Gå til innhold

Noen flere som har problemer med Zaptec hjemme lader og MS ZS EV?

Anbefalte innlegg

Første tiden jeg brukte de sammen var alt ok, men så etter ca 1 måned (i tidlig desember) så begynte det å bli problemer.

Lade appen til Zaptec sier bilen har satt lading på pause, så lading har stoppet. I går skjedde dette 3 ganger, så det endte opp med at bilen ikke hadde ladet mer enn totalt ca 30% batteri.

Jeg har vært i kontakt med Zaptec support, men de klarer ikke løse dette. Bilforhandler i Oslo, Birger Haug, tar betalt for å feilsøke dette, leser ikke en gang av feillogger uten man betaler for det. Så det gjør jeg ikke før jeg vet det er bilen som er problemet.

Noen flere som har/har hatt dette? Noen som vet om det er bilen eller lader som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, bzzlink said:

En kompis har hatt problemer med avbrutt lading i Zaptec på grunn av kulde.

Stopper visst i et sett. Han lader en Tesla Y

Ok, men dette er inne i en litt oppvarmet garasje, luft temp på trolig ca 5-7 grader.

Lenke til kommentar

Har Zaptec i garasjen. Noen få ganger har det vert strømbrudd og lading har ikke startet igjen. Den feilberegner også hvor lang tid den trenger på å lade opp til ønsket prosent. Ellers så har den virket knirkefritt i kulden. Det er nok noen minus i min garasje

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har hatt Zaptec i 16 måneder og det har vært mye problemer. Kundesupport fremstår som relativt kunnskapsløse på faktiske forhold og har tilsynelatende kun noen innlærte fraser som de gjentar. Og angivelig er det "ingen andre som har problemer". Når Zaptec ikke virker er det jo gjerne en god idè å yte hjelp rimelig kjapt, men de bruker flere dager på å svare på e-post.
Svært ofte har det virket som om Zaptec rett og slett ikke tåler norsk kulde.
Nå er det imidlertid ti plussgrader og Zaptec fungerer ikke. Null respons i appen. Ingen feilmelding i appen. Fant melding om at de "are investigating a problem" og de fremstiller dette som at det er litt ventetid på å få startet lading. Har prøvd i drøyt en time nå og tenker det er på tide å gi opp Zaptec. Anbefaler ingen å kjøpe Zaptec. Jeg har brukt 12-15 ulike ladetjenester og Zaptec fremstår som den desidert dårligste ladetjenesten av alle disse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei . 

Ja jeg har problemer med at min MG ikke vil lade. Har vært i kontakt med Zaptec og Time Elektro som installatør. Har hatt bilen inne hos MG uten at de fant noe som helst gale. Har hatt andre biler til å lade på stasjonen. Time Elektro har ladet bilen sin på ladestasjonen . De fant da ut at det ikke var noe galt med ladestasjonen. 

Lenke til kommentar

Zaptec er en produsent av ladestasjoner. De har Zaptec Pro og Zaptec Go.
Pro benyttes i større anlegg, typisk felles anlegg Go benyttes i private installasjoner.

Zaptec Pro fordeler lasten ved å justere hvor mange ampere en kan lade med og hvilke faser som belastes.
Go kan justere hvor mange ampere det skal lades med, men ikke hvilke faser som belastes.

For å justere lasten må lading midlertidig stoppes, for å bli startet igjen. Dette er i hht. standard for lading.

I følge informasjon på nett var de første utgavene av MG ZS satt opp til at ved hyppige strømbrudd stopper bilen lading. Dette skal være løst via nyere programvare. Undersøk med bilforhandler at oppdatert programvare er installert i din bil.

Uavhengig av bil - der Zaptec Pro benyttes er det i mange borettslag og sameier satt opp et system som holder oversikt over tilgang, forbruk og betaling. Feil i dette systemet kan også føre til brud i lading og gjøre feilsøk ekstra komplisert.

En del av de første Zaptec Pro som ble produsert i 2017 - 2017 opplevde etter en del år dårlig kontakt mellom ladeboks og bakplaten. Da vil lading være svært ustabil, der det kan bli mange lade sesjoner på 0 kWh. Noen biler prøver bare på nytt, så lading kan ofte starte til slutt. Trolig er ladeboksen nyere og installatør er kjent med feilen. Zaptec har rettet denne typen feil på garanti.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52566.15
https://www.diskusjon.no/topic/1902034-lading-på-mg-zs-ev-funker-ikke-på-tesla-lader-noen-som-har-tips/

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Hei. Vi har faktisk kommet frem til at det ikke er noe galt med zaptec ladestasjon men ett software problem med bilen. Bilen slutter å lade av ukjente årsaker. Der har vært småfeil hele tiden som at skjermen er svart når du skal starte å kjøre , feilmeldinger , . 

Lenke til kommentar

Samme feil som på min MG 4 da. De brukte mye tid på å få det fikset. Problemet var at bilen sluttet å lade etter en kort stund. I starten så fikk jeg lader rundt 50%, så 25 og til slutt kanskje 1-3%. Hurtiglading virker som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...