Ludvig86 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) {Løst} Jeg måtte til slutt bre ta frem vinkelsliperen og kappe de. Skulle ha gjort det fra starten, da det var gjort på kort tid. --- Hepp! Jeg er i ferd med å bytte ett hjullager bak på en 2012 Ford Focus. I utgangspunktet er det bare 4 bolter og abs-sensoren som skal løses. Greit nok. Men de fire boltene er helt rustne og umulige å få løs, og veldig vanskelig å komme til. Jeg føler jeg har prøvd «alt». Hodene er helt rundet så den E14 pipen var ikke mye hjelp i. Så jeg prøvde en slik sak man bruker på avrundede bolthoder. En slags «erstatningsmutter». Den fungerte litt, men til slutt knakk bolten. Flott! Har prøvd med flere liter med rustløser og WD-40, men lite hell. Har prøvd med varme også uten hell. Noe av problemet er å komme ordentlig til. Noen tips her…? // Endret 29. januar av Ludvig86 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Bruk en sånn på bolten før, og mens, du skrur den ut: Luftmeisel Har fått ut utrolig fastrustede bolter med dette før. Vibrasjonen er det du trenger og som løsner ting. 2 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Tusen takk for tipset! Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Eller slip bort bolthodene, Nav og lager er vel i en enhet på disse. Kan også prøve og få innpå en vanlig pipe. Endret 8. januar av Dragonlove Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Dragonlove skrev (Akkurat nå): Eller slip bort bolthodene, Nav og lager er vel i en enhet på disse. Jeg har kappet de på utsiden. På innsiden er det verre. Da vil det uansett bli igjen en liten bit med gjenger fast midt i mellom 🤷🏽 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Ludvig86 skrev (Akkurat nå): Jeg har kappet de på utsiden. På innsiden er det verre. Da vil det uansett bli igjen en liten bit med gjenger fast midt i mellom 🤷🏽 Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her. Endret 8. januar av Dragonlove 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Dragonlove skrev (Akkurat nå): Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her. Jeg har kjøpt nytt nav og bolter. 👍🏾 Men er redd jeg ikke klarer å skru ut resten om de knekker… Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Ludvig86 skrev (Akkurat nå): Jeg har kjøpt nytt nav og bolter. 👍🏾 Men er redd jeg ikke klarer å skru ut resten om de knekker… Det spiller jo ingen rolle, de nye boltene skal jo i det nye navet, bare knekk boltene i det som står på bilen, så drar du ut hele navet og setter i det nye, se den videoen jeg postet, det viser der hvordan det er. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Dragonlove skrev (7 minutter siden): Det spiller jo ingen rolle, de nye boltene skal jo i det nye navet, bare knekk boltene i det som står på bilen, så drar du ut hele navet og setter i det nye, se den videoen jeg postet, det viser der hvordan det er. Takk! Såg ikke du postet en video. Skal se denne 😄 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Dragonlove skrev (17 minutter siden): Eller bare bruk den som du brukte til og begynne med slik at de andre boltene knekker, du må jo uansett ha nytt nav og bolter her. Takk for denne! Jeg trodde det var gjenget hele veien på begge sider 😄Så da skal det i teorien bare vere å få bort boltehodene og dra ut navet og boltene om jeg forstår det riktig? 1 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Ludvig86 skrev (17 timer siden): Takk for denne! Jeg trodde det var gjenget hele veien på begge sider 😄Så da skal det i teorien bare vere å få bort boltehodene og dra ut navet og boltene om jeg forstår det riktig? Ja 2 Lenke til kommentar
dopus Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Men hvis du har luftkomptessor, så er en slik luftmeisel ekstremt effektivt på alt som har rustet fast...bremseskiver, bolter, fastrusta deler osv for å få ting til å løsne/bryte den rusten. Halvtime med hammer på gammel bremseskive vs 20 sek med luftmeisel.. Absolutt verd investeringen for senere bruk også. 2 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. januar Forfatter Del Skrevet 11. januar dopus skrev (2 timer siden): Men hvis du har luftkomptessor, så er en slik luftmeisel ekstremt effektivt på alt som har rustet fast...bremseskiver, bolter, fastrusta deler osv for å få ting til å løsne/bryte den rusten. Halvtime med hammer på gammel bremseskive vs 20 sek med luftmeisel.. Absolutt verd investeringen for senere bruk også. Tror jeg skal invistere i en slik sak, ja 😄 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Hva har du varmet med og hvor mye? Erfaringsmessig på rustne bolter må det varmes rødglødene gjerne i flere omganger, da helst med induksjon. Endret 11. januar av _R2D2_ Lenke til kommentar
dopus Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar 34 minutes ago, _R2D2_ said: Hva har du varmet med og hvor mye? Erfaringsmessig på rustne bolter må det varmes rødglødene gjerne i flere omganger, da helst med induksjon. Induksjonsvarmere er ganske dyrt, hvis en kun har tenkt å bruke det til hobbybruk. Begynner vel på rundt 4k hos biltema og jula. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. januar Forfatter Del Skrevet 11. januar Har kun brukt en varmluftpistol på ca 600grader. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Ludvig86 skrev (Akkurat nå): Har kun brukt en varmluftpistol på ca 600grader. Det er for lite, må være rødglødende og da er det gass som gjelder. Har selv en slik og har løsnet noen bolter med den, flammepunkt på 2400 grader. MAPP-gassbrenner | Rimac | Jula Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. januar Forfatter Del Skrevet 11. januar Dragonlove skrev (1 time siden): Det er for lite, må være rødglødende og da er det gass som gjelder. Har selv en slik og har løsnet noen bolter med den, flammepunkt på 2400 grader. MAPP-gassbrenner | Rimac | Jula Vil den ikke varme opp og ødelegge stålet rundt også? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Ludvig86 skrev (8 minutter siden): Vil den ikke varme opp og ødelegge stålet rundt også? Nei, men du bør holde flammen unna gummi og plastdeler, det funker ikke så bra. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå