Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor mye strøm trekker varmesetene?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på hvor mye strøm som går med på å varme opp hvert sete? Dersom man har f.eks 1 sete på full styrke, kan det være årsaken til at batteriet ikke får tilstrekkelig ladning under kjøringen og at batteri-guarden slår ut pga. spenningstap i løpet av den tiden den står parkert etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jeg tro, jeg fikk faktisk ikke start på bilen min på lørdag når den var nesten 30 blå ute. Jeg er notorisk til å kjøre med full vifte og setevarmer hele tiden så hvis den strømbruken kan ta knekken på mitt batteri kan den sikkert gjøre det samme med ditt.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (7 minutter siden):

Er det noen her som har peiling på hvor mye strøm som går med på å varme opp hvert sete? Dersom man har f.eks 1 sete på full styrke, kan det være årsaken til at batteriet ikke får tilstrekkelig ladning under kjøringen og at batteri-guarden slår ut pga. spenningstap i løpet av den tiden den står parkert etterpå?

Rundt 100Watt er det normale pr.sete. Om det påvirker problemene du har så er det avhengig av lengden på kjøreturene og tilstanden på batteriet.

Lenke til kommentar

Ett varmesete trekker rundt 7 ampere, eller ca 100 watt. To varmeseter og varmetrådene i bakruta trekker til sammen 400 watt. + speilvarme. Strømmen du brukte når du starter osv..

En alminnelig dynamo i en bil produserer ofte rundt 800 - 1000 watt

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Nei.

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

At batteriet var dårlig i fra før/ snart klart for utskifting?

Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

At batteriet var dårlig i fra før/ snart klart for utskifting?

Absolutt en mulighet.
Hvis varmesetet skulle trekke strøm ETTER at motoren er av så hadde ganske mange biler her i landet stått!
Heldigvis så er alle uten unntak (tror jeg..) koblet på kurs som slåes av samtidig med motoren.

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Subara skrev (2 timer siden):

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

Kan være mange grunner, men varmeseter er neppe årsaken. Et varmesete trekker omtrent like mye effekt som EN hovedlyspære (halogen).

Lenke til kommentar
Subara skrev (10 timer siden):

Hva er da grunnen til at hvis man glemmer å lukke igjen et vindu, og noen dager senere skal ut å kjøre, så vil ikke bilen starte?

At batteriet var dårlig i fra før/ snart klart for utskifting?

Dårlig batteri eller krypestrøm.

Lenke til kommentar

Om du kjører mange kortare turar, spesielt på vinteren, så kan 12V-batteriet bli tappa ut meir enn det blir lada opp, så det kan vere nødvendig å vedlikehaldslade batteriet med ladar tilkopla stikkontakt av og til. På lengre turar får 12V-batteriet meir tid til å bli lada opp av dynamoen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Om du kjører mange kortare turar, spesielt på vinteren, så kan 12V-batteriet bli tappa ut meir enn det blir lada opp, så det kan vere nødvendig å vedlikehaldslade batteriet med ladar tilkopla stikkontakt av og til. På lengre turar får 12V-batteriet meir tid til å bli lada opp av dynamoen.

Går det utover batteriet å ikke bruke motorvarmer? Uoppvarmet garasje?

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Går det utover batteriet å ikke bruke motorvarmer? Uoppvarmet garasje?

Motorvarmar betyr lite ville eg tru sidan den varmar opp motoren, ikkje batteriet. Den brukar straum frå batteriet for å varme motoren, som òg belastar batteriet utan at det får lading.

Hyppig bruk av motor/kupévarmar før korte turar vil redusere spenninga på batteriet endå meir enn om du hadde starta bilen kald.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Motorvarmar betyr lite ville eg tru sidan den varmar opp motoren, ikkje batteriet. Den brukar straum frå batteriet for å varme motoren, som òg belastar batteriet utan at det får lading.

Hyppig bruk av motor/kupévarmar før korte turar vil redusere spenninga på batteriet endå meir enn om du hadde starta bilen kald.

Har tenkt at når det er så kaldt, hjelper det å lade batteriet på bensinbilen for å være sikker på at den skal starte. Men altså enda litt bedre med motor/kupevarmer.

Lader nesten en gang i uken pga. lite kjøring og korte strekninger. Synes likevel det er rart at batteriet er halvt utladet etter kjøreturer, når batteriet bare er ett år gammelt. Må antagelig lade lenger av gangen, for jeg kjøpte DEFA smartladeren som brukte lengst tid på å lade.

Lenke til kommentar

Eg tenkte på motorvarmar innebygd i bilen som ikkje er avhengig av straum frå stikkontakt. Når motorvarmaren får spenning frå stikkontakt er det nok ikkje eit problem. For batteriet sin del er det ein fordel med varm motor som startar lettare og tar mindre straum ut av batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men vil nevne at hvis setevarmen står på når bilen skal startes så blir startstrømmen mindre og det er mindre sjans for at bilen starter når det er kaldt ute. Dette gjelder eldre biler hvor setevarmen styres med knapper som ikke skrur seg av når bilen stoppes. Lønner seg derfor alltid å skru av setevarmen - starte bilen - så skru på setevarmen, på biler dette gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nianen skrev (10 minutter siden):

Ikke sikkert dette er relevant for deg, men vil nevne at hvis setevarmen står på når bilen skal startes så blir startstrømmen mindre og det er mindre sjans for at bilen starter når det er kaldt ute. Dette gjelder eldre biler hvor setevarmen styres med knapper som ikke skrur seg av når bilen stoppes. Lønner seg derfor alltid å skru av setevarmen - starte bilen - så skru på setevarmen, på biler dette gjelder.

Ja, bra å vite.

Skrudde av knappen til setevarmeren en kveld jeg hadde glemt det. Eneste jeg lurte på da, var om jeg skulle ha startet motoren før jeg trykket av setevarmer-knappen?

Bilen - Subaru - er registrert i 2016 (eldre?) og har en egen knapp for av og på i nærheten av giret. I en annen bil som var omtrent på samme alder, var setevarmen styrt av rund bryter (vri rundt) og kunne graderes.

Jeg pleier aldri skru av radioen i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...