Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Lav utnyttelse av en fabrikk med svært store kapitalkostnader og sannsynligvis med verdens dyreste arbeidskraft på nattskiftrater...

Ja, men det er en mulighet til å regulere kapasiteten. Denne reguleringen trenger ikke bli lagt på husholdningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hele bakgrunnen for samtalen var at alle skal lade og at det ikke er plass. Som sagt, se på forbruket ditt. Det finnes INGEN timer DU har plass til 12kW. Det er mange områder som har stor andel elbiler, da går ikke slik lading om vi skal unngå ny topp på natten. 

Jeg lader jevnlig med 12kW. 
Jeg har plass hver gang, faktisk både dag og natt.
Hva tror du er lurest, at jeg lader på dagen, eller natta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, The Avatar said:

Elbilar er såleis det "nyaste" tilskotet som bidreg til store straumtoppar, men det er eit vel så stort "problem" med induksjonsovnar, kaffetraktere, og liknande elektriske installasjonar som dreg mykje effekt som alle slår på omtrent samtidig om morgonen før jobb og på ettermiddagen etter jobb.

Vurderte å kommentere dette. Alt som trekker strøm bidrar til å overbelaste strømnettet. Det er litt varierende grad hva som bidrar mest til å overbelaste strømnettet, men man kan nok anta at panelovner og varmtvannstanker rangerer høyt.

Trådens overskrift er dermed ganske innholdsløs.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Vurderte å kommentere dette. Alt som trekker strøm bidrar til å overbelaste strømnettet. Det er litt varierende grad hva som bidrar mest til å overbelaste strømnettet, men man kan nok anta at panelovner og varmtvannstanker rangerer høyt.

Men ikke noe høyere/mer enn før i tiden. Det er vel i hovedsak påtenkt næring og elbiler som nå skaper påtenkt problem.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Vurderte å kommentere dette. Alt som trekker strøm bidrar til å overbelaste strømnettet. Det er litt varierende grad hva som bidrar mest til å overbelaste strømnettet, men man kan nok anta at panelovner og varmtvannstanker rangerer høyt.

Trådens overskrift er dermed ganske innholdsløs.

Ja, trådens overskrift er temmelig meningsløs da el bilen bare vil utgjøre en liten del av det forventede økte kraftbehovet de neste tiårene;

LO og NHO slår alarm om fremtidig kraftmangel | Finansavisen

NHO og LO snakker om behov for en dobling av kraftproduksjonen, eller opp 120 - 30 TWh fra dagens nivå. Mens 100% dekning av private el - biler vil kreve en 7 - 8 TWh. Jeg har sett tall på at all veitransport - altså buss, lastebil etc. i tillegg til personbilene, samlet vil kreve 12 - 13 TWh.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (14 minutter siden):

Jeg lader jevnlig med 12kW. 
Jeg har plass hver gang, faktisk både dag og natt.
Hva tror du er lurest, at jeg lader på dagen, eller natta?

Igjen, sjekk tallene dine. Hvor er toppen din? Når du lader på natten. Hva skjer om alle gjør dette? Altså skaper en ny topp på natten der de bruker 4-5x så mye effekt som normalt? Jo, nettet streiker. 

Men ja, det er smart å flytte forbruk til perioder der det generelt sett er mindre forbruk. Men det betyr ikke at det er evig plass. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Ja, trådens overskrift er temmelig meningsløs da el bilen bare vil utgjøre en liten del av det forventede økte kraftbehovet de neste tiårene;

LO og NHO slår alarm om fremtidig kraftmangel | Finansavisen

NHO og LO snakker om behov for en dobling av kraftproduksjonen, eller opp 120 - 30 TWh fra dagens nivå. Mens 100% dekning av private el - biler vil kreve en 7 - 8 TWh. Jeg har sett tall på at all veitransport - altså buss, lastebil etc. i tillegg til personbilene, samlet vil kreve 12 - 13 TWh.

Det er flere problemer enn bare kraft produksjonen, nettet er også ett problem. Og i de lokale nettene opplever en store problemer pga feks elbil og annet utstyr som krever mye effekt. Det sier seg selv når en normal forbruker bruker under 4kW 96% av tiden og plutselig slenger de inn en elbil på 11-22kW om ikke mer. Og nei, ikke om en gjør det men flere og flere som vi har sett i mange år nå.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Vurderte å kommentere dette. Alt som trekker strøm bidrar til å overbelaste strømnettet. Det er litt varierende grad hva som bidrar mest til å overbelaste strømnettet, men man kan nok anta at panelovner og varmtvannstanker rangerer høyt.

Trådens overskrift er dermed ganske innholdsløs.

Strengt tatt kan det også være heilt motsatt av det trådstarter hevder. Kanskje er det elbilane som blir løysinga til å kompansere for eit dårleg straumnett?

https://www.elbil24.no/nyheter/dette-ble-redningen-for-atle-genialt/80773246

Elbilar kan også fungere som ein buffer for å hjelpe å flate ut straumtoppane ved at bilen lader når det er lite straumbruk og at ein etterpå brukar av elbilbatteriet i staden for å bidra til å lage store straumtoppar.

I dag er dette mest ein "kjekt å ha" funksjon på ein del elbilar, men ein kan også tenke seg i framtida at fleire legg opp straumnettet sitt for å kunne utnytte slike muligheiter.
For Atle i artikkelen så måtte han ty til ei skøytelednign for å straum til vasspumpa i brønnen, men hadde han planlagt dette betre så kunne han plugga elbilen direkte til hytta og via sikringsskapet styrt fordelinga slik at berre det viktigaste fekk straumforsyning frå elbilen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Det er flere problemer enn bare kraft produksjonen, nettet er også ett problem. Og i de lokale nettene opplever en store problemer pga feks elbil og annet utstyr som krever mye effekt. Det sier seg selv når en normal forbruker bruker under 4kW 96% av tiden og plutselig slenger de inn en elbil på 11-22kW om ikke mer. Og nei, ikke om en gjør det men flere og flere som vi har sett i mange år nå.

Vaner endrer seg sakte. Om man ser at belastningen gradvis omfordeles for mye til natten må man igjen justere virkemidlene.

Det er ikke sikkert det er mulig å unngå at man må justere prisstrukturen med noen års mellomrom.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Ja, trådens overskrift er temmelig meningsløs da el bilen bare vil utgjøre en liten del av det forventede økte kraftbehovet de neste tiårene;

LO og NHO slår alarm om fremtidig kraftmangel | Finansavisen

NHO og LO snakker om behov for en dobling av kraftproduksjonen, eller opp 120 - 30 TWh fra dagens nivå. Mens 100% dekning av private el - biler vil kreve en 7 - 8 TWh. Jeg har sett tall på at all veitransport - altså buss, lastebil etc. i tillegg til personbilene, samlet vil kreve 12 - 13 TWh.

Som vanlig er det Roar Hagen i VG som treffer best:

image.png.555584ac25dc2712a1f7d6e2bc19118b.png

NHO har i forkant av konferansen kjøpt rapporter som konkluderer slik NHO vil.
Altså, subsidiere ulønnsom kraftproduksjon, subsidiere ulønnsom kraftforbruk.
Dette er tipp topp for enkelte innen NHO.
For Norge som helhet er det selvsagt et tapsprosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er flere problemer enn bare kraft produksjonen, nettet er også ett problem. Og i de lokale nettene opplever en store problemer pga feks elbil og annet utstyr som krever mye effekt. Det sier seg selv når en normal forbruker bruker under 4kW 96% av tiden og plutselig slenger de inn en elbil på 11-22kW om ikke mer. 

Men en normal forbruker slenger ikke plutselig på 11-22 kW.

Om alle i nabolaget spiser middag middag mellom kl 1600 og 1900 er det ikke slik at alle setter på potetene akkurat kl 1600. For nabolaget vil det derfor jevne seg ut mellom 1600 og 1900. Slik er det også med alt annet, slik at ikke alle lader elbilen hver dag eller presis kl 0000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det er flere problemer enn bare kraft produksjonen, nettet er også ett problem. Og i de lokale nettene opplever en store problemer pga feks elbil og annet utstyr som krever mye effekt. Det sier seg selv når en normal forbruker bruker under 4kW 96% av tiden og plutselig slenger de inn en elbil på 11-22kW om ikke mer. 

Igjen, min bil som går ca 16000km i året, klarer seg med en time lading i døgnet i snitt.
Du fremstiller dette som om hele befolkningen må lade store deler av døgnet samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (Akkurat nå):

Men en normal forbruker slenger ikke plutselig på 11-22 kW.

Om alle i nabolaget spiser middag middag mellom kl 1600 og 1900 er det ikke slik at alle setter på potetene akkurat kl 1600. For nabolaget vil det derfor jevne seg ut mellom 1600 og 1900. Slik er det også med alt annet, slik at ikke alle lader elbilen hver dag eller presis kl 0000.

En kan jo se flere tilfeller i denne tråden der det skjer, at en lader med så høy effekt og tror at det er innenfor så lenge en gjør det på natten. Noe som ikke stemmer overhode, det blir en gigantisk topp på natten for forbrukeren som gjør det. Og om alle gjør det så blir det en generell topp i nettet. 

Potetene koker ila kort tid, elbil er potensielt langvarig effekt. I tillegg trekker potetene langt mindre effekt og det er en topp vi er vandt til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Igjen, min bil som går ca 16000km i året, klarer seg med en time lading i døgnet i snitt.
Du fremstiller dette som om hele befolkningen må lade store deler av døgnet samtidig.

IGjen, sjekk tallene dine. Hvor er toppen din? Jo på natten når du lader slik. Derfor lager DU en topp i DITT forbruk. Gjør vi alle dette så skaper vi en ny GIGANT topp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Ja, trådens overskrift er temmelig meningsløs da el bilen bare vil utgjøre en liten del av det forventede økte kraftbehovet de neste tiårene;

LO og NHO slår alarm om fremtidig kraftmangel | Finansavisen

NHO og LO snakker om behov for en dobling av kraftproduksjonen, eller opp 120 - 30 TWh fra dagens nivå. Mens 100% dekning av private el - biler vil kreve en 7 - 8 TWh. Jeg har sett tall på at all veitransport - altså buss, lastebil etc. i tillegg til personbilene, samlet vil kreve 12 - 13 TWh.

Det mange ser ut til å overse i kraftdebatten er at vi har en diger petroleumsnæring som i dag stort sett dekker sitt kraftbehov med gasskraftverk (ute på plattformene). Dette utgjør ca. 25 % av Norges samlede klimagassutslipp. Klimaproblemet (nærmere bestemt inngåtte klimaavtaler og vedtatt klimalovgivining) krever at dette utslippet opphører. Det kan bare oppnås ved at man erstatter gasskraftverkene med strøm fra nettet. Mener å ha sett tall  på opp til 50 TWh økt kraftbehov. 

Etter hvert som aktiviteten i petroleumsnæringen avtar har vi behov for kraft for å kunne etablere nye næøringer/indtsri i Norge som skal ta over for de som ikke lengre får jobb "i oljå". Dette ligger nærmere i tid enn hva mange er klar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Som vanlig er det Roar Hagen i VG som treffer best:

image.png.555584ac25dc2712a1f7d6e2bc19118b.png

NHO har i forkant av konferansen kjøpt rapporter som konkluderer slik NHO vil.
Altså, subsidiere ulønnsom kraftproduksjon, subsidiere ulønnsom kraftforbruk.
Dette er tipp topp for enkelte innen NHO.
For Norge som helhet er det selvsagt et tapsprosjekt.

Nå har jeg ikke lest hele rapporten fra NHO, men vil det kreve noen subsidier å bygge ut mer landvind eller oppgradere vannkraftverkene?

Og hva er ulønnsom kraftproduksjon? Når staten nå vil ilegge vindkraftselskapene grunnrenteskatt, kan den vel neppe være ulønnsom?

Problemet er den irrasjonelle vindkraftmotstanden og sirupstempoet i den offentlige behandlingen om utbygging av kraftnettet og konsesjoner til ny/oppgradert vannkraft og vindkraft. Det tar i beste fall syv - åtte år fra det søkes til anlegget produserer strøm. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

IGjen, sjekk tallene dine. Hvor er toppen din? Jo på natten når du lader slik. Derfor lager DU en topp i DITT forbruk. Gjør vi alle dette så skaper vi en ny GIGANT topp. 

Men toppene er som tidligere vist (sjekk statnett) på dagen. Ikke natten.
Toppene pr nå er på ca 25 GWh. På natten er det rundt 21 GWh, og det er med kulden vi har nå.
Så da er det "plass" til 4GWh i si 5 timer pr natt. Det blir ganske mye lading det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (8 minutter siden):

Men toppene er som tidligere vist (sjekk statnett) på dagen. Ikke natten.
Toppene pr nå er på ca 25 GWh. På natten er det rundt 21 GWh, og det er med kulden vi har nå.
Så da er det "plass" til 4GWh i si 5 timer pr natt. Det blir ganske mye lading det :)

Det er bare lading til få. Og hvordan skal en begrense det til de få? Og hvordan skal vi fordele timene? 

 

Poenget er at DIN topp er når du lader. Og jo flere som kommer inn med elbiler jo flere slike topper får vi, til slutt lager det krøll. Som nevnt vill de fleste drite i slikt også å lade når det er billigst, mange automagisk. Da får vi ett giga problem da alle slår på sin topp til samme tid. Det er ganske enkelt matematisk dette. Som sagt råder jeg deg til å se på dine egne tall og innse at du lager en gigantisk topp når du lader. 

Og siden du etter endeløse oppfordringer ikke har gjort det kan jeg jo vise mine, så kan du jo foreslå hvor jeg kan plassere 12kW uten å få en topp i mine 24 timer: 

image.png.25187139197fc9bfbbb1befb77707f68.png

 

Også må du klare å se forbi hele nettet, det er masse lokale problemer. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...