Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye strøm trekker varmesetene?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på hvor mye strøm som går med på å varme opp hvert sete? Dersom man har f.eks 1 sete på full styrke, kan det være årsaken til at batteriet ikke får tilstrekkelig ladning under kjøringen og at batteri-guarden slår ut pga. spenningstap i løpet av den tiden den står parkert etterpå?

Videoannonse
Annonse
Lyncs skrev (7 minutter siden):

Er det noen her som har peiling på hvor mye strøm som går med på å varme opp hvert sete? Dersom man har f.eks 1 sete på full styrke, kan det være årsaken til at batteriet ikke får tilstrekkelig ladning under kjøringen og at batteri-guarden slår ut pga. spenningstap i løpet av den tiden den står parkert etterpå?

Rundt 100Watt er det normale pr.sete. Om det påvirker problemene du har så er det avhengig av lengden på kjøreturene og tilstanden på batteriet.

Subara skrev (13 minutter siden):

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

At batteriet var dårlig i fra før/ snart klart for utskifting?

Absolutt en mulighet.
Hvis varmesetet skulle trekke strøm ETTER at motoren er av så hadde ganske mange biler her i landet stått!
Heldigvis så er alle uten unntak (tror jeg..) koblet på kurs som slåes av samtidig med motoren.

Endret av Woff
  • Liker 1
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Subara skrev (2 timer siden):

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

Kan være mange grunner, men varmeseter er neppe årsaken. Et varmesete trekker omtrent like mye effekt som EN hovedlyspære (halogen).

Om du kjører mange kortare turar, spesielt på vinteren, så kan 12V-batteriet bli tappa ut meir enn det blir lada opp, så det kan vere nødvendig å vedlikehaldslade batteriet med ladar tilkopla stikkontakt av og til. På lengre turar får 12V-batteriet meir tid til å bli lada opp av dynamoen.

Endret av Zeph
Zeph skrev (11 timer siden):

Om du kjører mange kortare turar, spesielt på vinteren, så kan 12V-batteriet bli tappa ut meir enn det blir lada opp, så det kan vere nødvendig å vedlikehaldslade batteriet med ladar tilkopla stikkontakt av og til. På lengre turar får 12V-batteriet meir tid til å bli lada opp av dynamoen.

Går det utover batteriet å ikke bruke motorvarmer? Uoppvarmet garasje?

Subara skrev (9 timer siden):

Går det utover batteriet å ikke bruke motorvarmer? Uoppvarmet garasje?

Motorvarmar betyr lite ville eg tru sidan den varmar opp motoren, ikkje batteriet. Den brukar straum frå batteriet for å varme motoren, som òg belastar batteriet utan at det får lading.

Hyppig bruk av motor/kupévarmar før korte turar vil redusere spenninga på batteriet endå meir enn om du hadde starta bilen kald.

Zeph skrev (2 minutter siden):

Motorvarmar betyr lite ville eg tru sidan den varmar opp motoren, ikkje batteriet. Den brukar straum frå batteriet for å varme motoren, som òg belastar batteriet utan at det får lading.

Hyppig bruk av motor/kupévarmar før korte turar vil redusere spenninga på batteriet endå meir enn om du hadde starta bilen kald.

Har tenkt at når det er så kaldt, hjelper det å lade batteriet på bensinbilen for å være sikker på at den skal starte. Men altså enda litt bedre med motor/kupevarmer.

Lader nesten en gang i uken pga. lite kjøring og korte strekninger. Synes likevel det er rart at batteriet er halvt utladet etter kjøreturer, når batteriet bare er ett år gammelt. Må antagelig lade lenger av gangen, for jeg kjøpte DEFA smartladeren som brukte lengst tid på å lade.

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men vil nevne at hvis setevarmen står på når bilen skal startes så blir startstrømmen mindre og det er mindre sjans for at bilen starter når det er kaldt ute. Dette gjelder eldre biler hvor setevarmen styres med knapper som ikke skrur seg av når bilen stoppes. Lønner seg derfor alltid å skru av setevarmen - starte bilen - så skru på setevarmen, på biler dette gjelder.

  • Liker 1
Nianen skrev (10 minutter siden):

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men vil nevne at hvis setevarmen står på når bilen skal startes så blir startstrømmen mindre og det er mindre sjans for at bilen starter når det er kaldt ute. Dette gjelder eldre biler hvor setevarmen styres med knapper som ikke skrur seg av når bilen stoppes. Lønner seg derfor alltid å skru av setevarmen - starte bilen - så skru på setevarmen, på biler dette gjelder.

Ja, bra å vite.

Skrudde av knappen til setevarmeren en kveld jeg hadde glemt det. Eneste jeg lurte på da, var om jeg skulle ha startet motoren før jeg trykket av setevarmer-knappen?

Bilen - Subaru - er registrert i 2016 (eldre?) og har en egen knapp for av og på i nærheten av giret. I en annen bil som var omtrent på samme alder, var setevarmen styrt av rund bryter (vri rundt) og kunne graderes.

Jeg pleier aldri skru av radioen i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...