Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått krav fra posten nå på 3 av 4 ordre fra Ali , Hadde 2 pakker fra samme Selger hvor 1 ble levert via HM uten noe krav, og en nå via posten som de krever meg penger for. Og de siste 2 ordren ble pakket sammen i en sending hvor det var 1 choice del og en "plus" pakke" med krav fra posten. Ingen av disse som kom via Posten var Yanwen som 90% av alle pakkene jeg har fått siste 3-4 mnd uten problemer så tydeligvis at AE har bytta om på noe.

Endret av Datafriken
Lenke til kommentar

Status for meg etter at jeg begynte å handle fra Aliexpress igjen med nye regler 3. juni, er at jeg har mottatt 50 ordre som er sendt i 18 pakker.

Alt er med Choice, og over 10 USD så gratis frakt. Alle pakkene har vært innom Yanwen.

En som var litt tyngre enn normalt (skruer og muttere og sånt) for størrelsen gikk via Singapore Post til Helthjem, 17 gikk direkte til Posten. Alle ble forhåndsmeldt da de gikk ut av Kina, og ingen har kommet med momskrav. Jeg håper det fortsetter på den måten. Selv om Choice-varer koster litt mer, er trøbbel med moms dyrere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (På 31.7.2024 den 3:24 PM):

Er det noen som har fått problemer når det er valgt Aliexpress Standard Shipping for pakker bestilt etter nyttår, og som IKKE er en del av Choice-opplegget deres?

 

 

Jeg har hatt problem med det ja. Sist i starten av Juli. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letti skrev (På 30.7.2024 den 2:29 PM):

Alle de siste 4 sendingene jeg har fått har vært med dobbel moms og tollgebyr.
Småbeløp, men fører til at prisene øker med 50%.
Ekstra irriterende om varen i tillegg er ubrukelig og Aliexpress nekter reklamasjon...

På alle sendingene har også posten sendt ut dobbel faktura, én med 9 dagers betalingsfrist og én med 14 dager...:

ali1.thumb.png.ba7eb487b0f555ef86459e41e037e425.png

Forsøkte du med kortreklamasjon på sending fra Aliexpress?

Ja, har måtte gjøre det flere ganger med Aliexpress (når PayPal også feilet meg), men har aldri trengt å gjøre det med eBay (men en gang gikk PayPal i min favør når eBay for en gangs skyld tok siden til selgeren fordi pakken stod "henteklar" på Cainao sin sporing (uten at det stod hvor jeg kunne hente den og Posten sa de aldri hadde hørt om pakken).

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 minutt siden):

Er det riktig at det er Aliexpress og ikke leverandøren av varen som har mottatt merverdiavgiften og derfor er ansvarlig for tilbakebetalingen?

 

Screenshot 2024-08-08 at 10-15-49 Alibaba Manufacturer Directory - Suppliers Manufacturers Exporters & Importers.png

Jeg forholdt meg til Aliexpress og sendte dokumentasjon på innebetalt moms som du finner på postens/bring sine nettsider. Dette sammen med dokumentasjon på allerede betalt moms som følger sendingen. Alt ble bare avvist av Ali. Dette skjedde meg gjentatte ganger på flere sendinger. Så jeg ga til slutt opp og har nå sluttet å handle på Ali. Jeg klagde til posten, men de bare henviste meg til Ali. Ali ba om dokumentasjon når jeg sendte dem dokumentasjon. Det ble aldri noen løsning på dette for egen del - bare en evig rundans. De tingene jeg kjøpte er ikke mulig å handle fra norske butikker så jeg måtte gå til amazon - dyrere,  men fungerer i det minste. Alt dette rotet startet en gang etter nyttår. Jeg sitter igjen med følelsen av at å handle på Ali er litt som bingo mhp toll og avgifter. Ofte går det greit, men det er bare et tidsspørsmål før man får en smell.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (6 timer siden):

Er det riktig at det er Aliexpress og ikke leverandøren av varen som har mottatt merverdiavgiften og derfor er ansvarlig for tilbakebetalingen?

 

Screenshot 2024-08-08 at 10-15-49 Alibaba Manufacturer Directory - Suppliers Manufacturers Exporters & Importers.png

Ja, det er Aliexpress som krever inn momsen på vegne av norske myndigheter, og det er de som også skal refundere. Det store problemet med VOEC, er at innkrevingen er lagt til plattformene (ali, ebay & co), mens rapporteringen er lagt til den som sender varene. Det er i beste fall klønete tenkt.

Posten er egentlig nokså uskyldig part i dette siden det er de som må forholde seg til de fleste pakkene som kommer inn til landet. Veldig mye tyder på at de kan gjøre en mye bedre jobb med å dokumentere hva som er galt med den dokumentasjonen som følger pakkene, men det er Skatteetaten som "eier" problemet.

 

Jeg ville kontaktet dem

https://www.skatteetaten.no/kontakt/skriv/

og lagt frem problemet med at Aliexpress nekter.

Gjør det fullstendig saklig, og uten noen emosjonelle utbrudd.

Velg "Avgift" og "Kjøp fra utlandet" så blir du ledet videre til Altinn.

Legg ved så mye dokumentasjon som mulig.

 

De må gi deg et svar. Hva det blir, bestemmer hva som er mest fornuftig å gjøre senere. Det er helt sikkert mulig å få noen journalister til å nappe, men der er sjansen størst hvis man er saklig, og får hjelpeløse svar fra myndigheten.

 

Hittil har jeg ikke møtt problemer, så jeg kan ikke klage til noen. Men jeg støtter alle som har en sak. Mitt beste råd er å være fullstendig saklig, og helt nøytral når det gjelder "skyld", og ikke dra inn noe annet enn sin egen helt konkrete sak.

Altså: fokuser kun på at du har gjort alt riktig, men at den som skal håndtere momsen og rapporteringen har gjort feil, og at de ikke vil ordne opp slik de skal. Ikke legg noe skyld på Posten, men legg vekt på at det du har fått fra dem ikke blir godtatt av Aliexpress.

 

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Endelig svar fra Skatteetaten: 

Regnet egentlig med dette, men synes alle som har problemer burde skrive til Skatteetaten ettersom de har sanksjonsmuligheter de ikke ønsker å opplyse om.

 

Sitat
profile_mask2.png
 
 

Hei,

 

Vi viser til din henvendelse fra 14.07.2024.

 

Det er nettbutikkens ansvar å refundere den dobbeltbelastede merverdiavgiften. Skatteetaten kan ikke korrigere eller refundere dette beløpet.

 

Vi informerer jevnlig de VOEC-registrerte virksomhetene om regelverket for merking av pakker, samt forpliktelsen til å betale forbruker tilbake ved feilmerking og dobbelbelastning.

Nettbutikker/plattformer som refunderer MVA oppkrevd på kjøpstidspunktet kan trekke fra dette beløpet i sin neste rapportering til Skatteetaten.

Vi viser også til informasjon om merking og regelverk på våre nettsider skatteetaten.no/voec, og spesielt veiledningen til ordningen: "Sell, charge and ship goods to Norway".

Utover dette kommenterer ikke Skatteetaten sine kontrollhandlinger.

 

Henvendelser som gjelder dobbelbelastning av mva vil utover dette ikke bli besvart.

 

 

Med hilsen

VOEC-team

Skatteetaten

[email protected]

skatteetaten.no/voec-no

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
H-kon skrev (2 timer siden):

Endelig svar fra Skatteetaten: 

Regnet egentlig med dette, men synes alle som har problemer burde skrive til Skatteetaten ettersom de har sanksjonsmuligheter de ikke ønsker å opplyse om.

 

 

Nå har du et svar som viser at forbruker henger i løse lufta. Det er et godt grunnlag for å jakte journalister.

Jeg tror du har størst sjanse hos tek.no eller dinside.

Poenget med journalister er ikke å smøre saken ut over en forside, men å finne noen som er bedre til å plage byrakrater enn det vi er. Det er enklere å avvise lekfolk enn jouralister.

Det er også viktig at alle som har problemer med Aliexpress og refusjon kontakter Skattetaten så de etterhvert forhåpentligvis oppfatter at det er et problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (57 minutter siden):

Nå har du et svar som viser at forbruker henger i løse lufta. Det er et godt grunnlag for å jakte journalister.

Jeg tror du har størst sjanse hos tek.no eller dinside.

Poenget med journalister er ikke å smøre saken ut over en forside, men å finne noen som er bedre til å plage byrakrater enn det vi er. Det er enklere å avvise lekfolk enn jouralister.

Det er også viktig at alle som har problemer med Aliexpress og refusjon kontakter Skattetaten så de etterhvert forhåpentligvis oppfatter at det er et problem.

Hvem tenker du skal løse problemet?

Aliexpress,skatteetaten,posten,politikere?

Reglene er jo slik de er. At Ali ikke gjør jobben sin bryr vel ingen andre enn kunden seg om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Hvem tenker du skal løse problemet?

Aliexpress,skatteetaten,posten,politikere?

Reglene er jo slik de er. At Ali ikke gjør jobben sin bryr vel ingen andre enn kunden seg om? 

Det er derfor journalister kommer inn i bildet. De har en mye større kontaktflate, og mulighet til å treffe folk som faktisk kan gjøre noe positivt. Både tek.no og dinside har skrevet om å kjøpe stæsj fra Kina, så de har forhåpentligvis noen som klarer å sette seg inn i uheldige kunders situasjon.

 

De kan få Posten til å utarbeide en bedre dokumentasjon på hva som faktisk er gjort feil i Kina slik at Aliexpress ikke enkelt kan avvise det.

De kan få Skatteetaten til å bli mer aggressive mot dem som ignorerer regelverket.

De kan også bidra til at politikere krever et mer forbrukervennlig system. Det er en åpenbar svakhet i VOEC at innkreving og rapportering er lagt til to ulike aktører. Staten har et klart behov for å vite hva som passerer grensen, så det er en logisk grunn til rapporteringsplikten. Likevel bør det gå an å få til noe som fungerer mye bedre enn det som er nå. Det er ingen reell politisk motstand mot privat kinaimport, men de vil selvfølgelig at avgifter blir betalt. Det at Norge har en grense på 3000 kr pr ting, mens EU har en grense på 150 EUR pr. pakke forteller meg at de i utgangspunktet er positive.

 

Uansett så mener jeg at det er svært viktig at alle som har noe å klage over med momsen er helt saklige, og kun tar opp sin egen sak uten å blande inn andre nettsider eller politiske meninger. De aller fleste byrakrater er helt normale mennesker som gjør så godt de kan innenfor de rammene de har. Har man uflaks og møter en av de andre, så blir de ikke mer samarbeidsvillige av å bli idiotforklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (1 time siden):

Det er derfor journalister kommer inn i bildet. De har en mye større kontaktflate, og mulighet til å treffe folk som faktisk kan gjøre noe positivt. Både tek.no og dinside har skrevet om å kjøpe stæsj fra Kina, så de har forhåpentligvis noen som klarer å sette seg inn i uheldige kunders situasjon.

 

De kan få Posten til å utarbeide en bedre dokumentasjon på hva som faktisk er gjort feil i Kina slik at Aliexpress ikke enkelt kan avvise det.

De kan få Skatteetaten til å bli mer aggressive mot dem som ignorerer regelverket.

De kan også bidra til at politikere krever et mer forbrukervennlig system. Det er en åpenbar svakhet i VOEC at innkreving og rapportering er lagt til to ulike aktører. Staten har et klart behov for å vite hva som passerer grensen, så det er en logisk grunn til rapporteringsplikten. Likevel bør det gå an å få til noe som fungerer mye bedre enn det som er nå. Det er ingen reell politisk motstand mot privat kinaimport, men de vil selvfølgelig at avgifter blir betalt. Det at Norge har en grense på 3000 kr pr ting, mens EU har en grense på 150 EUR pr. pakke forteller meg at de i utgangspunktet er positive.

 

Uansett så mener jeg at det er svært viktig at alle som har noe å klage over med momsen er helt saklige, og kun tar opp sin egen sak uten å blande inn andre nettsider eller politiske meninger. De aller fleste byrakrater er helt normale mennesker som gjør så godt de kan innenfor de rammene de har. Har man uflaks og møter en av de andre, så blir de ikke mer samarbeidsvillige av å bli idiotforklart.

Men politikere og andre ser jo helst at ingen handler med Kina. Tror det skal mye til om for at noen løfter en finger for at dette skal bli enklere for almuen...Jeg har selv tapt en del penger på dette og matet Ali med info,men de bare avviste meg hele tiden. Posten bare henviste meg til dette standard skrivet som dokumenterte at tollen var betalt. Skatteetaten bare henviser til regelverket..Og i media leser vi jo side opp og side ned over alt som er galt med kinesiske varer..Tror du virkelig at noen i Norge vil løfte dette opp slik at Ali klarer å få dette til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (50 minutter siden):

Men politikere og andre ser jo helst at ingen handler med Kina. Tror det skal mye til om for at noen løfter en finger for at dette skal bli enklere for almuen...Jeg har selv tapt en del penger på dette og matet Ali med info,men de bare avviste meg hele tiden. Posten bare henviste meg til dette standard skrivet som dokumenterte at tollen var betalt. Skatteetaten bare henviser til regelverket..Og i media leser vi jo side opp og side ned over alt som er galt med kinesiske varer..Tror du virkelig at noen i Norge vil løfte dette opp slik at Ali klarer å få dette til? 

Ja, jeg tror faktisk det er mulig å få til noe hvis man finner noen som kan trykke på de rette knappene.

Det er politikerne som har vedtatt grensen på 3000 kr. pr. ting, og det hadde de ikke gjort hvis de ikke ville ha import. Det er heller ikke noen stor støtte for å unnta tekstiler fra VOEC slik næringslivet ønsker.

Aliexpress tjener ikke noe på å unnlate refusjon, for de må betale det de ha tatt inn. Jeg kan godt forstå dem når de vil ha bedre dokumentasjon for hva som faktisk er feil, for etter hva jeg kan se fra andre inlegg her, er det som kommer fra Posten veldig enkelt og lite egnet for å dokumentere noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/9/2024 at 7:41 PM, 2N1711 said:

Aliexpress tjener ikke noe på å unnlate refusjon, for de må betale det de ha tatt inn. Jeg kan godt forstå dem når de vil ha bedre dokumentasjon for hva som faktisk er feil, for etter hva jeg kan se fra andre inlegg her, er det som kommer fra Posten veldig enkelt og lite egnet for å dokumentere noe som helst

OK, så man burde kanskje i det minste kunne få bedre dokumentasjon fra Posten på hvorfor de må kreve inn mva, dvs. en klar beskrivelse - gjerne både på norsk og engelsk - av hva som mangler i den elektroniske VOEC-innrapporteringen fra Ali (eller selgeren).

For alt jeg vet er dette tilfelle i dag (- jeg har ennå ikke blitt avkrevd mva på Ali-varer etter ankomst Norge -), men man burde få noe man kunne sende direkte til Ali uten å selv måtte forsøke å forklare saken i tillegg.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (6 timer siden):

OK, så man burde kanskje i det minste kunne få bedre dokumentasjon fra Posten på hvorfor de må kreve inn mva, dvs. en klar beskrivelse - gjerne både på norsk og engelsk - av hva som mangler i den elektroniske VOEC-innrapporteringen fra Ali (eller selgeren).

For alt jeg vet er dette tilfelle i dag (- jeg har ennå ikke blitt avkrevd mva på Ali-varer etter ankomst Norge -), men man burde få noe man kunne sende direkte til Ali uten å selv måtte forsøke å forklare saken i tillegg.

Dette er visst hva man får fra Posten

https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/?do=findComment&comment=27090421

sladdet bevis Capture.JPG

 

Det er fullstendig ubrukelig som grunnlag for å kreve penger. Hvem som helst kan manipulere et skjermdump, og da blir Aliexpress stående som ansvarlig for den momsen likevel.

 

En løsning kan være at Posten og Ali blir enige om at Ali (eller hvem som helst som andre) kan hente info direkte fra Posten via en spesiell link som er låst mot sporingsnummer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Lyncs skrev (3 timer siden):

Jeg fikk forleden dag en skjorte rett i postkassen. Kan jeg da risikere å bli fakturert for moms i ettertid eller er det slik at småpakker er risikofritt å bestille med hensyn på dobbel moms?

Du får ikke noe krav i ettertid, småpakker kan resultere i dobbel moms. Jeg har ikke fått det når jeg har brukt choice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...