Lyncs Skrevet tirsdag kl 00:13 Del Skrevet tirsdag kl 00:13 tommyb skrev (43 minutter siden): Det er kanskje en mild variasjon av en bait and switch taktikk, men det er ganske rett fram å se hva du får før du har bestilt. Å sette tilbehør med lav pris som en egen "color" brukes særdeles mye på Aliexpress, så når du har sett det én gang, vet du det. Går du på en bommert kan du klage til Aliexpress. Jeg tror den rasjonelle forklaringen er at det handler om å komme først på søkeresultatet når det er sortert på pris. Ødelegger forøvrig for sorteringa også, så fortsatt noe jeg gjerne skulle sett de fant løsninger på. Dette er deres løsning, dvs en sleip måte å profittere på og det spørs om man kommer gjennom med en klage dersom man gjør en slik feil. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet tirsdag kl 12:57 Del Skrevet tirsdag kl 12:57 (endret) Jeg har nylig blitt ilagt dobbel toll for en pakke fra Ebay. Det til tross for at jeg sendte inn følgende faktura der momsen er oppgitt: Da jeg sendt inn klage til posten fikk jeg følgende svar: Hei, Takk for din henvendelse vedrørende sporingsnummer: CA4xxxxxxx0DE Når du handler fra en VOEC-registrert nettbutikk, skal nettbutikken oppgi sitt VOEC-nummer i den elektroniske meldingen som sendes om pakken. Da denne sendingen ikke er korrekt merket, er den derfor ilagt mva. ved innførsel til Norge. Når dette skjer skal du henvende deg til den som solgte varen (nettbutikken). De er ansvarlige for korrigering og refusjon. Se informasjon fra Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/tilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/ Med vennlig hilsen Are | Kunderådgiver | Posten Bring Kundeservice Endret onsdag kl 00:10 av Lyncs Lenke til kommentar
toralfb Skrevet tirsdag kl 13:21 Del Skrevet tirsdag kl 13:21 At Posten og andre firma krever nettbutikk retter opp er naturlig. Det var en overgangsperiode frem til 2024. En del butikker var treg med å ta i bruk VOEC ordningen. Å skrive VOEC nummer i adressefeltet ble godkjent den gang. Men, pga store volum ønsker ikke transportørene manuell behandling av pakker, elektronisk forhåndsmelding er dermed påkrevd. Nå er det ikke usannsynlig hele ordningen blir endret etter Boozt ikke kunne nektes å benytte VOEC-ordningen, og Zalando trolig vil følge etter. Nøyaktig hva resultatet vil bli og når det skjer er ikke kjent. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet tirsdag kl 13:22 Del Skrevet tirsdag kl 13:22 Staten er flink til å legge skylden på andre. Håper vi blir tvunget over på EU sin ordnin, via EØS. Kanskje det blir bedre. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet onsdag kl 10:50 Del Skrevet onsdag kl 10:50 (endret) Aliexpress er helt håpløse, før kunne man komme i kontakt med et menneske rimelig greit på chatten. Men, butikken der jeg handlet sier de skal tilbakebetale beløpet. Mulig jeg får bare momsen, det skal jeg overleve. Syns det er fryktelig dårlig at det ikke er en ordning på plass i Norge. Merkelig at man fikk slettet krav uten problemer tidligere. Ja, Boozt sin seier gjør nok at alt må endres igjen. Endret onsdag kl 10:52 av ^fmj Lenke til kommentar
Andreas L Skrevet fredag kl 11:33 Del Skrevet fredag kl 11:33 (endret) Hei. Nytt medlem her. Jeg har hatt godt over 500 bestillinger fra AliExpress siste 8 år og har opplevd det aller meste. Mine erfaringer hvordan ting har utviklet seg fra starten til nå: 1. Pakker alltid sendt 1 og 1. Ca. 1 av 30 pakker ble fortollet i Norge (før VOEC). 2. Pakker som ble fortollet og sendt til hentested åpnet mulighet å ringe til posten, krangle litt, og oversende Tax Invoice fra Ali. Gebyr slettet før uthenting. Ofte enklere med pakker med høy MVA. 3. Mulighet i punkt 2 forsvant. Blankt avvist av posten. 4. Jeg la inn VOEC ID før Navn og Adresse i mottakeradresse hos Ali. Pakker ankom uten problem en god stund. (Ringte til Tolletaten og spurte hva som skulle til for å unngå fortolling. Måtte tydelig merkes med VOEC ID, ikke spesifikt hvor på pakken). 5. Posten startet klistre på egen adresselapp der VOEC ID i adressen var fjernet manuelt. Dette vet jeg grunnet at navnet mitt hadde en feilstavelse på ny lapp som ikke sto på opprinnelig lapp. 6. Nå opplever jeg at pakker utelukkende fysisk forsvinner etter fullført tollbehandling i Norge (ifølge sporing). Posten sier pakken aldri har kommet til dem. Antakeligvis fordi jeg fortsatt har VOEC ID i adressen. Straff? Får aldri noe fortollingsgebyr og får refundert kjøpesummen av Ali, men utrolig irriterende likevel. Nå er jeg så lei. Ali kundeservice (person) skjønner ingenting av VOEC, og selgere sier at importavgifter er mottakers ansvar. Mange selgere sender fortsatt pakker der beskrivelse av innhold og verdi er helt feil som heller ikke hjelper saken. Handler nå utelukkende fra Temu, selvom utvalget ikke er helt optimalt. Med litt triksing så blir prisen ikke langt unna Ali. Aldri noe toll på ca. 40 bestillinger. Temu sender via et firma i Norge som tar seg av import som deretter sender ut med Helthjem. Og Temu kundeservice favoriserer kjøperen og selgere er i harnisk. Genialt! Endret fredag kl 12:02 av Andreas L Lenke til kommentar
bo1e Skrevet fredag kl 13:36 Del Skrevet fredag kl 13:36 Bestiller stadig fra ali, men nesten utelukkende "Choice". Enda ikke hatt noen problemer. Lenke til kommentar
Andreas L Skrevet fredag kl 17:48 Del Skrevet fredag kl 17:48 (endret) bo1e skrev (4 timer siden): Bestiller stadig fra ali, men nesten utelukkende "Choice". Enda ikke hatt noen problemer. Har også vært konsekvent på det en periode uten hell. Sist jeg bestilte Choice ble noe sendt sammen og noe direkte fra selger. Ble tollbehandling. Endret fredag kl 17:50 av Andreas L Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet fredag kl 17:59 Del Skrevet fredag kl 17:59 Jeg jeg fikk nylig tilsendt en liten drill som ifølge selger på Ali skulle yte 250W men når jeg målte strømforbruket så viste det seg at den reelle effekten kun var 80W så det er utrolig lett å bli lurt av uærlige selgere på slike steder. Fra Temu kommer varene raskere og det er en mye enklere prosess å få refundert beløpet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet fredag kl 18:14 Del Skrevet fredag kl 18:14 De fleste vet at selgere på Ali, Temu, kina-ebay etc. overdriver spesifikasjonene. Så det tar de allerede hensyn til. Blir man "lurt" så er man heller naiv. Man får powerbanks med 1.000.000.000mAh kapasitet, LED-lykter på 9.000.000.000 lumen, bilhorn på 600dB (som ville vært kraftig nok til å utslette hele galaksen) etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå