Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Mr.M said:

det sies/er en oppfatning (av VOEC systemet) at det ikke fins noen sporbar direkte kobling mellom mva-pengene og den enkelte pakke (og oss), dvs. det står ikke noe sted i systemet at "Hans Hansen" har betalt mva. for pakke "x"

Hvis du leser pkt.5, så er det ihvertfall *min* forståelse at "min pakke" blir elektronisk merket og registrert med tilknytning til selgers VOEC nummer, og dette tilknyttes pakkens sporingsnummer hos speditør.

Når den da kommer frem til f.eks Posten, har den da automagisk et "grønt flagg" fra Tolletaten, og ingen behandling/gebyrer er nødvendig.

Siden det er selger som er ansvarlig for å innkreve, og videresende mva kvartalsvis (samme som i Norge) er det da selgers problem om de har "begått underslag" og ikke betaler inn det de har *forhånds* krevd fra kjøper.

 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BearCat skrev (På 22.1.2024 den 8:53 AM):

Hvis du hadde tatt deg "bryet" med å lese hva som står i linken jeg postet, så hadde du kanskje forstått at "last mile speditør" er HELT uvesentlig dersom avsender følger de gjeldende reglene fra 1/1 og registrerer innbetalt VOEC elektronisk. På den måten slipper jo "last mile speditør" å tenke på mva, toll og gebyrer.

Utenlandske selgere som mister pakken orker ikke en gang fylle ut Posten sine skjemaer når de kan få pengene igjen som de har refundert meg når Posten har rotet bort pakkene (fordi Posten gang på gang sier at kun avsender (som er eier av varen frem til varen er ferdig levert) kan fylle ut skjemaet for tapt gods).. Hvis de ikke orker bry seg om særnorske regler når det er engelske nettsider og engelske skjemaer, og de har penger å tjene, hvorfor skulle de gi faen i å registrere seg på skatteetaten sine nettsider når det er flere kvartal imellom hver gang selgeren skal sende noe til det supersære Kongeriket vårt?

En ting er om eBay og Aliexpress registrerer seg, som de gjorde i VOEC-perdioden 01.04.2020 til 31.12.2023 (når alt fungerte fint og alt var sømløst for selgerene på plattformene siden de kun fikk en litt annerledes mottaker-adresse oppgitt), men å forvente at hver eneste selger på de plattformene skal gi to fucks i lille Norge? Hva slags idiot trodde det kom til å fungere? At hver eneste SENDER skal registrere seg? De fleste selgere på eBay og Aliexpress holder sjeldent ut mer enn noen få år og selger små billige ting i store kvanta, så hvorfor skulle de i det hele tatt gidde å lære seg hva nettsiden til lille Norge bruker for et så sært system?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BearCat skrev (1 time siden):

Avsender er den VOEC registrerte selgeren, som har forhåndsinnkrevd mva fra kjøper.

 

da må du huske på at eks. Aliexpress-plattformen (og Ebay), er det "de" som er selgeren, ikke den frittstående lille butikken du handler fra, dermed har denne kremmeren ingen kunnskap/befatning med mva-pengene som er blitt belastet. Det er kun ETT voec-nr i som er gjeldene hele Aliexpress. Ergo kan denne kremmeren heller ikke melde noe inn elektronisk. Det må såvidt jeg begriper, være plattformen som gjør det (og sørge for voec-nr på pakken) Noe de tilsynelatende fortsatt sliter med å få til.

Lenke til kommentar

Om en skal bli krevd mva ved mottak så burde en fått kjøpt varene momsfritt slik at det ikke ble dobbel moms. Uansett var det veldig unødvendig å erstatte noe som virket med noe som ikke virker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
17 hours ago, Mr.M said:

Det er kun ETT voec-nr i som er gjeldene hele Aliexpress

Og da er det Aliexpress som har forhåndsinnkrevd mva fra deg som kjøper, og som har ansvaret for å digitalt registrere sitt VOEC nummer i tilknytning til din pakke, til sin speditør (og senere innbetale din mva til Statskassa).

Som beskrevet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BearCat skrev (5 timer siden):

Og da er det Aliexpress som har forhåndsinnkrevd mva fra deg som kjøper, og som har ansvaret for å digitalt registrere sitt VOEC nummer i tilknytning til din pakke, til sin speditør (og senere innbetale din mva til Statskassa).

Som beskrevet her.

enig i det.

legger forøvrig merke til Punkt 5.

Sitat

Transportøren har da plikt til å oppgi VOEC-nummeret digitalt til Tolletaten.

I tillegg må du oppgi relevant informasjon om innholdet i pakken, inkludert verdi, beskrivelse og mengde varer.

da blir det rart at Posten angivelig ikke kan undersøke digitalt om det er betalt mva. eller ikke.

Tollen skal omtrent vite "hva de spiste til frokost", men navnet på bestiller (oss) er ikke med? Kanskje derfor Posten ikke får sjekket da?

Jeg tror jeg gir opp å forstå dette opplegget, får bare ta imot pakker som det blir :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

da blir det rart at Posten angivelig ikke kan undersøke digitalt om det er betalt mva. eller ikke.

Det er nettopp det de kan, men KUN om selger/avsender/speditør har fulgt de nye reglene. 

Hvis "din pakke" ikke er digitalt registrert på korrekt måte, så vil f.eks Posten kreve inn mva  + "betaling for jobben" (gebyr).

Lenke til kommentar
BearCat skrev (17 minutter siden):

Det er nettopp det de kan, men KUN om selger/avsender/speditør har fulgt de nye reglene.

det forutsetter i tilfelle at det også er oppgitt mottaker/navnet, hvis ikke det er oppgitt digitalt sammen med andre infoen, hvordan skal Posten da finne "deg/meg" i vrimmelen?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (40 minutter siden):

det forutsetter i tilfelle at det også er oppgitt mottaker/navnet, hvis ikke det er oppgitt digitalt sammen med andre infoen, hvordan skal Posten da finne "deg/meg" i vrimmelen?

Det er nok ikke værre enn at det er tilknyttet sporingsnummer/kollinummer.

Man kan jo sjekke forsendelser på 

Posten.no/import 

Om det foreligger importavgift på forsendelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (19 minutter siden):

Ikke alle typer forsendelser som har så inngående sporingsmuligheter? De rimeligste typene mangler vel det?

Noen har for eksempel ett sporingsnr som begynner med Pr og slutter med YP, pluss masse forskjellige andre nr og bokstaver, en del får ett nytt sporingsnr når det ankommer Norge, men jeg vil tro at selv om det er sendt som brev og ikke kan spores hele veien at man kan registrere det i systemet opp mot ett VOEC nummer.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (38 minutter siden):

Man kan jo sjekke forsendelser på 

Posten.no/import 

Om det foreligger importavgift på forsendelsen.

når da? får en pakke i morgen sannsynligvis ifølge pakkespor (videresendt fra Lørenskog i går)

legger inn pakkenr. på linken din, og får opp "Fant ingen betaling for dette søket"

betyr det at den sklei gjennom systemet som ok, eller for tidlig å sjekke?

 

Lenke til kommentar

Har nå selv 2 pakker på vei fra Ali med Yanwen Logistics. Begge disse har passert lørenskog og ser ikke ut til å ha blitt belastet. Kan bety at pakker via Yanwen Logistics har ting på stell. Problemer er vel å vite på forhånd hva som blir sendt via disse og hvilke som kommer direkte fra selger.

Lenke til kommentar

da kom pakken min fra Aliexpress (i postkassen)

Befrakter: 9fOPUK9.png

merket med Voec ID 2034638

ikke hørt noe om gebyr, så er vel grei denne da.

btw, kan legge til at sporingnr. på denne var UAxxxxxxxxxHU og vært innom Ungarn. Bare nevner det siden folk her etterspør "tegn" på hvordan debunke hvilke pakker det går greit med. :D

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jeg fikk nå klaget til Aliexpress etter at jeg bekreftet at pakken som mottatt ("Choice" forsendelse). Vedla screenshot av kvittering på betalt MVA + gebyr på totalt 77 NOK. Etter 10 min fikk jeg refundert hele forsendelsen på 14 USD uten mer spørsmål. Har 3 ytterligere småpakker bestilt i desember som henger ett eller annet sted. Ser ut til at de er ankommet Norge, men de er ikke sporbare enn så lenge. 

Lenke til kommentar
drvcd skrev (1 time siden):

 Har 3 ytterligere småpakker bestilt i desember som henger ett eller annet sted. Ser ut til at de er ankommet Norge, men de er ikke sporbare enn så lenge. 

Hvis de er sendt med DHL, så kan du via DHL sine nettsider (sporing) finne et lokalt sporingsnummer som fungerer på Posten.no.

Jeg fulgte med på DHL-trackingen på en forsendelse nylig, og den sto på "Ankommet mottakerland"i nesten tre uker. SÅ fikk jeg endelig beskjed fra DHL at den var ankommet hentested, men det sto ikke noe om hvor hentestedet var. Så etter å ha sjekket litt, fant jeg dette lokale sporingsnummeret og kunne søke på Posten. Men da fikk jeg beskjed om at pakken var returnert fordi den ikke var blitt hentet. Og det nesten en uke før jeg fikk hentemelding. På hentestedet lette de gjennom alt de hadde av pakker, men den var ikke der lenger.

Hører med til historien at jeg fikk ny hentemelding dagen etter også, men fortsatt var ikke pakken på hentestedet.

Så følg godt med om det er DHL for de svikter nok litt på det med å sende hentemeldinger.

Lenke til kommentar

Jeg fikk noen pakker like over nyttår og de var det ingen problemer med. Og så fikk jeg én denne uken, og foreløpig ikke noe krav mottatt for den heller. Så det er jo noenlunde lovende. Det store spørsmålet er hva som er forskjellen mellom de som utløser krav og de som ikke gjør det, som kommer fra samme plattform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...