Gjest 99724...78c Skrevet 8. januar 2024 Del Skrevet 8. januar 2024 Lurer på en ting. I slutten av tenårene og begynnelsen av 20-årene prøvde jeg en rekke antidepressiva. Opplevde sjeldent bivirkninger. Nå, i voksen alder (30 år) har jeg prøvd to typer antidepressiva og jeg har opplevd urinretensjon på begge. Det stopper opp fullstendig. Dette har gjaldt Venlafaxin og Sarotex. Det var veldig synd at jeg opplevde dette på Venlafaxin, for jeg merket stor og enorm bedring allerede etter et par dager - men jeg fikk ikke til å tisse. Jeg tok medisinen på kvelden og jeg fikk ikke til å tisse før på formiddagen, gikk rundt med smerter og vondter. Samme greia på Sarotex. Husker jeg prøvde å "tvinge frem" urinen ved å drikke enorme mengder vann, men selv om jeg virkelig måtte tisse var det UMULIG å få det ut. Å begynne med engangskateterisering er jeg ikke villig til, samt permanent kateter (vanskelig i jobbsituasjon). Vurderer å dra til legen igjen for å prøve antidepressiva igjen. Men merker jeg er veldig redd og nervøs for denne bivirkningen, for den er enormt ubehagelig og siden jeg har opplevd det to ganger på to forskjellige medisiner så regner jeg med at dette er noe jeg er sensitiv for. Andre som har opplevd dette på enkelte medikamenter men funnet noe der dere ikke opplever det? Anonymous poster hash: 99724...78c Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. januar 2024 Del Skrevet 8. januar 2024 Gjorde et kjapt søk på Venlafaxin og urinretensjon er en av bivirkningene som er kjente og sett hos voksne. Det foreligger etter felleskatalogen ikke nok data til å stadfeste omfanget av dette, så det kan jo være at du tåler andre medisiner som virker som serotonin- og noradrenalinreopptakshemmere i.o.m at kartleggingen viser slike data. Jeg ville gjort research på dette og diskutert det med relevante personer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå