Eir1k Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Kan noen forklare meg hvor jeg skal koble inn en 60gb hardisk? Den står på master, og det er windows osv.. på den.. Om det har betydning vet ikke jeg Mvh Eirik Nålsund Lenke til kommentar
Folo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 er mest normalt å ha den på IDE0, altså primary master. I enden av ledningen. Har du andre harddisker, cd-brenner dvd osv? Lenke til kommentar
Eir1k Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Har en Western Digital 120 Gb... Har aldri koblet inn en hd før, så hadde vært kjekt å visste trinn for trinn.. Skal den stå på slave? Vet ikke det engang jeg.. 0 peiling Mvh Eirik Nålsund Lenke til kommentar
NoWaX Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Trinn for Trinn: 1. Du skrur av kabinett døra. 2. Du finner en ledig plass til å plasere den nyes disken(helst under den gamle). 3. Skru fast disken. 4. På undersiden av disken står det på hvilken slott jumperen skal stå på, sett den deretter på slave. 5. Sett inn idekabelen i idekabelporten på Hardisken din. 6. Sett så inn strømmen. 7. Sjekk under oppstart at maskinen finner den nye disken din.. Lykke til Eir1k Lenke til kommentar
Folo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Du hadde en 60 GB disk fra før med windows på , og skal koble til en 120 gb disk? Uansett, på hovedkortet er det 2 IDE kontakter. Ganske avlange, hver av disse støtter 2 IDE enheter, altså 2 harddisker, eller 1 harddisk og en cd-brenner f.esk. Kontaktene heter som regel IDE0 (Primary) og IDE1 (Secondary). Nyere hovedkort har også støtte for RAID, men vi kan se bort i fra dette nå. Kontaktene på hovedkortet er derimot like. Primary Master/Slave Når du skal ha 2 harddisker på en IDE kanal, må du angi vilken av harddiskene som skal være master og slave. Selv har jeg alltid OS disken (operativsystemet - windows) på primary master. WD sinde disker kan være litt kranglete når det gjelder dette, så du kan prøve å sette den som slave førts, dersom dette ikke funker kan du prøve å sette den på CS (cable select) Master skal alltid være i enden av IDE kabelen, mens slave skal være mellom. Det skal også være en strøm ledning, denne passer bare en vei, (det gjelder for IDE kabelen også) Endret 14. januar 2004 av Folo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå