Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (9 minutter siden):

YW er en av de kinesiske speditørene, og tror de er klarert for denne fremgangsmåten. Fått slike sendinger jeg også.

har lurt på om de faktisk er etablert på logistikksenteret med eget kontor, men det er bare spekulasjon da.

Fant ut tidligere at Yanwen er registrert i Foretaksregisteret i Norge, klarte desverre ikke å finne det igjen nå, men ja kjøper man flere ting fra Aliexpress så blir det gjerne pakket i en pakke (er vel snakk om en forbedring her i transport tid) om man sjekker Yanwen sin nettside så ble de etablert i Beijing i 1998 og har stadig ekspandert.

 

Fikk forøvrig enda en pakke fra Aliexpress her på mandag, heller ikke denne gang ble det noe mva å betale og heller ikke noe VOEC nummer hverken på etikett eller orginal etikett under.

Jeg må forøvrig si at jeg likte bedre Aliexpress før, det virker som om de prøver og kopiere Temu, søkefunksjonen deres er også blitt rævva og logger man inn gjennom viatrumf er det ikke sikkert man får opp samme søk som uten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått endel pakker (8-10) i det siste som både er bestilt før nyttår og etter, først nå kom det melding i posten appen om å betale mva. 
Som nevnt i tråden ser det ut som pakker fra «yanwen» går gjennom, nå har jeg fått en «ukjent avsender» som det må betales mva og gebyr (som er det mest irriterende) på.

En ting som er positivt i alt dette er jo at selve gebyret er jo «helt ok», hadde det vært dhl/ups på 300-600kr hadde jeg nok vært litt mer forbanna enn det jeg er nå…

Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (18 minutter siden):

Har fått endel pakker (8-10) i det siste som både er bestilt før nyttår og etter, først nå kom det melding i posten appen om å betale mva. 
Som nevnt i tråden ser det ut som pakker fra «yanwen» går gjennom, nå har jeg fått en «ukjent avsender» som det må betales mva og gebyr (som er det mest irriterende) på.

En ting som er positivt i alt dette er jo at selve gebyret er jo «helt ok», hadde det vært dhl/ups på 300-600kr hadde jeg nok vært litt mer forbanna enn det jeg er nå…

Har fått flere pakker i år som ikke har komt med Yanwen, blant annet en del fra Singapore, ikke komt noe momskrav der heller.

Lenke til kommentar

en liten oppdatering om Wish bestilling underveis (var ingen tilbakemeldinger her i tråden om Wish og hvordan de fungerer nå etter nyttår, så meldte meg som forsøkskanin)

Fire ulike produkter bestilt, screenshot på en av de, men alle har samme fremdrift som denne
 

F2uvFub.png

chLkbbh.png

 

sporingsnumrene ser slik ut: WIxxxxxxxxxxxFLP 

-det mistenker jeg er kun internt/foreløpig (pga. tre bokstaver på slutten), og at det blir annet nummer senere i en evt. samlesending.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

apropos Wish, det virker ved første øyekast å være dyrere der enn på Aliexpress for lignende type produkter, men den vesentlige forskjellen er at på Wish er 25% mva. inkludert i prisen man ser, prisene oppgis i NOK, og de tilbyr Klarna for betaling, dvs. ingen tillegg/omregningskurs (i motsetning til PayPal på Aliexpress)

det kan godt hende det er forskjell på de to aktørene uansett hva gjelder "billigst" men verdt å dvele ved.

Lenke til kommentar

Posten svarer at dersom man ikke betaler gebyret for fortolling etter purringer er sendt, så vil fremtidige leveringer som krever fortolling med påfølgende gebyr måtte hentes fra hentestedet(postkontoret). Da regner jeg med at det er flere enn meg som lar den fakturaen ligge, og heller lar seg innskrive i "svartelista",så får man den løsningen man skulle ønske allerede var en del av opplegget fra starten av. Var ikke noe snakk om inkasso osv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (På 19.2.2024 den 7:31 AM):

Ikke bare bare å få tilbake det som er dobbelt betalt…får se om de gidder å svare siden det har gått mer enn 24 timer…

mange kaster vel inn håndkle på det stadiet der tenker jeg. Hele teksten/fremgangsmåte for å få moms-refusjon, fremstår unødvendig tungvint.

Sjøl prøvde jeg å melde refusjon for ikke-mottatt-pakke. Hadde egentlig tenkt blåse i det (25 kr.), da jeg trodde måtte gå via epost, men så fikk jeg plutselig en mail om at de hadde satt varen "som mottatt" (og "nullet den ut" i ordrehistorikken) fikk en link m/14-dagers frist å kreve refusjon hvis pakken ikke var mottat. Men det funker ikke for meg i alle fall, -kommer til "Hjelpesidene", og legger inn det som var ordrenummeret, dernest skal man dra en glidebryter nede på siden til høyre, og så skjer det ikke noe mer. Mulig det funker for andre, men jeg gidder ikke mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 13.2.2024 den 5:08 PM):

Wish bestilling underveis (var ingen tilbakemeldinger her i tråden om Wish og hvordan de fungerer nå etter nyttår, så meldte meg som forsøkskanin)

Varene fra Wish kom i dag. De fire produktene lå samlet i en større pose, som hadde LMxxxxxxxxxNO sendingsnummer/leveres på døren/postkasse. Ingen Voec-ID å se, men ingen krav om dobbel mva/gebyr heller. Befrakter Yanwen Logistics.

Så, så langt virker Wish å ha ting på stell pr. nå, selv om man kanskje ikke skal si 100% basert på en bestilling. Men hvis alle sendinger derfra blir transformert til LMxxxxxxxxxNO så virker det å være ett sikkert tegn på at varene er klarert (gjelder forsåvidt ditto fra Aliexpress har jeg inntrykk av)

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en del varer fra ALI og moms er betalt. Problemet er at Posten kjører ut varene og så returnerer uten å ha levert varene. Så sender de dem i retur til Singapore. Forklaringen jeg får av posten er at de ikke klarte å lese adresse lappen på pakken.  Visstnok en problem som har skjedd i de siste som berører mange. Så mange varer vil aldri bli levert.

Jeg forstår egentlig ikke logikken her ettersom varen tydeligvis er merket godt nok til at de forsøker å levere dem - så når postmannen står der foran postkassen så bare gir de opp?  Jeg har betalt tusenvis av kroner for varer jeg aldri får - og moms på det igjen. Er fly forbanna på dette systemet. Når jeg kontakter selger og forklarer problemet og ber om refund så krever de at posten norge skal dokumentere at varene ikke er levert ut. I posten sin sporing så står det bare at varen er forsøkt levert ut og at den er sortert og videresendt. Selger bare står på sitt og mener at det bare viser at varen er på vei. Slik har det stått stille i 14 dager og når jeg snakker med posten så får jeg beskjed om at de ikke kan dokumentere noe som helst. Hva søren er dette for noe? Er det en kampanje i posten mot varer fra Ali eller stjeler Posten Norge pakkene? Jeg blir bare forbannet på alt sammen og er det noen der ute med erfaringer fra lignende forhold vil jeg gjerne vite hvordan de gikk frem. Vil selvfølgelig forsøke å få tilbakebetalt både verdien på varene og moms - jeg har jo ikke motatt noe som helst og er bare offer for dette rotet........ 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Har bestilt noe med Choice nå, skal gi beskjed om hva som skjer.

bRDv6Xe.png

bestilte du Choice varer for over €10 (og dermed fri frakt)

eller betalte du aktuell fraktkostnad for en enkelt vare?

Eller går det automatisk, dvs. koster en vare mer enn €10 så blir det "Choice frakt" uansett?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

bRDv6Xe.png

bestilte du Choice varer for over €10 (og dermed fri frakt)

eller betalte du aktuell fraktkostnad for en enkelt vare?

Eller går det automatisk, dvs. koster en vare mer enn €10 som blir det "Choice" frakt?

Ja, det totale beløpet ble over grensen og jeg fikk fri frakt på hele ordren. Jeg tolker det som at man kommer inn under Choice uansett beløp. Choice er en del mer enn bare fri frakt, blant annet gratis retur og leveringsgaranti, usikker på om vi i Norge kan benytte oss av alle fordelene.

Også forstått det slik at det er Aliexpress som sender varene og står ansvarlig selv om man handler fra ulike selgere.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
^fmj skrev (21 minutter siden):

Jeg tolker det som at man kommer inn under Choice uansett beløp.

Også forstått det slik at det er Aliexpress som sender varene og står ansvarlig selv om man handler fra ulike selgere.

 

jeg tror det må være varer som er merket med Choice for å kvalifisere? Sjekket akkurat ordrehistorikken min, og har handlet over €10 ved to anledninger i fjor høst, men da kom pakkene enkeltvis, på ulike datoer.

men "enig" i siste setningen, at hvis det er kvalifiserte varer, så blir det oppsamlet av Aliexpress og så sendt samlet (?) (hvilket er bra virker det som, mht. moms issuet)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dobbelt trekk fra Klarna? :hmm:

jeg handlet for 150 kr. på Wish 5. februar (fått varene), i går fikk jeg en mail fra Klarna om at betalingen nå er fullført og i nettbanken i morges ser jeg at 150 er trukket. Problemet er at jeg mener å huske at beløpet ble trukket med det samme jeg handlet, altså 5. feb. men finner ikke spor av denne transaksjon/dato nå i betalingsoversikten i nettbanken.

Det som "underbygger" mistanken min, er at jeg bestilte en vare (kr. 375) igjen på Wish for 4-5 dager siden, og beløpet er trukket i nettbanken med det samme. Har selvsagt tatt screenshot nå, for å følge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...