Kenhten Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Klager over 1kr mva og 45kr fortollingsgebyr. 🙄 Før nyttår var fortollingsgebyret på 149kr. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Kenhten skrev (13 minutter siden): Klager over 1kr mva og 45kr fortollingsgebyr. 🙄 Før nyttår var fortollingsgebyret på 149kr. Det er jo klart man klager på slikt, om man må betale mva 2 ganger samt fortollingsgebyr i tilegg. Før nyttår hadde man jo heller ikke fått fortollingsgebyr på varer med verdi under 350,- 1 Lenke til kommentar
lcn Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni kjetilkl skrev (3 timer siden): Ser det er flere som henviser til at de har bekreftelse på riktig VOEC id her i tråden - Hva mener dere egentlig med det? - Har dere en kvittering fra tollvesenets system på at pakken er registret inn der? Kvitteringen er påført riktig VOEC nummer. Pakken har fått ett nytt kollinummer how china post, som ikke er referert til noe sted hos AE. Sporing på pakkenummer fra AE stopper ved ankomst til norge. Den er orginalt sendt fra Taiwan, og vært innom kina på turen. Ett eller annet sted på veien er altså VOEC ikke blitt videreført elektronisk. Ikke direkte enkelt å forholde seg til slikt. Disse to sporingene er altså samme pakke! Fra Chinapost 2024-06-10 12:54 Overseas import customs clearance 2024-06-07 14:51 Arrival at destination 2024-06-07 11:31 Aircraft Arrival 2024-06-07 03:12 Airline departures 2024-06-01 12:46 Aircraft Arrival 2024-06-01 03:48 Airline departures 2024-05-24 11:49 Aircraft Arrival 2024-05-24 07:26 Airline departures 2024-05-22 16:13 Airline Receiving 2024-05-21 10:37 Shenzhen, has been delivered to the carrier for transportation 2024-05-21 08:14 Shenzhen, mail has left [Guangdong Province Shenzhen International Exchange Bureau] and is being sent to the next stop 2024-05-21 01:59 Shenzhen, [Guangdong Province Shenzhen International Exchange Bureau] has been exported directly sealed 2024-05-21 01:58 Shenzhen, Export Customs/Release 2024-05-20 22:50 Shenzhen, sent to export customs 2024-05-20 21:41 Shenzhen, mail has left [Shenzhen International Direct Center Sales Department] and is being sent to [Shenzhen International] 2024-05-20 21:41 Shenzhen, mail has been sorted at [Shenzhen International Direct Center Sales Department] and is ready to be sent out 2024-05-20 21:18 Shenzhen, China Post has received the mail 2024-05-15 14:04 Shenzhen, your mail has passed the review of EU customs and will be sent to the next link for processing 2024-05-15 12:06 Shenzhen, according to the requirements of EU customs, your mail is being pre-declared (from October 2, 2023, all air cargo mail entering the EU must be pre-declared) Fra CAINO (AliExpress) Sporingsvarsel Denne pakken er nå hos destinasjonslandet/regionens transportør. Under økonomifrakt, kan det hende at ytterligere sporingsinformasjon ikke oppdateres Ankom linehaul-kontoret Transportørnotat: Ankom destinasjonslandet 2024-05-27 13:29:00 GMT+8 pakkestatus Avreise fra avreiseland/region Transportørnotat: Overlevering til flyselskapet 2024-05-18 09:25:00 GMT+8 Ankom avreise transportknutepunkt Transportørnotat: Mottatt med linehaul 16.05.2024 18:00:00 GMT+8 [Fenggang Town] Dro fra sorteringssenteret Transportørnotat: Utgående i sorteringssenter 2024-05-14 05:14:56 GMT+8 [Fenggang Town] Behandling ved sorteringssenter Transportørnotat: Inngående i sorteringssenter 2024-05-14 01:38:51 GMT+8 Mottatt av logistikkfirma Transportørmerknad: Godtatt av transportør 2024-05-13 14:51:18 GMT+8 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni (endret) nebrewfoz skrev (1 time siden): Du må jo starte pakkesporingen hos avsenderen og følge hvordan sporingsnumrene endrer seg underveis. Å starte i den andre enden gir ingen mening. Ikke rart du har problemer. Du trenger tydeligvis klare eksempel siden du sliter med leseforståelsen. Dette er sporingsnummeret fra selger på en pakke som for lengst er levert: https://t.17track.net/en#nums=UT609746856NL Se om du klarer å finne last mile sporingsnummeret som var på pakken når den ble levert i tidlig mai (for som du ser så tror både 17track og posten at denne pakken aldri ble levert, at den fortsatt er på østlandet og ikke for lengst er levert på vestlandet). Her er enda et eksempel fra en pakke som ble levert idag; PR314905234YP. Som du ser er det ingen steder i sporingsnummret fra Aliexpress (avsender) at de (17track) nevner last mile sporingsnummeret (LM*********NO). Endret 17. juni av ali q Lenke til kommentar
ali q Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Kenhten skrev (51 minutter siden): Klager over 1kr mva og 45kr fortollingsgebyr. 🙄 Før nyttår var fortollingsgebyret på 149kr. Før nyttår fikk du pengene tilbake om du lastet opp eBay invoice som beviste at mva allerede var betalt. Det skjer ikke lenger da Posten legger det på eBay-selgeren å gi deg pengene tilbake. Skatteetaten har både før og etter nyttår nektet (klart og tydelig i Altinn) å gi penger tilbake når det er snakk om småsummer. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni ali q skrev (2 timer siden): Du trenger tydeligvis klare eksempel siden du sliter med leseforståelsen. Dette er sporingsnummeret fra selger på en pakke som for lengst er levert: https://t.17track.net/en#nums=UT609746856NL Se om du klarer å finne last mile sporingsnummeret som var på pakken når den ble levert i tidlig mai (for som du ser så tror både 17track og posten at denne pakken aldri ble levert, at den fortsatt er på østlandet og ikke for lengst er levert på vestlandet). Her er enda et eksempel fra en pakke som ble levert idag; PR314905234YP. Som du ser er det ingen steder i sporingsnummret fra Aliexpress (avsender) at de (17track) nevner last mile sporingsnummeret (LM*********NO). Begge disse er "Brevpost" og har ikke nødvendigvis sporing helt frem, er det samme her i Norge det. 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Kenhten skrev (1 time siden): Fortsatt sutring om småpenger. Om det skjer med 100 pakker så er det ikke lenger småpenger, jeg har selv vært ute for det samme med "1" pakke totalt så jeg bare betalte og ga faen, ble for mye styr med å prøve å få penger igjen. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Istedet for å ha bestille 100 pakker kan du ikke bestille 100 ting i en pakke. Lenke til kommentar
lcn Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Kenhten skrev (5 timer siden): Kenhten skrev (1 time siden): Istedet for å ha bestille 100 pakker kan du ikke bestille 100 ting i en pakke. Fordi man ikke alltid forutser at man trenger en LD117V18 eller påfyll av 10K motstander. Trenger man fylle på med fler hunn 1P jst kontakter, eller dupont kontakter. Trenger man kanskje en lm358. Kanskje jeg burde forutsett for ett år siden jeg kom til å trenge en adxl345? AE kan være et praktisk sted å bestille sånt fra. Mva er ikke problemet. Problemet er dobbel mva og fortollingsgebyrer for allerede betalt mva. Spesielt når det er såpass vanskelig å verifisere om det er posten som roter, eller om avsender faktisk ikke registrerte riktig edi/itmatt. 2 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 5 hours ago, lcn said: Kvitteringen er påført riktig VOEC nummer. Pakken har fått ett nytt kollinummer how china post, som ikke er referert til noe sted hos AE. Sporing på pakkenummer fra AE stopper ved ankomst til norge. Den er orginalt sendt fra Taiwan, og vært innom kina på turen. Ett eller annet sted på veien er altså VOEC ikke blitt videreført elektronisk. Ikke direkte enkelt å forholde seg til slikt. Disse to sporingene er altså samme pakke! Disse "kvitteringene" sier jo ikke noe om at VOEC er meldt inn til tollvesenet elektronisk ... vanskelig å skylde på posten dersom du ikke har et skjermbilde fra overføringen til det norske systemet som sier at innmeldingen er mottatt for den spesifikke pakken... 2 Lenke til kommentar
lcn Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni kjetilkl skrev (11 timer siden): Disse "kvitteringene" sier jo ikke noe om at VOEC er meldt inn til tollvesenet elektronisk ... vanskelig å skylde på posten dersom du ikke har et skjermbilde fra overføringen til det norske systemet som sier at innmeldingen er mottatt for den spesifikke pakken... Kvitteringen ser helt lik ut som andre kvitteringer fra AliExpress. Det er rimelig å anta at elektronisk EDI/ITMATT er sendt automatisk som den skal. Jeg tror problemet er at posten ikke har registrert inn pakken på det internasjonale sporingsnummeret som pakken er påført, men kun på China Post sitt nummer. Vet ikke om feilen ligger hos China Post eller hos Posten, men ser ikke ut som den ikke ligger hos avsender. Problemet kan være at China post har klistret over strekkoden til det orginale sporingsnummeret. Har bedt posten om å registrere mottak av det originales pakkenummeret, så får vi se. Tipper på at de da får riktig tollinformasjon inn. Får høre hva posten sier. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Dragonlove skrev (20 timer siden): Begge disse er "Brevpost" og har ikke nødvendigvis sporing helt frem, er det samme her i Norge det. Kall det hva du vil, jeg har ikke bare ett sporingsnummer som sporer sendingen, jeg har flere. Påstanden var at selgers sporingsnummer alltid kan spores til last mile sporingsnummer hvis man bare bruker 17track, og senest idag har jeg mottatt en pakke (ca 2kg) hvor avsenders sporingsnummer ikke (selv på 17track) leder meg til sporingsnummeret som står på pakken jeg fikk i postkassen (på en pakke som jeg fikk notifikasjon i Posten sin app at den ble levert i postkassen på en dag hvor jeg ikke får brevpost). Det stemmer rett og slett ikke at man alltid kan spore opp last mile sporingsnumre hvis man bare bruker 17track til å spore opp avsenders originale sporingsnummer.. At du har hatt flaks på dine 6 pakker i året er anekdotisk og irrelevant, det beviser på ingen måte at det er en universal sannhet. 2 Lenke til kommentar
lcn Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni I mitt tilfelle er LPxxxxxxx sporingsnummeret, UTXxxxxxxxx er last mile nummer og UUxxxxx er et nummer fra China Post som ikke er koblet til de ro andre. Her har China post klistra på en ny lapp med begge sporingsnummerene, men bare strekkode for sitt eget. Posten norge gjør mye rart. Her er ting jeg har opplevd så langt i år: - Melder pakke levert i postkassen uten at den er der. Også dukker det opp en hentelapp i postkassa etter et par dager. - Leverer i feil postkasse. Finner den ikke igjen og ber meg kontakte avsender for å melde den tapt. - Sender verken fysisk eller digital hentemelding, men pakken ligger og kan hentes i post i butikk. (Bare flaks jeg dro innom og fikk de til å lete etter den før den gikk i retur) - Melder at pakken ikke fikk plass i postkassen og må hentes i post i butikk. (C5 størrelse boblekonvolutt) - Sender digital hentemelding før pakken ankommer post i butikk. - leverer hentelapp i papir i postkassen dagen før pakken ankommer post i butikk. - Melder at pakken er levert i postkassen, men den er ikke der. Leverer den i postkassen neste dag. Ikke rart min tiltro til at Posten gjør noe riktig er lav. 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni lcn skrev (38 minutter siden): Posten norge gjør mye rart. Her er ting jeg har opplevd så langt i år: Posten sier selv (iallefall "Siv Eli Kunderådgiver" hos Posten) at problemet er når pakker er innom Singapore Post som visstnok ikke oppfyller internasjonale krav på verken type font eller fontstørrelse, som gjør at Posten sine automatiske systemer ikke får lest av sendingsnummer på label og som da fører til at de må matche navn/adresse/telefonnummer og re-lable med sitt eget nye sendingsnummer uten at dette kan/blir rapportert tilbake til Singapore Post eller annen speditør. Pakken blir da levert, men det originale sporingsnummeret vil for evig stå som om pakken fortsatt ligger på Postens sentral på Lørenskog.. 3 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni ali q skrev (2 timer siden): . Pakken blir da levert, men det originale sporingsnummeret vil for evig stå som om pakken fortsatt ligger på Postens sentral på Lørenskog.. Aha, takk for info, det forklarer de pakkene som aldri forsvant fra appen til Posten. 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni ali q skrev (2 timer siden): Posten sier selv (iallefall "Siv Eli Kunderådgiver" hos Posten) at problemet er når pakker er innom Singapore Post som visstnok ikke oppfyller internasjonale krav på verken type font eller fontstørrelse, som gjør at Posten sine automatiske systemer ikke får lest av sendingsnummer på label og som da fører til at de må matche navn/adresse/telefonnummer og re-lable med sitt eget nye sendingsnummer uten at dette kan/blir rapportert tilbake til Singapore Post eller annen speditør. Pakken blir da levert, men det originale sporingsnummeret vil for evig stå som om pakken fortsatt ligger på Postens sentral på Lørenskog.. Vel - det er ikke helt korrekt. Det hender fra tid til annen de sender pakken i retur til avsender også. Det har jeg selv opplevd. Det ble et sirkus å få refundert pengene av Ali - ikke fikk jeg alle pengene heller. Jeg fikk jo melding om pakken - så de visste jo at noen skulle ha den og at vedkommende fikk beskjed. Men selv om jeg ga beskjed om hvem jeg var, hvor pakken skulle - vel så kunne de ikke sende pakken til meg. Nei - den gikk heller rett i retur fordi posten visstnok ikke klarte å lese adresselappen. Jeg fikk melding om dette ETTER at den var kjørt ut til levering...... Må si jeg har posten og bring langt der oppe i halsen. Jeg har også bestilt en ekstra tjeneste om at pakken kan leveres på døren om de ikke får levert den i kassen. Som regel går den alltid i retur til nærmeste utleveringssted selv om jeg har bestillt denne tjenesten - dvs. om den da ikke returneres tilbake helt til avsender isteden....... Dette med dobbel toll hos Ali har gjort at jeg ikke lenger vil handle der - jeg orker ikke krangle mer med posten eller ali om dette Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Kenhten skrev (På 17.6.2024 den 6:39 PM): Istedet for å ha bestille 100 pakker kan du ikke bestille 100 ting i en pakke. Sånn gikk nu dagan 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni (endret) FriskLuft skrev (21 timer siden): Vel - det er ikke helt korrekt. Det hender fra tid til annen de sender pakken i retur til avsender også. Det har jeg selv opplevd. Det ble et sirkus å få refundert pengene av Ali - ikke fikk jeg alle pengene heller. Jeg fikk jo melding om pakken - så de visste jo at noen skulle ha den og at vedkommende fikk beskjed. Men selv om jeg ga beskjed om hvem jeg var, hvor pakken skulle - vel så kunne de ikke sende pakken til meg. Nei - den gikk heller rett i retur fordi posten visstnok ikke klarte å lese adresselappen. Jeg fikk melding om dette ETTER at den var kjørt ut til levering...... Må si jeg har posten og bring langt der oppe i halsen. Jeg har også bestilt en ekstra tjeneste om at pakken kan leveres på døren om de ikke får levert den i kassen. Som regel går den alltid i retur til nærmeste utleveringssted selv om jeg har bestillt denne tjenesten - dvs. om den da ikke returneres tilbake helt til avsender isteden....... Dette med dobbel toll hos Ali har gjort at jeg ikke lenger vil handle der - jeg orker ikke krangle mer med posten eller ali om dette Vet ikke om jeg skal gi Ali creds for min opplevelse, men for noen år siden bestilte jeg en litt dyr Anbernic retrokonsoll fra Anbernic sin offisielle store på Aliexpress, og når den ifølge sporingen ble "returned" i nederland av customs (gudene vet hva faen Nederland sin toll bryr seg om en pakke fra Asia til Norge) så fikk jeg tilsendt en ny av samme sort, og jævlig mange måneder etterpå så kom faen meg den første frem og (men sporingen sier den dag idag at den returneres til avsender). To for prisen av en.. Endret 19. juni av ali q Lenke til kommentar
lcn Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Mottatt enda en pakke fra Ali hvor jeg har fått regning fra posten. Denne gangen er er det snakk om 5 pakker i en samlesending. Mildt sagt merkelig at dette skal være feil fra ALI da jeg i nettopp har mottatt tre andre samlesendinger som har gått korrekt igjennom. Har fått en screenshot fra posten hvor de viser at et voec felt er tomt, så har jeg noe å sende til AE. Denne gangen stemmer i alle fall sporingsnummeret fra AE med sporingsnummeret fra posten. Håper å komme til bunns i hvem som egentlig gjør feil her, som gjøre at EDI informasjon forvinner. Har en sterk mistanke om at det er Posten som roter med mottak av ITMATT, men som forbruker er det håpløst å sitte med doble regninger på grunn av svikt i rutinene fra transportselskaper. Det hadde faktisk vær bedre om posten bare hadde returnert sendingene mine uten voec data. De gangene jeg handler utenfor voec kan jeg forhåndsdeklarere. Det systemet vi har nå er bare rot. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå