Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

minim skrev (2 timer siden):

Hjelper det ikke lenger å skrive VOEC: nr i adresselinjen? Jeg har hatt dette på eBay siden det var mye rot i starten og det har fungert bra.

nei det virker ikke lengre å ha VOEC i adresselinjen.
VOEC har strenge regler.

Transportøren skal varsle tollvesenet med VOEC nr om at pakken er på veg når den sendes fra avsender.
Det er avsender som må passe på at dette gjøres.
Det gjøres gjennom det elektroniske VOEC-systemet, så når pakken når norge har posten allerede fått beskjed om at pakken med x sporingsnr er momset og skal sendes videre.

Om avsender/avsenders fraktselskap ikke varslet om dette før pakken når norge får man krav fra posten.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (På 22.3.2024 den 11:59 AM):

Jeg skal betale momsen, om enn motvillig siden varen ikke er tilgjengelig her i landet

Hvorfor mener du det skal ha noen betydning om varen du bestiller er tilgjengelig i norske butikker (da med både mva og fortollingsgebyr (da fordelt på din og alle andre varer i samme forsendelse...) inkludert i annonsert pris...) eller ikke?

Lenke til kommentar
minim skrev (På 6.6.2024 den 11:37 AM):

Hjelper det ikke lenger å skrive VOEC: nr i adresselinjen? Jeg har hatt dette på eBay siden det var mye rot i starten og det har fungert bra.

Jeg har VOECnr i adresselinja både for ebay og ali, har ikke fått momskrav på lenge, vanskelig å si om det er sammenheng da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (3 timer siden):

Jeg har VOECnr i adresselinja både for ebay og ali, har ikke fått momskrav på lenge, vanskelig å si om det er sammenheng da. 

Jeg har også VOEC i adresselinja mi men fått momskrav.
Så lenge ikke det er sent inn elektronisk fortolling til tollvesenet med sporingsnr får du momskrav.
Nytter ikke å ha VOEC i adresselinja siden systemene til posten ikke leser det en gang, dem bare ser på sporinga, kobler seg mot tollvesenet og får VOEC/Toll OK eller null svar.
for dem null svar er det Momskrav på pakken.
Har avsender fulgt VOEC reglene får dem OK fra tollvesenet og bare sender den videre.

Dette er 100% automatisert å ikke noe du kan gjøre noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (6 timer siden):

Jeg har VOECnr i adresselinja både for ebay og ali, har ikke fått momskrav på lenge, vanskelig å si om det er sammenheng da. 

Har ikke noen sammenheng nei, det er også feil plassering, Voec skal stå i "Avsenders" adressefelt, det ligger pdf fil med veiledning for VOEC merking hos skatteetaten, men uansett er det ikke meldt inn elektronisk av avsender så blir det mva og betale når vare er på vei, før trengte ikke avsender og sende det inn elektronisk, men det er nye regler som gjaldt fra 2024.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått noe mva krav de siste 6-7 pakkene som har kommet. La for øvrig merke til at noen "invoices" ikke dukker opp i AliExpress appen, men de dukker opp på nettsiden. På den ene pakken som jeg måtte betale mva og postens gebyr fant jeg den ikke i appen og tenkte da at den ikke har blitt meldt inn via VOEC, men logget inn her om dagen på aliexpress og da fant jeg faktisk VOEC dokumentasjon på den. Så et tips kan være at hvis man får et mva krav fra posten _før_ pakken har kommet til deg, vent med å betale den til du får pakken og sjekk invoicen til den på nettsiden til ali og oversend evt pdf til posten så burde det løse seg. Vet ikke om det hadde løst seg eller ikke, men hvis posten får en faktura som viser at man har betalt mva på en invoice med VOEC nr for sendingen så burde de jo trekke kravet sitt.

For øvrig er det en uting at posten automatisk registrerer noen pakker som utlevert når de ikke har kommet i postkassen, vært i kontakt med posten om dette og "jeg skjønner problemet ditt men du får bare se om pakken dukker opp, hvis ikke får du melde den tapt der du har kjøpt varen". Og det er jo det de på posten _ikke_ skjønner, at når pakken er registrert som utlevert, men man ikke har fått pakken så er det j*vli vanskelig å få en refund fra ali...har to pakker som har vært registrert som utlevert, men ikke dukket opp, småting og småpenger, men allikevel får jeg ikke noe igjen fra Ali fordi de sier pakken er utlevert hos meg.

 

Endret av Swoop1986
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (37 minutter siden):

Så et tips kan være at hvis man får et mva krav fra posten _før_ pakken har kommet til deg, vent med å betale den til du får pakken og sjekk invoicen til den på nettsiden til ali og oversend evt pdf til posten så burde det løse seg.

Nytter ikke.
VOEC skal være rapportert elektronisk til tollvesenet.
Om det er bare papir deklarasjon er det MVA krav, og du må få pengene tilbake fra avsender.

Her er det speditøren som svikter.
90% som sendes fra ali sendes med Yanween, og dem er flinke og varsler om at det er betalt MVA via VOEC,
Men om det ikke er sendt fra et Fulfilment Center er det hipps om happs hva det sendes med, og det kinesiske postvesenet som da ofte brukes driter i VOEC-reglene.
Men er det sammkjøring av pakker eller sent fra Ali sine Fulfilment Centers er det alltid yanween og VOEC følges slavisk.

Swoop1986 skrev (38 minutter siden):

j*vli vanskelig å få en refund fra ali...har to pakker som har vært registrert som utlevert, men ikke dukket opp, småting og småpenger, men allikevel får jeg ikke noe igjen fra Ali fordi de sier pakken er utlevert hos meg.

Jeg har også opplevd at pakker er merket som levert men ikke levert.
Men følg med på sporingen, og er ikke pakken i postkassen er det eget alternativt hos ali på at pakken er merket som levert men ikke levert.
Har flere ganger fått full refund fra ALI pga dette.
Men du må kreve pengene inn før det er gått 24 timer etter pakken er merket som utlevert.
Sist hadde jeg pengene tilbake på 3 dager etter jeg klagde til Ali.
2 uker etterpå kom pakken i min postkasse.

Dem vet om problemet til posten.

Det er RFID-sporing i pakkene så når budet tar med seg pakken ut av bilen merkes dem som levert.
Den blir ikke scannet manuelt.
(du kan se antenna i klistrelappen med adresse og sporingsnr)

 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (39 minutter siden):

Nytter ikke.
VOEC skal være rapportert elektronisk til tollvesenet.
Om det er bare papir deklarasjon er det MVA krav, og du må få pengene tilbake fra avsender.

Okey, var bare et forslag, da jeg har opplevd det med noe bestilt fra Sverige at posten slettet mva kravet når jeg klarte å sende over en PDF fra det Svenske firmaet på at mva var betalt. Så kan jo være verdt en forsøk for andre.

Eskove skrev (39 minutter siden):

Jeg har også opplevd at pakker er merket som levert men ikke levert.
Men følg med på sporingen, og er ikke pakken i postkassen er det eget alternativt hos ali på at pakken er merket som levert men ikke levert.
Har flere ganger fått full refund fra ALI pga dette.
Men du må kreve pengene inn før det er gått 24 timer etter pakken er merket som utlevert.
Sist hadde jeg pengene tilbake på 3 dager etter jeg klagde til Ali.
2 uker etterpå kom pakken i min postkasse.

Dem vet om problemet til posten.

Det er RFID-sporing i pakkene så når budet tar med seg pakken ut av bilen merkes dem som levert.
Den blir ikke scannet manuelt.
(du kan se antenna i klistrelappen med adresse og sporingsnr)

 

Godt tips, har alltid gått over 24 timer når jeg har forsøkt en claim tidligere, så var ikke klar over dette med 24 timer. Forsøkte en refund nå da jeg har 3t15m igjen til det har gått 24 timer på den siste pakken som skulle være levert og den gikk rett gjennom vs de andre som har blitt avslått blankt.

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
Swoop1986 skrev (24 minutter siden):

har alltid gått over 24 timer når jeg har forsøkt en claim tidligere,

Er nok der problemet ligger.
er ikke nøyaktig 24 timer.
men slikt må man gjøre innen rimelig tid.
Og det vil som regel si samme dagen som pakken er "levert" i dems systemer.
Så har man litt tid ekstra.
Så 24 timer er en fin regel.

Så når du får mail fra dem om at pakken er signert for, sjekk postkassa asap.

 

Swoop1986 skrev (28 minutter siden):

da jeg har opplevd det med noe bestilt fra Sverige at posten slettet mva kravet når jeg klarte å sende over en PDF fra det Svenske firmaet på at mva var betalt.

Da har du hatt flaks må jeg si.
Jeg har selv prøvd å sende dokumentasjon til posten om at MVA er betalt, men får da beskjed om at jeg enten må kreve penger tilbake fra avsender.
Dette fra USA og Asia med samme resultat.
Mulig det er lettere med varer fra europa pga bedre samhandling landene mellom.

Lenke til kommentar

Noen som kan linke til lovtekst som sier at Posten har rett til å kreve kjøper (meg) for mva, når jeg ikke har gjort noe "galt" og har sendt dem kvittering fra ebay på betalt mva?

Har handlet en vare på ebay, og tilogmed informert selger om VOEC-ordningen i meldingsfeltet, men selger har gjort dette feil / ikke registrert VOEC elektronisk, og jeg har mottatt varen i posten og fått ettersendt krav om mva.

Taper jeg i retten om dette går dit, selv om jeg har gjort alt jeg skulle?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Michael Scofield skrev (21 minutter siden):

Noen som kan linke til lovtekst som sier at Posten har rett til å kreve kjøper (meg) for mva, når jeg ikke har gjort noe "galt" og har sendt dem kvittering fra ebay på betalt mva?

Har handlet en vare på ebay, og tilogmed informert selger om VOEC-ordningen i meldingsfeltet, men selger har gjort dette feil / ikke registrert VOEC elektronisk, og jeg har mottatt varen i posten og fått ettersendt krav om mva.

Taper jeg i retten om dette går dit, selv om jeg har gjort alt jeg skulle?

 

Kjøp fra utenlandske nettbutikker - Skatteetaten
Fortolling på sendinger fra utlandet (posten.no)
Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) - Lovdata

Der står det om hvordan det fungerer.
og ha om du går rettens veg kommer du nok til å tape.

Om du får momskrav etter å ha handlet på ebay så krev tilbake pengene fra ebay.
Er ikke selgeren som betaler momsen, men ebay.
At selgeren ikke gjør jobben er en risiko du tar når du handler fra ebay, ali, amazon, eller andre plasser som er platformer og ikke konkrete butikker.

Selv styrer jeg helt unna ebay, og bruker bare ali og amazon da det er måter på å være sikker på at ting blir ordnet ordentlig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Eskove said:

Kjøp fra utenlandske nettbutikker - Skatteetaten
Fortolling på sendinger fra utlandet (posten.no)
Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) - Lovdata

Der står det om hvordan det fungerer.
og ha om du går rettens veg kommer du nok til å tape.

Om du får momskrav etter å ha handlet på ebay så krev tilbake pengene fra ebay.
Er ikke selgeren som betaler momsen, men ebay.
At selgeren ikke gjør jobben er en risiko du tar når du handler fra ebay, ali, amazon, eller andre plasser som er platformer og ikke konkrete butikker.

Selv styrer jeg helt unna ebay, og bruker bare ali og amazon da det er måter på å være sikker på at ting blir ordnet ordentlig.

Har funnet disse sidene allerede, men er kun lovdata som er relevant. Hva Posten sier og påstår er ikke norsk lov.

Finner ikke noe på lovdata som sier at Posten har et krav mot meg, finner kun at det er krav om at avsender skal registrere VOEC elektronisk osv, men ikke at mottaker er ansvarlig for å betale mva en gang til + gebyr hvis selger gjør dette feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Michael Scofield skrev (15 minutter siden):

Har funnet disse sidene allerede, men er kun lovdata som er relevant. Hva Posten sier og påstår er ikke norsk lov.

Finner ikke noe på lovdata som sier at Posten har et krav mot meg, finner kun at det er krav om at avsender skal registrere VOEC elektronisk osv, men ikke at mottaker er ansvarlig for å betale mva en gang til + gebyr hvis selger gjør dette feil.

Problemet ditt er at Det må betales MVA
Og om forhandler ikke har varslet dette til tollvesenet/skatteetaten har ikke posten lov å levere ut varen til deg.
Så for at pakken ikke skal bli liggende hos posten betaler dem MVA på dine vegner og sender pakken til deg.
Og så tar dem et lite gebyr for jobben.

Og posten har sine regler for at du skal gå bruke dem.

Men seff. om du vil prøve for all del.
Regninga fra advokatene blir dyre.
Står faktisk på ene siden (skatteetaten) at om du må betale MVA 2 ganger er det avsender du skal kreve pengene tilbake fra.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at mottaker må betale merverdiavgift for å innføre varer. Innkreving via selger under VOEC-ordningen er et unntak hvor det følger noen vilkår for at unntaket skal komme til anvendelse. Er ikke vilkårene oppfylt er du tilbake til hovedregelen. 

Gode mva-advokater tar fort 3-4000 kroner i timen (pluss mva!), så om du vil ha en mer detaljert forklaring enn dette blir det fort dyrt. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke fått noe krav bortsett fra den ene gangen der posten droppet kravet. Trur jeg har postet svaret fra Posten angående dette tidligere i tråden. 

Slik jeg husker det; varer under 500kr må momsen tilbake betales av Aliexpress. Over 500kr kan posten droppe kravet ved innsendelse av Tax Invoice. 

Men jeg har byttet fra Aliexpress til Temu. Samme varer er billigere. Priser er inkludert moms. Pakken blir levert på døra og helt hjem leverer 6 dager i uka. Posten leverer 3 og 2 dager/uken annenhver uke. 

 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kenhten said:

Men jeg har byttet fra Aliexpress til Temu. Samme varer er billigere. Priser er inkludert moms. Pakken blir levert på døra og helt hjem leverer 6 dager i uka. Posten leverer 3 og 2 dager/uken annenhver uke. 

Hva slags varer er det du kjøper på Temu? Jeg føler jeg  finner som oftest tilsvarende varer billigere hos en selger på Aliexpress med mindre det er noe sånn "New user 90% rabatt" greie (og da er vanligvis også "førpris" mye høyere enn aliexpress...)

Lenke til kommentar

På AliExpress handler jeg elektronikk og diverse til 3d printere.

På Temu handler jeg klær, katteting, fjas til ungene, 3d printer ting, diverse til kabel oppheng. Man må handle en del for å få det fraktfritt.

Det har blitt en del klær og gaming relaterte ting som bilder, klistremerker, musmatte etc.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

På AliExpress handler jeg elektronikk og diverse til 3d printere.

På Temu handler jeg klær, katteting, fjas til ungene, 3d printer ting, diverse til kabel oppheng. Man må handle en del for å få det fraktfritt.

Det har blitt en del klær og gaming relaterte ting som bilder, klistremerker, musmatte etc.

 

 

Skjønner, handler stort sett elektronikk selv så :) - er ikke så opptatt av at det er fraktfritt så lenge prisen + frakt er den billigste ;) 

Lenke til kommentar

Fikk akkurat også en slik tollregning. Sporingsnummeret har endret seg underveis, så det er umulig for meg å sjekke om hvilken pakke det faktisk er, men tror jeg vet hvilken det er. (20st L78L33 spenningsregulatorer til den  nette sum av 21kr og 5 kroner i mva og 45 kroner i fortollingsgebyr. 

På AliExpress ser kvittering helt lik ut som en håndfull andre pakker bestilt på samme tid.

Ser ut som det som har skjedd er at det har feilet med elektronisk overføring av informasjonen i ett eller annet ledd. Dette ligger i så fall helt utenfor både min og avsenders kontroll. Jeg tipper også at AE ikke kommer til å refundere postens gebyr til meg, men kanskje nødigst de 5 kronene i mva de har innkrevd på vegne av staten.

Posten kundeservice var veldig lite hjelpsomme. De kunne ikke bekrefte om det var riktig pakke. eller hjelpe på noen som helst måte. Endte med at jeg krevde en elektronisk innsynsbegjæring på all data de har lagret på meg siden 1.1.2024. 

Det er jo helt håpløst å forholde seg til sånne regler, og pakken kommer (forhåpentligvis) til å bare dukke opp i postkassen min. 

Hvis jeg betaler via posten, så står det at jeg samtidig godtar posten vilkår for fortolling ved mottak av sendinger fra utlandet. (https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta) Jeg er per nå ikke villig til å å godta de vilkårene. Særlig siden posten nettopp rotet bort en av mine pakker ved å levere den i feil postkasse. 

Så nå står jeg med en regning på 50 kroner jeg ikke kan betale. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...