Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

asicman skrev (2 timer siden):

Det var frakt + MVA hos Adafruit. Så blir det dobbel MVA på dette og MVA på tollbehandlingen. Jeg har ikke faktura fra Adafruit for hånden men husker varene var noen og tjue USD (mulig jeg har husket feil), men faktura fra Posten er 695.

Da må jo avsender ha oppgitt helt feil verdi også, i tillegg til å "glemme" VOEC-nummeret. (når gebyret mellom 500 og 3000 er på 78kr har du altså betalt 617kr i mva, tilsvarende en verdi på 2468kr, eller ca. det tidobbelte. Kanskje de hadde oppgitt det du betalte i NOK, ca 240-250kr, som beløp i dollar?? 🤔)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, sdf123 said:

Hva er beste måte å bestille fra Aliexpress på nå for å unngå dobbel toll?

Kjøp varer merket med choice sies det. Jeg har bestilt varer merket både med choice og uten og jeg har ennå ikke fått noe beskjed om toll. Ca 70 "bestillinger" i 2024-2025

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sdf123 said:

Er det sånn dere setter adressen i Aliexpress da?

Det trikset fungerer ikke lengre. VOEC skal være elektronisk registrert, og dette skal Aliexpress gjøre for deg. Det skjer automatisk. Det kan oppstå problemer når pakker skifter sporingsnummer underveis fra Kina (VOEC følger sporingsnummer), men det har ikke skjedd meg enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Alle som er med i voec-ordningen skal uoppfordret gjøre dette riktig og betale avgifter til norske myndigheter på dine vegne. Jeg har også handlet både med og uten choice fra aliexpress uten problemer. Når det er uten choice så pleier jeg å skrive i merknaden på bestillingen at de vennligst må huske på korrekt voec-registrering når de sender. Aner ikke om de en gang leser det, men foreløpig har det ikke blitt noe feil.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/13/2025 at 9:33 PM, sdf123 said:

Hva er beste måte å bestille fra Aliexpress på nå for å unngå dobbel toll?

Og gjelder det også for Ebay?

På eBay kan du overhodet ikke gå ut fra at selgeren er VOEC-registrert. Det er enklere sånn, du må rett og slett alltid regne med å betale MVA og gebyr. Så kan det være en bonus om du slipper. 

Lenke til kommentar

Det er ikke selgere hos Ebay som er voec-registrert det er Ebay selv. Ebay legger på norsk mva på alt du handler der. Og de bruker 25% uansett om det er riktig sats eller ikke (det gjør helt sikkert andre plattformer også). Det er mulighet for å legge en påminnelse på handlene på Ebay også, det pleier jeg å gjøre. Men det har oftere skjært seg der enn hos Ali.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...