Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil innskudd av pensjon?


Gjest eee05...ed1

Anbefalte innlegg

Gjest eee05...ed1

Jeg har brukt litt tid i det siste å sette meg inn i pensjonen min, og har til min forskrekkelse funnet ut at jeg sannsynligvis har fått for lite i innskudd. Jeg har tatt kontakt med lønnsavdelingen for å få de til å sjekke over. Men, tidligere erfaring er at selskapet stort sett setter seg på bakbeina når noe er galt og en må kjempe med nebb og klør. Så jeg vurderer å ta det videre til Nito advokatene asap. 

Greia er at vi har en to delt ordning, vi har en sats for 0 - 7.1G, si 6% og en sats for >7.1G, si 16%. 

Jeg passerte 7.1G for ca 2-3 måneder siden. Grunnen til at jeg sier ca er at det fortsattt ikke er klart for meg hvilke summer som gir pensjon. Jeg vet det er noen som ikke gjør det, men er usikker på hvilke det gjelder. 

Jeg antar at "feriepenge grunnlag" er ting som gir pensjon, er dette en rett antagelse eller kan det være mindre/mer? Sikkert vanskelig å svare på.

 

Problemet jeg ser er at de 3 siste innskuddene er like. Alle er 5500 kroner +/- noen tikroninger. 

 

For meg blir dette helt feil pga 3 ting:

  • I desember tømte jeg flekskonto og hadde en langt høyere utbetaling enn de to andre månedene
  • Jeg passerte 7.1G og forventet da ett gedigent hopp i innskuddet.
  • Jeg får heller ikke summene til å stemme overens med lønnen min

 

Så, kan det være noe så enkelt at de bruker en gjennomsnittsberegning slik at jeg alltid får mer eller mindre lik pensjon? Det stemmer jo med summene, men det høres litt søkt ut.

 

Og, hva gjør jeg om det viser seg at jeg har fått for lite betalt? Dette må jeg jo da saumfare fra dag 1 i selskapet og finne det manglende. Men i tillegg vill jeg jo mangle "renter" på disse pengene, eller invisteringsgevinst. 

Setter pris på all hjelp i denne saken.

Anonymous poster hash: eee05...ed1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanlig å gjøre et "gjennomsnittsinnskudd" basert på avtalt årslønn, og så korreksjon en viss tid etter at året er omme. Send en melding til selskapet som administrerer pensjonen og spør om de har en enkel forklaring på hvilken del av din inntekt som er pensjonsgivende (dvs. om det er noe som utbetales til deg som det ikke beregnes pensjon av), og hvordan fluktuerende utbetalinger håndteres i pensjonssparingen. Det er egentlig arbeidsgiver som skal svare på dette, men ekspertisen sitter hos pensjonsselskapet og min erfaring med dem er at de er behjelpelige. Og så oppleves det ofte mindre "sensitivt" å spørre dem enn å spørre en kollega på lønnsavdelingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 4a399...461

Som herr brun sier. Sjekk med selskapet som administrerer pensjonen.

Arbeidsgivere gir veldig ofte litt "faen" i dette da det for veldig mange sjefer anses som en unødvendig kostnad for selskapet.

Og som du antar, så vil du bli møtt med nebb og klør på slike saker.

Du er ikke alene om å potensielt bli flådd, for folk følger ikke med på sånt til vanlig.

Vet om flere selskap som sparer mange millioner på ligge bakpå med vilje, de som finner ut av det selv, de får dog sitt rettet uten spm slik at ord forhåpentligvis ikke spres.
Var vel i 2011 hvis jeg husker rett da en kollega av meg i sin tidligere jobb fant ut at kpmg gjorde det samme, var rundt 18 millioner for lite innbetalt her i Norge, det ble rettet uten at noen nevnte noe da det visstnok var en "glipp".  Noe jeg finner forunderlig den dag i dag.

Anonymous poster hash: 4a399...461

Lenke til kommentar
Gjest eee05...ed1

Prøvde en runde med de som tilbyr pensjonen. Ikke mye å hente, ble bare henvist til arbeidsgiver. 

 

Fant beregnet innskudd:68 328

Dette går ikke opp med innbetalingene som har vært de 3 siste gangene. Og lønnen det er beregnet fra virker for lav. Rett og slett ingenting som stemmer, ikke rart folk sliter med å forstå pensjon :p

Anonymous poster hash: eee05...ed1

Lenke til kommentar
Gjest eee05...ed1

Da begynner jeg å få en bedre oversikt. Får enda ikke summene til å stemme helt, men de er ikke alt for far off. 

Men det som kom litt som ett sjokk er at det kun er fastlønn som går inn i beregningen. Også ble det nevnt at bonus blir lagt på i etterkant. Men bonus hos oss er latterlig lav, så det spiller liten rolle.

Er det normal å kun få pensjon på fastlønn? Jeg har alltid jobbet mye mertid/overtid/reist med tillegg etc. Men ser jo nå at denne innsatsen har gitt meg 0 uttelling i pensjon, som var veldig skuffende. Spørs om jeg gidder det så mye mer...

Anonymous poster hash: eee05...ed1

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Ja, det er lovlig og såvidt jeg forstår relativt vanlig å få pensjon kun på fastlønn. Det høres ut som du har en innskuddspensjonsordning. Da gjelder innskuddspensjonsloven § 5-5: 

Sitat

 

§ 5-5.Beregning av lønn

(1) Ved anvendelsen av reglene i §§ 5-2 til 5-4 skal som et medlems lønn regnes den lønn medlemmet mottar fra foretaket i løpet av innskuddsåret. Det skal ses bort fra lønn over 12 G.

(2) I innskuddsplanen kan det fastsettes at

a.det for alle medlemmers lønn skal ses bort fra godtgjørelse for overtid, skattepliktige naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser eller andre varierende eller midlertidige tillegg,

b.siste års lønn skal legges til grunn,

c.det skal brukes et normert lønnsgrunnlag for en eller flere grupper av medlemmer, med mindre dette gir et vesentlig annet resultat enn om hvert enkelt medlems lønn legges til grunn,

d.det skal ses bort fra en andel av lønnen på inntil 10 prosent, med mindre innskuddsplanen inneholder bestemmelse som nevnt i bokstav a.

 

Det er ikke automatikk i at dette fastsettes i innskuddsplanen, og jeg har hatt minst én arbeidsgiver hvor dette ikke var fastsatt (altså hvor overtid var inkludert), men det er altså lovlig og vanlig. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...