste håpet vi har er at politikerne i Norge er interesser i å finne en løsning som passer. Dette mener jeg at vi som forbruker har krav på. Hva med å sende et brev til rett instans og se hvilken forklaring de har? Har i det minste rett på å få et fornuftig svar tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 20.1.2024 at 1:34 PM, ali q said:

Akkurat hvordan skal en eBay selger vite om det er Posten, PostNord eller Helt Hjem som er last mile speditør på en pakke fra andre siden av jordkloden?

Hvis du hadde tatt deg "bryet" med å lese hva som står i linken jeg postet, så hadde du kanskje forstått at "last mile speditør" er HELT uvesentlig dersom avsender følger de gjeldende reglene fra 1/1 og registrerer innbetalt VOEC elektronisk. På den måten slipper jo "last mile speditør" å tenke på mva, toll og gebyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stein58 skrev (På 21.1.2024 den 5:41 PM):

Gebyret blir mest dritt på varer som koster veldig lite. Men når prisen begynner å gå opp mot 1000 kroner så er det vel mva som svir mest?

Koster varen 1000 kroner blir mva 250 kroner. Skal man da betale mva både til selger og til transportør så blir dette 500 i mva pluss et gebyr i tillegg.

Ville tro at det heller ikke er lett å få refundert mva som er betalt for mye. Skal man kreve den fra selger eller transportør?

Uansett så er det vel ingen av de som vil refundere, for dette er penger de allerede har gitt videre til tollen/staten.

Jeg tror at eneste håpet vi har er at politikerne i Norge er interesser i å finne en løsning som passer. Dette mener jeg at vi som forbruker har krav på. Hva med å sende et brev til rett instans og se hvilken forklaring de har? Har i det minste rett på å få et fornuftig svar tilbake.

Dobbelt mva svir helt klart, derfor jeg mener de burde fått til et system hvor man enkelt kan betale inn mva uten gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten "hack" som kanskje fungerer. Etter mye krangling med postens support kom det frem at om man ikke betalte tollen så ville fremtidige pakker alltid komme til hentested, hvor man da kan nekte å ta imot.
Om det betyr at du må via en og annen inkasso sak for å oppnå denne "statusen" vites ikke.

Hvis noen har lyst til å prøve dette (på eget ansvar), så hadde det vært veldig interresant å vite om det hadde fungert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 22.1.2024 den 8:53 AM):

dersom avsender følger de gjeldende reglene fra 1/1 og registrerer innbetalt VOEC elektronisk. På den måten slipper jo "last mile speditør" å tenke på mva, toll og gebyrer.

hvem er avsender? den enkelte selger/butikk, eller plattformen Ebay/Aliexpress?

Lenke til kommentar

Jeg venter en pakke fra ali nå. Fått melding fra posten om at den snart kommer i postkassen. Det ble kjøpt med "Choice"-opplegget hos ali og er sendt med "Yanwen" og jeg mener å ha lest at noen andre har erfart at slike pakker ikke har bydd på problemer. Blir spennende å se. Hvis det å holde seg til choice og yanwen fungerer så er jo det greit å vite i ihvertfall. Selv om det selvfølgelig kan være helt tilfeldig. Jeg kommer uansett til å bli kranglete med posten når jeg får et krav og jeg har dokumentasjon på at min plikt er gjort helt i henhold til opplegget myndigheten har tredd nedover ørene på oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Har fått 3 pakker fra Aliexpress sendt med Singapore Post. Ingen momskrav.

hva slags leveringsmetode på disse?  rett i postkassen, hente i butikk,  eller levert v/døren ?

la du merke til om VOEC nummer var påført på pakkene?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
bo1e skrev (3 timer siden):

sendt med "Yanwen"

de gangene det har blitt mye porto på ting, f.eks. bestilt x4 av en vare, så mener jeg huske at Yanwen har stått for frakt. Virker litt mer påkostet og evt. nøye med Voec-greia (?)

har en pakke rett rundt hjørnet nå som fraktes med "Cainiao" de er litt mer fishy tror jeg, men får se.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Du får ganske enkelt MVA i retur fra ebay, men ikke gebyret. Vi får begynne å gi Negative feedback på alle selgere som ikke opplyser VOEC der i alle fall. Ebay blir nok litt grinete på selgerne som skaper merarbeid så dette kommer nok til å rette seg over tid, i mellomtiden får vi være nøye med å kreve MVA returnert og skrive Negative feedbck for harde livet :)

Jeg venter på svar fra Posten på hvordan man skal forholde seg til MVA-krav på pakker som aldri kom frem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

hva slags leveringsmetode på disse?  rett i postkassen, hente i butikk,  eller levert v/døren ?

la du merke til om VOEC nummer var påført på pakkene?

Sjekket pakkene. Kunne ikke se noe bortsett fra det jeg har skrevet i adressefeltet. De er mest sannsynlig meldt inn elektronisk. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Sjekket pakkene. Kunne ikke se noe bortsett fra det jeg har skrevet i adressefeltet. De er mest sannsynlig meldt inn elektronisk. 

Fikk en pakke i går og en i dag, på begge pakkene har jeg revet av etiketten for og se på orginal etiketten under, ingen VOEC nummer på den ene eller andre lappen så det meldes nok inn digitalt ja, er heller ikke noe ekstra mva på disse, det har jeg sjekket med posten, begge kom i postkasse.

Lenke til kommentar

Får håpe det etterhvert går an å forstå seg på hva slipper gjennom og hva som ikke gjør det. Hvis det er noe man kan gjøre i vår ende for å unngå det som foreløpig(?) ikke fungerer som det skal. Og det ikke bare er tilfeldigheter hos avsender eller hos posten eller begge deler.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 minutt siden):

Får håpe det etterhvert går an å forstå seg på hva slipper gjennom og hva som ikke gjør det. Hvis det er noe man kan gjøre i vår ende for å unngå det som foreløpig(?) ikke fungerer som det skal. Og det ikke bare er tilfeldigheter hos avsender eller hos posten eller begge deler.

Alle mine fem pakker etter nyttår fra Ebay-selgere har kommet gjennom uten noen form for mva-innkreving fra Posten. De tre pakkene jeg har sjekket, hadde VOEC nummer påskrevet på adresselappen. Det har vært en med lav verdi (50 kroner), de andre lå på 350-2500 kroner.

Lenke til kommentar
discostu skrev (På 21.1.2024 den 5:12 PM):

Gebyret er jo i grunn det som er mest dritt med hele løsningen. Hadde de ordnet en portal der man enkelt kunne betale momsen og eventuelt toll på de få varene det er med enkle betalingsløsninger som vipps, kort osv uten gebyr kunne man skrotet hele VOEC løsningen, men nei. Her skal de dundre på med en ubrukelig løsning som gjør at utenlandske bedrifter må tilpasse seg i hue og ræva for det lille markedet Norge er. 

Å kalle lille Norge et marked i det hele tatt er ganske latterlig i global sammenheng. Blir som å si du har en halv dråpe med urin på buksebeinet og påstå du har pissa på deg.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (17 timer siden):

Fikk en pakke i går og en i dag, på begge pakkene har jeg revet av etiketten for og se på orginal etiketten under, ingen VOEC nummer på den ene eller andre lappen så det meldes nok inn digitalt ja,

bare for å dvele litt ved "meldt inn digitalt"

det sies/er en oppfatning (av VOEC systemet) at det ikke fins noen sporbar direkte kobling mellom mva-pengene og den enkelte pakke (og oss), dvs. det står ikke noe sted i systemet at "Hans Hansen" har betalt mva. for pakke "x"

Aktørene overfører visstnok mva. kvartalsvis (altså 4 ganger i året) til Skatteetaten i Norge i store "anonyme" samlepotter, uten referanser til hvilken vare eller "deg og meg". Derfor kan Posten visstnok heller ikke gjøre elektronisk oppslag i databasen for å skjekke mva. hvis vi innleverer klage over dobbel-mva. (Er i alle fall det som sies, eller bare gidder de ikke(?)

Hele VOEC-greia virker fortsatt litt diffus synes jeg, om hvorfor pakker tidvis sklir gjennom systemet uten noen hindringer. Man er liksom ikke helt sikker på om alt er på stell nå, eller kanskje bare Posten midlertidig har blitt mindre rigide pga. klagestorm. ?

siste ord er vel ikke sagt mistenker jeg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...