Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Bedre å betale mva på grensen enn slik det er nå, med både til AliExpress og på grensen.

VOEC ordningen er frivillig, et tilbud for å gjøre fortolling og innkreving av mva enklere og raskere. 

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mottok svar som vist under. Virker ikke som AliExpress forstår hva VOEC egentlig er.
Skal det løses må det løftes til høyere nivå.


From: AliExpress Customer Service <[email protected]
Sent: Monday, July 15, 2024 2:42 AM
Subject: The update on your consultation regarding AliExpress order 

Dear Customer,

Thank you for contacting AliExpress regarding order XXX

As your evidence cannot prove your issue, please understand that we are unable to further assist you in processing this order. Your request will be temporarily closed. If you have any questions, please feel free to contact our help center, and our representative will assist you.

Your understanding and cooperation is highly appreciated and we hope you have a great experience shopping with AliExpress.

Best regards,
AliExpress Customer Care
www.Aliexpress.com
Thank you for your consultation. Your current Service No. is:#CaseNo:XXXX
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De er flinke til å vise at de driter i hva du synes og mener, det skal de ha.

Venter på Skatteetaten egentlig, før jeg tar dette videre.

Mitt svar:

 

"This solution is unacceptable as you again shy away from the responsibilities you are a signatory on. Again I will provide the VOEC document that clearly states that it's the marketplace IE, you - AliExpress that is responsible for adhering to the VOEC registration and rules since you are the signatory.  You are simply brushing people off.

 
I have contacted the Norwegian Tax authorities with regards to your practice in how you are not taking accountability for being a signatory to the VOEC rules as stated earlier and sharing your responses on online forums.
 
I am expecting a higher up in your system to answer me clearly about your implementation to the rules you are a signatory on, and I am forwarding this to our tax authorities and other authorities since you do not want or care to adhere to the rules."

 

 

Screenshot from 2024-07-15 12-47-41.png

Endret av H-kon
mer info.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når systemet er så upålitelig som det er, og dette kom som en overraskelse på akkurat INGEN, så er det nødt til å åpnes for at forbrukeren kan dokumentere betalte avgifter for å slippe å betale på nytt/dobbelt/feil. Noen må bare gidde å ta den krangelen juridisk. Å få forbrukerorganene til å forstå situasjonen tror jeg hadde vært et bra sted å begynne. Syns det er rart at de ikke er mer engasjert i dette, for måten det praktiseres på nå er helt urimelig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Ali&Co driter i det siden de likevel får pengene sine. Posten/Staten driter i det siden de tjener mer penger på det. Kommer neppe til å skje noe forandring.

Fullt mulig du har rett, og at dette er meningen, men får håpe noen kan spørre de riktige spørsmålene. Tek.no burde også ha vært på banen her.

 

Lenke til kommentar

Alle pakkene jeg har hatt problem med er sendt med https://prime-posts.com/services/expres/

Jeg bedt om utskrift fra systemet som posten bruker, der manglende VOEC rapportering fremkommer. 

Og så har jeg igangsatt chargeback på alle pakkene Ali ikke har rapportert med, samt at jeg lar alle pakkene som jeg ikke har betalt ekstra mva for ligge på posten. 

Så får vi se hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Dieselmotor skrev (4 minutter siden):

Alle pakkene jeg har hatt problem med er sendt med https://prime-posts.com/services/expres/

Jeg bedt om utskrift fra systemet som posten bruker, der manglende VOEC rapportering fremkommer. 

Og så har jeg igangsatt chargeback på alle pakkene Ali ikke har rapportert med, samt at jeg lar alle pakkene som jeg ikke har betalt ekstra mva for ligge på posten. 

Så får vi se hva som skjer. 

Det som skjer er at de slutter å sende til Norge.

Lenke til kommentar

Det ender med at vi kunder slutter å bruke Ali. Har selv gitt opp etter dobbel toll flere ganger. Klager fører ikke frem. All dokumentasjon blir avvist av Ali og posten/bring vil ikke løfte en finger. De,posten, henviser til selger og sin egen selvbetjente nettside,men det man der får nekter Ali å forholde seg til. Sitter med en følelse av at Posten/staten vil ha slutt på handel med Kina og har fortollings ordninger Ali ikke klarer å forholde seg til. Har som sagt gitt opp og orker ikke handle mer derfra. 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Det ender med at vi kunder slutter å bruke Ali. Har selv gitt opp etter dobbel toll flere ganger. Klager fører ikke frem. All dokumentasjon blir avvist av Ali og posten/bring vil ikke løfte en finger. De,posten, henviser til selger og sin egen selvbetjente nettside,men det man der får nekter Ali å forholde seg til. Sitter med en følelse av at Posten/staten vil ha slutt på handel med Kina og har fortollings ordninger Ali ikke klarer å forholde seg til. Har som sagt gitt opp og orker ikke handle mer derfra. 

Jeg skal også ta dette med AliBaba, der har man faktisk automatiske løsninger for retur av dobbel MVA men som bedrift, og som morsselskap til AliExpress så kanskje det finnes noen oppegående der som kan svare og ta dette videre.

Men venter på både Skatteetaten og om VG gidder å følge opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
H-kon skrev (8 minutter siden):

Jeg skal også ta dette med AliBaba, der har man faktisk automatiske løsninger for retur av dobbel MVA men som bedrift, og som morsselskap til AliExpress så kanskje det finnes noen oppegående der som kan svare og ta dette videre.

Men venter på både Skatteetaten og om VG gidder å følge opp.

Tviler...men blir positivt overrasket om noen tør snakke negativt om ordningene

Lenke til kommentar

Det er jo praktisk talt bare å ikke betale regninga til posten? Det eneste som skjer om du har utestående betaling til dem er at du må hente utenlandsleveringer med skyldig moms på postkontoret/post i butikk heretter, leveranser som er korrekt sendt via voec reglene går rett i postkassa di alikevel, selv om man er "svartelistet". Var ganske spent på om skyldig beløp ville bli blandet inn i årets skatteoppgjør, men det ble den ikke!  Vinn vinn på alle plan, får jeg melding om at jeg må hente pakke på posten/ post i butikk, med skyldig moms og gebyr, så er jo pakken uønsket å motta uansett for min del, og bare å la gå i retur. Bakdelen er jo at man må bestille på nytt, og søke full refusjon for feil sendingen som ikke respekterte alle formkravene til voec reglene.

Endret av icefighter35
Lenke til kommentar

AliBaba tok henvendelsen min seriøst.

"Then in this case I don't usually do this, but I would be honored to do it for you. For this case, I will escalate your case to the higher team, and I am the one who will explain this case to them so that I can help you so that the higher team will contact you directly via email. It will take within 1-3 working day estimated day but rest assured 1-3 day estimate is precautionary; it could take as little as one day."

Forklarte de at datterselskapet deres gir beng i å etterfølge reglene som faktisk er veldig tydelige på AliBaba for de som gidder å ta en titt. Der har de skjemaer for refusjon av MVA og de nevner Norge som spesifikt i sine guider.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
H-kon skrev (39 minutter siden):

AliBaba tok henvendelsen min seriøst.

"Then in this case I don't usually do this, but I would be honored to do it for you. For this case, I will escalate your case to the higher team, and I am the one who will explain this case to them so that I can help you so that the higher team will contact you directly via email. It will take within 1-3 working day estimated day but rest assured 1-3 day estimate is precautionary; it could take as little as one day."

Forklarte de at datterselskapet deres gir beng i å etterfølge reglene som faktisk er veldig tydelige på AliBaba for de som gidder å ta en titt. Der har de skjemaer for refusjon av MVA og de nevner Norge som spesifikt i sine guider.

 

Ja det er mye eksport til Norge på Maskinsiden, så det er ikke overraskende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...