Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

Anbefalte innlegg

Jeg har heller enda ikke fått noe momskrav på ting fra ali, blitt noen titalls bestillinger i løpet av året. Har bestilt uten choice én gang fordi varen ikke fantes med choice. Ikke noe ekstra moms på den heller. Jeg la på en melding på den bestillingen og ba om at det ble gjort riktig, men aner ikke om det hadde noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har nå motatt 4 sendinger fra Ali ila ett par uker, alle blir tollbehandlet og jeg blir innkrevd mva+ gebyr.. En av de var en såkalt choice sending.. Jeg har heller ikke prøvd fix’n med med VOEC id i adr feltet..
Sykt irriterende, posten er jo en uskyldig part i dette, skylden ligger hos virke/politikere /skatteetat som setter i gang ordninger som tydeligvis ikke fungerer, og gjør oss VanligeFolksTur skadelidene..

Noe som et rart er at sporings nummer blir endret fra det som oppgis på Ali, til ett helt annet etter tollbehandling..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Posten har sagt spesifikt at VOEC i adressefeltet ikke skal virke (etter årets endringer) fordi det ikke vil bli lest. Kun korrekt registrering online er gyldig, mener jeg også de sa.

Jeg har fått tollbehandling på én pakke, blant flere uten "choice". Jeg handler helst hos selgere som har mange salg fra før siden det er så vanskelig å skille mellom små/nybegynnere og scammere. Det kan ha noe å si siden mange salg betyr har mer erfaring.

Lenke til kommentar
Heia skrev (3 timer siden):

Jeg har heller ikke prøvd fix’n med med VOEC id i adr feltet..

Dette trikset har nada virkning.
Voec skal sendes inn elektronisk.

Heia skrev (3 timer siden):

Noe som et rart er at sporings nummer blir endret fra det som oppgis på Ali, til ett helt annet etter tollbehandling..

En pakke han ha 1 til 10talls sporingsnr fra avsender til mottaker.
Siste pakken jeg fikk var fra USA.
Den gikk gjennom 3 sporingsnr før jeg fikk den.
Et fra Avsender i USA, så nytt fra USA til tyskland og så et Post-sporingsnr fra tyskland og hjem.

Ting som sendes med Posten skal ha sporingsnr etter et konkret system som er 2 bokstaver som sier pakketype, tallrekke og 2 bokstaver med avsenderland.
Shippingen Ali bruker til norge følger ikke alltid denne standarden.
Ali har ett sporingsnr, så har speditøren dem bruker et eget nr. så skal posten norge bruke sitt system, helt vanlig.
Når pakken kommer til norge er det ofte at dem får ny lable.

Kan legge til at jeg ikke har fått MVA krav fra Ali på lenge, og jeg handler relativt ofte (2-3 gang pr mnd)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt ikke opplevd problemer med sendinger fra aliexpress. Veldig rart at det er sånne forskjeller. Er det noen måte for mottaker å kontrollere om riktig informasjon ble registrert hos avsender? Litt vesentlig å finne ut og dokumentere hvor feilen oppstår for å kunne ta tak i det.

Lenke til kommentar
Heia skrev (18 timer siden):

Har nå motatt 4 sendinger fra Ali ila ett par uker, alle blir tollbehandlet og jeg blir innkrevd mva+ gebyr.. En av de var en såkalt choice sending.. Jeg har heller ikke prøvd fix’n med med VOEC id i adr feltet..
Sykt irriterende, posten er jo en uskyldig part i dette, skylden ligger hos virke/politikere /skatteetat som setter i gang ordninger som tydeligvis ikke fungerer, og gjør oss VanligeFolksTur skadelidene..

Posten er ikke noen uskyldig part. De er en stor aktør som kan påvirke denne ordningen på alle mulige måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Posten er ikke noen uskyldig part. De er en stor aktør som kan påvirke denne ordningen på alle mulige måter.

Men de vil ikke dessverre. Jeg opplevde også innkreving av MVA selv om det stod klart og tydelig både på pakken og i dokumentasjonen fra Ali at toll var betalt. Dette gjentok seg gang,på gang,på gang til jeg slutt ga opp å handle. Jeg handlet ymse datautstyr som er vanskelig,om ikke helt umulig , å finne i Norge så Amazon ble neste alternativ. Hvorfor Ali er utfordrende vet jeg ikke,men en kan jo få rare konspirasjonsteorier i hodeskallen av dette. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 minutter siden):

Men de vil ikke dessverre. Jeg opplevde også innkreving av MVA selv om det stod klart og tydelig både på pakken og i dokumentasjonen fra Ali at toll var betalt. Dette gjentok seg gang,på gang,på gang til jeg slutt ga opp å handle. Jeg handlet ymse datautstyr som er vanskelig,om ikke helt umulig , å finne i Norge så Amazon ble neste alternativ. Hvorfor Ali er utfordrende vet jeg ikke,men en kan jo få rare konspirasjonsteorier i hodeskallen av dette. 

Dette er en form for statlig byråkrati. Skape mest mulig arbeid ut av dårlige løsninger for å verne om egen arbeidsplass.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, FriskLuft said:

Hvorfor Ali er utfordrende vet jeg ikke,men en kan jo få rare konspirasjonsteorier i hodeskallen av dette. 

Her er en konspirasjonsteori til deg. Du finansierer den kinesiske kommuniststats fiendtlige handlinger ovenfor vesten ved å shoppe hos AliExpress.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Heia skrev (19 timer siden):

Hvis den kinesiske sporingen slutter med YP, så forlater pakken Kina med Beijing Yanwen Logistics, vanligvis omtalt som "Yanwen". Det er et selskap som ikke er en del av det internasjonale postsystemet, så det nummeret kjennes ikke av postverkene. De har en eller annen avtale med Posten, for pakkene havner hos Posten i Lørenskog for videre fordeling i Norge.

Jeg har kun fått pakker sendt som "choice", og der får pakken et norsk sporingsnummer som Yanwen tydeligvis får tildelt fra Posten når den forlater eksporttollen i Kina. Det passer bra med at Yanwen forhåndsvarsler Posten om pakken slik de skal gjøre.

Det nummeret kan man blant annet finne ved å spore yanwennummeret med https://postal.ninja

Helt nederst i den sporingen står "This shipment is also tracked with alternative tracking numbers: "

Der finner du forhåpentligvis det norske nummeret.

Et par pakker fikk sporingsnummer fra Singapore Post (slutter med SG). De havnet ikke hos Posten, men hos Helthjem. Det er noe med Singapore Post som gjør at de også leverer utenfor det vanlige systemet, så de numrene forble ukjent for Posten.

Nå er jeg oppe i to choice-pakker med Helthjen og 30 med Posten. Ingen momskrav. Har to pakker til på vei som er forhåndsmeldt til Posten.

Det at Yanwen har avtale med Posten er helt normalt. Når man handler med f.eks. europeiske nettbutikker, blir vanligvis alle pakkene som skal til Norge pakket i en sekk elle container, og kjørt over grensen som en sending. Det kan godt være DHL (tyske postverket) eller Postnord som leverer alt til Posten i Lørenskog hvor den store sendingen blir splittet, fortollet og fordelt. Det koster mye mindre enn å sende mange pakker som post til Norge.

Husk at fortolling ikke er det samme som at det blir krevd penger. Fortolling er prosessen med å registrere hva som passerer grensen, og eventuelt beregne pengekrav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kun en av hundrevis av Aliexpress trigger dobbel mva for min del, men hver eneste britiske pakke fra eBay fører til dobbel mva og posten sitt gebyr.. eBay pakker fra resten av verden (tyskland er 50/50 ish) går som regel greit desse dager

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 11.10.2024 den 3:08 PM):

Her er en konspirasjonsteori til deg. Du finansierer den kinesiske kommuniststats fiendtlige handlinger ovenfor vesten ved å shoppe hos AliExpress.  

Er ikke så mye og få kjøpt skal man unngå dette til 100%, vi i vesten har helt frivillig gitt fra oss produksjonskompetanse på ett utall områder, vi har fått det for oss at industri og produksjon er gammeldags og mente tjenesteproduksjon og byråkrati var gullgåsa...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har fått pakke(r) levert med Sunyou? Leser en hel del negativt på Reddit, men det ser jeg om Yanwen også. Tenkte mest på om noen har fått momskrav?

Fraktmetoden var opplyst å være ePacket, stod ingenting mer. Betalte litt ekstra for sporing, noen påstår det er et svindelselskap. Men vanskelig å vite om randoms på Reddit er idioter eller ikke. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Noen som har fått pakke(r) levert med Sunyou? Leser en hel del negativt på Reddit, men det ser jeg om Yanwen også. Tenkte mest på om noen har fått momskrav?

Fraktmetoden var opplyst å være ePacket, stod ingenting mer. Betalte litt ekstra for sporing, noen påstår det er et svindelselskap. Men vanskelig å vite om randoms på Reddit er idioter eller ikke. 

Er det en mulighet til å se hvordan noe ble sendt i ettertid? Dette er noe jeg ikke har tenkt noe videre på.

Lenke til kommentar
toreae skrev (21 timer siden):

Er det en mulighet til å se hvordan noe ble sendt i ettertid? Dette er noe jeg ikke har tenkt noe videre på.

Du kan se sporingsnummeret under "Order details" -> "Track order" hvis det ikke er alt for lenge siden.

Legg det inn i 17track. Transportselskapets navn vises som en klikkbar link.

Sporing som slutter med "YP" er Yanwen.

Det er ikke transportselskapet som er det største problemet med momsen, men at sender ikke gir dem all nødvendig info som de skal sende videre til Norge. Det er ikke bare posten som tar i mot pakker fra Kina, men alle skal få elektronisk forhåndsvarsel.

I følge reklamen skal det som går som "Choice" være helt under kontroll av Aliexpress. De skal stå for både lager, pakking og transport. Det er vel derfor det stort sett går bra, mens det skjærer seg for mange av de andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...