Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

22 hours ago, FriskLuft said:

Nei - det er nok ikke slik det fungerer i praksis. Dersom det på foresendelsen er godt merket med VOEC - så går den som

Reglene fra 1.1 er helt tydelige - Hvis VOEC ikke er meldt inn elektronisk skal du betale MVA og tollklarering uansett hvordan forsendelsen er merket. - Hvis Posten i enkelte tilfeller har en annen praksis må de bero på at ikke alle ansatte har fått med seg reglene eller at de prøver å være "snille" men det virker ikke som noen andre har opplevd dette i det siste.

Og nei - det er faktisk ikke svindel å ta betalt fra deg fordi avsender ikke har fulgt reglene, uansett om du har betalt allerede. - Det er kun en problemstilling mellom deg og avsender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, ali q said:

Det er langt ifra alle sporingsnummre som nevner last mile tracking number i de tilfellene det re-lables, selv om du bruker 17track eller original-speditør sine egne nettsider.

Jeg får selvsagt ikke informasjon om alle pakker som sendes fra Kina, men av de jeg har mottatt fra AliExpress som har blitt re-labeled (via Yanwen og deretter Posten), har jeg funnet informasjon om dette hos 17Track. (Under 'More Info'.)

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (2 timer siden):

Reglene fra 1.1 er helt tydelige - Hvis VOEC ikke er meldt inn elektronisk skal du betale MVA og tollklarering uansett hvordan forsendelsen er merket. - Hvis Posten i enkelte tilfeller har en annen praksis må de bero på at ikke alle ansatte har fått med seg reglene eller at de prøver å være "snille" men det virker ikke som noen andre har opplevd dette i det siste.

Og nei - det er faktisk ikke svindel å ta betalt fra deg fordi avsender ikke har fulgt reglene, uansett om du har betalt allerede. - Det er kun en problemstilling mellom deg og avsender.

Enig med mye av dette, men ikke enig i at det kun er en problemstilling mellom forbruker og avsender. Hvis avsender er innmeldt i VOEC-avtalen så er det en avtale mellom norske myndigheter og avsender. Hvis avsender ikke forholder seg til avtalen så er det en sak også mellom norske myndigheter og avsender. Er man part i en avtale så er man en part i problemstillingen også. Det betyr ikke at norske myndigheter ikke kan ha den praksisen de har reint juridisk (inntil noen prøver en sånn sak for retten), men det betyr at norske myndigheter har et ansvar for at avtalen overholdes og at aktører som er sluppet inn i avtalen opptrer i henhold til avtalen. I utgangspunktet er det etisk forkastelig at det er forbrukeren som må ta regningen for at de to andre partene i dette systemet ikke gjør jobben sin.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (3 timer siden):

Reglene fra 1.1 er helt tydelige - Hvis VOEC ikke er meldt inn elektronisk skal du betale MVA og tollklarering uansett hvordan forsendelsen er merket. - Hvis Posten i enkelte tilfeller har en annen praksis må de bero på at ikke alle ansatte har fått med seg reglene eller at de prøver å være "snille" men det virker ikke som noen andre har opplevd dette i det siste.

Og nei - det er faktisk ikke svindel å ta betalt fra deg fordi avsender ikke har fulgt reglene, uansett om du har betalt allerede. - Det er kun en problemstilling mellom deg og avsender.

Men VOEC er jo meldt inn elektronisk. Har fått det bekreftet med kopi av VOEC innbetalingene. Men disse vil ikke bring se på. De bare sender krav og vil ikke kontrollere for feil gjort av dem. 

Lenke til kommentar

Ja det virker litt som innstrammingene som er gjort har gitt posten/bring carte blanche til å avvise absolutt alle henvendelser rundt voec-feil. Det er også et problem for det er ikke enkelt for forbrukere å forstå og få oversikt i dette systemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Staten/Posten kommer ikke til å ordne opp i dette. De tjener jo på dette. På en vare til 1000kr. så får de jo 500kr rett i statskassa. Gang dette opp med antall pakker så blir det vinn-vinn for staten! :D

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk refundert 0.90$, altså 90 cent, fra Aliexpress...Det er jo til å le av.

Beløpet jeg skulle få refundert var mye,mye større. Det de sier at jeg må velge forsendelse med omhu - altså ikke bare ta default forsendelsen som kommer opp hos aliexpress. Jeg vet ikke om dette stemmer - men jeg kan i alle fall si det slik at Aliexpress OG Bring fremstår på hver sin måte som umoralske løgnere og svindlere her. Jeg er ekstremt skuffet og føler egentlig at å handle med Kina er noe Bring/Posten forsøker å gjøre så vanskelig som mulig. Aliexpress er vel sikkert også skuffet over hvordan det popper opp nye regler og håndteringer hele tiden - trolig politiske initert.  På en måte så står jeg der i midten og ser galskapen utfolde seg rundt meg...Skulle ønske jeg hadde litt ekstra midler på bok slik at jeg også kunne flytte til Sveits

 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (39 minutter siden):

Ja, for der må du ikke betale moms (VAT) på importvarer?

Det vet jeg ikke noe om - men det jeg vet er at i Sveits så fungerer ting. Det kan man knapt si om den situasjonen vi i Norge er i ferd med å bevege oss inn i. Poenget er at når man ikke kan stole på at de som lager regler og rutiner faktisk er interessert i å få ting å fungere og legge opp til at ærlige mennesker kan bli behandlet korrekt, vel da kan man like gjerne resignere. Og i Norge så lønner det seg nå å jukse og tilpasse seg alle reglene for å jukse og svindle til seg alt man kan - jeg liker det svært dårlig!

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 14.6.2024 den 11:38 AM):

Jeg får selvsagt ikke informasjon om alle pakker som sendes fra Kina, men av de jeg har mottatt fra AliExpress som har blitt re-labeled (via Yanwen og deretter Posten), har jeg funnet informasjon om dette hos 17Track. (Under 'More Info'.)

Og jeg gi deg 10-15 eksempler i måneden hvor pakkene ankommer med helt andre sporingsnumre (hvor man ser så vidt den originale gjennom den nyeste labelen) hvor 17track er helt ubrukelig for å finne igjen det originale sporingsnummeret (så jeg vet hvilken av selgerene sendte akkurat den jeg mottok). At du har noen som viser last mile er anekdotisk og betyr ikke at 100% av alle sendinger er mulig å spore tilbake til originalt sendingsnummer.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (På 15.6.2024 den 1:40 PM):

Jeg fikk refundert 0.90$, altså 90 cent, fra Aliexpress...Det er jo til å le av.

Beløpet jeg skulle få refundert var mye,mye større. Det de sier at jeg må velge forsendelse med omhu - altså ikke bare ta default forsendelsen som kommer opp hos aliexpress. Jeg vet ikke om dette stemmer - men jeg kan i alle fall si det slik at Aliexpress OG Bring fremstår på hver sin måte som umoralske løgnere og svindlere her. Jeg er ekstremt skuffet og føler egentlig at å handle med Kina er noe Bring/Posten forsøker å gjøre så vanskelig som mulig. Aliexpress er vel sikkert også skuffet over hvordan det popper opp nye regler og håndteringer hele tiden - trolig politiske initert.  På en måte så står jeg der i midten og ser galskapen utfolde seg rundt meg...Skulle ønske jeg hadde litt ekstra midler på bok slik at jeg også kunne flytte til Sveits

 

I de tilfellene Aliexpress ikke har refundert meg eller refundert bare delvis så har jeg aldri hatt problemer med PayPal dispute (men krav om at du må først ha forsøkt å løse saken med Aliexpress/selger). Hvis PayPal skulle svikte deg så har du og beskyttelse fra VISA/MasterCard (gå i nettbanken og finn kortreklamasjon). Veldig sjeldent jeg har trengt å gå til VISA/nettbanken, men det har skjedd i veldig sære tilfeller (som når Aliexpress sin sporing sier at pakken kan hentes, men ikke hvor den kan hentes, og Posten sier de aldri har hørt om pakken og jeg da er hjelpesløs)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (20 minutter siden):

17track

Kutt ut 17track og bruk postal.ninja i stede.
der får du faktisk bedre sporing en 17track.
Er du logget inn kan du find holde oversikt over forsendingene dine, og alle sporingsnr pakkene får.
Jeg har ennå ikke fått en pakke hvor ikke postal.ninja har klart å vise all info, og alle sporinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mottatt ett sporingsnummer fra Aliexpress. Sporingen går hele veien til ankomst til norge, der stopper det. Pakken jeg har mottatt har et annet sporingsnummer, og jeg finner ingen koblinger mellom de to numrene. Tviler på jeg kommer særlig langt hos AE med en tollregning på et kollinummer de ikke har registrert hos seg.

Pakken er jo her, og jeg har kvittering med riktig voec id. 

I dette  tilfelle er det bare snakk om 5kr i mva, men postens fortollingsgebyr er jo 10 gangeren av dette. 

Jeg sitter uansett med en pakke her med 20stk L78L33 spenningsregulatorer.
Kanskje jeg må melde til AE at pakke ikke er mottatt., Umulig å vite hvor den pakken jeg har fått egentlig kommer fra. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, lcn said:

Pakken er jo her, og jeg har kvittering med riktig voec id. 

Ser det er flere som henviser til at de har bekreftelse på riktig VOEC id her i tråden - Hva mener dere egentlig med det? - Har dere en kvittering fra tollvesenets system på at pakken er registret inn der?

Lenke til kommentar
lcn skrev (33 minutter siden):

Pakken jeg har mottatt har et annet sporingsnummer, og jeg finner ingen koblinger mellom de to numrene. Tviler på jeg kommer særlig langt hos AE med en tollregning på et kollinummer de ikke har registrert hos seg.

bruk postal.ninja.
Skriv inn springsnr fra ali.
Der får du bra sporing og ev nye sporingsnr dukker opp automatisk.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (20 timer siden):

Kutt ut 17track og bruk postal.ninja i stede.
der får du faktisk bedre sporing en 17track.
Er du logget inn kan du find holde oversikt over forsendingene dine, og alle sporingsnr pakkene får.
Jeg har ennå ikke fått en pakke hvor ikke postal.ninja har klart å vise all info, og alle sporinger.

Eller kutt ut postalninja og bruke

https://parcelsapp.com/

Som jeg vil si er hakket enda bedre.

Lenke til kommentar
20 hours ago, ali q said:

Og jeg gi deg 10-15 eksempler i måneden hvor pakkene ankommer med helt andre sporingsnumre (hvor man ser så vidt den originale gjennom den nyeste labelen) hvor 17track er helt ubrukelig for å finne igjen det originale sporingsnummeret (så jeg vet hvilken av selgerene sendte akkurat den jeg mottok). At du har noen som viser last mile er anekdotisk og betyr ikke at 100% av alle sendinger er mulig å spore tilbake til originalt sendingsnummer.

Du må jo starte pakkesporingen hos avsenderen og følge hvordan sporingsnumrene endrer seg underveis. Å starte i den andre enden gir ingen mening. Ikke rart du har problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...