Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (7 timer siden):

Denne tråden startet fordi noen fikk krav i appen.
Uten appen så hadde nok Posten sendt krav per post. 

Har heller aldri fått krav i appen i ettertid, syns for øvrig det var kjempekjekt å få det i appen.

Lenke til kommentar

De kinesiske jalla sidene betaler aldri skatt og moms, det er liksom greia deres, de omgår reglene juger og skyver ansvaret over på lurte kunder.

Det er egentlig ikke lovlig, men finnes dessverre ikke noen straff eller konsekvenser for dette, annet enn at du som kunde kreves for moms.

Dessuten er det umulig å sende tilbake noe når du har fått feil vare, snakket med noen med dårlig kinaengelsk og jeg har aldri vært borte i noe dårligere kundeservice. De ville ikke bytte feil vare, når jeg sa jeg bare kjøper nytt annet sted, så ble jeg overøst med mye smisk og overfladisk takk...

Ja, det var Aliexpress. En spesiell hodetelefon kabel som var vanskelig å finne ellers på markedet.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 1.9.2024 den 8:06 AM):

De kinesiske jalla sidene betaler aldri skatt og moms, det er liksom greia deres, de omgår reglene juger og skyver ansvaret over på lurte kunder.

Det er egentlig ikke lovlig, men finnes dessverre ikke noen straff eller konsekvenser for dette, annet enn at du som kunde kreves for moms.

Dessuten er det umulig å sende tilbake noe når du har fått feil vare, snakket med noen med dårlig kinaengelsk og jeg har aldri vært borte i noe dårligere kundeservice. De ville ikke bytte feil vare, når jeg sa jeg bare kjøper nytt annet sted, så ble jeg overøst med mye smisk og overfladisk takk...

Ja, det var Aliexpress. En spesiell hodetelefon kabel som var vanskelig å finne ellers på markedet.

Det er ikke korrekt - de betaler moms. Jeg har selv sett at de betaler inn penger.

Problemet som dukker opp iblant er at posten ikke har registrert betalingen. Det kan skyldes at avsender har gjort en feil registrering, eller at posten ikke har fått det med seg. 

Ellers enig at det er slitsomt å krangle med Aliexpress - som regel når man aldri frem uansett hvor mye man kan dokumentere dobbel toll. Posten når man aldri frem med uansett for deres policy er å dytte alt ansvar over på selger. Sånn sett kan man vel si at 90% av kranglene taper man med Ali, mens tallet for posten er 100%.

Jeg har en egen konspirasjonsteori som sier at posten og den norske stat egentlig ikke vil ha noe med Kina å gjøre overhodet. Problemet er at det iblant er klin umulig å skaffe det man trenger innen elektronikk fra andre steder enn Kina. 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
2N1711 skrev (På 5.8.2024 den 16.48):

Status for meg etter at jeg begynte å handle fra Aliexpress igjen med nye regler 3. juni, er at jeg har mottatt 50 ordre som er sendt i 18 pakker.

Alt er med Choice, og over 10 USD så gratis frakt. Alle pakkene har vært innom Yanwen.

En som var litt tyngre enn normalt (skruer og muttere og sånt) for størrelsen gikk via Singapore Post til Helthjem, 17 gikk direkte til Posten. Alle ble forhåndsmeldt da de gikk ut av Kina, og ingen har kommet med momskrav. Jeg håper det fortsetter på den måten. Selv om Choice-varer koster litt mer, er trøbbel med moms dyrere.

Nå er jeg oppe i 78 ordre. Kun Choice og minst 10 dollar. 24 pakker med Posten og 2 med Helthjem/Singapore post. Yanwen har hatt fingrene i alle. Ingen momskrav.

Ser fortsatt ut til at Choice funker.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...