uname -i Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar barfoo skrev (8 minutter siden): Joda. For all del. Men sjølv om du ganger det med fire så er det ikkje snakk om veldig mykje energi - 20-30kWh per døgn, eller 1kW snittlast. Problemet i nettet vinterstid er peaklast, altså toppane. Ikkje produksjonskapasitet eller energimengde per døgn, men momentaneffekt. Dei toppane er t.d. når alle kjem heim og skal lage middag. Elbil, oppvarming og varmtvatn er type laster som kan flyttast til andre tider på døgnet, og elblil kan i tillegg effektregulerast. Dette blir jo bare teori så lenge folk faktisk bruker mye samtidig. For eksempel forvarming om morgenen før man drar på jobb. Det er veldig interessant at det mest elektrifiserte samfunnet på kloden, og i utgangspunktet med best forutsetning for å ha elbil-lading på toppen, allerede sliter med kapasiteten. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar uname -i skrev (4 minutter siden): Dette blir jo bare teori så lenge folk faktisk bruker mye samtidig. For eksempel forvarming om morgenen før man drar på jobb. Det er veldig interessant at det mest elektrifiserte samfunnet på kloden, og i utgangspunktet med best forutsetning for å ha elbil-lading på toppen, allerede sliter med kapasiteten. Ikke så rart når folk går i fra 4-6kW maks peak til å legge på 22 oppå dette og i den farten vi selger elbiler. Og nettleverandørene har ikke fulgt med i timen. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Er det ikke slik at strømforbruket pr. husholdning har gått ned og ikke opp? Alle lader vel ikke bilen på likt, eller hver dag så totalen vil automatisk jevne seg ut. De fleste lader vel bilen om natten uansett. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Trulss skrev (3 minutter siden): Er det ikke slik at strømforbruket pr. husholdning har gått ned og ikke opp? Alle lader vel ikke bilen på likt, eller hver dag så totalen vil automatisk jevne seg ut. De fleste lader vel bilen om natten uansett. Man snakker ikke om strømforbruket, eller energi forbruk. Men effektforbruk som har økt veldig. Mange mener dette kun kommer av industrien men det er åpenbart påvirket av elbiler som lader opp mot 22kW hjemme og en har gjerne mer enn en elbil. for ikke å snakke om hurtiglading på 300+kW. Og nei jeg er ingen elbil hater, har kjørt siden 2015. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar 17 minutes ago, Salvesen. said: Og nettleverandørene har ikke fulgt med i timen. Det jo nettopp det de har. De har sittet på ræva og visst akkurat hva som kommer til å skje, for deretter å gjøre absolutt ingenting. De vet at de kan øke med så mye de vil siden det er monopol. Det er bare å skylde på elbiler, det grønne skiftet, kraftmangel, økte priser, whatnot. Og din påstand om 22 kW tviler jeg sterkt på. Jeg vil tro snitt effekt for lading av elbil ligger nærmere 4-5 kW. Det er nesten ingen elbiler som selges i dag som kan lade 22 kW. Og de få som selges så er det kanskje bare 10 % av dem som har riktig nett inn til huset for denne effekten. 4 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Men nå blir det vel kanskje ikke så mye av disse batterifabrikkene og annen strømslunkende industri så da er vi reddet? Man får legge næring etter tæring. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar kremt skrev (3 minutter siden): Det jo nettopp det de har. De har sittet på ræva og visst akkurat hva som kommer til å skje, for deretter å gjøre absolutt ingenting. De vet at de kan øke med så mye de vil siden det er monopol. Det er bare å skylde på elbiler, det grønne skiftet, kraftmangel, økte priser, whatnot. Og din påstand om 22 kW tviler jeg sterkt på. Jeg vil tro snitt effekt for lading av elbil ligger nærmere 4-5 kW. Det er nesten ingen elbiler som selges i dag som kan lade 22 kW. Og de få som selges så er det kanskje bare 10 % av dem som har riktig nett inn til huset for denne effekten. Ja 22 er absolutt på kanten, og de fleste lader nok lavere. Men selv med 4-5 er den en dobling i forbruket for de fleste. Det er ganske drastisk. 1 Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) Tall basert på hvis "alle" kjørte elbil: "Beregninger som NAF har gjort, viser at med rundt tre millioner elbiler på veiene vil hele den elektriske bilparken kreve rundt 6–7 terrawattimer i året. Det tilsvarer under fem prosent av det norske strømforbruket i dag." https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025 Det faktiske forbruket 2022 "Det Elbilforeningen fant ut, er at elbilene forsyner seg med 0,8 prosent av vår nasjonale, fornybare strømproduksjon i løpet av et år." https://www.e-tv.no/sa-mye-strom-av-det-totale-forbruket-tapper-el-bilene/128664 Endret 7. januar av 3l33t3 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar uname -i skrev (25 minutter siden): Dette blir jo bare teori så lenge folk faktisk bruker mye samtidig. For eksempel forvarming om morgenen før man drar på jobb. Det er veldig interessant at det mest elektrifiserte samfunnet på kloden, og i utgangspunktet med best forutsetning for å ha elbil-lading på toppen, allerede sliter med kapasiteten. El bilen er på langt nær det største problemet, den generelle elektrifiseringen av industrien vil kreve langt mer kraft, og det er allerede køer i massevis, til og med i Nord Norge som i utgangspunktet skal ha nok kraft; Bedrifter i Nord-Norge får ikke strøm fra Statnett – NRK Nordland Dette er nær en katastrofe for næringslivet i Norge og er et nytt eksempel på politisk såpekoking i kombinasjon med den irrasjonelle motstanden mot vindkraft. Det er kun landbasert vind som på kort sikte kan øke den norske produksjonen, og magasinkapasiteten i norske vannkraftverk vil langt på vei løse de problemer andre land har med ustabiliteten av leveransene fra fornybare kilder. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar 3l33t3 skrev (18 minutter siden): Tall basert på hvis "alle" kjørte elbil: "Beregninger som NAF har gjort, viser at med rundt tre millioner elbiler på veiene vil hele den elektriske bilparken kreve rundt 6–7 terrawattimer i året. Det tilsvarer under fem prosent av det norske strømforbruket i dag." https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025 Det faktiske forbruket 2022 "Det Elbilforeningen fant ut, er at elbilene forsyner seg med 0,8 prosent av vår nasjonale, fornybare strømproduksjon i løpet av et år." https://www.e-tv.no/sa-mye-strom-av-det-totale-forbruket-tapper-el-bilene/128664 Men vi snakker ikke om energiforbruk. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Effekten er en konsekvens av dyr strøm slik at alle vil effektivisere, altså tidsstyre. Dette bidrar til høye effekttopper selv om bilparken lades på natten. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Trulss skrev (4 minutter siden): Effekten er en konsekvens av dyr strøm slik at alle vil effektivisere, altså tidsstyre. Dette bidrar til høye effekttopper selv om bilparken lades på natten. Det er vel ingen problemer med effekt om natten? Altså burde tidsrommet 01-05 bli et mer gunstig tidsrom å bruke strøm i. Det er bedre at jeg lader med 22kW effekt mellom 01-05, enn at jeg lader med 6kW ellers på døgnet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Trulss skrev (6 minutter siden): Effekten er en konsekvens av dyr strøm slik at alle vil effektivisere, altså tidsstyre. Dette bidrar til høye effekttopper selv om bilparken lades på natten. Ja om "alle" lader bil på natten vill vi få effekttopp om natten og ikke morgenen slik det er nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) sk0yern skrev (3 minutter siden): Det er vel ingen problemer med effekt om natten? Altså burde tidsrommet 01-05 bli et mer gunstig tidsrom å bruke strøm i. Det er bedre at jeg lader med 22kW effekt mellom 01-05, enn at jeg lader med 6kW ellers på døgnet. Det er aldri bra at en lader med 22kW. Det er 4-5x normal forbruk. Gjør "alle" dette får vi en enorm peak på natten som knekker nettet mange plasser. Det en bør gjøre er å lade med lav effekt over så mange timer som mulig ila døgnet. EDIT: Jeg lader slikt, altså med lav effekt. Min høyeste peak siden mai er 5.6kWh/h. Jeg kommer til å få på pass styring igjen snart slik at jeg holder meg under 5kWh/h for alle timer, da sparer jeg en hundrings de få månedene jeg går over. Endret 7. januar av Salvesen. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar sk0yern skrev (7 minutter siden): Det er vel ingen problemer med effekt om natten? Altså burde tidsrommet 01-05 bli et mer gunstig tidsrom å bruke strøm i. Det er bedre at jeg lader med 22kW effekt mellom 01-05, enn at jeg lader med 6kW ellers på døgnet. Nå tenkte ikke jeg spesielt på elbil men generelt forbruk. Siden folk beveger seg etter en gitt døgnrytme vil forbruket variere med dette. Det er vanskelig å få folk til å slutte koke poteter kl 1600 og heller ikke varme opp boligen til dette tidspunktet. Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Slapp av folkens, dette løser seg med det nye bygningsenergidirektivet. For min egen del brukes det ikke mer strøm i løpet av et år nå med elbil sammenlignet med 13 år tilbake, og da kjører jeg 30.000 km pr. år på el. Dette går bra. Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) "Elbiler bruker så mye effekt!", sier naboen som bruker en 3kw vifteovn på fullt i garasjen. bedriften jeg jobber i hadde topper på 14Mw i 2023, elbiler er en dråpe I havet. Vi har også flere 6kwh byggvarmare for å holde varmen i et av byggene som står på maks effekt hele dagen når temperaturen synker under -10. Om vi har for dårlig strømnett så er det jo bra Green Mountain og alle offshore installasjoner skal elektrifiseres Endret 7. januar av Saltkorn Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar MK3 skrev (12 minutter siden): Slapp av folkens, dette løser seg med det nye bygningsenergidirektivet. For min egen del brukes det ikke mer strøm i løpet av et år nå med elbil sammenlignet med 13 år tilbake, og da kjører jeg 30.000 km pr. år på el. Dette går bra. Men du bruker garantert mer effekt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Saltkorn skrev (13 minutter siden): "Elbiler bruker så mye effekt!", sier naboen som bruker en 3kw vifteovn på fullt i garasjen. bedriften jeg jobber i hadde topper på 14Mw i 2023, elbiler er en dråpe I havet. Vi har også flere 6kwh byggvarmare for å holde varmen i et av byggene som står på maks effekt hele dagen når temperaturen synker under -10. Om vi har for dårlig strømnett så er det jo bra Green Mountain og alle offshore installasjoner skal elektrifiseres Hurtiglading går på 300kW+, det er helt åpenbart at elbiler er med på å dra opp effektforbruket. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Salvesen. skrev (41 minutter siden): Det er aldri bra at en lader med 22kW. Det er 4-5x normal forbruk. Gjør "alle" dette får vi en enorm peak på natten som knekker nettet mange plasser. Det en bør gjøre er å lade med lav effekt over så mange timer som mulig ila døgnet. Alle gjør ikke dette. Rett og slett fordi de ikke kjører nok. Jeg er helt uenig, vi bør unngå helt å lade i de timene i døgnet det er mest etterspørsel etter strøm, og mest mulig i de timene det er lav etterspørsel. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå