kaski Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Hei. I slutten av november startet plutselig ikke bilen, en Citroen stv. 2009, diesel. Vi hadde kjørt litt over 20 mil fredag ettermiddag, og lørdag formiddag var det -12 og bilen var død. Da jeg vred om nøkkelen kom det ingen lyd annet enn et pling fra varsling "depollution system fault", og kjølevifte startet, men så skjedde det ikke noe mer. Jeg klarte omsider å få start ved å vri nøkkelen med en gang, uten å vente til glødelampe sluknet. Da gikk den klokkerent 15 km, og 15 km tilbake. Dagen etter var det ikke mulig å få start uansett hva jeg gjorde. Fikk den fraktet til et verksted som målte batteri, skiftet dieselfilter og glødeplugger. Da startet den. Men da en kamerat skulle hente bilen dagen etter, startet den ikke igjen. Så de skiftet tenningslås og fjernet irr fra en ledning. Fortsatt ikke start. Da "tyvkoblet" de en ledning som jeg skulle sette rett på pol til batteriet for å få start. Da klarte min kamerat å få start i ca -6, og kjørte ca 10 mil for å levere bilen til meg. Bilen var av i ca to timer før jeg startet med nøkkel på vanlig måte uten problem og kjørte 10 mil hjem. På denne turen merket jeg at bilen "lugget" litt ved ca 60-70 km/h, så jeg stoppet og kjøpte dieselrens og helte på. Kjørte ca 4 mil etter det. Dagen etter var det -10 og trøbbel igjen, selv med denne ledningen, men jeg fikk omsider start og kjørte ca 2 mil, to timer stopp, og to mil hjem igjen. Dagen etter der igjen var det -14 og helt dødt igjen, selv med ledningen. Dvs, ved nøkkel start gikk ikke motoren rundt i det hele tatt. Kun kjølevifte som startet. Med ledningen gikk motoren rundt, men ikke start. Forsøkte en stund, men ikke snakk om! Siden har jeg forsøkt innimellom, men absolutt ikke start. Jeg har null og niks peiling på bil, men synes det er rart at kjølevifte starter når bilen er kald og det er flere minusgrader. Er det noen her som har noen tanker om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Mangel på service? Det kan være en haug med årsaker, men om ikke bilen har fulgt serviceprogram ligger nok mye av forklaringen der. Uansett må den til et kompetent verksted som kan lese ut lagrede feil samt feilsøke etter typiske feilkilder på akkurat denne bilen. Alle biler har sine typiske feil når de er 15 år gamle og kjørt flere hundre tusen km. Lenke til kommentar
kaski Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Hei. Takk for svar. Service er fulgt inntil for ett år siden. Km stand er 125.000 om det har noe å si. Verkstedet den var på fant ingen feil med analyseverktøy/data annet enn glødeplugger, og noen småting uten relevans. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Det er i hvertfall viktig at glødeplugger virker. Har også hørt at de renser der glødepluggen er når de bytter glødeplugger. Og at du bruker gløding når du skal starte, og ikke lar starter gå lenge. Endret 8. januar av Svein M 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) kaski skrev (5 timer siden): Citroen stv. 2009, diesel Det kan hjelpe om du oppgir bilmodell, slagvolum, effekt og girtype (samt kilometerstand som du oppga i innlegg nr to). Endret 8. januar av mobile999 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Siden den ikke engang forsøker å starte så må det være noe elektronisk som er galt, men det at den lugger er ikke bra. Forhåpentligvis bare kondens i dieselen Lenke til kommentar
kaski Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar mobile999 skrev (4 timer siden): Det kan hjelpe om du oppgir bilmodell, slagvolum, effekt og girtype (samt kilometerstand som du oppga i innlegg nr to). Aha. Takk for beskjed. Citroen C5, 1,6 ltr, 109hk, og manuell girkasse. Lenke til kommentar
kaski Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar freedomseeker skrev (4 timer siden): Siden den ikke engang forsøker å starte så må det være noe elektronisk som er galt, men det at den lugger er ikke bra. Forhåpentligvis bare kondens i dieselen Men kan luggingen være noe annet? Altså uten sammenheng med at den ikke starter? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Nå har det vært generelt veldig kaldt og kanskje dieselen er på frysepunktet? Jeg vil anbefale å sette bilen et varmt sted og se om den blir bedre da. 12V batteriet bør kanskje lades litt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) kaski skrev (11 timer siden): synes det er rart at kjølevifte starter når bilen er kald Hva viser temperaturgrafikken i instrumentet? Viser instrumentet at motoren er varm? Endret 8. januar av mobile999 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Drar starteren motoren rundt når du vrir på nøkkelen eller er det helt stille? Hvis det er stille, må du finne ut hvorfor starteren ikke slår inn. Kan være dårlig starter, ledningsbrudd, dårlig kontakt et sted osv osv. Men det er ingen vits i å feilsøke feks glødeplugger om ikke motoren går rundt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Ved -12 burde det ikke være problem med og starte bil. Gammel batteri ?, har du dårlig batteri og gløder kan det hende du ikke har nok start-amper til at starteren ikke drar ordentlig rundt, når du ikke gløder har du akkurat nok start-amper til og kunne starte. Glødeplugger er nevnt, en eller flere dårlige plugger vanskeliggjør starting, men motoren vil sveive rundt når du prøver og starte uten at bilen vil starte. Dårlig kontakt en plass ?, metall krymper i kulde så dårlig elektrisk kontakt vil bli litt dårligere. Det du kan gjøre er og få plassert bilen på en varm plass over natten for å sjekke om problemene er borte. Har du motorvarmer ? koble den til noen timer før start. Hvis ikke vurder og få montert inn en, fordelen er at du kan fjernstyre samt få varmet opp kupeen. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Batteri hvis det er >5 år Skiftet et batteri for en igår. Batteriet målte ganske greit i volt, men startmotor dro vel bare såvidt et halv sekund. Samme etter en times lading. I tillegg gikk viskere, dashboard levde sitt eget liv, en haug med feilmeldinger om "power steering fault" osv (en Renault Captur dette). Batteriet som stod i var i tillegg litt lite etter min mening - fysisk lite ift "trauet" det var montert i og kun 50Ah og 420A i startstrøm (det startmotor kan bruke kortvarig). Dro til Biltema. De var utsolgt for alle passende AGM batterier så ble et EFB batteri med 72Ah og 720A til 1649,- og "start-stop" påskrift (dvs passende automatisk start/stopp som denne bilen også har). Var ganske bra ladet fra butikk (12,78V) men ladet det litt til > 13V og monterte. Startet uten problem og null problem med viskere og annet som levde sitt eget liv (første bil jeg har sett noe sånt på, men de kan jo være litt spesielle disse franske... 🙂 ) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar De har ofte "lav spenningsbeskyttelse" - dvs er spenninga for lav så "prøver" den ikke en gang - men lys vifte osv kan virke tilsynelatende normalt. Det bør ha vært sjekka om den har vært på verksted - men greit å nevne uansett Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Habla Møberg skrev (På 8.1.2024 den 10:29 AM): Mangel på service? Det kan være en haug med årsaker, men om ikke bilen har fulgt serviceprogram ligger nok mye av forklaringen der. Uansett må den til et kompetent verksted som kan lese ut lagrede feil samt feilsøke etter typiske feilkilder på akkurat denne bilen. Alle biler har sine typiske feil når de er 15 år gamle og kjørt flere hundre tusen km. Syntes noen serviceprogram framstår diffuse. Hva får man, detaljert hva gjøres. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Rune_says skrev (2 timer siden): Dro til Biltema. De var utsolgt for alle passende AGM batterier så ble et EFB batteri med 72Ah og 720A til 1649,- Ta godt vare på kvitteringen... 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar mobile999 skrev (1 minutt siden): Ta godt vare på kvitteringen... Amen til det. Biltema er ekstreme på kvittering. Å registrere bankkortet i Biltema-appen er smart, om man betaler med kort. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar plankeby skrev (20 minutter siden): Syntes noen serviceprogram framstår diffuse. Hva får man, detaljert hva gjøres. Ja, noen har alt elektronisk, så du må be om utskrift. Men alle merkeverksted jeg har benyttet har hatt full kontroll på hva som gjøres. Det som er mitt poeng med å etterspørre service er at om man følger serviceprogran så er iallefall de merkene jeg kjenner godt ganske fokusert på å teste tilstand på flere viktige detaljer, som batteri, korrosjon på jordingspunkt, m.m. En bil som har fulgt serviceprogram bør ikke ha problemer med å starte i kulden med mindre noe uforutsett skjer. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Habla Møberg skrev (3 minutter siden): Ja, noen har alt elektronisk, så du må be om utskrift. Men alle merkeverksted jeg har benyttet har hatt full kontroll på hva som gjøres. Det som er mitt poeng med å etterspørre service er at om man følger serviceprogran så er iallefall de merkene jeg kjenner godt ganske fokusert på å teste tilstand på flere viktige detaljer, som batteri, korrosjon på jordingspunkt, m.m. En bil som har fulgt serviceprogram bør ikke ha problemer med å starte i kulden med mindre noe uforutsett skjer. Glødeplugger blir ikke sjekket eller byttet i et normalt serviceprogram. Derfor er service ofte bortkastet, og det er bedre å heller ta problemene når de kommer. Om man måler batteriet på service en varm sommerdag så garanterer det ingenting nå når det er -20 ute. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) @mobile999 Biltema er ganske safe med basisvarer som batteri og olje. Verktøy holder bra også etter min erfaring. Så er det jo selvfølgelig ymse produkter der lav pris gjenspeiles i kvaliteten. Uansett ikke mange valg i går kveld. Thansen var også utsolgt og inntauing/verksted definitivt mer kostbart. Realistisk forventning tror jeg er at batteriet holder 5 år - og mye bedre margin nå for Ah og startstrøm (som fort reduseres av -20C). Det vesentlig mindre batteriet (både fysisk og i ytelse) hadde Renault etikett, så "originalt", men ikke dermed sagt noe bedre. Endret 9. januar av Rune_says Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå