Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

Dieselmotor skrev (5 minutter siden):

Oh yeah. Kanskje ikke like stort utvalg men her er noen som ikke er med i VOEC. 
 
https://www.tomtop.com
https://www.banggood.com
https://www.dhgate.com
https://www.geekbuying.com
 

takker. er nesten bedre å handle fra disse sidene da. og bare betale toll ved mottak

eneste problemet er vel om det sendes med dhl og post nord hvor gebyrene på fortollingen kan være alt fra 190 til 300 kr

Endret av Ænema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

We have received your complaint regarding your issue with AliExpress
We want to assure you that we are taking this matter seriously. Our team is currently looking into the case and working with the relevant departments to resolve it for you. This process may take some time, we appreciate your patience during this time. Our higher team will take over your case and provide a progress update via email within 1 business day.

If you have any further questions aboout the issue, please feel free to reply this email directly and I will continue to follow up untill it is resolved. Thank you for your understanding and cooperation throughout the process.

 

 

If you have any further questions about this issue, please feel free to reply to this email and I will continue to follow up it until it is resolved. Thanks a lot for your great supports and continuous attention on Alibaba.com. We cherish you as our precious customer always and May you the best.

 

 

Her kanskje skjer det noe.. Svar fra AliBaba, og forventet ikke et så kjapt svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 14.7.2024 at 1:03 PM, H-kon said:

Har blitt lei av dette surret og tenker at det er på tide å få noen til å se på dette surret som heter VOEC.

Har fått eskalert en sak hos AliExpress når det gjelder dette til noen høyere i systemet som handler mer om hvordan de er pliktig til å overholde VOEC , og har i tillegg sendt en melding til Skatteetaten for å høre om eventuelle sanksjonsmuligheter om man ikke overholder/bryr seg om å gjøre ting man faktisk har signert på at man skal gjøre.

Tviler på at det skjer noe, men verdt å prøve å løfte dette høyere. VG er sikkert interessert også etterhvert. 

Hvordan fikk du eskalert. Jeg har en tilsvarende sak gående og får den sedvanlige nektingen fra aliexpress

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Hvordan fikk du eskalert. Jeg har en tilsvarende sak gående og får den sedvanlige nektingen fra aliexpress

Med morsselskapet AliBaba som eier AliExpress. Kan ta innen en uke før jeg får svar, men dess lengre tid det tar, dess mer optimistisk er jeg på et ordentlig svar.

Sendte også med dokumentasjon osv. Har i tillegg nevnt for de at jeg har varslet Skatteetaten her hjemme hvor jeg også venter på svar.

 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (24 minutter siden):

Jeg får fortsatt pakkene fra Ali med choice rett i postkassen uten nye avgiftskrav.

Er noen måneder siden sist jeg fikk uberettiget mva-krav i Posten-appen nå, og selv de 2 i mai var en veldig liten prosentandel av totalen av pakker (ingenting i nærheten av januar-mars hvor hver eneste forbanna pakke kostet +45 kr + mva).

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterer så fort jeg får et svar. AliBaba tok henvendelsen veldig seriøst, men kan også bare være bullshit, så det blir vel ett av 2.

Det mest interessante for meg er å få vite noe fra Skatteetaten om hvilke sanksjonsmuligheter de har dersom man ikke følger reglene. De er jo opt-in også, så det er en frivillig sak, men det er rart at man ikke har stilt seg spørsmålet om hva man gjør om man frivillig registrerer seg og ikke følger opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (Akkurat nå):

I teorien kan AliExpress beholde innkrevd mva selv. Det avhenger av hvor feilen er.

I det tilfellet vil trolig skatteetaten være interessert?

I prinsippet ja, dersom de ikke faktisk sender en digital melding om dette i forhold til VOEC så tilfaller jo mva de krever inn de selv.

Men hvordan regnskapsførere der nede løser dette er jo interessant.

Lenke til kommentar

Fant dette hos FedEx (gammelt nytt, men fortsatt aktuelt. Min utheving):

"Fra 1. januar 2024 må avsendere av VOEC-forsendelser oppgi VOEC-identifikasjonsnummeret sitt i feltet for skatte-ID på FedEx- eller TNT-forsendelsesapplikasjonen, slik at det blir automatisk fylt inn på fraktbrevet (AWB) og kan deklareres for norske myndigheter ved import."

(Jeg går ut ifra at andre fraktselskap har tilsvarende apper som FedEx og TNT)

Er det i det hele tatt mulig å unngå disse selgerne på AliExpress som ikke følger VOEC-reglene. Det virker ikke som AliExpress evner å instruere dem om Skatteetatens side Sending goods under the VOEC scheme. Spesielt avsnittene:

  • 5. Book pick-up from a carrier
  • How to provide the VOEC number digitally
  • If your customer has paid value added tax a second time, you must reimburse them and make corrections.

Finnes det eller kan vi opprette en hviteliste/svarteliste over selgere som følger/ikke følger VOEC-reglene? 
Naivt? Ja, selvfølgelig :grin:

 

Endret av gjest3
(2) Skatteetaten, (1) Typos
Lenke til kommentar

Mottok en sending fra AliExpress nå nylig. Innholdt varer fra flere ulike selgere, men de var pakket i en sending.

Samler AliExpress i sammen pakkene og pakker dem før eksport? I så tilfelle burde det også være mulig å oppgir korrekt VOEC-identifikasjonsnummer?

(Pakken hadde åpnet seg, en av varene manglet. Meldt ifra til AliExpress varen manglet. Bilde av pakken. Fikk avslag på refusjon av betalingen for varen, virker som AliExpress gir avslag på de fleste henvendelser.) 

Endret av toralfb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Mottok en sending fra AliExpress nå nylig. Innholdt varer fra flere ulike selgere, men de var pakket i en sending.

Samler AliExpress i sammen pakkene og pakker dem før eksport? I så tilfelle burde det også være mulig å oppgir korrekt VOEC-identifikasjonsnummer?

(Pakken hadde åpnet seg, en av varene manglet. Meldt ifra til AliExpress varen manglet. Bilde av pakken. Fikk avslag på refusjon av betalingen for varen, virker som AliExpress gir avslag på de fleste henvendelser.) 

Jeg har handlet maaaange ganger hos aliexpress, og det skjer innimellom at noe blir feil, eller at selger er kjeltring. Det er svært få ganger at jeg ikke har fått refundert når sånt har skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (2 timer siden):

Mottok en sending fra AliExpress nå nylig. Innholdt varer fra flere ulike selgere, men de var pakket i en sending.

Ja, Ali har "forfillmentcenters" så selv om det er flere selgere kan det faktisk hende at det er samme plukklageret varene kommer fra.
(selger betaler alibabagruppen for å plukke og sende varene på dems vegne, Selger sender ikke varene dem ønsker å selge til et eller flere av alibabagruppens sentre hvor varene plukkes, og de fleste varer merket med "Choice" når du handler hos aliexpress er varer som plukkes på denne måten.
Så om du kjøper fra 5 forskjellige selgere er varene allerede i alibaba sitt lager og kan plukkes og sendes samlet)

Og om det er egne lagre hender det ofte at yanween (alibabagruppen sitt eget selskap for frakt) holder pakkene igjen på terminal i noen dager for å sende alt samlet (rimeligere å sende en pakke en 20 pakker)

 

toralfb skrev (2 timer siden):

(Pakken hadde åpnet seg, en av varene manglet. Meldt ifra til AliExpress varen manglet. Bilde av pakken. Fikk avslag på refusjon av betalingen for varen, virker som AliExpress gir avslag på de fleste henvendelser.) 

Her har du hatt maksimal uflaks.
Jeg har aldri hatt problemer med refusjon fra Ali om det mangler noe.
Det er små beløper man handler for, men dem er avhengig av volumer for å tjene penger.
Veldig ofte er det faktisk Ali selv som tar tapet og ikke selgeren.
Ali tjener på fornøyde kunder som handler ofte.

Lenke til kommentar

Noen pakker sendes med "AliExpress Selection Standard" (antar dette er Beijing Yanwen Logistics) og andre med "Cainiao Super Economy Global". Det er sikkert flere enn disse to. Jeg har iaffal fått tollkrav for alle pakker send via "Cainiao Super Economy Global" og alle disse har samme avsender (selv om dem er kjøpt fra forskjellige selgere). Avsender på pakken:

Cyrus Lee, 7-1, Gaolite Inteligent Energy Industrial Park, Lianguang Road, Bantian Street, Bantian, China, SHENZHEN, GUANGDONG
Phone:8618316327361

Posten sier at den elektroniske meldingen om pakken må inneholde VOEC nummer, ellers må jeg betale mva og toll, og det er umulig å få denne refundert (uten å politianmelde). Jeg har spurt posten om kopi av en elektronisk meldig som bevis (jeg har bare postens ord på at VOEC nummer mangler).

Edit: fikk en skjerdump fra posten (sendingsnr sladdet). Ikke akkurat ett bra bevis, men bedre enn ingenting.

 

 

 

sladdet bevis Capture.JPG

Endret av asshole
la ved bevis fra posten
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
asshole skrev (På 24.7.2024 den 0.33):

Noen pakker sendes med "AliExpress Selection Standard" (antar dette er Beijing Yanwen Logistics) og andre med "Cainiao Super Economy Global". Det er sikkert flere enn disse to. Jeg har iaffal fått tollkrav for alle pakker send via "Cainiao Super Economy Global" og alle disse har samme avsender (selv om dem er kjøpt fra forskjellige selgere). Avsender på pakken:

 

De choice-pakkene som har gått med "Cainiao Super Economy Global" - er det pakker som har gratis frakt (minst 10 USD  vareverdi), eller har du betalt frakt for dem?

Super economy har tidligere hatt en stygg tendens til å gå med tog til Ungarn (sporingsnummer som slutter med HU), og det er nok absolutt lavest mulig fraktkost fra Kina til Europa. Lang tid tar det også.

 

Hittil i år har jeg kun kjøpt med choice og for mer enn 10 dollar. Yanwen har hatt fingrene i alle, men en av dem gikk med Singapore Post til Europa, og Helt Hjem som norsk operatør. Dette var ei pakke som var tyngre enn normalt for størrelsen. Resten har kommet med Posten, og ingen momskrav på noen så langt.

 

*

Det er egentlig Cainiao som er Alibabas logistikkselskap. De har avtaler (og muligens deleierskap) i mange andre kinesiske selskap som får oppdrag fra Cainiao. Yanwen er ett av disse mange selskapene, og det ser ut som om de har avtale om "nokså rask" frakt til Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...