Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

40 minutes ago, Lyncs said:

Jeg hentet en pakke fra Ali i dag og måtte betale moms. Hvordan skal jeg gjøre det for å få tilbakebetalt disse pengene fra Ali?

Samme skjedde meg. Posten nekter å gjøre noe som helst, de skal bare ha penger for en tjeneste jeg aldri har bedt om, og ba meg spørre selger om refundering av moms.

Åpnet en sak med aliexpress, de spurte om kvitteringer på betalt moms til posten, noe de fikk. Så fikk jeg til svar at det ikke var tilstrekkelig informasjon, så sluttet de bare å svare. Så de pengene er tapt.

Lykke til, men du kan nok anse pengene som tapt hos disse kjeltringene.

 

Neste gang dette skjer meg kommer jeg til å nekte å betale moms hos posten og be dem sende tilbake pakken istedenfor.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en dag siden åpnet jeg en sak der jeg krevde tilbakebetaling for et produkt som ikke var som beskrevet og i dag fikk jeg også et mangelfullt produkt fra Ali som jeg klagde på. Resultatet av det er at jeg ikke lenger får logget meg inn der så det virker som om de har kastet meg ut derfra.

Har jeg begått regelbrudd ved å klage på flere produkter?

Her er forøvig en nettside som beskriver deres sanne jeg:

 

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Har handlet hundrevis av ganger hos aliexpress over mer enn 10 år og har følt meg urettferdig behandlet kanskje 2 ganger. Dette med momsinnkreving er et norge-problem, ikke et aliexpress-problem. Og problemet er delvis skapt med vilje av norske myndigheter sammen med posten. I beste fall inkompetanse eller vrangvilje. I verste fall med fullt overlegg.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Har handlet hundrevis av ganger hos aliexpress over mer enn 10 år og har følt meg urettferdig behandlet kanskje 2 ganger. Dette med momsinnkreving er et norge-problem, ikke et aliexpress-problem. Og problemet er delvis skapt med vilje av norske myndigheter sammen med posten. I beste fall inkompetanse eller vrangvilje. I verste fall med fullt overlegg.

Hvorfor skal Aliexpress lage et eget system for norge.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (40 minutter siden):

Hvorfor skal Aliexpress lage et eget system for norge.

Systemet _er_ laget. Det fungerer bra, med unntak av en/noen transportør(er) som ikke melder inn VOEC-nummer. Aliexpress kunne enkelt løst det ved å fortelle denne/disse transportør(er) hvordan dem har løst det for de transportører som allerede fungerer bra. Problemet er å komme i kontakt med noen i Aliexpress som kan fikse dette, de som sitter på support nekter på alt og nekter å sette i kontakt med noen som har peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (På 25.7.2024 den 1:32 AM):

De choice-pakkene som har gått med "Cainiao Super Economy Global" - er det pakker som har gratis frakt (minst 10 USD  vareverdi), eller har du betalt frakt for dem?

Tror jeg husket feil...det ser ut som pakkene fra "Cyrus Lee" ikke var med Choice. Så da blir det kun Choice framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen generelle betraktninger.

Posten er ikke del av en konspirasjon for å tjene penger på feil gjort av andre. De driver virksomhet i Norge, og har ikke noe annet valg enn å følge de reglene som myndighetene har vedtatt. En regel som de må følge, er å kreve inn moms hvis elektronisk deklarering mangler, eller er utført feil (f.eks. mangler VOEC-nummer).

Men - det ser ut som om Posten kunne utarbeidet en bedre dokumentasjon på hva som er problemet med tolldokumentasjonen, så man har noe holdbart å vise Aliexpress eller andre som måtte krangle.

For Posten er kinapakker stort sett mer trøbbel enn god butikk. Avsender i Kina sender med sporingsnummer, og ville i utgangspunktet ha kundesignatur for mottatt vare. Det kostet Posten veldig mye, så de fikk aksept for å scanne ved levering til postkasse. Yanwen aksepterer også at pakken legges på trappa hvis den er for stor for postkassa. For de aller fleste er dette en stor fordel, men noen har uflaks og får stjålet pakken.

Det som er et problem for oss kunder, er at kravet til innkreving av momsen er lagt til markedsplassen, f.eks. Aliexpress, mens kravet til rapportering er lagt til selger. Myndighetene har nok ikke helt forstått hvordan dette funker i Kina hvor en selger kan være både en liten mann/kone-sak som bruker Aliexpress som butikkvindu mot verden og pakker og sender selv , eller noen som kun har kjøpt tilgang til ei lagerhylle med varer i et stort logistikksenter. De tar aldri i varene, og aner stort sett ikke noe om hva de selger. Da er vi som kunde prisgitt skjebnen når det gjelder rapportering.

 

Aliexpress sier om "Choice": "Choice items are curated, selected and shipped directly by AliExpress. This includes a delivery guarantee and free returns on all items." Hvis dette stemmer, er det større sjanse for at rapporteringen også går bra. Hittil har det gått bra for meg, men shit happens iblant, så hvem vet hva fremtiden bringer. Hittil har alt vært innom Yanwen, også den som kom med Helt Hjem. Siden den gikk ut med Singapore Post, ble sporingen låst mot Posten i Norge, så jeg kunne ikke se at det var Helt Hjem som fikk jobben. Da jeg sjekket sporing mot deres eget sporingsnummer, så jeg at de hadde fått forhåndsvarsel om pakke fra Yanwen da den forlot Kina, akkurat slik som Posten får, så det stemte i alle fall.

 

Jeg ser at noen venter på EUs system. Det trådte i kraft 1. juli 2021 og er delt i to. Ett er for handel innen unionen, og er kjent som OSS, One Stop Shop. Det andre som er for import til unionen er kjent som IOSS, Import One Stop Shop.

Jeg vet ikke om det funker noe bedre enn det norske, men de har en grense på 150 euro per pakke, men vi har 3000 kroner per ting. Hvis noen vil fylle hodet med byråkrati, kan man begynne her:

https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/index_en

Litt mer detaljer. Velg gjerne den danske teksten.

https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/guides_en

 

Det har vært snakk om å få VG på banen. Jeg tror det er større sjanse med https://dinside.dagbladet.no/  eller https://www.tek.no/  Begge har vel skrevet litt om å kjøpe stæsj fra Kina, så de har vel noen i staben som forstår problemstillingen.

 

Jeg har hittil ikke hatt problemer, så jeg har ikke noen grunn til å klage til dem, men det er veldig bra at de som har, også plager flest mulig med innflytelse. Bare hold det på et seriøst nivå. Det er størst sjanse for å bli hørt da.

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det funker noe bedre enn det norske

dem jeg kjenner som bor i EU og går under EU sitt system er det problemfritt å handle fra Ali.
På meg virker det som det systemet EU har laget (men som NHO og Høyre+Ap var for utålmodig til å vente på) er mye mer robust en møkka som ble laget for Norge, og KUN Norge.

Hvorfor lille Norge absolutt skal bruke millioner på å utvikle et system som vi kunne fått helt gratis fra EU om vi hadde venta 1-2 år fatter jeg ikke.
Hele systemet er laget for å feile.

Det er på høy tid å få ut Høyre og AP fra styret i Norge.
Så lenge de 2 partiene deler på å styre landet får vi ingen endring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

dem jeg kjenner som bor i EU og går under EU sitt system er det problemfritt å handle fra Ali.
På meg virker det som det systemet EU har laget (men som NHO og Høyre+Ap var for utålmodig til å vente på) er mye mer robust en møkka som ble laget for Norge, og KUN Norge.

Hvorfor lille Norge absolutt skal bruke millioner på å utvikle et system som vi kunne fått helt gratis fra EU om vi hadde venta 1-2 år fatter jeg ikke.
Hele systemet er laget for å feile.

Det er på høy tid å få ut Høyre og AP fra styret i Norge.
Så lenge de 2 partiene deler på å styre landet får vi ingen endring.

Fordi de tjener mange millioner på systemet, 2x mer enn de ville uten systemet, siden folk betaler for moms 2 ganger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er innrettet sånn at alt tap og alt arbeid og all svikt i et veldig lite robust system blir plassert på forbruker. Alle feil som gjøres av andre enn forbruker belønnes med ekstra utgift og arbeid for forbruker. Det er umuliggjort å rette feil uten kostnad for forbruker, selv om feilen oppstår hos avsender eller i postgang. Den helt urimelige delen av systemet er at ingen dokumentasjon på utført plikt og betalt avgift godtas på norsk side. Når systemet har sånne svakheter så burde det ikke være forbruker som straffes. Problemene har vært kjent og burde vært håndtert. Men det enkleste og mest innbringende er å sende regningen til forbrukeren som ikke har gjort noe galt.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

Fordi de tjener mange millioner på systemet, 2x mer enn de ville uten systemet, siden folk betaler for moms 2 ganger. 

Ganske enkelt å gjøre det dyrt for posten da.
Bare å påse at når du har en pakke på tur som det er ekstra MVA krav på fra posten, påse at det ikke er plass i postkassen, da må dem ta pakken med til hentested.
Så lar du bare vær å hente pakken og den går i retur.
Siden pakken aldri leveres ut ber du om pengene tilbake fra ALI.
Gjør mange nok dette så kanskje ting blir bedre

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 26.7.2024 den 11:39 PM):

Samme skjedde meg. Posten nekter å gjøre noe som helst, de skal bare ha penger for en tjeneste jeg aldri har bedt om, og ba meg spørre selger om refundering av moms.

Åpnet en sak med aliexpress, de spurte om kvitteringer på betalt moms til posten, noe de fikk. Så fikk jeg til svar at det ikke var tilstrekkelig informasjon, så sluttet de bare å svare. Så de pengene er tapt.

Lykke til, men du kan nok anse pengene som tapt hos disse kjeltringene.

 

Neste gang dette skjer meg kommer jeg til å nekte å betale moms hos posten og be dem sende tilbake pakken istedenfor.

Samme her, men jeg vant gjennom hos PayPal 2 ganger og en tredje gang måtte jeg ty til DNB Kortreklamasjon og få pengene tilbake fra VISA. Ingen av gangene har Aliexpress gitt etter. Alle gangene jeg har tatt det med eBay så har eBay endt i min favør uten at jeg trengte å gå til PayPal eller VISA.

Lenke til kommentar

Noen andre som har merket at flere og flere pakker fra Ali begynner å komme med HeltHjem?
Bestilte noe småtteri nylig som ble sendt med Yanwen.
Disse ble faktisk levert til meg med HeltHjem og ikke posten.

Har ali oppdaget problemene til posten og byttet?
Eller er det bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar

Alle de siste 4 sendingene jeg har fått har vært med dobbel moms og tollgebyr.
Småbeløp, men fører til at prisene øker med 50%.
Ekstra irriterende om varen i tillegg er ubrukelig og Aliexpress nekter reklamasjon...

 

Endret av Letti
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Noen andre som har merket at flere og flere pakker fra Ali begynner å komme med HeltHjem?
Bestilte noe småtteri nylig som ble sendt med Yanwen.
Disse ble faktisk levert til meg med HeltHjem og ikke posten.

Har ali oppdaget problemene til posten og byttet?
Eller er det bare tilfeldigheter?

Kan du se om det som gikk ut med Yanwen til Helt Hjem fikk "last mile tracking number" fra Singapore Post?

Man kan i alle fall se det hos 17track

https://www.17track.net/en

Spor det nummeret som slutter på YP, og velg "More Info". Singapore Post slutter med SG.

 

 

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (39 minutter siden):

Kan du se om det som gikk ut med Yanwen til Helt Hjem fikk "last mile tracking number" fra Singapore Post?

Man kan i alle fall se det hos 17track

https://www.17track.net/en

Spor det nummeret som slutter på YP, og velg "More Info". Singapore Post slutter med SG.

 

 

Om du leser innlegget mitt så gikk dem med yanwen.

Singapore post var aldri involvert i noen av pakkene som jeg fikk med helt hjem. Ja det var flere pakker indet siste. Yanwen helt til HM overtok.

Kan legge til at dem siste 2 pakkene jeg fikk hvor SP var involvert kom til PiB med krav om betaling av mva.

Jeg bruker postal ninja og der får jeg opp all info hele vegen ink alle 8 sporingsnummerne til pakken 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Om du leser innlegget mitt så gikk dem med yanwen.

 

Ja, jeg så det, men jeg har fått pakke som forlot Kina med Yanwen, og som fikk last mile med Singapore Post da. Den havnet også hos Helt Hjem i Norge. Derfor var jeg interessert i å finne ut om Yanwen har direkte kontakt med Helt Hjem også. Nå har de tydeligvis det også. Den pakken kan man også si at ble sendt med Yanwen siden de ordnet grensepasseringen i Kina og organiserte resten av reisen.

 

Jo flere ting vi kan nøste opp i, jo større sjanse er det for å finne ut hvor det går galt.

Lenke til kommentar
16 hours ago, 2N1711 said:

jeg har fått pakke som forlot Kina med Yanwen, og som fikk last mile med Singapore Post da. Den havnet også hos Helt Hjem i Norge.

Det samme skjedde for meg for noen uker siden. På 17track (pakkesporingen) lå det informasjon for dette SG-fraktnummeret som hintet om at Posten skulle være involvert, så jeg ble litt overasket da beskjeden om pakke kom fra HeltHjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...