Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

Letti skrev (På 31.12.2024 den 12.49):

Er det ikke noe i regnskapssystemet som varsler om dobbeltbetaling?

Det spørsmålet svarte jeg på på side 28. Og jeg gjentar; Nei, det finnes sannsynligvis ingen database hos Skatteetaten/Tollvesenet/Posten som viser hvilke fysiske pakker/sporingsnr det er innkrevd mva på. Og skulle en slik database eksistere, så er den uansett avhengig av at Aliexpress melder inn både sporingsnr og VOEC-ID på riktig måte, dvs digitalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt år og tydeligvis ny speditør fra Kina for Choice-pakker.

Nå var det CNE Express som fraktet til Norge. Sporingen begynner med 3A.

12 ordre i ei pakke, og ingen momskrav registrert.

Nå var Bring oppgitt som last mile carrier. Yanwen hadde Posten som sin. Norsk sporingsnummer kom opp da pakka forlot eksporttollen i Kina.

Endret av 2N1711
Lenke til kommentar
discostu skrev (2 timer siden):

Jeg jinxet meg selv kraftig! Helvete.

Bestilte mye choice greier, en av objektene fikk 6kr i mva og 46kr i gebyr.

Helvetes møkk, avskaff hele VOEC ordningen så kan vi heller betale gebyret og momsen på alt selv.

Vet du hvem som fraktet den pakken til Norge?

Lenke til kommentar
discostu skrev (3 timer siden):

Jeg jinxet meg selv kraftig! Helvete.

Bestilte mye choice greier, en av objektene fikk 6kr i mva og 46kr i gebyr.

Helvetes møkk, avskaff hele VOEC ordningen så kan vi heller betale gebyret og momsen på alt selv.

Enig. Grensen burde vært på kr. 1000,- noe som er enkelt å forholde seg til.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (På 9.1.2025 den 16.39):

Nytt år og tydeligvis ny speditør fra Kina for Choice-pakker.

Nå var det CNE Express som fraktet til Norge. Sporingen begynner med 3A.

12 ordre i ei pakke, og ingen momskrav registrert.

Nå var Bring oppgitt som last mile carrier. Yanwen hadde Posten som sin. Norsk sporingsnummer kom opp da pakka forlot eksporttollen i Kina.

Jeg handlet ikke via Choice, men fikk samme speditør på en pakke med fraktalternativet Aliexpress standard shipping også 3A.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (46 minutter siden):

VOEC burde vært frivillig.

Betaler heller gebyr og moms i Norge enn å risikere dobbel moms. 

Det er jo frivillig, bare butikkene som roter det til med rapporteringen i enkelte tilfeller. Virker ikke som at alle har fått med seg at man må melde inn elektronisk, vi får tro at det går seg til.

Lenke til kommentar
discostu skrev (4 timer siden):

Hvor står det?

Sporingen viser det. Se sporingsnummer ut av Kina under "order details" i ordrehistorikken og så "track order". Bygynner sporingsnummeret med 3A så er det CNE Express. Begynner det med PR og slutter med YP så er det (Beijing) Yanwen Express. Kan nok være noe andre også, men da begynner nummeret med noe annet.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (12 timer siden):

Det er jo frivillig, bare butikkene som roter det til med rapporteringen i enkelte tilfeller. Virker ikke som at alle har fått med seg at man må melde inn elektronisk, vi får tro at det går seg til.

Det er ikke frivillig for oss som handler. 

Amazon hadde det som valg før, men nå er det tvunget. 

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (11 timer siden):

Sporingen viser det. Se sporingsnummer ut av Kina under "order details" i ordrehistorikken og så "track order". Bygynner sporingsnummeret med 3A så er det CNE Express. Begynner det med PR og slutter med YP så er det (Beijing) Yanwen Express. Kan nok være noe andre også, men da begynner nummeret med noe annet.

Ah, starter med LS og slutter med NL

Lenke til kommentar
discostu skrev (1 time siden):

Ah, starter med LS og slutter med NL

Kan nesten se ut som om den har gått med nederlandsk post. De hadde tidligere et opplegg med direkte frakt fra Kina til Europa.

Kan være at de fortsatt har noe gående, selv om det opprinnelig var for å utnytte Nederlands svært liberale regler for privat import. Når varene først var i EU, var alt OK for videre distribusjon. Det er mange kreative sjeler i EU som utnytter alle mulige smutthull til egen vinning. Også det nederlandske postverket...

Nå er det hullet tettet i og med felles regler for forhåndsbetalt moms i EU.

Lenke til kommentar

Bruker bare Choice. Ingen dobbel moms. De 6 siste ordrene ble sendt med 2 pakker da det var noen dager mellom bestillingene. Sendes med Yanwen. 

Hvem gidder å sutre over en 50 lapp. Da får du handle på Temu

Lenke til kommentar
kidiv74 skrev (På 12.1.2025 den 14.25):

Bruker bare Choice. Ingen dobbel moms. De 6 siste ordrene ble sendt med 2 pakker da det var noen dager mellom bestillingene. Sendes med Yanwen. 

Hvem gidder å sutre over en 50 lapp. Da får du handle på Temu

Det er ikke 50lappen i seg selv som er problemet, men prinsippet. Si alle de 6 ordrene dine nå blir tollbehandlet separat fordi en selger på Ali ikke gjør jobben sin, da snakker man fort 300kr ekstra.

Lenke til kommentar

Kjøpte 5 varer fra en nettbutikk som holder til i Tyskland nå. 4 ble sendt i en pakke, den femte tingen, som var på størrelse med et krydderglass ble sendt for seg selv. Det ble 2x50 kroner istedet for 1x50 på et kjøp. Fantastisk flott ordning vi har fått oss!

Lenke til kommentar

En stund siden nå, men jeg kjøpte klær som kom i 2 forskjellige pakker, og det er ikke engang det verste, de kom til 2 forskjellige hentesteder.  Ikke noe forhåndsbetalt moms, men måtte betale gebyr 2 ganger. 

Den ene kom til Heimdal, og den andre til Buvika. 
Det er 12 km mellom de punktene, og jeg bor sånn cirka midt imellom de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...