Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

bo1e skrev (2 timer siden):

Det at noen stadig må betale dobbelt mens andre aldri må (som meg) gir ingen mening. Behandles ikke all import på samme mottak i norge?

Det som skal distribueres med posten er nok innom Lørenskog. Jeg har fått to pakker med Helthjem, og de har base i Vestby.

Det kan godt være flere enn de to som håndterer kinapakker. Det avhenger av hvem kineserne bruker for å få pakkene ut av landet.

Jeg har nå fått to pakker med Helthjem og 32 med posten uten momskrav. Alle var "Choice" over 10 USD (gratis frakt) og alle gikk via Yanwen i Kina.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frakt over grener kan være delt på mange. Nå har jeg ei pakke fra Netonnet. Sendt med Postnord fra Sverige til Posten i Norge i Vestby. Videre derfra med Posten til meg. Jeg liker ikke Postnord, så jeg valgte bevisst å få den med Posten på siste strekket. Koster også gratis, mens Postnord ville kostet penger når den skal leveres på døra.

 

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (2 timer siden):

EU har hatt sin egen "VOEC" siden 1. juli 2021. Den heter OSS, One Stop Shopping, og er to-delt. En for handel innen EU, og en for import til EU.

Er ikke nødvendigvis gunstigere for forbruker, for der er grensen 150 EUR per pakke ved import. Hos oss er det 3000 NOK per ting.

Fordelen er nok at OSS er bedre kjent i Kina siden EU er så mye større.

 

 

 

 Import One Stop Shop (IOSS), er den som har begrensninger for handel utenfor EU.

 UK er med, selv om de ikke er i EU.
Norge kan være med, men vi skal være sta med egen løsning, som gjør at vi blir utestengt fra verden.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (42 minutter siden):

 Import One Stop Shop (IOSS), er den som har begrensninger for handel utenfor EU.

 UK er med, selv om de ikke er i EU.
Norge kan være med, men vi skal være sta med egen løsning, som gjør at vi blir utestengt fra verden.

Britene er med fordi dette skulle vært innført lenge før de meldte seg ut av EU (det er ikke bare hos oss at ting tar tid). Da de meldte seg ut, var alt forarbeidet gjort, og det ville blitt mere styr å begynne på nytt.

Med en grense på 150 EUR er det ikke ubetinget gunstig å hekte seg på den løsningen heller.

Det eneste virkelige problemet som må løses med VOEC, er å få til en kommunikasjon mellom Posten & Co i Norge, og plattformene slik at de enkelt kan refundere feil innbetalt moms. Det er ikke noe merkelig at plattformene ikke godtar et skjermdump som bevis på feil.

Det hadde heller ikke skadet om VOEC ble justert litt slik at alt anvaret for overføring av info ble lagt til plattformene, og ikke de som pakker og sender varene. Alt som har med internasjonal handel å gjøre baserer seg på elektronisk utveksling av info. Systemene ligger der, men ansvaret for å bruke dem er plassert litt feil.

Selger får all adresseinfo fra plattformene, og da burde det for eksempel gå an å injisere en unik engangskode i adressefeltet som også er kjent for norsk toll.

 

Det er heller ikke bare Norge og EU som samler inn moms på forhånd. Det er flere i Asia som skal ha noe liknende, og flere andre land som kommer til å gjøre det. Billig stæsj fra Kina har blitt et problem for hele verden nå, og tap av avgifter begynner å merkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er håpløst å ha egen ordning for hvert land, som er grunnen til at vi burde bli med i EU sin løsning.

Mange nettsider i EU som ikke sender til Norge, og mange flere utenfor EU.

Hvem handler for mer enn 150 Euro uansett? 1800 kroner med dagens kurs. 

Går du over så tar det bare lengre tid. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Poenget er at det er håpløst å ha egen ordning for hvert land, som er grunnen til at vi burde bli med i EU sin løsning.

Mange nettsider i EU som ikke sender til Norge, og mange flere utenfor EU.

Hvem handler for mer enn 150 Euro uansett? 1800 kroner med dagens kurs. 

Går du over så tar det bare lengre tid. 

Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (3 minutter siden):

Du skal ikke regne med at de i EU vil selge mer til oss selv om vi blir med. Det er to ulike regimer for salg innen unionen, og utenfor. Vi er ikke med i EU, og deres finanspolitikk gjelder kun mellom medlemslandene. Alt salg utenfor blir eksport med helt andre regler og rutiner. Det er for eksempel masse trøbbel med nettsalg mellom EU og England, selv om begge er IOSS.

Ja til EU.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 19.10.2024 den 12:14 PM):

Sunyou ser ut til å være greie i forhold til VOEC, har ikke fått pakken enda, men har klart å lete meg frem til følgende: Pre-Shipment Info Sent to Norway, CHINA, DONGGUAN, Acceptance, Sent to Norway.

Mye dårlige anmeldelser, jeg ville valgt Yanwen om hadde hatt muligheten. Vi får se hvordan det går, skal oppdatere.

Pakken er mottatt uten momskrav, merket med China Post.

Lenke til kommentar

En ting er dobbel toll, som er gale nok, men jeg har opplevd å måtte betale trippel toll + 2 Posten-gebyrer fordi han bak kassa sa jeg måtte betale ved henting selv om jeg hadde epostkvittering som sa at det sporingsnummeret allerede var betalt mva-krav på via Vipps-betaling i Posten-appen.. De vet å sko seg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Der kom første smellen, men jeg skjønner ikke hvorfor. Pakken ble sendt fra Nederland, sendt med AliExpress selection standard. Det skal bety at pakken blir sendt fra et AliExpress varehus, det skulle jo man tro var det best.

Nå blir det spennende å høres hva Posten sier, kvitteringen viser VOEC-id i alle fall.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (12 minutter siden):

Der kom første smellen, men jeg skjønner ikke hvorfor. Pakken ble sendt fra Nederland, sendt med AliExpress selection standard. Det skal bety at pakken blir sendt fra et AliExpress varehus, det skulle jo man tro var det best.

Nå blir det spennende å høres hva Posten sier, kvitteringen viser VOEC-id i alle fall.

Denne pakken var som "Choice"?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Noe off-topic, men er det noen som har fått dobell toll når dere har kjøpt fra amazon. com? 

Står inkludert moms i handlekurven og har ikke lyst å betale moms 2 ganger når produktet koster 4k,med frakt og moms. 

De følger VOEC kriteriene godt, du betaler alt i kassa hos Amazon. Jeg har 4 bestillinger derfra siste året, ingen "dobbelt-moms".

Lenke til kommentar

Det er mange skrullehoder som er ansatt i posten og som står på sitt uansett hvor feil de tar. Husker engang jeg var i konflikt og ble jævlig behandlet av noen fnisende skrullekvinnfolk som aldri gav seg. Jeg sendte da en klage direkte til direktøren i postvesenet og kort tid etter at han hadde mottatt brevet ble jeg oppringt av et gråtkvalt kvinnemenneske som beklaget det hele og sa at de hadde gjort en feil og at jeg nå bare kunne stike innom postkontoret og få hentet ut pakken tollfritt.

Det ble visstnok også opprettet peronalsak pga. dette.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (12 timer siden):

Der kom første smellen, men jeg skjønner ikke hvorfor. Pakken ble sendt fra Nederland, sendt med AliExpress selection standard. Det skal bety at pakken blir sendt fra et AliExpress varehus, det skulle jo man tro var det best.

Nå blir det spennende å høres hva Posten sier, kvitteringen viser VOEC-id i alle fall.

Det eneste som har betydning er om forhåndsmeldingen (elektronisk, EDI) inkluderer VOEC nummer i feltet for VOEC. Dette er ett ufravikelig krav. Vi kan ikke se denne infoen i posten-appen dessverre, feltet er privat. Men jeg fikk en skjermdump fra en postenansatt som viste meg. Synd men sant.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
asshole skrev (19 minutter siden):

Det eneste som har betydning er om forhåndsmeldingen (elektronisk, EDI) inkluderer VOEC nummer i feltet for VOEC. Dette er ett ufravikelig krav. Vi kan ikke se denne infoen i posten-appen dessverre, feltet er privat. Men jeg fikk en skjermdump fra en postenansatt som viste meg. Synd men sant.

Posten er som parkeringssekskaper. Finner de ikke lappen i frontruten helt synlig så får du bot. Uansett årsak så gjelder dette samme tankesett for posten. 

Vi beveger oss over i et samfunn der systemene bestemmer om hva som er rett og galt,ikke mennesker og sunn fornuft. Snart kommer AI til og styre mer og mer og mer. Åpenbar sunn fornuft vil forsvinne helt.

Posten skal  også snart slutte å levere post i postkassen. Bor du usentralt til kan du regne med flere mil til nærmeste sted for å hente post. Det kalles visstnok fremskritt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, obygda said:

Posten skal  også snart slutte å levere post i postkassen. Bor du usentralt til kan du regne med flere mil til nærmeste sted for å hente post. Det kalles visstnok fremskritt...

At en kommisjon kommer med en anbefaling betyr ikke at det kommer til å skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (3 minutter siden):

At en kommisjon kommer med en anbefaling betyr ikke at det kommer til å skje. 

Nei,det er ingen automatikk her. Men når en kommisjon foreslår noe er det jo fordi man mener det er en god løsning. Og jeg vil jo tro at disse som foreslår dette faktisk gjør det fordi de mener det er et fremskritt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...