Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselbil starter litt tregere nå i sprengkulda, hva er innenfor normalen?


Anbefalte innlegg

Bruker bilen hverdag, men merker at den starter litt "tregt" i denne kulda. Er dette normalt med en dieselbil? Vet ikke hva som går innenfor småkjøring, men de siste dagene har jeg kjørt hverdag i ca 20-30 min.

Kan batteriet mitt være litt svakt eller eventuelt "slitne" glødeplugger? Bilen har alltid vært bitte litt tregere i starten på vinterne hvis det er kaldt og har stått noen dager( de 2 vinterne jeg har hatt den) men merker det spesielt nå i denne kulda, selv om jeg bruker den hverdag som sagt! 

Bare nysgjerrig på hva som er innenfor normalen her, slik at jeg kan unngå at bilen plutselig ikke starter en kald vinterdag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, dan83 said:

Bruker bilen hverdag, men merker at den starter litt "tregt" i denne kulda. Er dette normalt med en dieselbil? Vet ikke hva som går innenfor småkjøring, men de siste dagene har jeg kjørt hverdag i ca 20-30 min.

Kan batteriet mitt være litt svakt eller eventuelt "slitne" glødeplugger? Bilen har alltid vært bitte litt tregere i starten på vinterne hvis det er kaldt og har stått noen dager( de 2 vinterne jeg har hatt den) men merker det spesielt nå i denne kulda, selv om jeg bruker den hverdag som sagt! 

Bare nysgjerrig på hva som er innenfor normalen her, slik at jeg kan unngå at bilen plutselig ikke starter en kald vinterdag

Her er dieselbiler mer utsatte enn bensinbiler og det kan være lurt å bruke motorvarmer hvis du har muligheten.  Uten motorvarmer er det ikke overraskende om det tar et par forsøk at starte den i -30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilken bil det gjelder eller hvor gammel den er. Diesel tykner/krystalliserer seg ved lave temperaturer, i Norge selges det vinterdiesel i det kalde halvåret så om du fyller normalt og dette ikke er en bil som har stått med diesel siden i sommer skal det gå greit.

Motorvarmer er nevnt. Gode glødeplugger er bra. At en dieselmotor kinner noen runder ekstra er også normalt, det går bare hardt ut over startbatteriet ditt så småkjøring er dumt for en dieselmotor i kulden.

Usikker på om det gjelder alle biler men litt eldre dieselbiler kan man gløde flere ganger før man starter, det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Terrassebord skrev (1 time siden):

Du skriver ikke hvilken bil det gjelder eller hvor gammel den er. Diesel tykner/krystalliserer seg ved lave temperaturer, i Norge selges det vinterdiesel i det kalde halvåret så om du fyller normalt og dette ikke er en bil som har stått med diesel siden i sommer skal det gå greit.

Motorvarmer er nevnt. Gode glødeplugger er bra. At en dieselmotor kinner noen runder ekstra er også normalt, det går bare hardt ut over startbatteriet ditt så småkjøring er dumt for en dieselmotor i kulden.

Usikker på om det gjelder alle biler men litt eldre dieselbiler kan man gløde flere ganger før man starter, det kan hjelpe.

er en rav4, 2013. Gått ca 120 000km. Vill en tur på 30-40km gå innenfor "små kjøring" og er det nok til å lade batteriet litt? Tar jo tid før motoren når 100% drift temperatur i denne kulden

Lenke til kommentar

Hei.

30-40 km er nok ikke småkjøring til vanlig nei. Det vil gi batteriet OK lading ved vanlige forhold. Det som er best for motoren, spesielt dieselmotor av nyere årgang (som din er) er å oppnå driftstemperatur så partikkelfilteret blir varmt og renser seg.

Det er mye som kan kokse og sote ned i en moderne dieselbil, så som nevnte partikkelfilter og eksosgjenvinningsventil (EGR-ventil) og videre til turbo og innsugsmanifoil og slikt. Er alt som det skal være og du kjører bilen varm stort sett så skal det gå greit. Om bilen skal stå en stund og du er bekymret for batteriet er det ikke store batteriladeren du skal ha for å ha tilstrekkelig vedlikeholdslading.

En slik en er greit å ha liggende til ymse batterien til bil,båt, motorsykkel etc..

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-021298/

Lenke til kommentar

Ikke unormalt at en dieselbil et treg og starte vinterstid, spesielt når det er noen år gammel.

En dieselmotor bruker kompresjon til og "eksplodere" dieselen, en bensinmotor bruker tennplugger/gnist til "eksplosjonen".

Det innebærer at jo kaldere jo vanskeligere og få til "eksplosjonen" på en dieselbil, derfor anbefales det og gløde full ut "se glødelampa på dashbordet slokker" det og bruke motorvarmer før start er fornuftig siden det forenkler starting samt motoren går bedre far begynnelsen.

Jeg bruker og gløde minst 2 ganger før jeg starter bilen "2013 ford connect" og er det over 20 kalde 3 ganger, glød en gang, vent tell til 5, og glød igjen kun når motoren er kald.

Batteriet pleier å fungere dårligere i kulden, kald motor og korte turer i tillegg sliter hard på batteriet, jeg pleier og sette på ladere en gang i uken hvis jeg ikke bruker bilen minst på en 2 timer tur "hvis du kjører med varmeseter, full vifte, varmetråder, etc. vil det ta lengre tid og lade batteriet".

Du kan dra på et bilverksted og låne en batteribelaster/tester eventuelt spandere på deg, da kan du sjekke tilstanden på batteriet og sjekk veskenivået i batteriet samtidig "eventuelt høre med mekonomen/bilxstra og spørre om de kan sjekke om du trenger nytt batteri".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 timer siden):

En dieselmotor bruker kompresjon til og "eksplodere" dieselen, en bensinmotor bruker tennplugger/gnist til "eksplosjonen

Nei, det stemmer ikke. 

 

Ganske normalt dette. Det er verdt å skaffe seg en batterilader for å lade batteriet helt opp av og til. Personlig så ville jeg fått montert en defa med lader og varmer, da er du veldig godt forberedt til vinteren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...