Gå til innhold

ATA 33/66/100??????

Anbefalte innlegg

Hvordan vet jeg hva HD`n kjører med ATA 33/66/100, hvor kan jeg se dette?, og hvordan kan jeg endre på disse innstillingene?.

Har hørt at men må bruke spesielle IDE kabler for å kunne kjøre på ATA 100, stemmer dette?.

Er interesert i all info generelt om dette emnet.

[ Denne Melding var redigert av: Bublegum på 2002-03-10 11:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for at en disk skal kjøre på ATA 100 så må både disken og hvoedkortets IDE-kontroller være laget for dette. I tillegg krever DMA5 (ATA100) at IDE-kabelen din er av jordet type, hivlket vil si at det skal ligge 80 ledere ved siden av hverandre i IDE-kabelen, mens de eldre versjonene (ATA 33) bare benytter 40-leders kabel.

Lenke til kommentar

Er konklusjonen da at siden både hovedkortet(MSI K7T Turbo) og harddisken(Barracuda 80 GB ATA IV) støtter ATA 100(eller gjør de det?), så må jeg ha IDE kabel med bare 40 ledere, som må byttes ut med en med 80 ledere?.

"Kunnskapssøkende nordboer"

[ Denne Melding var redigert av: Bublegum på 2002-03-10 23:08 ]

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at det må være kabelen min som gjør dette, har ikke hvert inni å sjekka.

Er det lett å se forskjell på kabelen med 40 ledere og den med 80?

Noe spesielt jeg skal se etter?

Er litt usikker på innstillingene i bios, men tror det er under Primary/secondary Master/slave UDMA jeg må gjøre dette, og der er valgene auto og disable, så da må jo valget bli auto skulle man tro.

Lenke til kommentar

ATA100-utgangen på hovedkortet er blå, det er den enkleste måten å finne den :smile: Hvis hovedkortet støtter ATA100, så skal det følge med en ATA100 kabel. Hvis du har en device på samme kabelen som ikke støtter ATA100, så vil hastigheten senkes på hele bus'en til den minste støttede hastigheten. Derfor er det lurt, hvis du har bare en HD og en CD-ROM, å sette disse på hver sin IDE-kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...