Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


drvcd

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (43 minutter siden):

Det er kanskje en mild variasjon av en bait and switch taktikk, men det er ganske rett fram å se hva du får før du har bestilt. Å sette tilbehør med lav pris som en egen "color" brukes særdeles mye på Aliexpress, så når du har sett det én gang, vet du det. Går du på en bommert kan du klage til Aliexpress.

Jeg tror den rasjonelle forklaringen er at det handler om å komme først på søkeresultatet når det er sortert på pris. Ødelegger forøvrig for sorteringa også, så fortsatt noe jeg gjerne skulle sett de fant løsninger på.

 

Dette er deres løsning, dvs en sleip måte å profittere på og det spørs om man kommer gjennom med en klage dersom man gjør en slik feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig blitt ilagt dobbel toll for en pakke fra Ebay. Det til tross for at jeg sendte inn følgende faktura der momsen er oppgitt:

Da jeg sendt inn klage til posten fikk jeg følgende svar:
Hei,

Takk for din henvendelse vedrørende sporingsnummer: CA4xxxxxxx0DE

Når du handler fra en VOEC-registrert nettbutikk, skal nettbutikken oppgi sitt VOEC-nummer i den elektroniske meldingen som sendes om pakken.

Da denne sendingen ikke er korrekt merket, er den derfor ilagt mva. ved innførsel til Norge.

Når dette skjer skal du henvende deg til den som solgte varen (nettbutikken).
De er ansvarlige for korrigering og refusjon.

Se informasjon fra Skatteetaten:
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/tilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/

Med vennlig hilsen

Are | Kunderådgiver | Posten Bring Kundeservice

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

At Posten og andre firma krever nettbutikk retter opp er naturlig. Det var en overgangsperiode frem til 2024. En del butikker var treg med å ta i bruk VOEC ordningen. Å skrive VOEC nummer i adressefeltet ble godkjent den gang. Men, pga store volum ønsker ikke transportørene manuell behandling av pakker, elektronisk forhåndsmelding er dermed påkrevd.

Nå er det ikke usannsynlig hele ordningen blir endret etter Boozt ikke kunne nektes å benytte VOEC-ordningen, og Zalando trolig vil følge etter.

Nøyaktig hva resultatet vil bli og når det skjer er ikke kjent.

Lenke til kommentar

Aliexpress er helt håpløse, før kunne man komme i kontakt med et menneske rimelig greit på chatten. Men, butikken der jeg handlet sier de skal tilbakebetale beløpet. Mulig jeg får bare momsen, det skal jeg overleve.

Syns det er fryktelig dårlig at det ikke er en ordning på plass i Norge. Merkelig at man fikk slettet krav uten problemer tidligere.

Ja, Boozt sin seier gjør nok at alt må endres igjen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Hei. Nytt medlem her. Jeg har hatt godt over 500 bestillinger fra AliExpress siste 8 år og har opplevd det aller meste.

 

Mine erfaringer hvordan ting har utviklet seg fra starten til nå:

1. Pakker alltid sendt 1 og 1. Ca. 1 av 30 pakker ble fortollet i Norge (før VOEC). 

2. Pakker som ble fortollet og sendt til hentested åpnet mulighet å ringe til posten, krangle litt, og oversende Tax Invoice fra Ali. Gebyr slettet før uthenting. Ofte enklere med pakker med høy MVA.

3. Mulighet i punkt 2 forsvant. Blankt avvist av posten.

4. Jeg la inn VOEC ID før Navn og Adresse i mottakeradresse hos Ali. Pakker ankom uten problem en god stund. (Ringte til Tolletaten og spurte hva som skulle til for å unngå fortolling. Måtte tydelig merkes med VOEC ID, ikke spesifikt hvor på pakken).

5. Posten startet klistre på egen adresselapp der VOEC ID i adressen var fjernet manuelt. Dette vet jeg grunnet at navnet mitt hadde en feilstavelse på ny lapp som ikke sto på opprinnelig lapp.

6. Nå opplever jeg at pakker utelukkende fysisk forsvinner etter fullført tollbehandling i Norge (ifølge sporing). Posten sier pakken aldri har kommet til dem. Antakeligvis fordi jeg fortsatt har VOEC ID i adressen. Straff? Får aldri noe fortollingsgebyr og får refundert kjøpesummen av Ali, men utrolig irriterende likevel.

Nå er jeg så lei. Ali kundeservice (person) skjønner ingenting av VOEC, og selgere sier at importavgifter er mottakers ansvar. Mange selgere sender fortsatt pakker der beskrivelse av innhold og verdi er helt feil som heller ikke hjelper saken.

Handler nå utelukkende fra Temu, selvom utvalget ikke er helt optimalt. Med litt triksing så blir prisen ikke langt unna Ali. Aldri noe toll på ca. 40 bestillinger. Temu sender via et firma i Norge som tar seg av import som deretter sender ut med Helthjem. Og Temu kundeservice favoriserer kjøperen og selgere er i harnisk. Genialt!

Endret av Andreas L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 timer siden):

Bestiller stadig fra ali, men nesten utelukkende "Choice". Enda ikke hatt noen problemer.

Har også vært konsekvent på det en periode uten hell. Sist jeg bestilte Choice ble noe sendt sammen og noe direkte fra selger. Ble tollbehandling.

Endret av Andreas L
Lenke til kommentar

Jeg jeg fikk nylig tilsendt en liten drill som ifølge selger på Ali skulle yte 250W men når jeg målte strømforbruket så viste det seg at den reelle effekten kun var 80W så det er utrolig lett å bli lurt av uærlige selgere på slike steder. Fra Temu kommer varene raskere og det er en mye enklere prosess å få refundert beløpet.

Lenke til kommentar

De fleste vet at selgere på Ali, Temu, kina-ebay etc. overdriver spesifikasjonene. Så det tar de allerede hensyn til. Blir man "lurt" så er man heller naiv.

Man får powerbanks med 1.000.000.000mAh kapasitet, LED-lykter på 9.000.000.000 lumen, bilhorn på 600dB (som ville vært kraftig nok til å utslette hele galaksen) etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fått dobbeltmoms på siste Choice sendinger, men nå dukket det opp en ny problemstilling:

Fikk defekt vare (Choice) og bad om "refund". Men selger forlanger retur. På min regning.
Klaget på nytt, men svaret var bare det samme. Retur på min regning eneste mulighet.

Lenke til kommentar

Å be om retur er smart av selger for å unngå betale tilbake noe. Kostnad, kombinert med korrekt tollbehandling gjør terskelen for retur mye høyere.

Det gjør Norske nettbutikker har et lite fortrinn. Å konkurrere på pris er ikke mulig.

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toralfb skrev (5 minutter siden):

Å be om retur er smart av selger for å unngå betale tilbake noe. Kostnad, kombinert med korrekt tollbehandling gjør terskelen for retur mye høyere.

Det gjør Norske nettbutikker har et lite fortrinn. Å konkurrere på pris er ikke mulig.

Dyre varer er derfor risikofylt å handle via slike kanaler. Er det feil på varen så står man gjerne der uten noe annet en velvilje fra selger. I ytterste konsekvens returneres varen uten at man oppnår refusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd det noen ganger for lenge siden jeg også. Ikke godt å sikre seg mot så det må være en del av vurderingen når man handler. Hjelper litt å sjekke tilbakemeldinger på selger grundig. Man kan klage videre til aliexpress, så gjør de en vurdering over hodet på selger. Stort sett har det funket for min del, men har opplevd et par ganger i løpet av mange hundre kjøp å ikke få fullt medhold på tross av dokumenterte feil.

Lenke til kommentar

Har ikke sett noe om andre vilkår med choice. Ser noen på reddit skriver at kundeservice er dårligere enn vanlig, ikke bedre, med choice, uten noen videre forklaring av hvorfor det skulle være sånn. Men jeg finner ikke noe skriftlig fra aliexpress om spesielle vilkår knyttet til choice.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (12 timer siden):

Dersom posten får dobbelt innbetalt moms

Det er vel staten, ikke posten, som får pengene.
Kan ikke skjønne at staten kan nekte å betale tilbake når den har mottatt dobbelt betaling.

Er det ikke noe i regnskapssystemet som varsler om dobbeltbetaling? Taper man pengene om man betaler dobbelt veiavgift også?

Lenke til kommentar
Letti skrev (1 time siden):

Det er vel staten, ikke posten, som får pengene.
Kan ikke skjønne at staten kan nekte å betale tilbake når den har mottatt dobbelt betaling.

Er det ikke noe i regnskapssystemet som varsler om dobbeltbetaling? Taper man pengene om man betaler dobbelt veiavgift også?

Fra 2018 ble årsavgiften erstattet av en trafikkforsikringsavgift som kreves inn av forsikringsselskapene sammen med bilforsikringen. Et annet eksempel, du kan få refundert deler av engangsavgiften når du eksporterer et kjøretøy ut av Norge.

Norske bedrifter som sender inn mva-melding vil få tilbakebetalt eventuelt for mye innbetalt mva. Vil anta det samme gjelder utenlandske virksomheter via VOEC.

Her er regelverket for merverdiavgift på e-handel (VOEC) beskrevet:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/tilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/
https://www.toll.no/no/bedrift/import/voec/om-voec-ordningen/

VOEC er en forenklet ordning for registrering og rapportering av merverdiavgift for utenlandske virksomheter.

VOEC omfatter tjenester eller varer med verdi under 3000 kroner til norske forbrukere.

Varer som omfattes av VOEC-ordningen er fritatt for tollavgift, og korrekt elektronisk meldte VOEC-forsendelser får en forenklet tollbehandling uten deklarering og oppkreving av ytterligere avgifter når de kommer til Norge.

(Å unngå toll er årsak til at Boozt gikk til sak, og Zalando mulig også vil ta i bruk VOEC ordningen.)

VOEC Registeringen er obligatorisk etter passert omsetning på 50 000 kroner over 12 måneder.

Regelverket beskriver selger skal refundere ved dobbel betaling av mva. Selger vil deretter få refundert mva fra Skatteetaten på neste avregning. Med tanke på det store volumet er det forståelig. Om forbruker kunne be Skatteetaten om refundering av dobbelt innbetalt mva ville vært til forbruker og de utenlandske nettbutikkene sin fordel ved at det ble færre klager. Men, antallet feilregistreringer ville trolig øke?

At Ali Express ikke klarer å rette opp feilen er trolig sammensatt. Trolig er det en kombinasjon av flere ting som fører til at noen sendinger blir korrekt elektronisk forhåndsmeldt, og andre ikke meldes inn korrekt.

Mulig de som kan rette feilen ikke er kjent med det skjer? At beskjedene fra Posten og kunder ikke blir videreformidlet?
Eller, at de er kjent med feilen, men ikke har prioritert å finne ut av det?

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...