Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress


Anbefalte innlegg

bo1e skrev (8 timer siden):

Spørsmålene jeg vil ha svar på er om myndighetene kan innføre et system og inngå avtaler med aktører og tvinge forbrukere til å betale avgifter gjennom systemet, og så gi blaffen når systemet ikke fungerer, og overlate jobben med å rydde opp og de ekstra kostnadene som påløper til forbrukeren som ikke har gjort noe som helst galt og har betalt det de skal.

vi får se an hvor ille dette blir, men hvis hundrevis/tusenvis av kjøpere etterhvert blir avkrevd dobbel mva. fordi Posten påstår det ikke har blitt innbetalt mva. fra eks. Ali/Ebay, så må jo det bety at nevnte aktører underslår pengene. Altså, hvis vi tror på Posten.

Jeg tror ikke på underslag-teori, men heller at Posten , kun forholder seg til om selve pakkene er merket med VOEC nr. eller ei. Jeg tror ikke de sitter å sjekker hver eneste ankomne pakke elektronisk opp mot Skatteetatens register på innbetalinger (som de kan gjøre hvis de vil) Derfor er de heller ikke interessert i dokumentasjon på at vi faktisk har betalt mva. men bare spiller ballen tilbake og avfeier med at mva-pengene må du kreve refundert fra Ali/Ebay i tilfelle. Fortollingsgebyret nevner de ikke, det må vi visst liksom bare bite i oss.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette dreier seg om registreringer eller regnskap eller noe sånt overhodet. Jeg tror ikke dette er ment å kontrolleres på enkeltpakke-nivå. Det tror jeg ikke er mulig sånn som systemet er. Posten har ingen mulighet til å sjekke om en pakke har betalt mva eller ikke, selv om de har VOEC-nummeret. Jeg tror ikke den krysskoblingen mellm pakkeinfo og enkeltkjøpsinfo finnes noe sted hvor det i "vår" ende kan gjøres løpende oppslag. Jeg tror det er lagt opp til minimum til ingen kontroll på det nivået. Det har kun med korrekt merking av pakkene å gjøre, som er det eneste det går an å kontrollere sånn systemet er og med de ressursene som finnes hos de som har fått oppdraget (fraktselskapene). 

Lenke til kommentar

Jeg fikk pakken min i postkassa. Så da er det meningen jeg skal betale i etterhånd. 11 kroner mva og 45 kroner til Posten i gebyr.

Jeg kan ikke finne VOEC-nummeret på min pakke. Men på min ebay-side er det et VOEC-nummer knyttet opp mot kjøpet.

Men pakken har også en strekkode, hva som er i den strekkoden aner jeg ikke og om strekkoden gir nødvendig VOEC-informasjon til Posten ( eller de som har ansvaret om mva/fortolling er betalt ).

Jeg har forstått det slik at systemet skulle bli strengere med tanke på at mva blir betalt. Altså, her tenker staten/tolletaten at det skal bli strengere for at de skal kunne inndrive sine skattepenger. De ofrer vel ikke en tanke på at det skal bli strengere også for at beløpet skal bli riktig for kjøper (den vanlige mann/kvinne).

Hvor feilen ligger eller om noen i systemet benytter seg for å få tak i mer penger blir bare en spekulasjon.

Spørsmålet er om vi som kjøpere kan gjøre noe med det slik at systemet fungerer for alle parter. Selger, transport, fortolling og kjøper?

Jeg vil tro at når en mengde antall bestillinger fra Norge blir redusert i antall at nettbutikken vil lure på hvorfor?

Kontakte forbrukerrådet og legge frem problemet?

Boikotte norsk netthandel, men da må man "organisere det" slik at det merkes?

Andre tiltak?

Jeg kommer her bare med noen forslag.

For meg blir det redusert nå på netthandel både fra utlandet og norske nettbutikker. (så får heller konto'n vokse den tiden ;=) )

Lenke til kommentar

Posten diskriminerer ikke, gjelder alle som sender fra utlandet. Ifra 01.01.2024 så påstår kundeservice at de fra den dato krever at pakker har VOEC-nummeret i AVSENDERS adressefelt (ikke lenger "VOEC PAID 0123456789" i ditt adressefelt som en del av adressen eBay utleverer til selger/sender), i tillegg påstår de å kreve at selger digitalt melder inn betalt mva til Posten direkte. Jeg tar saken lett til både Forbrukerklageutvalg og domstolene om de fortsetter å holde på denne linja som gir de tusenvis av 45-kroners gebyr per postnummer per uke (uten at vi som kjøpere har gjort noe feil og ikke får det gebyret igjen ifra selger selv hvis vi får mva-summen refundert).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, ali q said:

i tillegg påstår de å kreve at selger digitalt melder inn betalt mva til Posten direkte.

Det er jo ikke så vanskelig å sjekke om den "påstanden" som du kaller det er riktig?

 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/

Quote

Fra 1. januar 2024 må VOEC-nummeret oppgis digitalt 

Du som leverandør må oppgi VOEC-nummeret digitalt til den som transporterer varen for deg. Det midlertidige deklareringsunntaket for varesendinger under 350 kroner avvikles.

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, ali q said:

Jeg tar saken lett til både Forbrukerklageutvalg og domstolene om de fortsetter å holde på denne linja som gir de tusenvis av 45-kroners gebyr per postnummer per uke (uten at vi som kjøpere har gjort noe feil og ikke får det gebyret igjen ifra selger selv hvis vi får mva-summen refundert).

Det er jo ikke posten som har bestemt dette - myndighetene har bestemt at VOEC-pakker MÅ forhåndsmeldes digitalt fra 01.01 i år ser jeg - og da er det selvsagt avsenders ansvar å følge reglene, og posten/etc har ikke noe annet valg enn å behandle alle pakker som ikke er forhåndsmeldt som ufortollet, så det kommer du nok ingen vei med (du får eventuelt saksøke staten)

Hele meningen med dette her er jo å knuse handelen med småvarer fra Kina og andre billige land, slik at butikkene i Norge kan leve godt på å selge en 10-kroners vare til 250,- - og hvis ikke Aliexpress får ducksa sine i en rekke så ser det greit ut som de klarer det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De varene som kommer nå er jo sendt lenge før kravet om digital melding ble iverksatt, så det er ikke så rart at de mangler rett innmelding. Det vil forhåpentlig bedre seg med varer som faktisk er bestilt etter 1.1.2024.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal betale til Posten for allerede mottatt pakke. Akkurat de 56 kronene er ikke så mye, men mer veldig irriterende.

Videre så kommer jeg til å følge med hvordan dette går. Vil tro det er vanskelig å få gjort noe med det uten å bruke mye tid og ressurser.

Vet ikke om en underskriftskampanje kunne hatt noe for seg, men da må en opp i mange underskrifter. Kanskje en side på f.eks. Facebook?

Det er jo ganske typisk også at staten beskytter sine interesser på bekostning av "vanlige folk". Må igjen ta frem den: Nå er det vanlige folk sin tur til å betale!

Skal holde meg unna netthandel inntil videre. Både utenlandske og norske nettbutikker.

Tenkte å si at det er jo mye fint å få kjøpe på finn.no da ;=) Der er jo momsen allerede betalt, når du kjøper brukt.

Endret av Stein58
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det enkelt, alle butikkene som driter seg ut på VOEC gir dere en dårlig anmeldelse på. Er det mange nok som gjør det så vet man fort hvilke butikker som er greie å handle fra og de som ikke er det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xaco skrev (25 minutter siden):

Gjør det enkelt, alle butikkene som driter seg ut på VOEC gir dere en dårlig anmeldelse på. Er det mange nok som gjør det så vet man fort hvilke butikker som er greie å handle fra og de som ikke er det.

Det ender bare opp med at alle slutter å sende til Norge. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 17.1.2024 den 7:42 PM):

Det ender bare opp med at alle slutter å sende til Norge. 

Norge var ett av få land i Europa som ikke hadde et idiotisk lithium-batteri-forbud imot transport av slike (uansett størrelse) batterier på luftfrakt, og nå blir vi sikkert like svartelista som India har vært av Aliexpress i flere år (nok til at vi i dyre Norge kan tjene gode penger på å kjøpe på vegne av Indere og videresende til India)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det eksisterer visstnok en lignende forhåndsinnkreving, som Aliexpress (og andre) foretar overfor EU (og UK)

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/nytt-fra-tolletaten/eu-innforte-ioss-ordningen-fra-1.-juli/

Sitat

From 1 July 2021, AliExpress generally will need to collect VAT on sales of goods delivered to EU consumers, including circumstances where goods are delivered from outside of the EU with order value of up to 150 EUR, or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU.

https://customerservice.aliexpress.com/knowledgeDetail?

spm=a2g0o.detail.1000023.12.485c6da0XkM0fI&hcAppId=1248&hcFromCode=Xn2Tk1tb7&hcSessionId=26-1248-e8cec3d9-71e1-492e-8e01-80b36d5a4923&knowledgeId=327012&categoryId=21037511

 

om dette fungerer "bedre" enn VOEC for oss aner jeg ikke, en eldre tråd på Reddit klages det i alle fall over samme issuet vi har

https://www.reddit.com/r/Aliexpress/comments/pemfsn/aliexpress_charges_eu_tax_but_do_not_forwards_it/

Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 17.1.2024 den 8:27 AM):

Det er jo ikke så vanskelig å sjekke om den "påstanden" som du kaller det er riktig?

 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/

 

Akkurat hvordan skal en eBay selger vite om det er Posten, PostNord eller Helt Hjem som er last mile speditør på en pakke fra andre siden av jordkloden? Posten står vel for ca 60% av mine imens 25% er PostNord og resten på 15% er Helt Hjem.. De jeg har fått fra PostNord og Helt Hjem i januar har jeg enda ikke fått antydning til mva-krav på, men allerede nå har Posten tjent 1485 kr bare i 45 kroners gebyrer på pakkene mine (og kun 2 av de 33 fra Posten manglet VOEC-merking, men de andre 31 hadde det "på feil sted" (altså i adressefeltet på min til-adresse)...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge systemet fungerer for innkrever, nemlig staten, som får drevet inn mva så blir det lenge til dette blir bedre.

At det blir dobbelt er jo heller til fordel enn til ulempe for staten. Hadde staten vært pliktig å refundere for mye innbetalt mva så hadde vel saken stått annerledes for dem. Da hadde de fått mye administrasjon og store utgifter på refunderingen. I så fall hadde de(politikerne) kanskje tatt det opp for å se om systemet kunne forbedres.

Hvor vidt Posten og andre transportører spekulerer på om de kan tjene mest mulig penger på dette er vanskelig å vite. Men en bedrift er jo der for å tjene penger. Så lenge dette kan forsvares lovmessig så gjør de vel det. Men det er umulig for den vanlige mann å kontrollere dette.

Kanskje dette også hadde vært en fin oppgave for media? Hvorfor vil ikke dette fungere og hvorfor skal noen tjene "tvilsomme" penger på dette og da på vanlige folks bekostning.

Ellers så kan jeg se at det eneste som kan få VOEC til å virke er at bestillinger fra Norge uteblir. Ville tro at mengden vi handler fra utlandet vil bety noe for nettselskapene hvis de kommer ned på null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stein58 skrev (43 minutter siden):

Ellers så kan jeg se at det eneste som kan få VOEC til å virke er at bestillinger fra Norge uteblir. Ville tro at mengden vi handler fra utlandet vil bety noe for nettselskapene hvis de kommer ned på null.

6 millioner Nordmenn i global sammenheng (8,1 milliarder) er ikke en gang en promille. Selv hvis kjøpekraften vår er høy nok til at vi går opp fra 0,7 promille til 1 eller 2 (overoptimistisk/arrogant) så er det ikke nok til at verken eBay, Aliexpress eller de individuelle selgerene på den plattformen skulle gi to fucks for å tilpasse seg til våre sære regler. Noe helt annet når det gjelder hele Eu eller hele Russland etc.

 

Stein58 skrev (46 minutter siden):

Hadde staten vært pliktig å refundere for mye innbetalt mva så hadde vel saken stått annerledes for dem.

Selv hvis du før nyttår prøvde å få tilbakebetalt dobbel mva fra Skatteetaten så sa Alltinnskjemaet for nettopp slik refusjon at de kun behandler mva-krav over noen hundrelapper (og ingen måte å samle flere urettmessige mva-krav i en søknad).. Da er det nok Posten som tjener mest på sine 45 kr statisk gebyr per forsending enn Skatteetaten som ikke trenger betale tilbake de fire kronene med dobbel mva som trigget "forenklet tollbehandling". Men så har jo Posten et 800 millioner kroner underskudd de må snu og.. Og det er vel enklere å betale lobbyister for å endre Skatteetaten sine veiledninger (ikke en gang lover) enn å legge ned noen av de 40+ under-datterselskapene som Posten har. Tydeligvis kan hvilken som helst nivå5-leder i Posten opprette sitt eget AS hvis han føler for det, koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar

Gebyret er jo i grunn det som er mest dritt med hele løsningen. Hadde de ordnet en portal der man enkelt kunne betale momsen og eventuelt toll på de få varene det er med enkle betalingsløsninger som vipps, kort osv uten gebyr kunne man skrotet hele VOEC løsningen, men nei. Her skal de dundre på med en ubrukelig løsning som gjør at utenlandske bedrifter må tilpasse seg i hue og ræva for det lille markedet Norge er. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...