GĂ„ til innhold
SpĂžrsmĂ„l om bil og motor? Still spĂžrsmĂ„l her ×
đŸŽ„đŸŽ…â„ïžGod Jul og Godt NyttĂ„r fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lagring av ny motorolje

Anbefalte innlegg

Heisann😊

Hadde tenkt til Ä bytte olje pÄ MCen min fÞr vinterlagring i hÞst, og kjÞpte inn helsyntetisk olje.

Skadet meg og fikk aldri byttet olje. Tenkte dermed at det fÄr jeg ta til vÄren. BÄde MC og olje stÄr ute i kald garasje og i dag har det vÊrt -23.

Tar oljen skade av kulden? Det er jo mange som bytter olje pĂ„ hĂžsten, og da vil vel oljen bli akkurat like kald i bunnpanne/MC som i plastkanne jeg fikk den nye oljen i..?đŸ€”

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljen tar ikke skade av kulden. Hadde den gjort det kunne ikke vanlige biler stÄtt parkert i kulde heller. Men kanskje greit at den nye oljen har romtemperatur nÄr man bytter den. Ofte er motoren varm ved oljeskift for enklere tÞmming. Da er det kanskje ikke heldig Ä helle olje som har en temperatur pÄ -20 grader pÄ varme motordeler. Men neppe et problem til vÄren..

Et spÞrsmÄl jeg har er om det er greit Ä ha en 1l flaske olje liggende bake i bilen i Ärevis for evt behov? GÄr slik olje "ut pÄ dato" mtp fukt og oppvarming gjentatte ganger inni bilen? Eller har det liten betydning?

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Fant en side om olje her: https://www.autonationmobileservice.com/blog/does-motor-oil-expire/

For uÄpnet sÄ stÄr det kanskje en dato pÄ kannen. 2-5 Är er det nevnt i artikkelen.

For Ă„pnet nevnes det bĂžr brukes innen 1 Ă„r.

Til lavere temperatur til bedre er det sikkert.

"However, make sure you completely drain the old oil every time you store your car for more than a month. "

Kanskje ta det med en liten klype salt det som stÄr i den artikkelen. Tror ikke det er mange som gjÞr dette. Har ikke brukt snÞfreseren pÄ over 1 mÄned. Da mÄ jeg visstnok bytte olje ifÞlge denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (12 minutter siden):

"However, make sure you completely drain the old oil every time you store your car for more than a month. "

Kanskje ta det med en liten klype salt det som stÄr i den artikkelen. Tror ikke det er mange som gjÞr dette. Har ikke brukt snÞfreseren pÄ over 1 mÄned. Da mÄ jeg visstnok bytte olje ifÞlge denne artikkelen.

Leste ikke hele. Og akkurat det du nevner der tror jeg en kan hoppe over.

Jeg ser nÄ at om det er syntetisk eller halvsyntetisk sÄ varer oljen lenger enn mineralolje, og det nevnes:

For uÄpnet 7-8 Är.

For Ă„pnet 2-5 Ă„r.

Lenke til kommentar

Motorolje bÞr helst ikke utesettes for temperaturer under 10 grader over pour point, sÄ hvis den oljen har et pour point pÄ -33 grader eller lavere skal den forstsatt vÊre brukbar neste sesong. Man finner ikke oljeprodusenter som sier at en olje som er lagret under 0 grader kan brukes lenger enn i 12-18 mÄneder.

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Motorolje bÞr helst ikke utesettes for temperaturer under 10 grader over pour point, sÄ hvis den oljen har et pour point pÄ -33 grader eller lavere skal den forstsatt vÊre brukbar neste sesong. Man finner ikke oljeprodusenter som sier at en olje som er lagret under 0 grader kan brukes lenger enn i 12-18 mÄneder.

Da skal jeg se om det stÄr noe om pour point bakpÄ kanna i morgen. Den er nÄ flyttet til kjelleren, der den burde ha stÄtt hele tiden. Der er det 8 varmegrader.

Jeg tenker jeg tar sjansen pĂ„ Ă„ bruke den fra vĂ„ren av, for sĂ„ Ă„ bytte igjen pĂ„ hĂžsten, eller vĂ„ren 2025😊

Tusen takk for hjelpen!

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...