:utakt Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar På senhøsten i fjor døde batteriet. Bilen sto tilfeldigvis på verksted for noe annet, så da ble batteriet byttet. Nå er det altså forholdsvis nytt. Vi gjør mye småkjøring. Bilkyndige slektninger anbefalte meg å kjøpe en batterilader, for å unngå problemer fremover. Jeg kjøpte en i dag. 12V 7A. Etter å ha studert manualen dukker det opp noen spørsmål, som jeg håper noen her kan hjelpe med. Illustrasjonene i manualen viser at klemmene skal på hver sin pol på batteriet. Men, i teksten står det at den svarte klemmen skal på chassiset. Hva er riktig her? Manualen sier også at normalt ladeprogram kan brukes fra 5 grader. Det er jo litt teit når jeg trenger denne på vinterstid. Bilen står ute... Men, "AGM batterier" kan lades i minusgrader, på et eget program. Hvordan vet jeg om at jeg har et sånt? Står det merket på batteriet? (og hvor galt kan det gå hvis jeg lader et ikke-AGM i ti minus?) Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar :utakt skrev (10 minutter siden): Står det merket på batteriet? Ja. Mange ladere har frostprogram også. :utakt skrev (10 minutter siden): den svarte klemmen skal på chassiset Svart er jordet i chassis. På de fleste bilene jeg har hatt så har du ett eget punkt for jord og ett for rødt fremme under panseret. Sjekk bilens manual. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar (endret) :utakt skrev (15 minutter siden): Illustrasjonene i manualen viser at klemmene skal på hver sin pol på batteriet. Men, i teksten står det at den svarte klemmen skal på chassiset. Hva er riktig her? Manualen sier også at normalt ladeprogram kan brukes fra 5 grader. Det er jo litt teit når jeg trenger denne på vinterstid. Bilen står ute... Men, "AGM batterier" kan lades i minusgrader, på et eget program. Hvordan vet jeg om at jeg har et sånt? Står det merket på batteriet? (og hvor galt kan det gå hvis jeg lader et ikke-AGM i ti minus?) Om du ser nøye etter skulle du kunne se at batteriets minuspol er forbundet med chassiet, så i praksis er det hipp som happ. Ville prøvd å klippse på polen eller om det passer dårlig til chassis så nær som mulig polen. AGM skulle stå på batteriet, ja. Frostprogram har min CTEK-lader i tillegg. Endret 10. januar av trikola Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar På batteriets minuspol eller karosseri/jord spiller egentlig ingen rolle når man saktelader slik. Men dersom man skal hjelpestarte noen med startkabler eller kraftig booster vil man helst ha klemmen rett på motoren da strømmen er mye høyere. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 10. januar Forfatter Del Skrevet 10. januar (endret) Det er litt sent å lure på dette nå, men kan jeg bruke laderen på en hybrid? Bilen er en Kia Niro phev, 2019. Den har jo 12v batteri, men er dette koblet sammen med det andre batteriet på noe vis? Jeg vil jo helst ikke ødelegge noe. Prøver å finne noe relevant i manualen, men jeg finner ikke noe om batterilading på denne måten. Endret 10. januar av :utakt Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) :utakt skrev (23 timer siden): Det er litt sent å lure på dette nå, men kan jeg bruke laderen på en hybrid? Bilen er en Kia Niro phev, 2019. Den har jo 12v batteri, men er dette koblet sammen med det andre batteriet på noe vis? Jeg vil jo helst ikke ødelegge noe. Prøver å finne noe relevant i manualen, men jeg finner ikke noe om batterilading på denne måten. Såklart. Kjempebra at du vedlikelader. Kan vel nesten ikke gjøre feil med dagens smartladderne. Endret 11. januar av Labelle Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. januar Forfatter Del Skrevet 11. januar Kjenner at jeg burde undersøkt dette bedre før jeg kjøpte lader. Godt å få bekreftet at jeg kan bruke laderen, det var fint. Men, batteriet sitter i bagasjerommet (over bakre hjulbue), av alle steder. Det blir bare "litt" klønete å koble til noe der, og la bilen stå med åpent bagasjerom i noen timer? Når jeg åpner bakluka "våkner" bilen i display og taklys. Kanskje det er lettere å ta ut hele batteriet, men ... styr. Hvertfall for en som ikke kan noe om bil. 😅 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) :utakt skrev (3 minutter siden): Kjenner at jeg burde undersøkt dette bedre før jeg kjøpte lader. Godt å få bekreftet at jeg kan bruke laderen, det var fint. Men, batteriet sitter i bagasjerommet (over bakre hjulbue), av alle steder. Det blir bare "litt" klønete å koble til noe der, og la bilen stå med åpent bagasjerom i noen timer? Når jeg åpner bakluka "våkner" bilen i display og taklys. Kanskje det er lettere å ta ut hele batteriet, men ... styr. Hvertfall for en som ikke kan noe om bil. 😅 Den våkner nok. Men de fleste biler slår dette og lys av etter en stund for div grunner. Fulgte det ikke med en hurtigkobling med ladderen din? Da kan denne monteres fast med hurtigkontakten liggende ut fra beholderen hvor batteriet er gjemt. Kjapt å koble på da. Monterte en slik på min mors rav4 som har batteriet i bagasjerommet. Endret 11. januar av Labelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå