Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har satt opp et underlig lite nettverk.

Anbefalte innlegg

Hei.

I et forsøk på å få bredbånd til områder der det vanligvis ikke settes opp har jeg gått på den "få installert linjen hos noen i nærheten og send det trådløst over til deg selv" metoden.

Det er da snakk om ca 400 meter luftlinje. Alt er satt opp og forbinnelse er opprettet med buffalotechs WDS system. Eksterne antenner, ganske kraftige sådane er også i bruk så det burde ikke være noe i veien med akkurat det.

De trådløse ruterne er av merket Buffalo WBR-G54. Disse virket helt utrolig helt til at jeg fant ut at de ikke ville virke med Catch sine dsl modemer. Jeg prøvde en hel dag og ga det opp, men hvis noen har fått dette til å virke så skulle jeg likt å høre om det.

Nok om det. Jeg fant ut at jeg måtte bare prøve det med linksys ruteren min en WRT54-G og voila det virket. Men nå ser oppsettet frykelig rotete ut.

Ifra Catch DSL til Linksys. Ifra Linksys til en buffalo med vanlig kabling (buffalo trengs pga. WDS) Via luften til enda en buffalo. Denne buffaloen er koblet til en ruter av den tradisjonelle sorten (med kabler og alskens virvar). Det er vel bortimot 15 maskiner på denne rutern.

Nå om du enda er med, så forstår du sikkert at det er meningen at maskinene på den tradisjonelle rutern skal kunne koble seg opp mot internett. Dette gikk jo faktisk også, etter en del problemløsing i alle fall.

Men tilbake til grunnen hvorfor jeg startet denne tråden, problemet. Jeg fikk bare testet internett så vidt, men ble ikke imponert. Jeg fikk sånne "stalls" der alt bare hang seg opp et par sekund, 10 sekund kanskje og så startet alt igjen (ikke forfra, men fortsatte). Dette skjedde om og om igjen, med jevne mellomrom. Selv nedlastingene var slik, derfor utelukker jeg DHCP og DNS problemer. En annen grunn til at jeg utelukker DHCP er at alle adressene i nettverket er statiske.

Nå har jeg ikke fått testet nettverkt så mye som jeg vil enda, og vil nok helt sikkert komme tilbake med mer informasjon etter hvert. Får å si det som det er vet jeg ikke hvor problemet ligger (trådløs linken, alle ruterne, den siste ruteren eller instillinger). Dette håper jeg å finne ut av snart, men jeg skulle gjerne likt å høre ifra dere og hvor dere mener jeg burde lete. Kan sågar hende at jeg har helt glemt noe viktig. Ellers å merke seg så skal jeg få sjekket den trådløse linken, hvor kraftige signalene er, men dette kan ta litt tid.

Ting å legge merke til er at alle ruterne er enda på default, med unntak av WDS og ip adresser. Kom faktisk akkurat til å tenkte på UPnP. Disse er jo aktive på alle ruterne, får sjekke det imorgen. Men dere forstår hvor jeg vil hen, skulle hatt alle tenkelige ideer dere måtte kunne komme opp med.

Jeg unnlot å ta med ip adresser for enkelthetsskyld, men alt og alle kan pinge hverandre med 2-10 ms og alt som er av relevans i denne tråden har samme subnet (faktisk bare 2-3 ms over den trådløse linken, noe som gjorde meg glad). Noen ganger fikk jeg en som bare tok 3 av 4 over den trådløse linken (ping med command), men tror ikke dette skal være noe problem. Det får jeg sjekket bedre senere.

Vel. Tror det var alt så langt. Dere får bare komme med spørsmål om det er noe dere ikke forstår helt 100% eller trenger annen informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De trådløse ruterne er av merket Buffalo WBR-G54. Disse virket helt utrolig helt til at jeg fant ut at de ikke ville virke med Catch sine dsl modemer. Jeg prøvde en hel dag og ga det opp, men hvis noen har fått dette til å virke så skulle jeg likt å høre om det.

Hva skjedde nå du plugget dem i?

Har du nyeste firmware på alt og er dette et kjent problem med dette utstyret i følge leverandør?

Lenke til kommentar

Ruteren ville bare ikke slå opp en forbinnelse med internettet. Disse buffalo ruterne har også en test side etter at du har satt opp instillingene, men ingenting skjedde. Det å sette opp et DSL internett er jo ikke all verden, og da jeg brukte linksys ruteren gikk det med en gang. Jeg ringte å hørte med support. Til slutt endte vi opp med at det ikke var mer å gjøre.

Firmware og alt er siste versjon.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

Jeg har fått fjernet alt av upnp og adress translation. Samtidig har jeg dedikert buffalo ruterne til å bare fungere som en bro. Det ble kanskje litt bedre, hovedsaklig farten som nå er maks sålenge ikke man får slike "stalls".

Maskinene på den siden av nettverket som har DSL lokalt har ikke problemer med internettet.

Men så fant jeg noe merkelig ved å pinge for å se etter packet loss. Jeg pinget ifra maskinene som må via de trådløse broene for å komme på internett. Det jeg pinget var en bærbar maskin på den andre siden og kom helt opp i 60% packet loss. Grøss.

Vel vel tenkte jeg, må være noe med forbinnelsen på antennene da. Så jeg gikk over på den bærbare og pinget andre veien for å bekrefte det. Denne gangen var "bare" 12% packet loss. For å gjøre det nøyaktig nok sendte jeg 100 packets begge gangene.

Nå hvordan i all verden går dette ann lurer jeg på da. Kan ikke skjønne dette da ruteren på den andre siden (uten dsl) er koblet med en ganske kraftig ruter ifra 3com og har ikke oppdaget noe dårlig ping tid lokalt på den siden.

Lenke til kommentar

Siste oppdateringen for idag.

Jeg fikk omsider funnet meg en litt bedre kanal av hva packet loss angår. Jeg skiftet til kanal 6 og packet loss ble mye mindre enn hva den var tidligere. Så nå ligger jeg rundt 10%, som er en adskillig forbedring.

Men. Det er alltids ett men. Internett requests ble helt på jorde! Det gikk ikke ann å komme seg inn på en eneste internett side, vel såvidt. Fikk lastet ned reklame banneren på en side men det var alt. Det merkelige var at jeg kunne pinge vg.no uten større problemer (30 packet loss). Prøvde å skrive inn ip nummeret til vg.no og det hjalp heller ikke. Så forresten at det ikke kunne være dns siden ping resolvde nummeret til vg uten problemer.

Hva nå tenkte jeg. Skiftet over til en annen kanal og alt fungerte igjen, det vil si jeg kom meg inn på sidene. Men der hadde jeg det samme problemet som tidligere. Internett forbinnelsen stopper opp ved jevne mellomrom, for så å fortsette etter litt. Pluss surfing går en god del tregere en vanlig.

Det er som om at enkelte requests som blir sendt ut av browseren for å laste ned ikke kommer igjennom og blir tatt opp igjen senere etter en gitt tid, siden jeg har maks fart ved nedlastinger ogl.

Over til noe annet. Den trådløse linken. Fikk sjekket kvaliteten på linken og den kom rundt 40% og var noe ustabil ved diagnose programmet som kommer med buffalotech. Til sammenligning var en linksys wrt54-g som var 3 meter unna 84%. Så jeg skal se om jeg får flyttet den litt imorgen for å se om det bidrar til å gjøre det bedre. Det er det eneste jeg kan komme til er problemet, rett og slett at det er for mye data som aldri kommer frem og forsvinner på veien. Hadde jeg bare kunnet bruke kanal 6, som viste tendenser til god kvalitet.

Hvis noen har noen ideer på hva som kan være problemet med denne "hengingen" mot internett så bare kom med det. Noen som vet hvordan man forandrer tiden det tar før man sender en "re-request" om at serveren skal sende fila på nytt? Vil tro det ligger opp mot browseren en eller annen plass.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Endelig.

For de av dere som finner slike løsninger interresante skal jeg ta meg tiden til å forklare hvordan jeg fant ut av problemet.

Glad er jeg i allefall for at jeg endelig har det oppe og at det virker. Da jeg fant ut av feilen ble jeg en smule forundret.

Tidligere idag fikk jeg montert ned antennen for å lage ett feste som skulle vri antennen i bedre posisjon og når dette ble gjort bestemte jeg meg for å sende en noen pinger av gårde, bare sånn helt uten grunn. Og til min store forbauselse så fikk jeg faktisk svar!

Dere kan tro jeg ble lang i maska akkurat da, jeg hadde ikke drømt om at ruteren skulle gå over en så lang rekkevidde og enda ha potensial for å sette opp en link som grovt sett fungerte.

Det jeg da gjorde var å montere ned antennen i det andre bygget og dermed mistet jeg forbinnelsen, dette ble bare gjort for å bekrefte at det i allefall var en antenne som var i bruk.

Da jeg fikk satt opp den andre antennen igjen og vridd den i riktig retning passet jeg på at skru av å på den ene ruteren. Og tilbake til testing av forbinnelsen, nå fungerte alt så mye bedre.

Packet loss havnet ned til under 5% og jeg vil si meg fornøyd sålangt, det er nok mulig å få enda litt bedre signal men det venter jeg litt med siden det snødde tungt på denne tiden.

Konklusjonen er nok at for all del pass på antennene, spesielt retningsantenner som var mye mer presisjon enn jeg hadde forestilt meg, om du vil ha stabil link i alle fall. Faktumet her er nok at jeg ble lurt av ruterens utrolige stahet til å prøve å få igang en link. Det som gjorde meg mer sikker på at antennen fungerte var at jeg testet også signalene med et trådløst kort med mulighet for å plugge til ekstern antenne. Disse programmene som kommer ifra produsentene for disse korta måler som regel styrken. Og da jeg så en link med 30-40% condition så trodde jeg jo så absolutt antennen var i bruk ved vanlig bridging.

Da var testoppsettet ferdig, da er det bare å sette opp 4 andre slike :roll:

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...