bo1e Skrevet tirsdag kl 09:33 Del Skrevet tirsdag kl 09:33 Det er vel kun snakk om brevpost, som er det eneste posten fortsatt har monopol på. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. De som leverer pakker og aviser og alt annet kunne også levert brevene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet tirsdag kl 10:53 Del Skrevet tirsdag kl 10:53 Posten (og tollsystemet) er grunnen til at jeg kommer til å stemme Ja til EU om det blir stemming igjen. Mange sender ikke til Norge, og om de sender så er det dyrere frakt enn å sende til Sverige, og som denne tråden viser, så er det gambling om en får dobbel moms, dette gjelder ikke bare Ali. Jeg har fått 3 identiske pakker fra samme butikk, 1 av de måtte jeg betale moms på. Alle 3 var forhåndsbetalt moms. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet tirsdag kl 13:51 Del Skrevet tirsdag kl 13:51 asshole skrev (7 timer siden): Det eneste som har betydning er om forhåndsmeldingen (elektronisk, EDI) inkluderer VOEC nummer i feltet for VOEC. Dette er ett ufravikelig krav. Vi kan ikke se denne infoen i posten-appen dessverre, feltet er privat. Men jeg fikk en skjermdump fra en postenansatt som viste meg. Synd men sant. Jeg fikk en skjermdump nå fra Posten som viser at VOEC ikke er lagt inn, sigh. Alt er riktig på invoicen fra AliExpress, men fordi det ikke er lagt inn i et bestemt felt i systemet til Skatteetaten... Boten til Aliexpress er helt umulig, kommer man gjennom er det helt merkelige svar. Lenke til kommentar
toreae Skrevet tirsdag kl 17:34 Del Skrevet tirsdag kl 17:34 (endret) Er det da en mulighet å la være å betale, pakken blir returnert, og du får pengene tilbake? Endret tirsdag kl 17:39 av toreae refundert og returnert Lenke til kommentar
toralfb Skrevet tirsdag kl 17:55 Del Skrevet tirsdag kl 17:55 At Posten ikke ettergir krav om mva om VOEC feltet mangler vil jeg anta er for å få flest mulig leverandører til å oppgi informasjonen elektronisk. Da kan behandlingen gå automatisk, det kommer mange pakker inn hver dag. Nøyaktig hva som skjer hos AliExpress som gjør informasjonen ofte mangler er usikkert. Men, et godt spørsmål er om AliExpress betaler inn innbetalt mva til Norge, eller om de beholder denne selv? Slik jeg har forstått er det ulike varianter for import av varer til private. Den norske ordningen er liberal på vare verdi og ingen toll. Men, kravet til elektronisk forhåndsmelding av VOEC nummer praktiseres strengt fra årsskiftet 2023 2024 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet tirsdag kl 18:40 Del Skrevet tirsdag kl 18:40 toreae skrev (1 time siden): Er det da en mulighet å la være å betale, pakken blir returnert, og du får pengene tilbake? Pakken kom i postkassen i dag. Lenke til kommentar
asshole Skrevet tirsdag kl 21:14 Del Skrevet tirsdag kl 21:14 toralfb skrev (3 timer siden): At Posten ikke ettergir krav om mva om VOEC feltet mangler vil jeg anta er for å få flest mulig leverandører til å oppgi informasjonen elektronisk. Da kan behandlingen gå automatisk, det kommer mange pakker inn hver dag. Nøyaktig hva som skjer hos AliExpress som gjør informasjonen ofte mangler er usikkert. Men, et godt spørsmål er om AliExpress betaler inn innbetalt mva til Norge, eller om de beholder denne selv? Slik jeg har forstått er det ulike varianter for import av varer til private. Den norske ordningen er liberal på vare verdi og ingen toll. Men, kravet til elektronisk forhåndsmelding av VOEC nummer praktiseres strengt fra årsskiftet 2023 2024 Ja, AliExpress betaler inn innkrevd mva til Norge. Betaling skjer sentralt i AliExpress (penger er viktig, det har dem kontroll på). Dessverre har dem ikke kontroll på forhåndsmeldingene. Ved "Choice" virker som som Ali sentralt sender forhåndsmeldingen og det blir alltid riktig (iaf. foreløpig). Ved annet enn "Choice" virker det som hver enkelt "vareleverandør" har ansvar for å forhåndsmelde selv, enten indirekte via nettsidene til Ali (tipper det er slik) eller direkte til posten (virker usannsynlig). Det er her Ali har feilet. Hvis det er indirekte forhåndsmelding via nettsidene til Ali, burde det vært umulig å ikke inkludere VOEC-nummer, Ali skulle automatisk lagt til dette. Ganske skuffet over Ali her egentlig, de har vært svært profesjonelle siden dag 1 i alle år, men her har dem virkelig skuffet stort. Jeg har "snakket" med mange i Ali for å prøvd å komme i kontakt med noen som kan fikse problemet (er vel sikkert bare en kodelinje som mangler ett sted), men det er umulig å komme i kontakt med noen som har peiling. For å ha sjans til å komme noen vei tror jeg at noen som er kinesisk og kan kinesiskt må _ringe_ dem, for dem "hører" ikke på fornuft. Men en liten mulighet for at de vil høre på noen som snakker samme språk. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet onsdag kl 02:03 Del Skrevet onsdag kl 02:03 Skulle vært valgfritt å betale moms ved bestilling. Mener å huske at det var det før på Amazon. Lenke til kommentar
Letti Skrevet onsdag kl 11:27 Del Skrevet onsdag kl 11:27 (endret) asshole skrev (14 timer siden): AliExpress betaler inn innkrevd mva til Norge. Betaling skjer sentralt i AliExpress Hvis de virkelig betaler all moms videre til Norge skjønner jeg ikke hvordan staten konsekvent kan avslå alle klager. De har jo da mottatt dobbelt moms. Hvorfor krever de i det hele tatt ny momsbetaling? Datasystemet må jo vise at den allerede er betalt av Aliexpress. I andre sammenhenger får man penger tilbake om man betaler en regning 2 ganger. Hva skjer om et norsk firma betaler inn for mye moms, blir det konfiskert av staten? Endret onsdag kl 12:00 av Letti Lenke til kommentar
asshole Skrevet onsdag kl 12:18 Del Skrevet onsdag kl 12:18 (endret) Letti skrev (51 minutter siden): Hvis de virkelig betaler all moms videre til Norge skjønner jeg ikke hvordan staten konsekvent kan avslå alle klager. De har jo da mottatt dobbelt moms. Hvorfor krever de i det hele tatt ny momsbetaling? Datasystemet må jo vise at den allerede er betalt av Aliexpress. I andre sammenhenger får man penger tilbake om man betaler en regning 2 ganger. Hva skjer om et norsk firma betaler inn for mye moms, blir det konfiskert av staten? Det er nå slik reglene er. Nettbutikker kan registrere seg i VOEC-registeret, de får da ett VOEC-nummer som alltid må være med i EDI-meldingen. Nettbutikk krever inn mva. på vegne av den norske staten som de betaler per kvartal. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/ "Hvis du ikke oppgir VOEC-nummeret digitalt etter 1. januar 2024, kan kunden din bli belastet med merverdiavgift en gang til når varen passerer grensen. Da er du ansvarlig for å korrigere og refundere merverdiavgiften kunden betalte ved salget. Det er også ditt ansvar å dokumentere at merverdiavgiften er tilbakebetalt, og du kan da trekke fra beløpet du refunderer i neste kvartalsrapport. Du må også innhente dokumentasjon fra kunden på at de har betalt merverdiavgift en gang til da varen passerte grensen." Reglene er veeeeeldig enkle og greie så dette er 110% Ali's feil. Det eneste jeg savner fra posten er at man kunne fått sett om VOEC-nummer er med i EDI-meldingen i appen, samt en mulighet til å "blokkere" tollbehandling slik at pakken heller ville blitt sendt i retur. Kanskje hvis mange nok brukte denne funskjonen og mange nok pakker ble sendt i retur, at _kanskje_ Ali ville fått fingeren ut av r**a 🙂 Endret onsdag kl 12:19 av asshole 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet onsdag kl 12:44 Del Skrevet onsdag kl 12:44 Letti skrev (45 minutter siden): Hvis de virkelig betaler all moms videre til Norge skjønner jeg ikke hvordan staten konsekvent kan avslå alle klager. De har jo da mottatt dobbelt moms. Hvorfor krever de i det hele tatt ny momsbetaling? Datasystemet må jo vise at den allerede er betalt av Aliexpress. I andre sammenhenger får man penger tilbake om man betaler en regning 2 ganger. Hva skjer om et norsk firma betaler inn for mye moms, blir det konfiskert av staten? Det er normalt ikke Staten som avslår klagene, det er Posten (evt Postnord, Helthjem, DHL, Fedex, UPS etc). Det finnes sannsynligvis* ingen gigantisk database som forteller at "denne pakken med dette sporingsnummeret er det allerede betalt mva på", like lite som det er mulig for Skatteetaten på et øyeblikk å sjekke om det faktisk er betalt (fra butikken til Skatteetaten) mva på kassalappen din fra nærbutikken, eller om det bare står på lappen at det er betalt. Norske butikker sender inn samlemeldinger annenhver måned hvor det bare står den totale omsetningen i løpet av den siste to-måneders-perioden, og det totale mva-beløpet som betales inn (etter at bedriften har trukket fra det som allerede er betalt når de kjøpte inn varene). Det besvarer forsåvidt det siste spørsmålet ditt, det må bedriften ha kontroll på selv. Men det kommer feilmeldinger om beløpene på mva-postene i oppgaven ikke stemmer med grunnlaget og satsen, f.eks. om du skriver 100.000 i omsetning med 25% mva, og 30.000 i mva når det da skulle stått 25.000. Det betyr også at det er et etterslep på maksimalt drøyt tre måneder fra mva blir innkrevd til den faktisk blir betalt til Staten; fristen for innsending og innbetaling av mva for perioden januar-februar er først 10. april, helt frem til da er det butikken som har hånd om merverdiavgiften på det du handlet i begynnelsen av januar. Hvis Skatteetaten skal sjekke opp akkurat din konkrete kvittering, så må de (uansett om de gjør det før eller etter 10.april) dykke ned i opplysninger som bare finnes registrert i regnskapsbøkene til din nærbutikk, også kalt bokettersyn. Det forundrer meg ikke om det samme vil gjelde for utenlandsk netthandel, at Aliexpress kun sender inn totalsummene for alt de har solgt (og krevd inn mva på) til norge i løpet av en periode, sammen med innbetalingen av totalsummen. Du kan jo da tenke deg hvor umulig det er å ettergå. *) Det er jo mulig det finnes en slik database, men da ville den være avhengig av at VOEC-nummeret på avsenderen er registrert digitalt på riktig måte (det er ikke alle pakker fra Aliexpress som har Ali som avsenderadresse på pakken, altså må VOEC-nummeret være med som entydig identifisering...), sammen med sporingsnummeret på pakkene, og da er man like langt; om nummeret var registrert riktig ville man ikke hatt problemer til å begynne med. 1 Lenke til kommentar
Letti Skrevet onsdag kl 17:03 Del Skrevet onsdag kl 17:03 Inge Rognmo skrev (4 timer siden): Det er normalt ikke Staten som avslår klagene, det er Posten Posten krever det jo inn på vegne av staten. Som allerede har fått betalt. Om jeg selger en vare og kjøper gjør en feil og betaler dobbelt. Kan jeg da, med loven i hånd, beholde pengene? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet onsdag kl 17:17 Del Skrevet onsdag kl 17:17 1 minute ago, Letti said: Posten krever det jo inn på vegne av staten. Som allerede har fått betalt. Om jeg selger en vare og kjøper gjør en feil og betaler dobbelt. Kan jeg da, med loven i hånd, beholde pengene? Hvis kjøperen er i Kina og ikke snakker norsk? Har du brutt norsk lov eller kinesisk lov? Men en bedre sammenligning er vel hvis kjøperen betaler samme sum til deg som til en annen person, og så krever at du skal betale tilbake det du har fått? Saken her er at det ikke er noen sporbar kobling mellom det MVA-beløpet som AliExpress betaler til skatteetaten, og den pakken som du mottar. Det er vel mer enn sannsynlig at AliExpress betaler inn MVA-beløpene etterskuddsvis - kanskje månedlig? -, mens du blir avkrevd MVA umiddelbart når du handler i Ali's nettbutikk. Så når pakken din kommer til Norge, så finnes det ikke noe annet spor av din MVA-betaling enn det som eventuelt står i VOEC-registeret. Og hvis det ikke står noe der .... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet onsdag kl 19:36 Del Skrevet onsdag kl 19:36 asshole skrev (7 timer siden): Reglene er veeeeeldig enkle og greie så dette er 110% Ali's feil. Så hvorfor har jeg fått 3 identiske pakker fra samme butikk, men en av de ble det ekstra moms på? Tviler på at butikken har gjort noe forskjellig med den ene pakken. (Ikke Ali) Lenke til kommentar
Trulss Skrevet fredag kl 14:27 Del Skrevet fredag kl 14:27 Jeg har også fått en pakke fra mainland China med YunExpress uten VOEC som har vært custom cleared og levert Bring for videre sending til meg. Lå i min postkasse, levert av posten. Sporingsnummeret på Kina-etiketten har vært sporbart hele veien men bring satte på egen etikett i Oslo. Har ikke sett snurten av noen regning for dette. Verdien var på drøye kr. 200 norske (barberblader). Det var riktignok en norsk nettbutikk jeg kjøpte av. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet fredag kl 17:25 Del Skrevet fredag kl 17:25 2 hours ago, Trulss said: eg har også fått en pakke fra mainland China med YunExpress uten VOEC som har vært custom cleared og levert Bring for videre sending til meg Hvordan vet du at det var "uten VOEC"? Det er jo ikke informasjon som tilflyter kunden? Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet fredag kl 18:09 Del Skrevet fredag kl 18:09 Det virker som om Aliexpress ikke er helt rederlig når det gjelder å føre folk bak lyset. Denne annonsen begynner med en video som viser et laser-sveiseapparat i aksjon og så viser det seg at prisen som er oppgitt kun gjelder for noen linser mens selve sveiseapparatet er mange ganger dyrere. Kan det være at de håper at noen vil missforstå og gjør en bestilling i tro om at de får et helt sveiseapparat for den prisen? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet fredag kl 19:51 Del Skrevet fredag kl 19:51 nebrewfoz skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at det var "uten VOEC"? Det er jo ikke informasjon som tilflyter kunden? Sto ikke på etiketten. Var ikke fra Ali. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet lørdag kl 14:46 Del Skrevet lørdag kl 14:46 Trulss skrev (18 timer siden): Sto ikke på etiketten. Var ikke fra Ali. Om det står på etiketten eller ikke, har ikke noe å si. Det som har noe å si, er om de har registrert det i VOEC-registeret. Og det er ikke informasjon kunden uten videre har tilgang til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå