Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW 523i LCI(2007) Girkasse problem


Anbefalte innlegg

Larsensmekk skrev (1 time siden):

Hva tenker du?

  Du kan vel bare installere det nye batteriet og se. Er du heldig (lite sannsynlig) blir problemene borte.

Det er ikke så vanskelig å argumentere for at en sprekk i en tetning(!) med et lite trykkfall kan påvirke (kun) igangsetting i 1. gir og revers, men jeg er på ingen måte en expert.

Jeg kaller det en tetning, den tetningen har vel flere pakninger. Pakning = seal, tetning er også seal, men pakning er ikke nødvendigvis en tetning (språklig finurlighet).

Ellers er jo bmw pakninger/tetninger kjent for å lekke. Det er ikke sikkert det er den jeg viste til på bildet som er synderen, men den kan sprekke med nøyaktig din feilkode som resultat.

At en oljeflush på en girkasse som har gått 83000 km skal løse problemet har jeg liten tro på.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

  Du kan vel bare installere det nye batteriet og se. Er du heldig (lite sannsynlig) blir problemene borte.

Det er ikke så vanskelig å argumentere for at en sprekk i en tetning(!) med et lite trykkfall kan påvirke (kun) igangsetting i 1. gir og revers, men jeg er på ingen måte en expert.

Jeg kaller det en tetning, den tetningen har vel flere pakninger. Pakning = seal, tetning er også seal, men pakning er ikke nødvendigvis en tetning (språklig finurlighet).

Ellers er jo bmw pakninger/tetninger kjent for å lekke. Det er ikke sikkert det er den jeg viste til på bildet som er synderen, men den kan sprekke med nøyaktig din feilkode som resultat.

At en oljeflush på en girkasse som har gått 83000 km skal løse problemet har jeg liten tro på.

Girkassen og bilen har gått 177.000. 
Jeg skal teste med både batteri og flush. 
er jo tross alt en 2007 mod. 
 

Jeg får også teste og spørre bilia om ikke de kan prøve å ta en extra god titt

Lenke til kommentar

Mulig mulig. 
 

Byttet batteri istad, kodet det inn og alt. Testet bare i oppkjørselen, og da fungerte girkassa som den skulle. Ingen problemer:) 

Skal ut å teste den mere nå, men tilsynelatende er problemet borte, noe som er veldig deilig for egen del.

Skal uansett kjøre en automat flush og be dem å sjekke om det ser greit ut i kassa:)

Lenke til kommentar

Da var jeg ute å testet og problemet var der dessverre fortsatt. 
 

Kom også for så vidt en ny lyd når jeg skulle parkere, nesten som en slags hakkelyd veldig raskt før den gikk i park og fikk denne transmission faulty meldingen i iDrive. 
Hva kan denne lyden komme av? Denne har ikke kommet før?

Fattern, som satt på, mente det hørtes nesten ut som metall mot metall(litt usikker på hvordan jeg skal forklare det). 

Hva tenker dere?

 

mobile999 skrev (34 minutter siden):

Flush er sannsynligvis unødvendig dersom det er mulig å tappe og fylle på olje.

Kan du oppdatere tråden med resultatet?

Flush og å fylle på og tappe olje er to helt forskjellige ting så vidt jeg har skjønt. Når du tapper og fyller olje får du ut ca 1,5 L olje. 
Så vidt jeg har skjønt ligger det da igjen nesten 4 L olje i kassa, mens med flush suger dem ut alle olje helt til det bare kommer rein olje gjennom
Mulig jeg tar feil her, men det er sånn jeg har skjønt det

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere?

At jeg ville levert bilen hos rats.no (jeg har mer tro på et spesialistverksted for girkasser enn merkeverksted for så gamle biler), og forberedt meg mentalt på en regning på 5000-10000 kr. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

At jeg ville levert bilen hos rats.no (jeg har mer tro på et spesialistverksted for girkasser enn merkeverksted for så gamle biler), og forberedt meg mentalt på en regning på 5000-10000 kr. 

Okei, det var ikke så ille. Tenkte å ringe å høre med de imorra faktisk, sett mange anbefaler disse😃

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (42 minutter siden):

Okei, det var ikke så ille. Tenkte å ringe å høre med de imorra faktisk, sett mange anbefaler disse😃

Vet du hva, jeg "trekker tilbake" de summene jeg skrev i forrige innlegg. Det var min magefølelse og ikke basert på noe erfaring med reparasjon av de girkassene, så burde holdt meg unna å tippe. Vil ikke gi deg noen falske forhåpninger.

Tenker at til syvende og sist hvis du vil vite noe konkret om hvor dyrt dette blir, så må du sette igjen bilen hos et verksted (f.eks. rats) som selv kan diagnostisere bilen. Er begrenset hva et verksted kan "fjerndiagnostisere" over telefon.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

At jeg ville levert bilen hos rats.no (jeg har mer tro på et spesialistverksted for girkasser enn merkeverksted for så gamle biler), og forberedt meg mentalt på en regning på 5000-10000 kr. 

Tipper heller på en sum på 30-35k :p hadde personlig styrt unna girkasse som er på vei til ras på en så gammel bil da overhaling sjeldent kan forsvares.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Vet du hva, jeg "trekker tilbake" de summene jeg skrev i forrige innlegg. Det var min magefølelse og ikke basert på noe erfaring med reparasjon av de girkassene, så burde holdt meg unna å tippe. Vil ikke gi deg noen falske forhåpninger.

Tenker at til syvende og sist hvis du vil vite noe konkret om hvor dyrt dette blir, så må du sette igjen bilen hos et verksted (f.eks. rats) som selv kan diagnostisere bilen. Er begrenset hva et verksted kan "fjerndiagnostisere" over telefon.

Ja okei. Skjønner skjønner. 
takk for svar

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Tipper heller på en sum på 30-35k :p hadde personlig styrt unna girkasse som er på vei til ras på en så gammel bil da overhaling sjeldent kan forsvares.

Hehe ja, mulig det. Men dette problemet har ikke oppstått før forrige uke. 
Blir det helt forferdelig så tjener jeg penger på selge den som delebil

Lenke til kommentar

@Hollabaloo 

Har fått time på fredag for feilsøk hos Bilia, og flush av kassa. 
Prata litt med RATS tidligere denne uka (og Bilia) og var lite fornøyd med det jeg ble møtt på RATS. Var en passe ovapå fyr som var lite hyggelig å prate med så jeg tror jeg heller bruker pengene mine et annet sted med det første. Men, det skal sies at det virker som de er best på Automatkasser. Vil teste hos Bilia og høre hva de sier. Flere kompiser som mener olja høres ut som feilen og at det bør hjelpe med flush og reset av adapsjoner. Vi får se. 
 

Gir fortløpene oppdatering så snart jeg vet noe eller den er ferdig. Skal få tilbakemelding på feilsøken før flush:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle oppdatere her nå:

 

Kjørte bilen på Bilia idag. Fikk ikke opp feil i iDrive, men masse feilkoder på Carly. Fikk feil på clutch A, B, C og D. Feilkode: 

Ratio Monitoring: Clutch A

Ratio Monitoring: Clutch B-C

Ratio Monitoring: Clutch C-D

Parking Brake engage wrong(eller noe i den duren der.)

 

Fikk også feil på vanos intak, denne forsvant når jeg startet og stoppet bilen. Kom ikke tilbake. Gjorde heller ikke noen av de andre feilkodene så vidt jeg vet. 
 

Jeg begynner å tro mer og mer at det enten er girolja(enkelt og greir) eller ventilhus(dyrt). 
Håper på førstnevnte. 
 

Gir status oppdatering imorgen etter feilsøk, flush og reset av adapsjoner. 

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (4 timer siden):

Fikk feil på clutch A, B, C og D. Feilkode: 

Ratio Monitoring: Clutch A

Ratio Monitoring: Clutch B-C

Ratio Monitoring: Clutch C-D

Parking Brake engage wrong(eller noe i den duren der.)

Strengt tatt tror jeg at dette betyr at den tetningen er dårlig og at det er feil å begynne med flush.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...