Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Rustgaranti ubrukelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (15 minutter siden):

Duh såh overrraskende at kvaliteten på en rimelig "kinabil" ikke er på høyde med biler fra vesten/demokratiske land i østen, og at service'en man får på en bil fra et facistiskt diktatur ikke er på høyde med service'en fra et merke fra vesten/demokrati i østen...

Ja, det kan jo høres ut som at det er like ræva rustbehandling som en middels Folkevogn og Tesla 😬😂

 

Det er gode argumenter for ikke å handle kinesisk, men kvaliteten og motstand mot korrosjon er så langt jeg har fått med meg ikke et veldig aktuelt argument.

Det blir spennende å se om noen år, om de korroderer like mye som et typisk Folkevogn-produkt, eller ymse japser, og om de får like mye elektroniske feil som en middels tysk evt fransk bil.... 

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Habla Møberg said:

Ja, det kan jo høres ut som at det er like ræva rustbehandling som en middels Folkevogn og Tesla 😬😂

 

Det er gode argumenter for ikke å handle kinesisk, men kvaliteten og motstand mot korrosjon er så langt jeg har fått med meg ikke et veldig aktuelt argument.

Det blir spennende å se om noen år, om de korroderer like mye som et typisk Folkevogn-produkt, eller ymse japser, og om de får like mye elektroniske feil som en middels tysk evt fransk bil.... 

Altså Tysk, Japansk og Fransk er triste greier. Hva er egentlig igjen da utenom Kinesisk?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Habla Møberg said:

Ja, det kan jo høres ut som at det er like ræva rustbehandling som en middels Folkevogn og Tesla 😬😂

 

Det er gode argumenter for ikke å handle kinesisk, men kvaliteten og motstand mot korrosjon er så langt jeg har fått med meg ikke et veldig aktuelt argument.

Det blir spennende å se om noen år, om de korroderer like mye som et typisk Folkevogn-produkt, eller ymse japser, og om de får like mye elektroniske feil som en middels tysk evt fransk bil.... 

Ja, jeg for min del har veldig lite til overs for at folk i det minste indirekte støtter med forholdsvis store summer et facistiskt diktatur som Kina som igjen støtter det facistiske diktaturet raZZland i krigføringen mot Ukraina. Og på sikt er de med på å styrke Kina's mulighetet til å føre krig mot Taiwan og muligens andre. Så de som i det minste indirekte støtter det facisitiske Kina og raZZland med forholdsvis store summer føler jeg ikke veldig stor sympati med om får problemer med bilene sine og om de får dårlig service... Vil i stor grad se på det som "karma".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (32 minutter siden):

Altså Tysk, Japansk og Fransk er triste greier. Hva er egentlig igjen da utenom Kinesisk?

Det var ment humoristisk da. Men og for å poengtere at Kinesisk-produserte biler så langt ikke virker til å være så mye værre enn godt etablerte merker. For eksempel har jo Folkevogn noen seriøse svin på skogen, med biler som bokstavelig talt råtner i filler. Og med en importør som gjør alt hva de kan for å vri seg unna ansvar ift korrosjon... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser japanske biler nevnes i sammenheng med rust, er disse dårligere enn europeiske biler?

jeg er pensjonist nå og har hatt både europeiske (Ford VW) og japansk/koreansk (Toyota Hyundai) og min erfaring blant disse var det Ford som rustet mest.

Finns det noe statistikk på dette som er troverdig? Fordommer mot bilmerker og produksjonsland påvirker ikke mine valg.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Ja, jeg for min del har veldig lite til overs for at folk i det minste indirekte støtter med forholdsvis store summer et facistiskt diktatur som Kina som igjen støtter det facistiske diktaturet raZZland i krigføringen mot Ukraina. Og på sikt er de med på å styrke Kina's mulighetet til å føre krig mot Taiwan og muligens andre. Så de som i det minste indirekte støtter det facisitiske Kina og raZZland med forholdsvis store summer føler jeg ikke veldig stor sympati med om får problemer med bilene sine og om de får dårlig service... Vil i stor grad se på det som "karma".

Helt klart! Det er all grunn til å diskutere dette, men ikke i en tråd som handler om kvalitet på korrosjonsbeskyttelse kanskje? 🤔☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (2 timer siden):

Jeg ser japanske biler nevnes i sammenheng med rust, er disse dårligere enn europeiske biler?

jeg er pensjonist nå og har hatt både europeiske (Ford VW) og japansk/koreansk (Toyota Hyundai) og min erfaring blant disse var det Ford som rustet mest.

Finns det noe statistikk på dette som er troverdig? Fordommer mot bilmerker og produksjonsland påvirker ikke mine valg.

Kan nevne min erfaring. Er selvsagt umulig å være farget i synet, men aner at jeg ikke er den mest inngrodde fanatikeren i dette forumet.

Har og har hatt biler fra både Japan, Tyskland, Frankrike, USA og Mexico. Noen og tredve om jeg husker rett.

Og bortsett fra Kina som jeg boikotter så mye som praktisk mulig og derved ikke ville kjøpt bil av, så er jeg igrunn våken for å kjøpe hvilket som helst merke. Alle har sin sjarm og sine kvaliteter. 

Er vel kun ett merke jeg absolutt ikke vil ha igjen og det er Folkevogn. Dels pga så mye alvorlige konstruksjonsfeil med motorer og girkasser som ikke takler ordinær bruk, uten at produsent tar ansvar, samt delvis store utfordringer med korrosjon på endel modeller, men kanskje mest pga Møller som intenst kjemper for å slippe å ta ansvar i reklamasjonssaker. Igrunn bare trist siden Folkevogn åpenbart lager mye bra også.

Japsene sliter generelt med korrosjon i understell, men det varierer veldig. Bærebroer, hele traverser, innfestninger til traverser og drivstofftanker er gjengangere. Kvaliteten er etter mitt syn ikke like bra i dag som for 20-30 år siden, med noen unntak. 

Ganske skremmende å se en 4 år gammel Mitsubishi måtte bli underkjent på PKK pga alvorlig korrosjon i travers, samtidig som importør nekter forbruker å antirustbehandle bilene.

PSA (nå Stellantis, bla.a Citroën og Peugeot) var i mange år etter mitt syn knallgode ift korrosjon, men noe skjedde rundt 2009, med mye tynnere lakk og simplere utførelse i feks hjulbuer. Fremdeles relativt bra, men ikke nær så bra som de har vært. Opel har hatt mange utgaver de siste 20 år som har vært dels meget bra i årene fra 2002-ish, før det var det mye tvilsomt. BMW kjenner jeg ikke til. Mercedes er enormt variabel fra modell til modell. De har jo sammen med Folkevogn slitt stort med såkalt zinkslipp, men veldig varierende fra modell til modell. Ymse E-klasser var jo klare til å bli spiker etter 5-6 års typisk kjøring i Norge, mens S-klassen og 4wd E-klasse har holdt seg nærmest rustfri selv opp mot 20 år.

Synes hele bilmarkedet er fryktelig vanskelig ift å skille ut det som er bra og dårlig ift kvalitet og korrosjon, spesielt siden selv de største merkene kan tidvis være noen verstinger. 

Endret av Habla Møberg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny en Toyota CH-R og har nå for andre gang gjennomført rustbehandling med mercansol, første gang da bilen var ny.

Jeg og kona har før det hat fem Toyota, to Yaris og tre Auris de har vært suverent gode i kvalitet, ingen rust ved salg.

Nå har jeg pensjonert meg og ønsker av økonomiske grunner å beholde bilen lengst mulig, derfor Mercansol behandling.

Jeg tenker at Toyota er lite spennende biler, men kvaliteten er bra.

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte ny en Toyota CH-R og har nå for andre gang gjennomført rustbehandling med mercansol, første gang da bilen var ny.

Jeg og kona har før det hat fem Toyota, to Yaris og tre Auris de har vært suverent gode i kvalitet, ingen rust ved salg.

Nå har jeg pensjonert meg og ønsker av økonomiske grunner å beholde bilen lengst mulig, derfor Mercansol behandling.

Jeg tenker at Toyota er lite spennende biler, men kvaliteten er bra.

Toyota er vel fremdeles noe med det tryggeste man kan handle. De har (hatt) rett nok noen motorer og litt annet som har hatt sviktende kvalitet, men generelt er de og veldig flinke med å rydde opp på biler som får service hos merkeverksted. Toyota er vel en av få hvor de faktisk tar endel tilbakekallinger og bytter tilogmed hele motorer om det viser seg nødvendig. Så er driftssikkerhet viktig så er det bare å holde seg til det merket fremdeles i dag. Vel, etter min beskjedne erfaring. Har flere i vennekretsen som jobber med Toyota, enten som selger, delelager eller verksted, og det er ikke mye vondt å høre fra disse. I motsetning til de jeg kjenner som jobber i Møller. Grøss. Er du riktig uheldig så svir du av flere hundre tusen på å fikse girkasser og motorer før du er så drittlei at du selger driten. Hjelpen fra Møller er mikroskopisk. En pensjonert nabodame her hadde en Polo eller hva det var, med en liten bensinermotor. Hun fulgte nøye opp service, tilogmed byttet olje oftere enn hva boken sa. Motoren havarerte mens hun ventet på på få tatt 40.000 service (eller rundt der). Møller hadde 2 måneder ventetid på service, derfor gikk hun et par tusen KM over intervallet, så havarerte den dagen før den skulle inn på service. Kjent problem, kjedestrekk. Kamkjedet er laget av tyggis og er omtrent like solid som et sykkelkjede. Og det takler ikke at du kjører over intervall på oljen, men de har og strekket seg på biler som aldri har gått 1 KM over intervallet. Enkelt og greit en elendig konstruksjon, laget for å gå i stykker.
Møller var krystallklare: Du må betale for ny motor. Fordi du har kjørt over intervallet. Det var takken for å ha kjøpt Folkevogn siden hun var tenåring. Ikke 1 krone i rabatt.
Slikt får meg til å løpe langt vekk fra Møller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (15 timer siden):

Ja, jeg for min del har veldig lite til overs for at folk i det minste indirekte støtter med forholdsvis store summer et facistiskt diktatur som Kina som igjen støtter det facistiske diktaturet raZZland i krigføringen mot Ukraina. Og på sikt er de med på å styrke Kina's mulighetet til å føre krig mot Taiwan og muligens andre. Så de som i det minste indirekte støtter det facisitiske Kina og raZZland med forholdsvis store summer føler jeg ikke veldig stor sympati med om får problemer med bilene sine og om de får dårlig service... Vil i stor grad se på det som "karma".

Så hvor går grensen for hvor store summer som er akseptabelt å støtte det kinesiske diktaturet med? Er en dyr TV akseptabelt? Kinesiske MC'er kommer for fullt nå. Akseptabel sum? Bil er tydeligvis for stor sum.

Så hvor går grensen? 2000kr? 10.000kr? 100.000kr? 250.000kr? 🤔 Omtrent alle forbrukervarer er produsert i Kina nå, så hadde vært greit å vite hvor grensa går.

Totalt O.T. i forhold til denne tråden da...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Så hvor går grensen for hvor store summer som er akseptabelt å støtte det kinesiske diktaturet med? Er en dyr TV akseptabelt? Kinesiske MC'er kommer for fullt nå. Akseptabel sum? Bil er tydeligvis for stor sum.

Så hvor går grensen? 2000kr? 10.000kr? 100.000kr? 250.000kr? 🤔 Omtrent alle forbrukervarer er produsert i Kina nå, så hadde vært greit å vite hvor grensa går.

Totalt O.T. i forhold til denne tråden da...

Summen er ikke så interessant, det som er interessant er å være litt kritisk til å handle varer som utelukkende kommer fra Kina, så sant det faktisk finnes reelle alternativ. Slike diskusjoner har en tendens til å bli veldig svart-hvitt og en slags pissekonkurranse, noe som er helt unødvendig.
Fler og flere bilprodusenter fokuserer mer og mer på at bilene er bygget av "kortreiste" materialer, altså uten mer deler/råvarer fra f.eks Kina enn strengt nødvendig.
F.eks Stellantis som er en av verdens største bilkonsern, fokuserer nå på at f.eks Citroen sin nye lille elbil eC3 er bygget i Europa av Europeiske deler (så langt det er mulig). Fisker gjør det samme. Hyundai har flyttet fabrikken til Europa for sine elbiler. Flere produsenter jobber med å bygge opp egen kapasitet i f.eks Europa, nettopp for å løsrive seg fra denne avhengigheten.
Fremdeles er det mye elektronikk som må hentes fra Kina, men har man et valg så går det fint an å bruke sunn fornuft. Uavhengig av hva det koster, og om det er en kaffetrakter, TV eller bil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 timer siden):

Summen er ikke så interessant, det som er interessant er å være litt kritisk til å handle varer som utelukkende kommer fra Kina, så sant det faktisk finnes reelle alternativ. Slike diskusjoner har en tendens til å bli veldig svart-hvitt og en slags pissekonkurranse, noe som er helt unødvendig.
Fler og flere bilprodusenter fokuserer mer og mer på at bilene er bygget av "kortreiste" materialer, altså uten mer deler/råvarer fra f.eks Kina enn strengt nødvendig.
F.eks Stellantis som er en av verdens største bilkonsern, fokuserer nå på at f.eks Citroen sin nye lille elbil eC3 er bygget i Europa av Europeiske deler (så langt det er mulig). Fisker gjør det samme. Hyundai har flyttet fabrikken til Europa for sine elbiler. Flere produsenter jobber med å bygge opp egen kapasitet i f.eks Europa, nettopp for å løsrive seg fra denne avhengigheten.
Fremdeles er det mye elektronikk som må hentes fra Kina, men har man et valg så går det fint an å bruke sunn fornuft. Uavhengig av hva det koster, og om det er en kaffetrakter, TV eller bil.

Er enig i at summen ikke er så interessant. Er bare litt lei av den dobbelmoralske fordømmingen av de som kjøper Kinesiske biler, når de selv kjøper alt mulig annet av Kinesisk produsert ræl.

Jeg er ikke noen tilhenger av den avhengigheten av billige Kinesiske varer som Vesten har tillagt seg.

Gav deg en 👍.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 18.1.2024 at 4:31 PM, Gjest MKII said:

Duh såh overrraskende at kvaliteten på en rimelig "kinabil" ikke er på høyde med biler fra vesten/demokratiske land i østen, og at service'en man får på en bil fra et facistiskt diktatur ikke er på høyde med service'en fra et merke fra vesten/demokrati i østen...

Selvfølgelig måtte noen bli politisk, men jeg håper du vurderer nøye om produktene du bruker i hverdagen kommer fra Europa eller Kina. Tror du fort kan få deg en overraskelse over hvor mye du indirekte støtter Kina.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
On 18.1.2024 at 6:00 PM, Kajac said:

Ser ikke noe rust her, jeg. Kanskje antydning på den indre drivknuten, men det er knapt nok overflaterust.

Etter en nærmere undersøkelse er det kanskje ikke rust i det hele tatt. Ser egentlig ut som et plastdeksel. Noe av ledningsnettet i bilen er spraylakkert med denne fargen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 19.1.2024 den 1:11 PM):

EEr bare litt lei av den dobbelmoralske fordømmingen av de som kjøper Kinesiske biler, når de selv kjøper alt mulig annet av Kinesisk produsert ræl.

Det er viktig å huske at det "rælet" har vært Kinesisk og vil være det en periode til. Biler er ikke der ennå og vi har sunne og gode grunner til å ikke velge det. 

Når Kina og Russland angriper vesten er det kjipt å kjøre en bil fra Kinesisk våpenprodusent. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (37 minutter siden):

Etter en nærmere undersøkelse er det kanskje ikke rust i det hele tatt. Ser egentlig ut som et plastdeksel. Noe av ledningsnettet i bilen er spraylakkert med denne fargen.

Ja, lurte på om det var det oransje plastdekselet du tenkte på. Det er nemlig ingen rust på bildene du har lastet opp, men kan forstå at et skittent oransje deksel kan ligne på det. Alt som har med høyspenning i biler å gjøre skal være merket med en sterk orange farge for å beskytte brannvesen og redningsmannskaper i tilfelle ulykke.

Jeg ser også at bilen din er tectyl-behandlet, så den holder seg nok fri for rust en god stund fremover, spesielt hvis du følger antirust-programmet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...