Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Rustgaranti ubrukelig?


Anbefalte innlegg

6 hours ago, Kajac said:

Ja, lurte på om det var det oransje plastdekselet du tenkte på. Det er nemlig ingen rust på bildene du har lastet opp, men kan forstå at et skittent oransje deksel kan ligne på det. Alt som har med høyspenning i biler å gjøre skal være merket med en sterk orange farge for å beskytte brannvesen og redningsmannskaper i tilfelle ulykke.

Jeg ser også at bilen din er tectyl-behandlet, så den holder seg nok fri for rust en god stund fremover, spesielt hvis du følger antirust-programmet :) 

Jeg fant ut at samtlige MG4 blir rustbehandlet når de ankommer Drammen med båt. Var heller ikke klar over at de merket høyspenning med egne farger. Tenkte først at dette var et tidlig rusthull, men greit å vite. :)

Ellers stemmer det ikke nødvendigvis at kinesiske biler bare er billig dritt. Jeg prøvekjøre flere "kvalitetsleverandører" som Volkswagen og Tesla. Kina kommer kanskje til kort med programvare (kan endre seg), men kjøremessig var i hvert fall min MG4 over disse bilene. Det hjelper selvfølgelig at den er billigere, og leveres med 7 års garanti. 

Dersom de nordiske produsentene vil selge flere biler, kanskje de skal prøve å matche kinabilene i pris og garanti? For kvaliteten kan jeg ikke ta de på.

Så får det være opp til hver enkelt hvor politisk man skal være, men tipper de aller fleste her benytter produkter som er produsert av kineserne daglig. 

Endret av Windoge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den behandlingen som alle biler får på drammen havn er ikke veldig bra eller grundig. Det sprøytes bare kjapt på understellsmasse uten å ta av noen deksler eller noe. I løpet av 3 år ville jeg tatt ny behandling, sannsynligvis fluidfilm siden det ikke kapsler inn rust men er gjennomsiktig og kan fjernes. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

 

Jeg ser også at bilen din er tectyl-behandlet, så den holder seg nok fri for rust en god stund fremover, spesielt hvis du følger antirust-programmet :) 

En får ihvertfall kapslet inn rusten sånn at det ruster fra innsiden eller bak tectylen og det er veldig bra mtp garantien. Verdt å få tatt en grundig sjekk av rust før garantien går ut i tilfelle de har slurvet med behandling inne i hulrom. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

En får ihvertfall kapslet inn rusten sånn at det ruster fra innsiden eller bak tectylen og det er veldig bra mtp garantien. Verdt å få tatt en grundig sjekk av rust før garantien går ut i tilfelle de har slurvet med behandling inne i hulrom. 

Så lenge det er tectyl-behandlet før bilen har kjørt på saltede veier, så går det fint. Men en bil som har gått en vintersesong eller to ville jeg aldri tectylbehandlet. Da er det kun FluidFilm (eller andre olje/fett-baserte midler) som gjelder.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Den behandlingen som alle biler får på drammen havn er ikke veldig bra eller grundig. Det sprøytes bare kjapt på understellsmasse uten å ta av noen deksler eller noe. I løpet av 3 år ville jeg tatt ny behandling, sannsynligvis fluidfilm siden det ikke kapsler inn rust men er gjennomsiktig og kan fjernes. 

Det er helt korrekt! Den behandlingen er ikke mye verdt. 

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

En får ihvertfall kapslet inn rusten sånn at det ruster fra innsiden eller bak tectylen og det er veldig bra mtp garantien. Verdt å få tatt en grundig sjekk av rust før garantien går ut i tilfelle de har slurvet med behandling inne i hulrom. 

Yep. Kjøpte en Pajero Sport av en kar på Stord. Den hadde gått på fast antirustprogram (hvert annet år?) med Tectyl, hos den lokale antirustsjappen. Han hadde brukt MYE penger på antirust, og den bilen så nydelig ut under. Helt til man begynte å røske og hakke litt.

Hele rammen var kjeks. Så råtten at jeg var usikker om den tålte å kjøres 2 timer hjem... 

De luringene hadde bare sprøytet mer og mer på...

Mercasol / Tectyl er fine greier det, om det blir fjernet, all rust fjernet og behandlet med epoksy, og så nytt lag. 

Svindyrt og risikabelt, kjempebra om det blir skikkelig fulgt opp av seriøse. 

Da er det enklere å kjøre på med sauefett, som kan påføres av nærmest hvem som helst. Har forøvrig hatt stor suksess med å behandle biler som har et slitent lag med Mercasol / Tectyl, med sauefett. Fettet myker opp Mercasolen og etter en tid kryper det helt inn på stålet. Det negative med sauefett er at det ikke varer like lenge som Mercasol, man bør gjerne ha årlig etterbehandling spesielt i hjulbuer hvor det slites endel. Fordelen er at alle med litt sunt bondevett kan påføre det selv. Mikroskopisk fare for å gjøre noe feil, om man bare holder seg unna detaljer av ren gummi samt bremsene. Og det er henimot ufarlig for helsen å jobbe med. 

Endret av Habla Møberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Yep. Kjøpte en Pajero Sport av en kar på Stord. Den hadde gått på fast antirustprogram (hvert annet år?) med Tectyl, hos den lokale antirustsjappen. Han hadde brukt MYE penger på antirust, og den bilen så nydelig ut under. Helt til man begynte å røske og hakke litt.

Hele rammen var kjeks. Så råtten at jeg var usikker om den tålte å kjøres 2 timer hjem... 

De luringene hadde bare sprøytet mer og mer på...

Mercasol / Tectyl er fine greier det, om det blir fjernet, all rust fjernet og behandlet med epoksy, og så nytt lag. 

Svindyrt og risikabelt, kjempebra om det blir skikkelig fulgt opp av seriøse. 

Da er det enklere å kjøre på med sauefett, som kan påføres av nærmest hvem som helst. Har forøvrig hatt stor suksess med å behandle biler som har et slitent lag med Mercasol / Tectyl, med sauefett. Fettet myker opp Mercasolen og etter en tid kryper det helt inn på stålet. Det negative med sauefett er at det ikke varer like lenge som Mercasol, man bør gjerne ha årlig etterbehandling spesielt i hjulbuer hvor det slites endel. Fordelen er at alle med litt sunt bondevett kan påføre det selv. Mikroskopisk fare for å gjøre noe feil, om man bare holder seg unna detaljer av ren gummi samt bremsene. Og det er henimot ufarlig for helsen å jobbe med. 

Da var den neppe behandlet når den kom ut av butikken. Og det er "hemmeligheten" med tectyl. Tectyl på en bil som har sett veisalt er ikke "vatten verd". Da er det kun oljebehandling som funker. 

Jeg har hatt en del biler opp igjennom årene. Noen har vært tectylert fra de kom ut fra butikken, noen har blitt det etter noen år på norske veier, og noen har aldri hatt behandling. Og det er ingen tvil utifra det jeg har sett; biler som har vært behandlet som ny har klart seg utmerket. Mens biler som har blitt tectylbehandlet etter flere år på norske veier har klart seg særdeles dårlig. Det samme gjelder også biler uten noen form for behandling, men da kan man i stor grad se skadeomfanget.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Da var den neppe behandlet når den kom ut av butikken. Og det er "hemmeligheten" med tectyl. Tectyl på en bil som har sett veisalt er ikke "vatten verd". Da er det kun oljebehandling som funker. 

Jeg har hatt en del biler opp igjennom årene. Noen har vært tectylert fra de kom ut fra butikken, noen har blitt det etter noen år på norske veier, og noen har aldri hatt behandling. Og det er ingen tvil utifra det jeg har sett; biler som har vært behandlet som ny har klart seg utmerket. Mens biler som har blitt tectylbehandlet etter flere år på norske veier har klart seg særdeles dårlig. Det samme gjelder også biler uten noen form for behandling, men da kan man i stor grad se skadeomfanget.

Denne var faktisk Tectylert før den ble utlevert fra butikk. Samme antitrustsjappe som gjorde alt hele tiden. Når de ikke fjerner gammel Tectyl før de legger på ny så må det gå gale. 

Denne hadde tommelfingertjukt lag med Tectyl. Slett og fin under. Så strøken ut. Helt til man begynte å pelle på driten. 😂

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (12 timer siden):

Da er det enklere å kjøre på med sauefett, som kan påføres av nærmest hvem som helst. Har forøvrig hatt stor suksess med å behandle biler som har et slitent lag med Mercasol / Tectyl, med sauefett. Fettet myker opp Mercasolen og etter en tid kryper det helt inn på stålet. Det negative med sauefett er at det ikke varer like lenge som Mercasol, man bør gjerne ha årlig etterbehandling spesielt i hjulbuer hvor det slites endel. Fordelen er at alle med litt sunt bondevett kan påføre det selv. Mikroskopisk fare for å gjøre noe feil, om man bare holder seg unna detaljer av ren gummi samt bremsene. Og det er henimot ufarlig for helsen å jobbe med. 

Hvor kan man kjøpe sauefett/fluidfilm for egen påføring?

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor kan man kjøpe sauefett/fluidfilm for egen påføring?

Felleskjøpet har en fin startpakke har og sauefett på 5 liters dunker https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/bil-garasje-og-bod/bil/bilpleiemidler/bilshamp-og-voks/fluid-film-pakke-mtrykkbegerpi-92400049/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIKZszTa31gJYhTW9Yf5fqHXz1YUVd6QW-mmHFHpHMftd2AJZa2Bv_oaAmSpEALw_wcB

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Habla Møberg skrev (På 22.1.2024 den 7:21 PM):

Yep. Kjøpte en Pajero Sport av en kar på Stord. Den hadde gått på fast antirustprogram (hvert annet år?) med Tectyl, hos den lokale antirustsjappen. Han hadde brukt MYE penger på antirust, og den bilen så nydelig ut under. Helt til man begynte å røske og hakke litt.

Hele rammen var kjeks. Så råtten at jeg var usikker om dyle rn tålte å kjøres 2 timer hjem... 

De luringene hadde bare sprøytet mer og mer på...

Mercasol / Tectyl er fine greier det, om det blir fjernet, all rust fjernet og behandlet med epoksy, og så nytt lag. 

Svindyrt og risikabelt, kjempebra om det blir skikkelig fulgt opp av seriøse. 

Da er det enklere å kjøre på med sauefett, som kan påføres av nærmest hvem som helst. Har forøvrig hatt stor suksess med å behandle biler som har et slitent lag med Mercasol / Tectyl, med sauefett. Fettet myker opp Mercasolen og etter en tid kryper det helt inn på stålet. Det negative med sauefett er at det ikke varer like lenge som Mercasol, man bør gjerne ha årlig etterbehandling spesielt i hjulbuer hvor det slites endel. Fordelen er at alle med litt sunt bondevett kan påføre det selv. Mikroskopisk fare for å gjøre noe feil, om man bare holder seg unna detaljer av ren gummi samt bremsene. Og det er henimot ufarlig for helsen å jobbe med. 

Skal understellsbehandle min Mitsu L200 2009 Modell med Olje hva må jeg ha for å kunne spyle ramma innvendig med ? har du noe greie på det ? har en Høytrykkspyler da ;) 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Skal understellsbehandle min Mitsu L200 2009 Modell med Olje hva må jeg ha for å kunne spyle ramma innvendig med ? har du noe greie på det ? har en Høytrykkspyler da ;) 

Den behøver ikke å være ren og mye bare blåses vekk i det du utfører behandlingen, hvis ramma er våt på forhånd så fester ikke fettet seg skikkelig heller.

Gjorde det på en l200 for et par år siden og hele låven ble full av støv.

Habla Møberg skrev (På 22.1.2024 den 7:21 PM):

Yep. Kjøpte en Pajero Sport av en kar på Stord. Den hadde gått på fast antirustprogram (hvert annet år?) med Tectyl, hos den lokale antirustsjappen. Han hadde brukt MYE penger på antirust, og den bilen så nydelig ut under. Helt til man begynte å røske og hakke litt.

Hele rammen var kjeks. Så råtten at jeg var usikker om den tålte å kjøres 2 timer hjem... 

De luringene hadde bare sprøytet mer og mer på...

Mercasol / Tectyl er fine greier det, om det blir fjernet, all rust fjernet og behandlet med epoksy, og så nytt lag. 

Svindyrt og risikabelt, kjempebra om det blir skikkelig fulgt opp av seriøse. 

Da er det enklere å kjøre på med sauefett, som kan påføres av nærmest hvem som helst. Har forøvrig hatt stor suksess med å behandle biler som har et slitent lag med Mercasol / Tectyl, med sauefett. Fettet myker opp Mercasolen og etter en tid kryper det helt inn på stålet. Det negative med sauefett er at det ikke varer like lenge som Mercasol, man bør gjerne ha årlig etterbehandling spesielt i hjulbuer hvor det slites endel. Fordelen er at alle med litt sunt bondevett kan påføre det selv. Mikroskopisk fare for å gjøre noe feil, om man bare holder seg unna detaljer av ren gummi samt bremsene. Og det er henimot ufarlig for helsen å jobbe med. 

Har samme erfaring, spesielt skeptisk til når det er gjort etter at bilen har begynt å ruste. Det blir som å sparkle og lakkere over rust, det ser fint ut men under så råtner det.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (7 timer siden):

Den behøver ikke å være ren og mye bare blåses vekk i det du utfører behandlingen, hvis ramma er våt på forhånd så fester ikke fettet seg skikkelig heller.

Gjorde det på en l200 for et par år siden og hele låven ble full av støv.

Har samme erfaring, spesielt skeptisk til når det er gjort etter at bilen har begynt å ruste. Det blir som å sparkle og lakkere over rust, det ser fint ut men under så råtner det.

Tusen takk så trenger ikke å vaske ramme innvendig altså men tror ramma er full av sand og drit så da er lufta nok til å blåse det bort altså ? 😀 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (33 minutter siden):

Tusen takk så trenger ikke å vaske ramme innvendig altså men tror ramma er full av sand og drit så da er lufta nok til å blåse det bort altså ? 😀 

Jeg ble veldig fornøy med resultatet, det meste av støvet og skiten som var inni rammen ble bare blåst ut.

Men om du har lyst til å spyle den på forhånd så må jo dette produktet være midt i blinken:

https://www.biltema.no/bilpleie/hoytrykksspyling/tilbehor-til-hoytrykksspylere/rorrenser-75-m-2000045686?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmYCzBhA6EiwAxFwfgG3COIon9US1If49ZWRubSUnVEnh4lXKHDvGdu30GeRo_lTd501j1hoCOMsQAvD_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...