Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Noe har åpenbart skjedd med AliExpress. 

Det har skjedd noe med systemene til de som sender pakker for AliExpress.

For min del har jeg gått fra mange år med problemfri forsendelse der alt var korrekt under de forskjellige reglene, altså mva ble beregnet der det skulle beregnes mva og de pakkene som var VOEC kom frem uten noen tull. 

Men de siste to månedene har det snudd. 

Det som er rart, er at på tollbehandlingen til Posten er line items korrekt med butikkens priser, ergo har posten mottatt noe informasjon. Det som er rart er at det da ikke er VOEC rapportert på det samme, eller er det to separate system?

Siden AliExpress er så umulige å forholde seg til når det kommer til refundering av MVA, jeg har enda mange tusen kroner utestående, så tenker jeg at om det kommer flere pakker som posten fortoller dobbelt, kommer jeg til å la de ligge, og så heller ta runden med "ikke mottatt" og så kreve refusjon, eller ta chargeback. Jeg har rundt 35 pakker i pipeline. 

Noen som vet noe om systemene med tanke på elektronisk innrapportering av VOEC pakker til Norge, oppdeling av lineitems på faktura, kontra betalt mva osv?




 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dieselmotor skrev (1 time siden):

Noe har åpenbart skjedd med AliExpress. 

Det har skjedd noe med systemene til de som sender pakker for AliExpress.

For min del har jeg gått fra mange år med problemfri forsendelse der alt var korrekt under de forskjellige reglene, altså mva ble beregnet der det skulle beregnes mva og de pakkene som var VOEC kom frem uten noen tull. 

Men de siste to månedene har det snudd. 

Det som er rart, er at på tollbehandlingen til Posten er line items korrekt med butikkens priser, ergo har posten mottatt noe informasjon. Det som er rart er at det da ikke er VOEC rapportert på det samme, eller er det to separate system?

Siden AliExpress er så umulige å forholde seg til når det kommer til refundering av MVA, jeg har enda mange tusen kroner utestående, så tenker jeg at om det kommer flere pakker som posten fortoller dobbelt, kommer jeg til å la de ligge, og så heller ta runden med "ikke mottatt" og så kreve refusjon, eller ta chargeback. Jeg har rundt 35 pakker i pipeline. 

Noen som vet noe om systemene med tanke på elektronisk innrapportering av VOEC pakker til Norge, oppdeling av lineitems på faktura, kontra betalt mva osv?




 

Det har ikke skjedd noe med Ali.

Det er Norge som har gjort systemet enda mer komplisert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dieselmotor skrev (1 time siden):

Nja, VOEC er ikke en Norsk konstruksjon eller oppfinnelse. 

Jo faktisk.
VOEC er en helnorsk ting.
Faktisk ingen andre land i verden som bruker VOEC.

VOEC-ordningen – Wikipedia

 

Sitat

VOEC-ordningen (VAT on e-Commerce; direkte oversatt merverdiavgift på netthandel) er en norsk ordning hvor utenlandske nettbutikker krever inn norsk merverdiavgift fra privatpersoner som handler i utenlandske nettbutikker.



Norge ville ikke vente noen år på EU sitt nye felles system for MVA/Toll fra ikke EU-land til EU-borgere.
Derfor har skatteetaten brukt store summer på et system som er unikt for norge, som igjenn skaper utfordringer for selskaper som ALI.
Høyre var i sin tid for utålmodig og ville beskytte dem rike velgerne sine mot konkurranse fra utlandet, og AP likte ideen.
Var vel bare ytre venstre og ytre høyre som var i mot systemet.

Hadde Høyre/AP hatt litt is i magen hadde vi kunne bruke EU sitt system mer eller mindre gratis, og alt ville blitt mye enklere for selskaper som driver internationalt.
Skulle handle noe varer med litt verdi her om dagen.
Fra et firma utenfor EU/eøs.
Dem nektet plent å selge til meg i norge, selv om jeg sa jeg tok alle utifter med import.
Så jeg måtte få pakken sendt til svergie.
Så da fikk svergie seg noen 1000 kroner i MVA, siden det var null problem for dem å shippe dit, og betale svensk MVA og toll.
Men norge nekta dem å sende til.

Systemene for MVA fortolling til Norge er for komplisert når lille Norge har et eget system bare for oss.
Så mange firmaer gjør kort prosess å bare nekter å selge til oss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (33 minutter siden):

Skulle handle noe varer med litt verdi her om dagen.
Fra et firma utenfor EU/eøs.
Dem nektet plent å selge til meg i norge, selv om jeg sa jeg tok alle utifter med import.
Så jeg måtte få pakken sendt til svergie.
Så da fikk svergie seg noen 1000 kroner i MVA, siden det var null problem for dem å shippe dit, og betale svensk MVA og toll.
Men norge nekta dem å sende til.

Systemene for MVA fortolling til Norge er for komplisert når lille Norge har et eget system bare for oss.
Så mange firmaer gjør kort prosess å bare nekter å selge til oss.

Inkompetente selgere finnes overalt. Hvis bestillingen utgjorde "noen 1000 kroner i MVA" var det altså verdier for over 3000 kroner (mer enn VOEC-opplegget omfatter) og akkurat samme regelverk som for leveranse til Sverige gjelder, nærmere bestemt at avsender sender uten å kreve inn avsenderlandets mva, og mottaker er ansvarlig for toll og importavgifter. 

 

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (39 minutter siden):

Inkompetente selgere finnes overalt. Hvis bestillingen utgjorde "noen 1000 kroner i MVA" var det altså verdier for over 3000 kroner (mer enn VOEC-opplegget omfatter) og akkurat samme regelverk som for leveranse til Sverige gjelder, nærmere bestemt at avsender sender uten å kreve inn avsenderlandets mva, og mottaker er ansvarlig for toll og importavgifter. 

 

Tull, 10 pakker med gjennomsnittsbeløp for mva på mellom 200 og 300 kroner blir fort noen tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Jo faktisk.
VOEC er en helnorsk ting.
Faktisk ingen andre land i verden som bruker VOEC.
 

Sorry, du har helt rett. Det jeg mente å si er at avgifter kreves inn i EU / Stobritannia gjenom IOSS også, dermed må de altså forholde seg til en mengde forskjellige regler i tillegg til vårt VOEC system som vi har. Med tanke på de forskjellige momssatsene rundt om i europa. 

Men ja, jeg sa feil, VOEC er helnorsk, men prinsippet er felleseuropeisk.  

 

Lenke til kommentar
Dieselmotor skrev (53 minutter siden):

Tull, 10 pakker med gjennomsnittsbeløp for mva på mellom 200 og 300 kroner blir fort noen tusen.

Pakken, ikke pakkene. Det som beskrives i innlegget jeg svarte på, og siterer under, er EN bestilling og en levering (på over 3000kr). Ikke en VOEC-relatert problemstilling, men en inkompetent og uvillig selger. (det forundrer meg ikke om vedkommende også krevde inn sitt eget lands avgifter på eksport til Sverige) Synd, trist, leit. Jeg gjør også kort prosess og bare nekter å kjøpe fra sånne.

Eskove skrev (2 timer siden):

Skulle handle noe varer med litt verdi her om dagen.
Fra et firma utenfor EU/eøs.
Dem nektet plent å selge til meg i norge, selv om jeg sa jeg tok alle utifter med import.
Så jeg måtte få pakken sendt til svergie.
Så da fikk svergie seg noen 1000 kroner i MVA, siden det var null problem for dem å shippe dit, og betale svensk MVA og toll.
Men norge nekta dem å sende til.

Systemene for MVA fortolling til Norge er for komplisert når lille Norge har et eget system bare for oss.
Så mange firmaer gjør kort prosess å bare nekter å selge til oss.

 

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Staten & Posten tjener stort på knotete VOEC-regler så de har ingen intensjon om å gjøre det noe enklere. Jo flere som må betale dobbel toll + gebyr jo bedre. Vinn-vinn!

NHO&Co er nok også glade siden det blir mindre lønnsomt å snylte på dem ved å handle fra utlandet.

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (18 timer siden):

Jeg gjør også kort prosess og bare nekter å kjøpe fra sånne.

Når selger har fortollings avtale inn til EU så er det sykt enkelt å få shippet pakken til et EU-land.
Så da sendte firmaet pakken til svergie for meg ferdig momset og tollet inn til søta bror.

Jeg snakket med selger og selv om kjøper er villig til å påta seg fortolling har han brent seg på at når dem oppdager hvor dyrt det er å fortolle varer over 3000kronerstingen til posten (verdien på pakken) kommer pakkene i retur som nektet mottatt og firmaet må betale returfrakt som faktisk er høyere en frakta til.
Så rett og slett for dyrt for dem med det norske systemet.

Og når norske leverandører av samme produktet ikke klarer å levere til avtalt tid må man gå andre plasser.
Dem kom fram til at det litte dem kunne tjene på å sende til norge var mer arbeid en å bare drite i norge og heller bruke EU sitt felles system.
Som norge nektet å bli med i siden det ikke var klart i tide.
Så da brukte vi masse penger på VOEC.

Inge Rognmo skrev (18 timer siden):

det forundrer meg ikke om vedkommende også krevde inn sitt eget lands avgifter på eksport til Sverige)


Nope.
Dem krever ikke inn moms i sitt eget land.
Dem oppgir priser uten MVA/toll fram til du velger land varen skal selges i. (shipper til hele europa minus norge, samt Nord-america og oceania)
(britisk selskap)
Dem bare gidder ikke det ekstra styret med norske sær-regler.
Dem 20 kundene i året fra Norge klarer dem seg uten.
 

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (20 timer siden):

og akkurat samme regelverk som for leveranse til Sverige gjelder, nærmere bestemt at avsender sender uten å kreve inn avsenderlandets mva, og mottaker er ansvarlig for toll og importavgifter. 

Søta bror har ikke VOEC søppla som i norge
Dem har EU sitt felles system for Moms og toll for sendinger til privatpersoner.
Her er det ingen øvre eller nedre grense.
Så firmaet trenger bare å registrere seg en plass og alt går gjennom EU sitt system.

Hadde politikeren i AP SP og H hatt is i magen hadde vi kunne bruke samme systemet.
Det er nå et felles system for hele Europa foruten om norge som skal være sære.
Så nei det er ikke mottaker som er ansvarlig for topp og importavgifter på samme viset som i norge, siden firmaet er registrert opp mot EU og gjør jobben selv elektronisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 timer siden):

Søta bror har ikke VOEC søppla som i norge
Dem har EU sitt felles system for Moms og toll for sendinger til privatpersoner.
Her er det ingen øvre eller nedre grense.
Så firmaet trenger bare å registrere seg en plass og alt går gjennom EU sitt system.

Hadde politikeren i AP SP og H hatt is i magen hadde vi kunne bruke samme systemet.
Det er nå et felles system for hele Europa foruten om norge som skal være sære.
Så nei det er ikke mottaker som er ansvarlig for topp og importavgifter på samme viset som i norge, siden firmaet er registrert opp mot EU og gjør jobben selv elektronisk.

Tror du SP vil ha noe med EU regler å gjøre ?

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (1 time siden):

Tror du SP vil ha noe med EU regler å gjøre ?

SP dilter etter AP of H, og er en del av gjengen på Stortinget som mener ca det samme som alle andre.

Er fantastisk mindre forskjell på Ap H og Sp en folk tror.

Er større sprik mellom Ap og Sv en Ap og høyre rent partipolitisk og Sp ligger midt i mellom.

Så vil du ha forandring må du lengre ut mot ytterkantene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...