nebrewfoz Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni 36 minutes ago, lcn said: Sporingsnummeret har endret seg underveis, så det er umulig for meg å sjekke om hvilken pakke det faktisk er Ved hjelp av en sporingsapp som f.eks. 17Track.net og informasjonen under 'Track Package' i AliExpress-appen, så har du alt du trenger for å følge endringene i sporingsnummer. (Med en minimum av personlig innsats.) Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni lcn skrev (2 timer siden): Hvis jeg betaler via posten, så står det at jeg samtidig godtar posten vilkår for fortolling ved mottak av sendinger fra utlandet. Om du tar i mot varen godtar du postens vilkår for fortilling ved mottak av sendinger fra utlandet. Alternativet ditt er å nekte å motta pakken Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Også opplevd dobbelt MVA nå. Sendte inn all dokumentasjon til Ali express - men de bare kom med den generelle besvarelsen at dokumentasjonen ikke var tilstrekkelig. Dersom det er slik staten vil håndtere dette så tvinger de jo oss forbrukere til å slutte å handle fra Kina - men det er vel strengt tatt det de vil? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Kommer regningen på etterskudd, og pakken har kommet i postkassen, så er det bare å fortelle de at du ikke har motatt noen pakke, eller ikke har bestilt noe. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Dubious skrev (10 minutter siden): Kommer regningen på etterskudd, og pakken har kommet i postkassen, så er det bare å fortelle de at du ikke har motatt noen pakke, eller ikke har bestilt noe. Jeg er 100% ærlig - vil aldri gjøre noe slikt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni FriskLuft skrev (1 time siden): Jeg er 100% ærlig - vil aldri gjøre noe slikt. Så du vil betale moms 2 ganger? Du blir bokstavelig talt svindlet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni drvcd skrev (På 12.1.2024 den 9:16 AM): Fikk et krav fra Posten i appen for en liten pakke fra Aliexpress bestilt i desember. Det er ikke store summen (77 kr, inkl et fortollingsgebyr på 44 kr), men MVA er jo allerede betalt til Ali. Jeg hadde en Tax Invoice med VOEC nummer, men det hjalp ikke. Fakturaen må betales da Ali/butikken ikke hadde meldt/merket dette korrekt til norske tollmyndigheter. Om jeg forsto kundeservice rett gjaldt dette nå en svær mengde pakker. Jeg lurte på om det var en feil, siden jeg hadde fått pakken med et krav i ettertid. Etter hva jeg forstod var dette nå ikke uvanlig. De legger pakken i postkassa og sender kravet. Hadde jeg fått varsel om fortolling og avhenting av pakke hadde jeg jo ikke hentet den, men nå sitter jeg her som "tapende" part. Har selvfølgelig bedt om refound fra selger, men orker ikke masse hassle fremover om dette ikke kommer i orden. Flere med samme opplevelse? Det er bare Kjinkjong Kina lureri. alibaba trekker ikke toll og juger slik at du betaler Kinesern ekstra også kommer tollen i tillegg. Du må regne med sånt når du handler med Kina, de har ikke samme regler for oppførsel og ærlighet slik som vi med våre forbrukerråd har. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Dubious skrev (19 minutter siden): Så du vil betale moms 2 ganger? Du blir bokstavelig talt svindlet. Ja,jeg blir det. Men det er strengt tatt posten som svindler da jeg har dokumentasjon for betalt moms. Men posten vil ikke forholde seg til det. Jeg må si at slik Norge nå styres så har jeg lyst til å si opp jobben og melde meg arbeidsledig og leve på NAV. Men det blir en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Gouldfan skrev (23 minutter siden): Det er bare Kjinkjong Kina lureri. alibaba trekker ikke toll og juger slik at du betaler Kinesern ekstra også kommer tollen i tillegg. Du må regne med sånt når du handler med Kina, de har ikke samme regler for oppførsel og ærlighet slik som vi med våre forbrukerråd har. Det er posten Norge som svindler fordi de ikke aksepterer dokumentasjon for betalt moms,men henger seg opp i måten varen er pakket. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni FriskLuft skrev (1 minutt siden): Det er posten Norge som svindler fordi de ikke aksepterer dokumentasjon for betalt moms,men henger seg opp i måten varen er pakket. Det er Kina som har dårlig dokumentasjon. Norge svindler ikke med moms. Derimot så er det mange nordmenn som svindler med moms og skatt som ikke blir tatt... 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 12. juni Del Skrevet 12. juni Gouldfan skrev (12 minutter siden): Det er Kina som har dårlig dokumentasjon. Norge svindler ikke med moms. Derimot så er det mange nordmenn som svindler med moms og skatt som ikke blir tatt... Nei,dokumentasjonen er den samme som den alltid har vært. Det er posten som nekter å ta imot dokumentasjon dersom de ikke klarer å tyde VOEC koden på pakken . Da krever de fortollingsavgift og moms. De aksepterer ikke dokumentasjon i etterkant. Dette skjer typisk der mange varer pakkes samlet med ulik moms på hver vare. Kjøper du EN vare så pleier det å gå bra,men ikke dersom du kjøper flere og det pakkes i en forsendelse. Det er posten her som svindler,ikke aliexpress. 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni FriskLuft skrev (8 timer siden): Nei,dokumentasjonen er den samme som den alltid har vært. Det er posten som nekter å ta imot dokumentasjon dersom de ikke klarer å tyde VOEC koden på pakken . Da krever de fortollingsavgift og moms. De aksepterer ikke dokumentasjon i etterkant. Dette skjer typisk der mange varer pakkes samlet med ulik moms på hver vare. Kjøper du EN vare så pleier det å gå bra,men ikke dersom du kjøper flere og det pakkes i en forsendelse. Det er posten her som svindler,ikke aliexpress. Posten nekter ikke å ta imot dokumentasjonen for å være vrange, de er pålagt å ikke godkjenne annen dokumentasjon enn elektronisk registrert VOEC-kode. Hvis du skal klage på noen, så får du klage på dem som har endret lovverket for dette. 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Llandari skrev (16 minutter siden): Posten nekter ikke å ta imot dokumentasjonen for å være vrange, de er pålagt å ikke godkjenne annen dokumentasjon enn elektronisk registrert VOEC-kode. Hvis du skal klage på noen, så får du klage på dem som har endret lovverket for dette. Elektronisk godkjent VOEC kode forefinnes jo - det er merkingen av selve pakken de iblant bommer på. Dette er litt som parkeringsbøter der kunden legger biletten fullt lesbar i bilen og parkeringsvakten ikke ser den. Så klager kunden og legger ved billedbevis - tatt både FØR og etter boten, men p selskapet står på sitt. Skal man vinne frem her må man gå til retten. Der vil man vinne fordi saken er 100% vanntett - men de færreste gjør det. Det er postens praksis som er feil her - alt er betalt, alt kan bevises er betalt, men posten har en praksis som undergraver rett og galt. Så kan man gjerne spekulere i hvorfor posten har denne praksisen. Der må man trolig gå tilbake til endringer regjeringen har innført fra nyttår som gjorde at posten måtte endre sine rutiner. Så implementerer posten en rutine som de synes er effektiv,men som da går på rettsikkerheten løs. For de flest er det små beløp, men den underliggende endringen, og her spekulerer jeg, har trolig også en politisk side der regjeringen ikke vil at man skal handle varer fra Kina. Utfordringen kundene står overfor er derimot at en del varer faktisk ikke er mulig å få tak i andre steder enn fra Kina. Personlig blir jeg støtt av en denne proteksjonistiske holdningen som trolig ligger bak det politiske vedtaket fordi den gjør at kunder blir satt i en posisjon der man blir oppfordret til å opptre umoralsk og løgnaktig. Jeg har alltid vært 100% ærlig i alt og ett - men samfunnet vil ikke ha slike holdninger lenger og premierer derimot uetisk og umoralsk oppførsel - som f.eks å lyve og si at varen ikke var motatt osv. Jeg vil ikke gå den veien. 1 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 2 hours ago, FriskLuft said: Elektronisk godkjent VOEC kode forefinnes jo - det er merkingen av selve pakken de iblant bommer på. Usikker på hva du tenker på her, siden pakkene ikke lenger merkes på noen måte for VOEC? Det er kun den "usynlige" elektroniske innmeldingen fra selger som gjelder? 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni kjetilkl skrev (1 time siden): Usikker på hva du tenker på her, siden pakkene ikke lenger merkes på noen måte for VOEC? Det er kun den "usynlige" elektroniske innmeldingen fra selger som gjelder? Nei - det er nok ikke slik det fungerer i praksis. Dersom det på foresendelsen er godt merket med VOEC - så går den som regel gjennom uten ekstra behandling. Dersom pakken ikke er godt merket så vil posten starte fortoling og kreve et gebyr for for dette samt legge på moms på hele forsendelsens verdi. Ved bestilling av varer så beregnes toll og moms på varene av Aliexpress. Dette blir så kunden trukket ved bestilling. Kvittering på dette mottas - videre så står det på kvitteringen også VOEC fra hver selger - mao her har man full sporbarhet elektronisk også. Men det er derimot ikke tilstrekkelig gjennom den praksis som posten har - man må merke hele forsendelsen med EN VOEC (min erfaring) - dersom man bestiller flere varer og hver vare har sin egen VOEC (som er det normale) - og aliexpress pakker HELE forsendelsen i en - så går det i ball for posten. Så selv om kunden betaler alt korrekt - selger krever inn moms og kvitterer ut det - så er det altså ikke nok for posten gjennom den praksis de har. Man kan ikke ettersende dokumentasjon for betalt moms for deretter frigi varene for fortolling og moms. Posten stopper heller ikke varene, men bare krever inn gebyr + moms. Da oppfordres man som kunde til å lyve til posten eller Aliexpress og antyde at varene ikke er mottatt slik det er antydet tidligere i denne tråden. Jeg som kunde oppfordres altså til å lyve for å rette på en helt åpenbar feil rutine posten har. Jeg lyver aldri - har aldri fått en bot eller noe i hele mitt liv - og har i hele mitt liv forsøkt etter beste evne å holde meg til gjeldende lover og regler i alt og ett. Når jeg så møter på slike regler så blir jeg selvfølgelig helt oppgitt og forbannet på de som har laget dem. Men det er trolig slik vår regjering ønsker at det skal være - og posten har bare innnført en praksis som for dem er effektiv men som i praksis svindler meg for penger. Jeg har forsøkt å sende all dokumentasjon til Aliexpress - det er som å snakke med et troll som svarer det samme hele tiden - de krever dokumentasjon på dokumentasjon - og jeg sender dem dokumentasjon på dokumentasjon - så der er det en slags stillingskrig uten at saken løser seg. Men da har kanskje regjeringen oppnådd det de ønsker - nemlig å begrense handelen med Kina. Vil tippe at vi fremover vil se flere områder der regjeringen aktivt går inn for å gjøre all handel med Kina vanskeligere . EU har jo allerede lagt opp til dette og USA har innført enorm straffetoll. Verden er i ferd med å bli sprø av konspirasjonsteorier og antydninger om både det ene og andre der man tegner stadig flere fiendebilder av f.eks Kina. 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni nebrewfoz skrev (19 timer siden): Ved hjelp av en sporingsapp som f.eks. 17Track.net og informasjonen under 'Track Package' i AliExpress-appen, så har du alt du trenger for å følge endringene i sporingsnummer. (Med en minimum av personlig innsats.) Det er langt ifra alle sporingsnummre som nevner last mile tracking number i de tilfellene det re-lables, selv om du bruker 17track eller original-speditør sine egne nettsider. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Har det samme problemet med pakker fra utlandet, hvor de ikke bruker VOEC. Når det kommer 2 kolli i samme forsendelse, hvor det står 1 av 2 og 2 av 2, så blir den første sluppet igjennom uten å betale moms, men pakke 2 blir det moms på. Begge pakkene har de samme dokumentene. Tipper at dette er grunnen til at mange nettbutikker nekter å sende til Norge, da det hender seg at pakke 2 blir sendt i retur. Har ikke skjedd meg, men returnerte pakker er grunnen de gir meg for hvorfor de ikke sender pakker. Noen butikker sender fortsatt til Norge, men kun 1 kolli per sending, og da blir det dyrt å handle der. 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 2 hours ago, FriskLuft said: Nei - det er nok ikke slik det fungerer i praksis ... Her er det tydelig beskrevet hvordan praksis etter 1/1-24 er definert. 1 Lenke til kommentar
HoltØ Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni (endret) Hvis nok folk klager til Tollvesenet og Forbrukerrådet så blir de jo nødt til å gjøre noe etterhvert. Butikker som AliExpress har ikke lyst til å miste tilgang til hele det norske markedet, så staten har jo et godt forhandlingsgrunnlag. F.eks.... Hvis alle i denne tråden hadde sendt inn klager til Tolletaten samtidig så kan det hende ting hadde skjedd. Endret 14. juni av HoltØ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Staten/Posten kommer ikke til å ordne opp i dette. De tjener jo på dette. På en vare til 1000kr. så får de jo 500kr rett i statskassa. Gang dette opp med antall pakker så blir det vinn-vinn for staten! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå