Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

Nå som det er litt ekstra kulde her i sør, ser man lettere hvor sårbart strømnettet er her. 

Lokalaviser skriver om strømutfall flere steder. Det er overbelastning lokalt på strømnettet som gjør at det kobles ut. Det er også for lite tilgjengelig strømkapasitet. Flere får lavere volt inn enn normalt. 

Elbilsalget har økt kraftig også utenfor Oslo. Politikk med mange kraftige økonomiske goder om man velger elbil (mange syntes halv pris på mye ikke er nok). 

Nettselskap har vist til at de har avdekket at noen familier har to elbiler til lading samtidig i vinterkulden. Et eksempel på at det ikke er greit når man trenger strøm til varme. 

Altså til overskriften. Elnettet vil kollapse om alle hadde hevet seg på elbil i for stor skala. Selv ved lading på natt. Kombo for stor menge elbiler til lading og økt strømbdhov til oppvarming går ikke i dag. 

Dette er ikke innlegg om elbilgoder eller klima. Men at  noen skal være ekstremt glad for at ikke for mange har elbil, slik strømnettet (kapasitet) er på Østlandet i dag. 

Kapasiteten i strømnettet er for lav i sør Norge. Det er også mye industri som ønsker å gå over til strøm, men nektes dette pga manglende kapasitet. 

Vi har altså et sterkt overskudd av strøm pr inn bygger i nord og sterkt underskudd av strøm i sør. 

Det er ikke kapasitet til for stor andel elbiler med strømnettet vi har nå. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Elbiler overbelaster strømnettet.
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (1 minutt siden):

Meh. Nei. Snittkøyrelengde er 12000km i året. Med elbil som bruker 20kWh/100km er det 2400kWh i året - eller 6.5kWh per døgn. Det er snitteffekt på 275W...

275W er mindre enn eg sparte ved å bytte frå glødepærer til LED-lys. Problemet er altså ikkje el-biler, men at folk lader på full effekt når dei ikkje treng det. Det er med all respekt å melde ting som vil gå seg til, m.a. gjennom effekttariffen.

Til samanlikning har eg snitteffekt på ca. 1kW på oppvarming i dag - eller ca. 4-gangen av elbilen... Og det er i ei lita leilighet.

https://www.nrk.no/norge/flere-rammet-av-strombrudd_-_-sikringene-ryker-i-ett-sett-1.16705134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jarmo said:

Ja? Les innlegget mitt?

6 minutes ago, barfoo said:

Problemet er altså ikkje el-biler, men at folk lader på full effekt når dei ikkje treng det. Det er med all respekt å melde ting som vil gå seg til, m.a. gjennom effekttariffen.

Det var svar på påstanden om at vi ikkje har plass til elbiler i straumnettet. Det har vi, men lading med relativt høg effekt kan ikkje vere normalen. Det er fint plass til elbiler i straumnettet, men vi må ha betre laststyring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (16 minutter siden):

Ja? Les innlegget mitt?

Det var svar på påstanden om at vi ikkje har plass til elbiler i straumnettet. Det har vi, men lading med relativt høg effekt kan ikkje vere normalen. Det er fint plass til elbiler i straumnettet, men vi må ha betre laststyring.

Forstår ikke at vi har kapasitet når nettet allerede kneler i kuldeperioder?

Lading med høy effektivitet har tatt av. Eneste måte å få folk til å skåne strømnettet er mulighet for økonomiske sanksjoner ved høyeffektlading på tider med øvrig høyt forbruk. Nå gir dette ingen konsekvens. 

Hadde vi nok kapasitet, ville vel bedrifter som ønsker å gå bort fra gass og annet til strøm få dette? 

Det er nok artikler om strømunderskudd på Østlandet. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Forstår ikke at vi har kapasitet når nettet allerede kneler i kuldeperioder?

Som sagt er snitteffekten til norske elbiler 275W sånn omlag. Problem i kuldeperioder er peaker. Med smartare nett kan vi tilpasse lasta, slik at varmtvasstanken og bilen ikkje er på samtidig, og vi kan tilpasse bilen til nettet - og til og med bruke bilen til å mate nettet (V2G). Problemet er ikkje snitteffekt gjennom døgnet.

2 minutes ago, plankeby said:

Lading med høy effektivitet har tatt av. Eneste måte å få folk til å skåne strømnettet er mulighet for økonomiske sanksjoner ved høyeffektlading på tide med øvrig høyt forbruk. 

Jepp. Og effekttariff er innført. T.d. kan ein tenke seg at du får halv pris på nettleige på elbillading mot at du lar nettselskapet momentanstyre laderen din. Eg hadde takka ja på flekken.

3 minutes ago, plankeby said:

Hadde vi nok kapasitet, ville vel bedrifter som ønsker å gå bort fra gass og annet til strøm få dette? 

Dei har ofte laster som er motsett av elbillading - kontinuerlege og store. Elbillading treng hverken vere kontinuerleg eller stor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nettselskapene er i den posisjonen at de får inn sine grunker og sine kostnader og sitt overskudd.
Vi så nå ikke dette komme for 10 år siden, men 5 kan vi gå god for at dette ble spådd.

Du får ha noen til å hugge ned eksportkablene, for så vi som om problemet vedvarer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, del_diablo said:

Du får ha noen til å hugge ned eksportkablene, for så vi som om problemet vedvarer.

Kan du forklare sammenhengen mellom eksport og kapasitetsproblemer i distribusjonsnettet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Dei har ofte laster som er motsett av elbillading - kontinuerlege og store. Elbillading treng hverken vere kontinuerleg eller stor.

Dette er ikke diskusjon for og i mot elbil. Bare at det er lommeboka som styrer. Dermed lader man som det passer seg. Når nettet er nesten sprengt med andel elbiler nå,hvordan kan det da være plass til så mange flere? Med dagens nett. 

Snitteffekt på 275w forsto jeg ikke sammenhengen med her. Gi meg gjerne lenke så jeg kan lese meg opp. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, barfoo said:

Kan du forklare sammenhengen mellom eksport og kapasitetsproblemer i distribusjonsnettet?

Nei, fordi det var aldri poenget. Men du kan sikkert finne noen som kan forklare kapasitet vs distribusjon som delfaktor.
Poenget er at man har sett dette komme ihvertfall 5 år, og så syter man fordi man ikke klarte jobben tross garantert inntekt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke diskusjon for og i mot elbil. Bare at det er lommeboka som styrer. Dermed lader man som det passer seg. Når nettet er nesten sprengt med andel elbiler nå,hvordan kan det da være plass til så mange flere? Med dagens nett. 

Snitteffekt på 275w forsto jeg ikke sammenhengen med her. Gi meg gjerne lenke så jeg kan lese meg opp. 

Nettet er ikke sprengt. Toppnivået er nesten sprengt. Det er peaker som er problemet. Det er god plass til elbiler og om man kan bruke elbiler til å føre strøm tilbake til nettet under disse peakene så tjener alle på det.

Kan legge til at jeg kjører diesel om noen lurer.

Endret av oddeh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Elbiler overbelaster strømnettet, vintertid.
5 minutes ago, plankeby said:

Snitteffekt på 275w forsto jeg ikke sammenhengen med her. Gi meg gjerne lenke så jeg kan lese meg opp. 

Snittkøyrelengd for norske personbiler er ca. 12000km. Elbiler bruker rundt regna 20kWh/100km. Snitteffekt på elbilen blir altså ca. 275W fordelt utover døgnet. Fordeler vi det på 12 timer tilgjengeleg ladetid blir påkrevd ladeeffekt rundt rekna 500W for å dekke køyrebehovet til typisk bilist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, del_diablo said:

Nei, fordi det var aldri poenget. Men du kan sikkert finne noen som kan forklare kapasitet vs distribusjon som delfaktor.

Kva var poenget da? Det var du som drog inn eksport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 minutter siden):

Snittkøyrelengd for norske personbiler er ca. 12000km. Elbiler bruker rundt regna 20kWh/100km. Snitteffekt på elbilen blir altså ca. 275W fordelt utover døgnet. Fordeler vi det på 12 timer tilgjengeleg ladetid blir påkrevd ladeeffekt rundt rekna 500W for å dekke køyrebehovet til typisk bilist.

Ok. Er ikke helt med, er sent.. 

Elbiler har økte (hyppigere) ladbehov på vinteren og lader med høy effekt.

Hvordan kunne  vi hatt feks 20% flere elbiler i dagens nett som allerde kneler aktivt nå. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Elbiler har økte (hyppigere) ladbehov på vinteren og lader med høy effekt. 

Ja. Men les innlegga mine et par ganger til da? Eg tar jo opp nettopp det med effekt!

Eg skreiv jo eksplisitt at vi må endre dagens bruksmønster, og lade med låg effekt. Derfor er det relevant at snittelbilen må lade med ~500W eller noko slikt i 12 timer for å dekke døgnforbruket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det å skylde på elbilene er litt korttenkt her. Det er omfattende kapasitetsproblemer rundt om i landet, selv også i Nord-Norge, og selv om elbilene selvsagt bidrar til problemet, så tviler jeg på at problemene hadde vært borte uten elbilene. Som du sier innledningsvis, bedrifter blir nektet mer strøm. Dette gjelder selv også i Nord-Norge hvor det teknisk sett er kraftoverskudd. Problemet er at vi har et utdatert og mangelfullt strømnett som er helt ute av stand til å frakte frem strømmen der vi trenger den. Staten har kort og godt over lang tid nedprioritert kjedelige greier som å bygge mer eller utbedre eksisterende strømlinjer. Det er et av en rekke høyst problematisk mangelfull oppfølging av kritisk infrastruktur. Vann og avløp lider av ennå verre problemer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 timer siden):

Nå som det er litt ekstra kulde her i sør, ser man lettere hvor sårbart strømnettet er her. 

Lokalaviser skriver om strømutfall flere steder. Det er overbelastning lokalt på strømnettet som gjør at det kobles ut. Det er også for lite tilgjengelig strømkapasitet. Flere får lavere volt inn enn normalt. 

Elbilsalget har økt kraftig også utenfor Oslo. Politikk med mange kraftige økonomiske goder om man velger elbil (mange syntes halv pris på mye ikke er nok). 

Nettselskap har vist til at de har avdekket at noen familier har to elbiler til lading samtidig i vinterkulden. Et eksempel på at det ikke er greit når man trenger strøm til varme. 

Altså til overskriften. Elnettet vil kollapse om alle hadde hevet seg på elbil i for stor skala. Selv ved lading på natt. Kombo for stor menge elbiler til lading og økt strømbdhov til oppvarming går ikke i dag. 

Dette er ikke innlegg om elbilgoder eller klima. Men at  noen skal være ekstremt glad for at ikke for mange har elbil, slik strømnettet (kapasitet) er på Østlandet i dag. 

Kapasiteten i strømnettet er for lav i sør Norge. Det er også mye industri som ønsker å gå over til strøm, men nektes dette pga manglende kapasitet. 

Vi har altså et sterkt overskudd av strøm pr inn bygger i nord og sterkt underskudd av strøm i sør. 

Det er ikke kapasitet til for stor andel elbiler med strømnettet vi har nå. 

Når kraftkommunene er mer interessert i å ta ut utbytte istedenfor å bruke pengene til å oppgradere trafoer og forsyningslinjer så blir det du nevner resultatet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...