Lyncs Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Tenkte på å skaffe meg en slik liten en som kan gi det lille ekstra som trengs dersom behovet melder seg. Forslag til noen gode som ikke koster allverden? Jeg har forøvrig en kraftig starthjelper fra før, dvs. den kan brukes som lader og starthjelper men trenger stikkontakt. Det jeg imidlertid er litt redd for er at elektronikken i bilen ikke skulle tåle spenningen fra den. Vil det da hjelpe å koble startkabler med elektronikkbeskytter mellom den og batteriet? Endret 8. januar av Lyncs Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-prb-3-0-jump-starter-8000-mah/1009700.11546/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Kanskje du også skulle forsikre deg om at batteriet er i god stand. Bytte et slitt batteri før det svikter, så slipper du nødstarter. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Lyncs skrev (8 timer siden): Jeg har forøvrig en kraftig starthjelper fra før, dvs. den kan brukes som lader og starthjelper men trenger stikkontakt. Det jeg imidlertid er litt redd for er at elektronikken i bilen ikke skulle tåle spenningen fra den. Vil det da hjelpe å koble startkabler med elektronikkbeskytter mellom den og batteriet? Hvis den er på 12 V så tåler bilen den ja. Den trekker bare det den trenger. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Lyncs skrev (8 timer siden): Tenkte på å skaffe meg en slik liten en som kan gi det lille ekstra som trengs dersom behovet melder seg. Forslag til noen gode som ikke koster allverden? Jeg har forøvrig en kraftig starthjelper fra før, dvs. den kan brukes som lader og starthjelper men trenger stikkontakt. Det jeg imidlertid er litt redd for er at elektronikken i bilen ikke skulle tåle spenningen fra den. Vil det da hjelpe å koble startkabler med elektronikkbeskytter mellom den og batteriet? Jula har noen rimelige av merket Hamron, men vær obs på at hvis du kjøper lithiumutgaven så kan du ikke ha den liggende i bilen på vinterstid når det er minusgrader, den bør oppbevares frostfritt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) 1 hour ago, RRhoads said: Hvis den er på 12 V så tåler bilen den ja. Den trekker bare det den trenger. Noen gamle startboostere (230V) gasser på med over 16V i "start-modus". Og ganske hakkete spenning. I de fleste tilfeller vil startbatteriet begrense og jevne ut spenningen. Endret 8. januar av sedsberg 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Det viktigaste er at nødstarter/startkablar har overspenningsvern. Mitt inntrykk er at dagens nødstartere er utstyrt med overspenningsvern, så det meste av det du finn i butikkane er heilt kurrant å bruke. Forskjellen ligg då mest i kvaliteten og ikkje minst batteristørrelsen. Kva slags nødstarter du treng er litt avhengig av ditt behov. Om tanken er å ha ein nødstartar tilgjengeleg no når det er kaldt så ville eg vurdert ein med relativt lite batteri slik at vekta er lav nok til at du lett kan ta den med deg inn i varmen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Powertrainer skrev (5 timer siden): Jula har noen rimelige av merket Hamron, men vær obs på at hvis du kjøper lithiumutgaven så kan du ikke ha den liggende i bilen på vinterstid når det er minusgrader, den bør oppbevares frostfritt. Hmmm. Min bil går på lithiumbatterier også ved -15°C (og -18 før helgen) - rett fra garasjen uten noe forvarming. Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) trikola skrev (59 minutter siden): Hmmm. Min bil går på lithiumbatterier også ved -15°C (og -18 før helgen) - rett fra garasjen uten noe forvarming. Hva er forskjellen? Tviler bilen din driftes av en nødstarter. Utfordringer i kaldt vær er startkapasitet og på sikt noe redusert levetid. Er mange lithium nødstartere som har anbefalt temperatur fra null grader og oppover i dokumentasjonen. Rettelse: ser nå at den fra Hamron skal tåle -20. Dette var ikke tilfelle for et par år siden så de har nok gjort noen tiltak på batterisammensetningen, ville likevel vært noe skeptisk på å lagre den i stivfrosten pga tidligere erfaringer. Endret 8. januar av Powertrainer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå