Bergen70 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Hei. Jeg har kjøpt nytt skjermkort til pc'n. Det har 2 innganger med 8 pins for strømforsyning, men jeg har bare 6+2 pins i min nåværende strømforsyning. Må jeg kjøpe ny PSU, eller kan jeg bruke en konverter som gjør om til 8 pin? og er det påkrevd å benytte begge inngangene med 8 pins, eller kan det holde å bruke den ene? Om jeg må kjøpe ny PSU, hva anbefales da? Gamer ikke i storskala, men nå krevdes et bedre grafikkort enn det innebygde Intel (R) UHD Graphics 630. Har kjøpt Arc A770 Challenger OC nå. PC er en HP Desktop M01-F1xxx, med prosessor Takknemlig for gode innspill her Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Overgang kan brukes, men er ikke anbefalt. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Så lenge det er snakk om en PCIe-kabel, går det helt fint å bruke 6+2 pins kabel. Den kabelen kan brukes både som 6-pins og 8-pins. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Du må ha to utganger på stømforsyningen og bruke begge. Kabel kan være 6+2 eller 8-pins. A770 har ofte 1 x 8-pin + 1 x 6-pin. Endret 11. januar av Svein M 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Tror jeg misforstod problemet ditt Har du 2x 6+2 kan du bruke dette. Har du bare 1x 6+2 kan du bruke denne men trenger også en overgang for den andre. Disse adapterene er vanligvis ikke anbefalt. 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Som Svein M. sier må du bruke to utganger fra PSU, altså ikke prøve å bruke noen slags splitter på 1 utgang. Og ja, du må bruke begge inngangene på skjermkortet. Endret 11. januar av SilverShaded 1 Lenke til kommentar
Bergen70 Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Tusen takk for gode svar. Da ser det ut som jeg må kjøpe ny strømforsyning, siden jeg bare finner 1x6 pin, og tydeligvis trenger to utganger. Disse adapterene som splitter en 6 pin til 2x8 pin, kan de gjøre noen skade på kortet/maskinen, eller er risken bare at kortet ikke virker optimalt? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Bergen70 skrev (13 minutter siden): Tusen takk for gode svar. Da ser det ut som jeg må kjøpe ny strømforsyning, Før du kjøper ny strømforsyning, sjekk at kabinettet og hovedkortet kan bruke vanlig strømforsyning. Storprodusentene som Dell og HP har en tendens til å lage sine egne ting, slik at vanlige strømforsyninger ikke vil passe. Dell er vel verst på det. Googlet kjapt PC navnet du oppga, og det ga litt blandede resultater på bildene jeg så. Hvis du er usikker, ta bilde av baksiden av PCen der strømkabelen går inn, samt bilde hvor man ser hele hovedkortet. Det er spesielt 24 pins kontakten som er av interresse her, om den har standard slik, eller er noe egen laget. Hvis skjermkortet ditt trenger 2x8 pin, og du ikke få montert vanlig strømforsyning, så ville jeg sendt det i retur på angregrett (innen 14 dager), og heller kjøpt ett Nvidia RTX4060. Det hadde kun 1 strøm inngang. Ble litt overrasket når jeg satt det i PCen til en kompis, og så det ikke trengte mer strøm, hans eldgamle bruke 2x 6pin. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) HP har gjerne sin egne proprietære 18-pins kontakt til hovedkortet. Da må man enten handle ny strømforsyning direkte fra HP, eller kjøpe en 3.parts adapter. Endret 12. januar av MailMan13 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Det enkleste hadde nok vært å bruke et skjermkort som har bare en strømkontakt som RTX 4060, RX 7600 eller RX 6600. Om HP bruker egne kontakter så er en avhengig av at HP har strømforsyninger som er store nok. Arc A770 skal vel helst ha 650W strømforsyning. Alternativt bytte kabinett, hovedkort og strømforsyning (ny pc). En er avhengig av to kabler for at de skal tåle effekten (strøm). Det kan trekkes 150W på ene kabelen, 48W via hovedkort og resten på den andre kabelen. Endret 12. januar av Svein M 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Hvilket skjermkort er det nye. Hvis det ikke er veldig kraftig kan det hende en splitter 1 til 2 stykk 8 pins går bra. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Om en klokker ned skjermkortet til å bruke under 200W så kan det vel holde med adapter til en strømkontakt. Lenke til kommentar
Bergen70 Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar kremt skrev (40 minutter siden): Hvilket skjermkort er det nye. Hvis det ikke er veldig kraftig kan det hende en splitter 1 til 2 stykk 8 pins går bra. Hei Det nye er Intel Arc a770. Lenke til kommentar
Bergen70 Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar AndersT2 skrev (2 timer siden): Før du kjøper ny strømforsyning, sjekk at kabinettet og hovedkortet kan bruke vanlig strømforsyning. Storprodusentene som Dell og HP har en tendens til å lage sine egne ting, slik at vanlige strømforsyninger ikke vil passe. Dell er vel verst på det. Googlet kjapt PC navnet du oppga, og det ga litt blandede resultater på bildene jeg så. Hvis du er usikker, ta bilde av baksiden av PCen der strømkabelen går inn, samt bilde hvor man ser hele hovedkortet. Det er spesielt 24 pins kontakten som er av interresse her, om den har standard slik, eller er noe egen laget. Hvis skjermkortet ditt trenger 2x8 pin, og du ikke få montert vanlig strømforsyning, så ville jeg sendt det i retur på angregrett (innen 14 dager), og heller kjøpt ett Nvidia RTX4060. Det hadde kun 1 strøm inngang. Ble litt overrasket når jeg satt det i PCen til en kompis, og så det ikke trengte mer strøm, hans eldgamle bruke 2x 6pin. Takk Ser at min strømforsyning er på 310 Watt, så det er sikkert i minste laget, uansett hvilket kort jeg velger. Mulig jeg må byte kabinett om jeg må bytte strømforsyning også - kan bli en dyr affære dette Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Arc 770 trekker iflg. Intel max 225W, og det er standard versjonen (ikke overklokket 3.parts-kort). Standard-versjonen har 1x8pin + 1x6 pin strømkontakt, mens ditt har 2x8pin...kan tyde på at kortet kan trekke mer enn 225W. Så en strømforsyning på 310W blir alt for lite. Intel anbefaler minimum 650W. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) Skaper en del problemer om kontaktene ikke er standard. Det blir litt om en skal bytte både kabinett, strømforsyning og hovedkort. (ny CPU også kan kanskje være et alternativ) Om en skal ha et nytt hovedkort så ser jeg at det selges fortsatt f.eks ASUS PRIME Z590M-PLUSMATX til kr 2199. Så er det Windows lisensen, må en ha ny eller kan den flyttes over. Endret 12. januar av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar (endret) For en maskin med RTX 4060 skjermkort som trekker 115-125W så ville jeg hatt en strømforsyning på helst 500-550W, og i hvertfall minst 400W. For Intel Arc 770 så trekker den kanskje 225-250W. Endret 12. januar av Svein M Lenke til kommentar
Bergen70 Skrevet 12. januar Forfatter Del Skrevet 12. januar Svein M skrev (41 minutter siden): Skaper en del problemer om kontaktene ikke er standard. Det blir litt om en skal bytte både kabinett, strømforsyning og hovedkort. (ny CPU også kan kanskje være et alternativ) Om en skal ha et nytt hovedkort så ser jeg at det selges fortsatt f.eks ASUS PRIME Z590M-PLUSMATX til kr 2199. Så er det Windows lisensen, må en ha ny eller kan den flyttes over. Ja, ser den. Må jo vite at alt passer sammen. Brant meg på det i fjor, da jeg kjøpte komponenter som Komplett sa at passet sammen, og passet i min pc, men det passet jo ikke inn i kabinettet, selv om jeg hadde opplyst hva jeg hadde. Måtte sende alt tilbake, og kjøpte ferdig-pc, for å slippe de problemene en gang til. Sikkert lurest å bare ta det med til Harddisk, og så får de se hva som kan brukes ;). Mest usikker i fht å kjøpe ny strømforsyning, som evt ikke passer inni kabinettet. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Bergen70 skrev (2 minutter siden): Mest usikker i fht å kjøpe ny strømforsyning, som evt ikke passer inni kabinettet. Er vel bare å måle den PSU'n du har. En micro-ATX-type strømforsyning måler 150x86x100mm, mens en SFX-PSU måler bare 125x83.5x100mm. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Merk også om det er ferdigbygd pc fra hp eller annet merke er det ikke sikkert at du har standard pinout (24 pin og 2x8 pin) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå